• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Test: Hyundai i20 N – początek rajdowca

Konrad Stopa Autor Konrad Stopa
06/04/2022
w Nowe
2
Hyundai i20 N noca

Hyundai i20 N noca

146
SHARES
1.3k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Małe i agresywne nadwozie, ponad 200 koni mechanicznych, manualna skrzynia biegów i strzelający wydech to najważniejsze cechy tego hothatcha. Hyundai i20 N przywraca wizje starszej, sportowej motoryzacji gdzie najważniejsza była jazda!

Nie bez powodu Hyundai startuje w rajdach WRC, więc zaplecze do dynamicznej jazdy ma ogromne. Zresztą i30 N od momentu debiutu naprawdę podniosło poprzeczkę przednionapędowych hothatchów. Czy i20 N kontynuuję drogę wytyczoną przez starszego brata?

Warto przeczytać

Trudne Wybory: Opel Astra – stara vs nowa

Test: Hyundai Bayon – kompaktowy crossover (prawie)idealny do miasta

Test: Lexus UX 250 H – hybrydowy czas

Agresywny look i20 N

Segment małych i szybkich samochodów w 2022 roku jest naprawdę wąski. Producenci powoli rezygnują z tego typu aut, a szkoda. Na szczęście Hyundai postanowił odwrócić trend i w nowej generacji i20 przywrócić ducha emocji. Wcześniej i20 była spokojnych autem do miasta, w którym na dachu często mogliśmy zobaczyć napis L. Ciężko więc z takiego poziomu przejść na ten typowo sportowy.

Hyundai I20N 35
Hyundai I20N 35

Patrząc jednak na czarne nadwozie i20 N Performance naprawdę się udało. Mamy zmodyfikowane zderzaki z tylnym dyfuzorem. Inne są progi, a przy bagażniku pojawił się naprawdę spory spoiler. Ciekawy jest też wzór aluminiowych felg, zza których oczywiście wystają czerwone zaciski. Barwa ta widoczna jest też w samej karoserii, gdzie niewielkie elementy polakierowane są tym kolorem, by jeszcze lepiej kontrastować z resztą.

W mojej ocenie jednak lepszym wyborem jest jasnoniebieski lakier, który kojarzy się ze sportowymi Hyundai’ami i mnie osobiście podoba się dużo bardziej.

Hyundai I20N 8
Hyundai I20N 8

Skromnie w środku

O ile na zewnątrz i20 N emanuje odmiennością i sportowym charakterem, to ciemne wnętrze jest bardzo spokojne. Duże połacie twardego i ciemnego plastiku nie podnoszą większych emocji. Oczywiście w środku pojawiła się grubsza mięsista kierownica z emblematem (i dwoma przyciskami N, ale o tym później), kubełkowe fotele czy ładna gałka w drążku manualnej skrzyni biegów.

Reszta to jednak normalny, potoczny Hyundai z wyświetlaczem za kierownicą i ekranem systemu infomedialnego na szczycie deski rozdzielczej, który wygląda dobrze, ale trochę przycina. Nie działa płynnie i intuicyjnie jak byśmy mogli sobie to wyobrazić, ale posiadał wszystkie potrzebne funkcje od nawigacji, po dobre audio Bose i łączność z telefonem.

hyundai i20 n Wnetrze
hyundai i20 n Wnetrze

I20 N na co dzień?

Pięciodrzwiowe nadwozie z ponad 350-litrowym bagażnikiem może idealnie nadać się do miasta. Na tylnej kanapie idealnie zasiądą dzieci lub foteliki, a wysokie wyposażenie pozwoli nie tylko posłuchać muzyki czy podłączyć telefon z AndroidAuto lub Carplay, ale także ustawić automatyczną klimatyzację lub podgrzać fotele i kierownicę.

I w sumie można by tak jeździć od poniedziałku do poniedziałku, póki kierowca nie włączyłby, któregoś z kilku klawiszy.

Hyundai I20N 84
Hyundai I20N 84

N to nowy synonim S

Gdy komuś powiemy, że nasz samochód ma czterocylindrowy silnik i 200 koni mechanicznych może nas opatrznie zrozumieć. Dodanie, że pojemność silnika to 1,6 litra też raczej nie pomoże. Wspominając o masie auta równej 1200 kilogramów i mechanicznej szperze na przedniej osi ktoś może się już zainteresować. Wówczas na pewno padnie pytanie: co to za auto? Odpowiadając, że to Hyundai, który pędzi 225 km/h, a do setki rozpędza się w okolicach 6 sekund na pewno rozmowa potoczy się dalej.

