O tym, że Hyundai Elantra jest idealnym autem na daily już pisałem przy okazji poprzedniego testu. Tym razem w moje ręce trafiła wersja po faceliftingu, który tylko utwierdziła mnie w tym przekonaniu.
Zacznijmy od tego, że Elantrą jeździłem z osobami w różnym wieku. Od osób młodszych ode mnie, przez rówieśników, osoby trochę starsze, a na moim dziadku kończąc. Oczywiście największe zainteresowanie tym samochodem wykazał mój dziadek, ale pozostali pasażerowie również byli pozytywnie zaskoczeni tym, co oferuje.
Do testów otrzymałem Hyundaia Elantrę z silnikiem 1.6 MPI w kolorze Intense Blue z manualną, 6-stopniową przekładnią. Za dopłatą 4 500 zł można wyposażyć Elantrę w automatyczną skrzynię biegów o takiej samej ilości przełożeń. Co ciekawe obecnie Elantra dostępna jest tylko z tą wersję silnikową, ale… w sumie to zupełnie nie przeszkadza.
Silnik
Silnik 1.6 MPI charakteryzuje się przyjemną pracą, a jego osiągi są w zupełności wystarczające do codziennej jazdy zarówno po mieście jak i w trasie. Pierwszą setkę osiąga w 10,1 s., a maksymalnie rozpędza się do 200 km/h.
Wolnossąca jednostka do osiągnięcia takiego wyniku potrzebuje jednak wysokiego kręcenia. Spalanie? Niższe od tego, które deklaruje producent. Według oficjalnej specyfikacji Hyundai Elantra 1.6 MPI pali średnio 6,7-6,9 l/100 km. Nieprawda! Podczas całego mojego testu średnie spalanie wynosiło 6,4 l/100 km, a większość czasu spędziłem w mieście.
Darmowe Sprawdzenie VIN
Sprawdź wypadkową przeszłość pojazdu
Wygląd
Wygląd zupełnie nie zaskakuje. To typowy sedan segmentu C. Chociaż na pierwszy rzut oka można odnieść wrażenie, że to nie sedan a liftback. Mocno nachylona tylna klapa wygląda jakby była połączona z szybszą. W rzeczywistości są to osobne elementy. Jest to 100% sedan.
Nie ma w sobie żadnych nietypowych rozwiązań wizualnych. Na dobrą sprawę moglibyśmy zmienić znaczek Hyundaia na każdą inną markę i nikt by nie zauważył, że coś jest nie tak.
Przerywamy na chwilę program, żeby nadać ciekawostkę
Bagażnik w Hyundaiu Elantra można otworzyć aż na 4 sposoby. Chociaż na pierwszy rzut oka myślałem, że tylko z pilota.
Pierwszym jest przycisk ukryty w logo Hyundaia na tylnej klapie.
Drugi sposób to otworzenie bagażnika przy pomocy pilota.
Trzecią możliwością jest otworzenie bagażnika przy użyciu dźwigni znajdującej się przy fotelu kierowcy.
Czwarty i ostatni sposób jest najbardziej zjawiskowy i niecodzienny. Należy po prostu stanąć przy bagażniku z kluczykiem w kieszeni. Po kilku sekundach i paru piknięciach bagażnik otworzy się sam.
Wnętrze
W środku również nie doświadczymy jakiejś rewolucji. Owszem, wnętrze przeszło delikatne zmiany. Nowy jest np. panel do sterowania klimatyzacją. Nie ma jednak tam nic szokującego.
Mimo wszystko samo w sobie wnętrze jest bardzo ergonomiczne i przede wszystkim bardzo przestronne. Rozstaw osi wynoszący aż 2700 mm sprawia, że nawet trzy osoby siedzące z tyłu będą podróżowały komfortowo. Ogromną, a często niedocenianą zaletą, jest plastikowe obicie tylnej części fotela kierowcy oraz pasażera. Docenią to najbardziej rodzice, których dzieci podróżują na tylnej kanapie – doczyszczenie śladów po butach w tym przypadku to tylko formalność.
Mniej przestronny jest niestety bagażnik. Jego pojemność to zaledwie 460 litrów, więc jak na ten segment nie jest to przesadnie dużo. Minus należy się również za zawiasy, które przez swój kształt mocno ograniczają przestrzeń ładunkową.
Prowadzenie
Zarówno układ kierowniczy jak i zawieszenie są dość miękkie. Nie wymagają od kierowcy zbyt wiele wysiłku – kierownica chodzi lekko, a zawieszenie jest na tyle miękkie, że nie trzeba omijać każdej dziury w obawie o stan swojego uzębienia.
W zakrętach, szczególnie tych pokonywanych z nieco większą prędkością, da się odczuć delikatne huśtanie się nadwozia na boki. Coś za coś. Zazwyczaj takie połączenie lekko mnie w autach irytuję. Wolę sztywniejsze konstrukcje, zarówno pod kątem układu kierowniczego jak i zawieszenia. W Elantrze z wolnossącym silnikiem to po prostu pasuje.
Nie jest to auto do wyczynowej jazdy, więc ani silnik ani układ jezdny do tego nie zachęca. Mamy w nim po prostu wygodnie, ekonomicznie i bezpiecznie pokonywać kolejne kilometry. Tutaj wszystko się zgadza.
Cena
Cennik Hyundaia Elantry startuje w tym momencie od kwoty 64 900 zł wersją Classic Plus. Właściwie to od 69 900 zł, ale obowiązuje rabat w wysokości 5 000 zł dla wszystkich klientów. Testowana wersja Style to wydatek rzędu 89 900 zł (bez uwzględniania rabatu). Cena robi się duża, ale w zamian otrzymujemy kompletne auto segmentu C, którego prosta konstrukcja prawdopodobnie gwarantuje nam wieloletnią i bezproblemową eksploatacje.
Dla osób szukających czegoś pomiędzy jest jeszcze wersja Comfort, której cena wynosi 80 900 zł. Zawiera w sobie tak naprawdę większość rzeczy, które przydatne są w codziennej jeździe. Największą jej bolączką jest brak tempomatu, którego niestety nie da dokupić się osobno.
Dla wymagających znajdzie się też wersja Premium w cenie 102 400 zł. Dostępna jest ona tylko i wyłącznie w komplecie ze skrzynią automatyczną.
Ogólne wrażenia i podsumowanie
Elantra wywołała u mnie w głowie niemałe zamieszanie. Przyznam się bez bicia – nie paliłem się do tego testu. Przez ostatnie lata odzwyczaiłem się zupełnie od silników wolnossących. W Elantrze mi on jednak zupełnie nie przeszkadzał. Uważam nawet, że po prostu pasuje do tego auta. W zamian oferuje nam niskie spalanie i na pewno mniejsze koszty serwisowe ze względu na brak m.in. turbosprężarki. A mocy wcale jej nie brakuje. Jest w sam raz.
Tekst i zdjęcia: Arek Jurczewski
Hyundai Elantra
Ocena Hyundai Elantra:
Wygląd: | [usr 7] |
Wnętrze: | [usr 7] |
Silnik: | [usr 7] |
Skrzynia: | [usr 7] |
Przyspieszenie: | [usr 7] |
Jazda: | [usr 7] |
Zawieszenie: | [usr 7] |
Komfort: | [usr 7] |
Wyposażenie: | [usr 7] |
Cena/jakość: | [usr 7] |
Ogółem: | [usr 7.0 text=”false” img=”06_red.png”] (70/100) |
Galeria Hyundai Elantra:
Dane techniczne Hyundai Elantra:
Silnik: wolnossący, benzynowy
Pojemność: 1591 cm3
Moc: 128 KM / 6 300 obr./min.
Moment: 155 Nm
Skrzynia biegów: manualna, sześciobiegowa
0-100 km/h: 10,1 s
Prędkość max.: 200 km/h
Cena: od 69 900 PLN (-5 000 PLN rabatu)
Cena testowanej wersji: od 89 900 PLN (-5 000 PLN rabatu)