Gama elektrycznych samochodów w Polsce zwiększa się z miesiąca na miesiąc. Oprócz znanych marek coraz częściej pojawiają się nowi producenci. Jednym z nich jest Geely. To globalny potentat, który chce zainteresować Polaków elektrycznym, kompaktowym SUV-em. Poznajcie Geely EX5.
Geely, mocno powiązane jest z marką Volvo, niedawno zadebiutowało na naszym rynku. Na łamach naszego bloga pisaliśmy już o hybrydowej nowości Geely Starray EM-i – KLIK. O samym modelu EX5 również trochę już u nas było, ponieważ parę miesięcy temu miałem okazję sprawdzić go na torze Driveland. Dziś przyszła pora na standardową recenzję, ponieważ samochód wreszcie dotarł do mnie do Krakowa.
Przyjemne nadwozie w kompaktowych rozmiarach
Sylwetka Geely EX5 na pierwszy rzut oka nie przypomina znajomych kształtów. Ma jednak cechy charakterystyczne typowe dla samochodu elektrycznego. Zdradza to choćby przód auta, który zamiast tradycyjnej osłony chłodnicy ma zintegrowany z karoserią panel w kolorze nadwozia. Taie rozwiązanie nie tylko poprawia aerodynamikę, ale też pozytywnie wpływa na wizualny odbiór samochodu. Dzięki temu ciekawy lakier w odcieniu szałwii jeszcze mocniej przyciąga wzrok. Całość dopełnia subtelny zderzak, dość wysublimowany emblemat marki oraz smukłe reflektory.

Z tyłu również postawiono na grę kolorem i brak wyraźnych załamań. Cały samochód utrzymany jest raczej w obłych kształtach. Warto jednak zwrócić uwagę na świetlną blendę łączącą tylne reflektory. To właśnie w jej centralnej części umieszczono między innymi sygnalizację stopu.
W połączeniu z 17-calowymi felgami o atrakcyjnym wzorze, plastikowymi czarnymi nadkolami powstaje przepis na sprawdzone nadwozie SUV-a, które idealnie wpisuje się w europejskie trendy i miejskie ulice.

Minimalistyczne wnętrze z podmuchem Premium
Na dużo więcej ekstrawagancji designerzy pozwolili sobie w środku samochodu. Tutaj królują jasność, nowoczesność i minimalizm. Zaskoczeń jest znacznie więcej niż w karoserii. Już sama kierownica ma nietypowy kształt, której bliżej jest do prostokąta niż koła. Korzysta się z niej jednak bardzo dobrze. Za nią znajduje się ekran cyfrowych zegarów z czytelnymi grafikami i animacjami, bez zbędnych udziwnień. Kierownica, oczywiście wielofunkcyjna, podkreśla nowoczesny charakter wnętrza, które w większości jest jasne, choć górna część deski rozdzielczej i panele drzwi pozostają ciemne. To ciekawy zabieg stylistyczny, który nadaje kabinie wyrafinowanego charakteru.
Na centralnym miejscu deski pojawił się ogromny, poziomy wyświetlacz odpowiedzialny za obsługę auta. Jest bardzo jasny i wysokiej jakości. Warto też zwrócić uwagę na wysoki tunel centralny, który jednak nie przeszkadza w codziennej eksploatacji. Znajdują się na nim ładowarka indukcyjna oraz cupholdery ukryte pod klapką, a całość wykończono materiałem przypominającym drewno. Dodatkowo należy pochwalić jakość użytych materiałów oraz ich spasowanie. Nie ma się do czego przyczepić, a ogólny odbiór wnętrze wyraźnie wyróżnia Geely EX5 na tle konkurencji.

Geely EX5, jako kompaktowy SUV o długości 4,6 metra, oferuje przestronną kabinę pasażerską. Rozstaw osi wynoszący ponad 2,6 m pozwala wygodnie podróżować 4 pasażerom. Co ciekawe, fotel przedniego pasażera może się rozłożyć niemal jak w luksusowej limuzynie, tworząc komfortową leżankę. To jednak nie koniec – można tak złożyć przednie fotele (łącznie z siedzeniem kierowcy), dzięki czemu podczas ładowania auta możliwe jest położenie i krótka drzemka
Co ważne, bagażnik EX5 również nie należy do najmniejszych. Jego pomność wynosi 461 litrów, którą ukryto pod elektrycznie rozkładaną klapą bagażnika. Taki wynik to przestrzeń w zupełności wystarczająca dla całej rodziny.

Konkurencja może pozazdrościć wyposażenia
Uzupełnieniem przyjemnego wnętrza jest bogate wyposażenie Geely EX5. Z dużą przyjemnością korzystałem z masażu przednich siedzeń, oferującego wiele trybów. Fotele dodatkowo były podgrzewane i wentylowane. Pozytywne wrażenie robi także system audio, które świetne brzmienie jest zasługą powiązań Geely z Volvo.
Niezłe wrażenie robi też sam ekran, który działa płynnie i bez zacięć. Ukryto w nim nie tylko sterowanie samochodem i klimatyzacją, ale także nawigację oraz ustawienia asystentów bezpieczeństwa. Owszem, czasem obsługa wymaga kilku kliknięć na przykład przy otwieraniu szyberdachu, ale całość pozostaje znacznie prostsza i bardziej intuicyjna niż choćby w Tesli.