Nie da się ukryć, że nawet suche dane w i20 N robią wrażenie, ale nie oddają ani trochę jazdy tym samochodem. A ta naprawdę przypomina trochę rajdy. W aucie jest naprawdę surowo i twardo! W trybach N lub indywidualnych (gdzie można ustawić siłę ESP, reakcję na gaz, układ kierowniczy lub nawet pracę silnika) wszystko działa z widocznym oporem – od kierownicy i sprzęgła przez 6-biegowy manual po zawieszenie, które w sumie zawsze jest twarde, bo nie ma tutaj pneumatyki.

Dlatego też dla mnie przydomek N w zupełności zastępuje ten sportowy i zmienia trochę mój samochodowy alfabet.

Gaz w podłogę!

Jazda i20 N to naprawdę wielka przyjemność i powrót do korzeni. To współpraca obu nóg i rąk oraz głowy kierowcy. Dzięki precyzyjnemu układu kierowniczemu i twardemu zawieszeniu auto prowadzi się genialnie i uwielbia zakręty. Dzięki wspomnianej szperze nie przeszkadza napęd tylko na przód, a specyfikacja silnika, który kręci się do 6-7 tysięcy obrotów naprawdę pomaga w dynamicznej jeździe i późnej zmianie biegów. Samochód jest bardzo przyczepny i nawet wilgotniejsza porą nie czujesz presji i strachu przed jazdą. A na suchym opony często potrafią zapiszczeć.

Co więcej, auto potrafi samodzielnie podbijać przepustnicę i robić międzygazy. To nie tylko pomaga w lepszej zmianie biegów, ale też odbija się akustycznie. I20 N dzięki temu też świetnie brzmi. Jest głośny i potrafi strzelić z wydechu przy wysokich obrotach. Możecie to zobaczyć na poniższym filmie, gdzie Hyundai nawet na postoju potrafi dojść do 7000 RPM, a to już rzadkość.

Hyundai I20N 61
Hyundai I20N 61

Do tego mało pali

Wykorzystując każdą okazję do jazdy Hyundai’em zdarzyło mi się kilkukrotnie być na stacji benzynowej. Trafiłem na najwyższe ceny w historii, ale mały bak i20 N (ok. 40 litrów) nie rujnował portfela, ponieważ na komputerze pokładowym non stop opiewał wynik w okolicach 8 litrów. I to kolejna zaleta tego auta, które w trasie potrafi być naprawdę ekonomiczne, a w mieście nawet podczas wygłupów nadal jest w stanie utrzymać budżet właściciela w spokoju.

By zakupić i20 N trzeba przygotować minimum 100 tysięcy złotych, chociaż warto dopłacić to opcji Performance, która w standardzie „instaluje” na pokładzie wspomnianą szperę, która poprawia prowadzenie. To tylko 204 KM, ale napęd na przód przy większej mocy ma swoje minusy. Do tej opcji trzeba zostawić o 9-10 tysięcy złotych. Nasze auto z dodatkami to koszt niecałe 120 tysięcy złotych.

Hyundai I20N 87
Hyundai I20N 87

Ciekawostki niewidoczne na pierwszy rzut oka

Hyundai potrafi też zaskoczyć w innych kwestiach. Po pierwsze, tryby sportowe zmieniaj motyw wyświetlanych zegarów, który przypomina nawet te z Lamborghini. Po drugie, jadąc spokojnie gdzie system czytania znaków odnajdzie ten z krętą drogą przed nami pokaże komunikat, że warto włączyć tryb N. Po trzecie, overboost! Auto standardowo ma 275 Nm maksymalnego momentu obrotowego, ale chwilowo można go podnieść do 300 – fajna sprawa!

Łącząc więc genialne wrażenia akustyczne z tymi z prowadzenia mamy kompletny obraz hothatcha. Hyundai i20 N bardzo dobrze tłumaczy definicję takiego auta, więc polecam każdemu z Was przynajmniej krótką przejażdżkę. I wydaję mi się, że jednak pokonuje Fiestę ST w kategorii „fun z jazdy”!

