• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Test: Fiat Tipo Hatchback – powrót do korzeni

Konrad Stopa Autor Konrad Stopa
03/04/2017
w Nowe
0
Fiat Tipo 2 e1491209754129

Fiat Tipo 2 e1491209754129

343
SHARES
3.1k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Na ulicy budził więcej zainteresowania niż niejedno testowe auto, a podczas zdjęć co chwilę ktoś zagadywał jak się jeździ i ile kosztuje. O jakim wozie mowa? Oczywiście o Fiacie Tipo w odmianie hatchback.

Warto przeczytać

Test: Mercedes-Benz Citan – gdzie jest ta gwiazda?

Test: Land Rover Discovery P300 – brytyjskie wyżyny

Nissan Juke Hybrid – pierwsze spotkanie

 

Fiat już jakiś czas temu postanowił powrócić do prostych i tanich samochodów. Niedawno mogliście czytać o Tipo w sedanie, którym jeździł Adam. Samochód mu się spodobał, a czy ja myślę podobnie o Tipo hatchback? Wbrew logice, auta różnią się trochę bardziej niż tylko kształtem.

Na pierwszy rzut oka (nie tylko na cennik) od razu widać, że Tipo w sedanie jest bardziej budżetowe niż krótsza wersja. Podobnie jest z odmianą kombi. Nie ma się więc czemu dziwić, ponieważ te dwie wersje zostały pokazane światu trochę później – również w Polsce.

 

 

Dlaczego więc Tipo tak wyróżniał się na ulicy? Myślę, że nie była to wina reklamowego oklejenia testowanego egzemplarza, a po prostu ciekawego auta, na który większość Polaków stać. I nie tylko naszą nację, ponieważ będąc ostatnio w Rzymie, na ulicy roiło się od tego modelu. Skoro już tyle razy wspomniałem o cenie czas ją w końcu podać – Tipo hatchback startuje od kwoty 49900 zł (sedan jest o 5 tys. tańszy).

Co do samego designu Tipo, to włoskie auto można uznać za ładne. Nawet w spokojnym i popularnym czerwonawym kolorze, zwłaszcza dzięki świeżej facjacie, Fiat może się podobać. Reflektory z ksenonami, z czarnym grillem pomiędzy oraz 16-calowe felgi wraz z przyciemnionymi szybami z tyłu to według mnie najciekawsze elementy stylistyczne tego 4,4-metrowego nadwozia.

W karoserii nie uświadczymy więc niesamowitych załamań lub fal, ale jak tradycja nakazuje Tipo było prostym samochodem i takim ma być również teraz. Także pod względem estetycznym. Na szczęście nudnawo nie jest we wnętrzu samochodu. Mimo, że projekt deski rozdzielczej i konsoli centralnej jest w ciemnych barwach i nie obfituje w finezyjne kształty, to dzięki intuicyjnej ergonomii przycisków oraz zastosowania fortepianowej czerni w plastikach nawet przez chwilę nie myślimy o tzw. „taniości”.

 

 

Najlepszym tego dowodem jest 7-calowy dotykowy ekran systemu Uconnect nad konsolą centralną. Jego grafiki są czytelne, duże i bezproblemowo się nimi steruje. Ten multimedialny kombajn kryje w sobie również dużo funkcji, więc warto wybrać tę opcję lub najwyższy poziom wyposażenia Lounge. Nawigacja TomToma, sloty karty SD lub USB oraz łączność z telefonem i inne multimedia (kamera cofania) to wszystko, co może przydać się podczas codziennej jazdy.

W takim razie gdzie ukryto cięcie kosztów? Na pierwszy rzut oka ich nie widać, chociaż ciężko je dostrzec w naszym egzemplarzu, który był odpowiednio doposażony, przez co jego cena wzrosła do 66 tysięcy złotych. W nim spasowanie, materiały, schowki itp. były na akceptowalnym poziomie.

Nie podobało mi się jedynie: lewarek sześciobiegowej, manualnej skrzyni biegów który działał tak miękko, jakby się miał zaraz urwać oraz pedał hamulca, który wciskał się raczej w pozycji wertykalnej niż horyzontalnej. Tak jak ma to miejsce w dostawczakach – trochę dziwne uczucie wciskania pedała w połowie podeszwy, a nie palcami.

 

 

Mimo takich niuansów, Tipo jest pełnoprawnym kompaktem, który pomieści standardową rodzinę 2+2. Ciężko mówić o niesamowitej wygodzie foteli i tylnej kanapy, ponieważ siedziska mogłyby być trochę dłuższe i lepiej trzymać ciało podczas jazdy, ale pasażerowie naprawdę nie mogą narzekać na brak miejsca. Podobnie jest z bagażnikiem, który mieści 440 litrów i pełnoprawne koło zapasowe, co jest bardzo rzadkie w nowych samochodach.

Bez pasażerów i bagażu auto waży niecałe 1,3 tony. To średnia waga w tym segmencie. Nie mówię o tym przypadkowo, ponieważ pod maską naszego auta znalazł się najmocniejszy możliwy silnik o pojemności 1,4 litra i 120 KM mocy. Niestety oznaczenie T-Jet nie sprawia, że Fiat Tipo pędzi jak odrzutowiec. Motor ten średnio radzi sobie z autem, które sprawia wrażenie trochę ospałego.

Mimo, że papierowe 200 km/h prędkości maksymalnej oraz 9,6 sekund to nie są jakieś ślimacze wartości to auto nie wydaje się zbytnio dynamiczne. Było to dla mnie małym rozczarowaniem, ponieważ parametry techniczne wcale tego nie zwiastowały.

 

 

Z drugiej jednak strony silnik ten jest bardzo ekonomiczny. Osiągnięcie w mieście 6-7 litrów przy motorze benzynowym i mojej stopie to naprawdę jedne z lepszych wyników. Oczywiście w trasie spokojnie wynik ten da się jeszcze pobić. I bardzo dobrze, ponieważ 45-litrowy bak to trochę mało jak na kompakt. Dzięki spalaniu jego zasięg wydaje się jednak sensowny.

Dlatego też Fiat Tipo idealnie sprawuje się w mieście. Małe wymiary, zwrotność, a przy tym niemała pakowność powoduje, że samochód jest świetnym środkiem transportu. Poza tym Tipo posiada tryb City, który do bólu zmiękcza układ kierowniczy, przez co manewrowanie wieńcem kierownicy przypomina bardziej dyrygowanie niż pisanie kredą po tablicy.

 

 

Łącząc to z miękko zestrojonym zawieszeniem, które dobrze niweluje niedoskonałości podłoża i jest odpowiednim kompromisem, który zapewnia przeciętny komfort, ale też prowadzenie Tipo staje się bardzo dobrym autem za niewielkie pieniądze.

Owszem znajdziemy w nim sporo wad oraz pewnych minusów, ale auto staje się bardzo rozsądną propozycją, których niestety mało na rynku nowych aut. Od czasów ostatniego Tipo ceny nowych aut poszły tak bardzo do góry, że ciężko znaleźć wśród ofert coś równie dobrego, a przy tym niezbyt drogiego.

Stąd też mój wniosek, że Tipo hatchback Włochom się udał i to bardziej niż sedan, aczkolwiek radzę spróbować skonfigurować go z innym silnikiem. Możliwe, że słabszy benzyniak będzie jeździł podobnie, a będzie jeszcze bardziej oszczędny i tańszy w zakupie.

 

Konrad Stopa

fot. Jakub Głąb

 

Wygląd: 6 out of 10 stars (6 / 10)
Wnętrze: 7 out of 10 stars (7 / 10)
Silnik: 5 out of 10 stars (5 / 10)
Skrzynia: 7 out of 10 stars (7 / 10)
Przyspieszenie: 6 out of 10 stars (6 / 10)
Jazda: 7 out of 10 stars (7 / 10)
Zawieszenie: 7 out of 10 stars (7 / 10)
Komfort: 7 out of 10 stars (7 / 10)
Wyposażenie: 9 out of 10 stars (9 / 10)
Cena/jakość: 7 out of 10 stars (7 / 10)
Ogółem: 6.8 out of 10 stars(68/100)

 

 

Fiat Tipo 14
Fiat Tipo 14
Fiat Tipo 15
Fiat Tipo 15
Fiat Tipo 16
Fiat Tipo 16
Fiat Tipo 4
Fiat Tipo 4
Fiat Tipo 17
Fiat Tipo 17
Fiat Tipo 1
Fiat Tipo 1
Fiat Tipo 2 e1491209754129
Fiat Tipo 2 e1491209754129
Fiat Tipo 5
Fiat Tipo 5
Fiat Tipo 3
Fiat Tipo 3
Fiat Tipo 8
Fiat Tipo 8
Fiat Tipo 7
Fiat Tipo 7
Fiat Tipo 18
Fiat Tipo 18
Fiat Tipo 13
Fiat Tipo 13
Fiat Tipo 10
Fiat Tipo 10
Fiat Tipo 11
Fiat Tipo 11
Fiat Tipo 9
Fiat Tipo 9
Fiat Tipo 6
Fiat Tipo 6
Fiat Tipo 12
Fiat Tipo 12

 

Dane Techniczne:

Silnik: R4
Pojemność: 1368 cm3
Moc: 120 KM/5000 obr./min.
Moment: 215 Nm/2500 obr./min.
Skrzynia biegów: Manualna, sześciobiegowa
0-100 km/h: 9.6 s
Prędkość max. 200 km/h
Pojemność bagażnika: 440 l
Cena od 49 900 PLN

Tagi: fiatfiat tipofiat tipo hatchbacktest fiata tipotipo
Poprzedni post

Test: Seat Ateca 2.0 TDI 150 KM – nowy w rodzinie

Następny post

Peugeot 308 przechodzi facelifting

Konrad Stopa

Konrad Stopa

Motopasjonat z krwi i kości, który pisze o samochodach z wielką przyjemnością czekając na komentarze, nawet te uszczypliwe. Od małego poznawał auta na ulicy po dźwięku silnika i już wtedy marzył, by zmieniać "cztery kółka" jak rękawiczki - dzięki Motopodprad.pl to się spełnia! Tego zapaleńca znajdziecie też na Instagramie - @stopao

Podobne artykuły

Test: Mercedes-Benz Citan – gdzie jest ta gwiazda?

Test: Mercedes-Benz Citan – gdzie jest ta gwiazda?

Autor Paweł Oblizajek
24/06/2022
0

Kombivany to dosyć popularne samochody, które potrafią sprostać najbardziej wygórowanym wymaganiom. Doceniają je przedsiębiorcy, a także rodziny, dla których liczy...

Land Rover Discovery 50

Test: Land Rover Discovery P300 – brytyjskie wyżyny

Autor Konrad Stopa
20/06/2022
0

Myśląc o Land Roverze przed oczami mam zielone wyżyny Szkocji lub Anglii. Nie wiem dlaczego, ale Discovery idealnie pasuje do...

Nissan Juke Hybrid 17 1

Nissan Juke Hybrid – pierwsze spotkanie

Autor Konrad Stopa
13/06/2022
0

Nissan w 2030 roku planuje mieć w gamie tylko samochody elektryczne. W międzyczasie swoim klientom zaproponuje jednak hybrydy. Jedną z...

Audi Driving Days 2022 23

Audi Driving Days 2022 – poznać RS3

Autor Konrad Stopa
09/06/2022
0

Mimo, że 1 czerwca minął już kilka dni temu to odbiłem sobie ten Dzień Dziecka w towarzystwie Audi dość ciekawie....

Następny post
peugeot 308 ii

Peugeot 308 przechodzi facelifting

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe
  • Pozycjonowanie stron vd.pl

© 2022 MotoPodPrad.pl & AF Instruments Sp. z o. o.

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & AF Instruments Sp. z o. o.