Mały minus w tym aspekcie należy się jednak za łączność z telefonem. Owszem, projekcja smartfonów działa, ale wymaga pobrania dodatkowej aplikacji. Szkoda, bo konkurencja korzysta ze znanych rozwiązań, które telefony już posiadają.
Odpowiednie osiągi i zasięg
W Geely EX5 zastosowano napęd o mocy 217 koni mechanicznych, który w zupełności wystarcza dla potrzeb rodzinnego SUV-a. Dzięki elektrycznemu charakterowi jednostki auto przyspiesza skutecznie od samego startu. Już same osiągi to potwierdzają, ponieważ auto do setki rozpędza się w 7,6 sekund.

Dzięki baterii o pojemności 60 kWh EX5 jest w stanie przejechać około 400 kilometrów. Jadąc z Warszawy do Krakowa nie musiałem martwić się zasięgiem. Trasę pokonałem bez konieczności ładowania. Oznacza to, że jeśli głównie poruszacie się po mieście, a wyjazdy poza nie zdarzają się okazjonalnie, zasięg będzie w pełni wystarczający. Na trasie oczywiście można się zatrzymać i podładować samochód. Jest to możliwe mocą do 100 kW, co pozwala uzupełnić energię od 30 do 80 % w mniej niż pół godziny.
Film o Geely EX5:
Potwierdzeniem rozsądnego zużycia energii jest średni pobór prądu, który w moim teście wahał się między 15 a 19 kWh. Z mojego doświadczenia wynika, że to naprawdę dobry wynik, zwłaszcza biorąć pod uwagę, że mamy do czynienia z dużym autem, a nie miejskim wozidełkiem.
Jak jeździ Geely EX5?
Skoro znamy już parametry techniczne, czas podzielić się z Wami wrażeniami z jazdy. Najważniejszą cechą, którą od razu czuć po starcie, jest wygoda i miękkie nastawy zawieszenia. Auto prowadzi się niezwykle lekko, a przy tym skutecznie wybiera wszelkie nierówności. Podróż zatem odbywa się w bardzo komfortowych warunkach. Nie oznacza to jednak, że samochód pływa lub nadmiernie się buja. Wszystko jest wyważone tak, aby pasażerowie podróżowali bezpiecznie i wygodnie, a kierowca mógł w pełni skupić się na prowadzeniu.

W połączeniu z bogatym wyposażeniem, które podnosi komfort pokonywanych kilometrów, oraz wspomnianymi osiągami, które sprawiają, że auto jest dynamiczne i elastycznie przyspiesza, otrzymujemy naprawdę przyjemny rezultat.
Jedynym elementem, który może rozpraszać kierowcę są systemy wspomagające jazdę. Z jednej strony dbają o nasze bezpieczeństwo, z drugiej jednak mogłyby działać nieco łagodniej. Samochód zbyt intensywnie sprawdza uwagę kierowcy, a mnogość komunikatów może być przytłoczająca. Na szczęście w prosty sposób, kilkoma kliknięciami na centralnym ekranie, można wyłączyć część funkcji.

Atrakcyjne ceny Geely EX5
Azjatycki producent, oprócz wysokiego wyposażenia, postanowił zainteresować polskich klientów atrakcyjną ceną. Konfigurator modelu nie jest szeroki i oferuje jedynie dwie pozycje, które różnią się wyłącznie poziomem wyposażenia, bez zmian w napędzie czy mocy. Za tańszą odmianę EX5 trzeba zapłacić 169 900 złotych, natomiast wariant MAX kosztuje kilkanaście tysięcy więcej.
Niskie ceny to nie koniec zalet oferty, ponieważ producent do samochodu dorzuca przydomową ładowarkę oraz trzyletni serwis. W standardzie dostępna jest też gwarancja lub atrakcyjne opcje finansowania. Co więcej EX5 kwalifikuje się do rządowego dofinansowania, dzięki czemu można go kupić w cenie spalinowego auta segmentu B.
Materiał promocyjny opracowany we współpracy z marką Geely Polska
Geely EX5 jest zatem bardzo atrakcyjną propozycją na rynku elektrycznych SUV-ów. Przekonuje nie tylko wysokim wyposażeniem i konkurencyjną ceną, ale także korzystnymi dodatkami. To też samochód, który naprawdę przyjemnie się prowadzi, a dzięki współpracy z Volvo zaskakuje wysokim poziomem wykończenia wnętrza.

A to tylko część argumentów. Warto umówić się na jazdę testową i przekonać się o zaletach Geely EX5 na własnej skórze!
Konrad Stopa
fot. autor, Karol Tynka
Zdjęcia Geely EX5 MAX:


































Dane techniczne Geely EX5 MAX:
Silnik: elektryczny
Moc: 217 KM
Maksymalny moment obrotowy: 320 Nm
Skrzynia biegów: automatyczna
0-100 km/h: 7,6 sekundy
V-max: 175 km/h
Cena: od 169 900 złotych








Komentarze 1