Konrad Stopa

fot. Karol Tynka

Galeria Hyundai i20 N:

Hyundai I20N 81
Hyundai I20N 81
Hyundai I20N 83
Hyundai I20N 83
Hyundai I20N 84
Hyundai I20N 84
Hyundai I20N 87
Hyundai I20N 87
hyundai i 20 n Przod
hyundai i 20 n Przod
Hyundai i20 N noca
Hyundai i20 N noca
hyundai i20 n Wnetrze
hyundai i20 n Wnetrze
Hyundai I20N 1
Hyundai I20N 1
Hyundai I20N 2
Hyundai I20N 2
Hyundai I20N 8
Hyundai I20N 8
Hyundai I20N 11
Hyundai I20N 11
Hyundai I20N 13
Hyundai I20N 13
Hyundai I20N 14
Hyundai I20N 14
Hyundai I20N 15
Hyundai I20N 15
Hyundai I20N 16
Hyundai I20N 16
Hyundai I20N 19
Hyundai I20N 19
Hyundai I20N 27
Hyundai I20N 27
Hyundai I20N 29
Hyundai I20N 29
Hyundai I20N 31
Hyundai I20N 31
Hyundai I20N 34
Hyundai I20N 34
Hyundai I20N 35
Hyundai I20N 35
Hyundai I20N 38
Hyundai I20N 38
Hyundai I20N 44
Hyundai I20N 44
Hyundai I20N 47
Hyundai I20N 47
Hyundai I20N 50
Hyundai I20N 50
Hyundai I20N 54
Hyundai I20N 54
Hyundai I20N 57
Hyundai I20N 57
Hyundai I20N 61
Hyundai I20N 61
Hyundai I20N 65
Hyundai I20N 65
Hyundai I20N 68
Hyundai I20N 68
Hyundai I20N 71
Hyundai I20N 71
Hyundai I20N 73
Hyundai I20N 73
Hyundai I20N 77
Hyundai I20N 77
Hyundai I20N 79
Hyundai I20N 79

Dane techniczne Hyundai i20 N:

Silnik: 1598 cm3
Moc: 204 KM
Maksymalny moment obrotowy: 275 Nm (305 z boostem)
0 – 100 km/h: 6,2 s
Prędkość maksymalna: 225 km/h
Cena: ok 117 tys. złotych

Tagi: hot hatchhyundaihyundai i20 nhyundai i20 n performancei20 N
Poprzedni post

Szukasz SUVa? Może 10-letnie Q7 z V12?

Następny post

Sprzedaż nowych samochodów w marcu 2022 roku

Konrad Stopa

Konrad Stopa

Motopasjonat z krwi i kości, który pisze o samochodach z wielką przyjemnością czekając na komentarze, nawet te uszczypliwe. Od małego poznawał auta na ulicy po dźwięku silnika i już wtedy marzył, by zmieniać "cztery kółka" jak rękawiczki - dzięki Motopodprad.pl to się spełnia! Tego zapaleńca znajdziecie też na Instagramie - @stopao

Podobne artykuły

Opel Astra stara vs nowa 6

Trudne Wybory: Opel Astra – stara vs nowa

Autor Paweł Kaczor
26/01/2023
0

”Bierz nową Astrę i zrób z nią coś fajnego” – taki rozkaz usłyszałem niedawno. Odkąd Opel uśmiercił serię OPC słowa...

Hyundai Bayon

Test: Hyundai Bayon – kompaktowy crossover (prawie)idealny do miasta

Autor Damian Kaletka
25/01/2023
0

Hyundai Bayon jest dobry, ale nie jest doskonały.

Lexus UX 250 H 2022 1

Test: Lexus UX 250 H – hybrydowy czas

Autor Konrad Stopa
20/01/2023
0

Lexus UX to najmniejszy SUV z rodziny tego japońskiego producenta. W wersji UX 250 h ten crossover po liftingu idealnie...

BMW 1 vs DS4 19

Trudne wybory: DS 4 E-Tense vs BMW 128ti – dwa światy

Autor Paweł Kaczor
19/01/2023
1

Druga generacja DS 4 chce udowodnić, że nowa, francuska marka może być zaliczana do grona producentów klasy premium. BMW serii...

Następny post
Sprzedaż nowych samochodów w marcu 2022 roku

Sprzedaż nowych samochodów w marcu 2022 roku

Komentarze 2

  1. Pingback: Test: Seat Ibiza FR - nie mam uwag | Moto Pod Prąd
  2. marizonilogert says:
    4 miesiące ago

    Greetings! Very helpful advice on this article! It is the little changes that make the biggest changes. Thanks a lot for sharing!

    Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe
  • Pozycjonowanie stron vd.pl

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET