• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Test: Fiat Tipo Cross 1.0 100 KM – dostosowany do obowiązujących trendów

Adam Gieras Autor Adam Gieras
18/02/2022
w Nowe
0
fiat tipo cross 20

fiat tipo cross 20

145
SHARES
1.3k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Fiat Tipo zyskał nową odmianę Cross. Do tego wysłużona już 95-konna jednostka 1.4 została zastąpiona uturbionym „litrowcem” o mocy 100 KM. Jak sprawuje się jedno z najtańszych kompaktowych aut na szczudłach?

Gdy pierwszy raz spotkałem się z Fiatem Tipo byłem nim zauroczony. Pojawiło się bowiem auto, które niczego nie udawało, było przyzwoicie wykonane, dobrze wyposażone i przystępnie skalkulowane. Co więcej, brałem nawet pod uwagę jego zakup… Jednak najpierw zwyciężyła miłość do graciarstwa a potem rozsądny związek ze Skodą. Tipo, szczególnie po filmiku MotoBiedy >>> LINK <<<, w którym pokazał auto ojca z przebiegiem 300 tys. km pokonanych na gazie, nadal jest przeze mnie darzone ogromnym szacunkiem.

Warto przeczytać

Test: Volkswagen ID.5 GTX – elektryczne GTI?

Test: Ford Explorer – duch zza oceanu

Trudne Wybory: Opel Astra – stara vs nowa

Teraz w moje ręce trafił Tipo Cross, czyli już wcale auto nie tanie (chociaż które jest tanie w 2022 roku), po liftingu, modnie podniesione i jeszcze do tego z zupełnie nowym, trzycylindrowym silnikiem pod maską. I jak wrażenia? Zapraszam.

Z zewnątrz

W zeszłym roku Tipo przeszło drobny facelifting, co widoczne jest przede wszystkim z przodu auta. Nowy grill, znaczek, odświeżone światła. W rudym metalicznym odcieniu, ponadczasowo i spójną kreską narysowana karoseria z „uterenowionymi” akcentami dodaje Fiatowi dodatkowej świeżości. Tipo w wersji Cross stało się prawie crossoverem z prześwitem podwyższonym o 4 cm. Obecnie wynosi on 17 cm. Brakuje mu co prawda kolejnych 4 cm do Dacii Duster, ale poziom BMW X1, Jeepa Renegade czy Seata Arony został osiągnięty. Zatem nie trzeba się bać o wyższe krawężniki lub dziurawe drogi po zjechaniu z asfaltu. Oczywiście nie mogą być zbyt błotniste, bo o napędzie 4×4 w przypadku Tipo możemy zapomnieć, ale niektórym wyższa pozycja za kierownicą i bardziej bojowy charakter auta wystarczą.

Co jeszcze rzuca się w oczy poza dość nowoczesną, atrakcyjną dla oka sylwetką? Otóż testowany samochód został wyposażony w światła full LED, co do niedawna zarezerwowane było dla klas zdecydowanie wyższych. Sam użytkuję Skodę Scalę z full LED i muszę powiedzieć, że Fiat, szczególnie w nocy, bije moje prywatne auto na głowę. Światła mają bardzo długi zasięg, a ich barwa nie męczy oczu. Co ciekawe, wersja Cross ma takie reflektory w wyposażeniu standardowym!

Wnętrze

Gdy wsiadłem do Tipo kilka lat temu, to właśnie projekt deski wydawał mi się mocno bez polotu. To zresztą często było problemem Włochów, którzy robili przepiękne auta, ale zawsze brakowało tej kropki nad i w postaci urzekającego środka. Oczywiście wnętrze auta, które konkuruje z Dacią Logan czy najtańszą wersją Hyundaia i30 nie musi zwalać z nóg. I nie zwala. Jest za to solidnie zmontowane. Miejscami miękkie. Nie skrzypi i nie wydaje żadnych innych odgłosów i trzeba mu oddać też to, że wcale tak źle się nie zestarzało.

W testowanym egzemplarzu o nowoczesność dbają: wirtualne zegary, duży dotykowy ekran 10,25 cala na środku deski rozdzielczej z atrakcyjną grafiką, podgrzewane fotele, asystent pasa ruchu, tempomat adaptacyjny, system ostrzegający o martwym polu w lusterkach i wiele innych smaczków, których dawniej w autach za przyzwoite pieniądze nie uświadczylibyśmy.

Czy mam uwagi? Tak. Klimatyzacja jest automatyczna, ale jednostrefowa, a wirtualne zegary działają z opóźnieniem. Na przykład igła prędkości auta skacze po wyświetlanym prędkościomierzu. Uważam, że wystarczyły czytelne wskaźniki analogowe, ale jak wiadomo, klienci oczekują jak najwięcej nowoczesnych smaczków.

Wracając do wnętrza jeszcze, warto wspomnieć o zmniejszonej kierownicy – jej wieniec przypomina teraz ten z Jeepa, wygodnych i ustawnych fotelach oraz dużej ilości miejsca tak z przodu, jak i z tyłu. Również bagażnik w wersji hatchback ma przyzwoitą pojemność 440 litrów. Jeśli komuś mało, może zamówić kombi Cross z bagażnikiem o dodatkowych 110 litrach.

Bardzo dobra jest widoczność dookoła auta oraz na w pełni akceptowalnym poziomie jest wyciszenie – podobno Fiat sporo w tej kwestii zmienił. To czuć a w zasadzie słychać.

No to jazda!

Tipo 1.4 95 KM bez turbo jeździło, jak na pojemność i moc oraz przeznaczenie – całkiem żwawo. 11,5 sekundy do setki to wynik standardowy dla kompaktów dwie dekady temu, ale w warunkach miejskich nie było do odczuwalne na minus. Co ciekawe, takie Tipo mogło pochwalić się też 6-biegową skrzynią biegów, co pozwalało jeździć ekonomicznie i w miarę cicho takim autem w warunkach pozamiejskich.

Nowy silnik ma 5 KM więcej, jeden cylinder mniej i pojemność obniżoną do jednego litra. Mnie osobiście trzycylindrowe silniki w tego typu autach przestały dziwić. Może nadal nie rozumiem ich stosowania w autach klasy średniej, ale w Tipo taki silnik ma sens. Tyle że… został wyposażony w skrzynię pięciobiegową. Do tego mocno wibruje i wcale nie jest bardziej elastyczny od swojego poprzednika. Przyspieszenie również pozostało na tym samym poziomie. A spalanie? Wcale nie jest niskie. Trzeba się mocno pilnować, żeby uzyskać 8 litrów w mieście. Mnie nie udawało się zejść z 8,5 l/100 km, ale fakt, że pokonywałem Tipo głównie krótkie odcinki po akurat dość mocno zakorkowanych ulicach. Poza miastem, co ciekawe nie czuć braku szóstego biegu. Skrzynia została bardzo fajnie zestopniowana i jest – jak na włoską przekładnię – bardzo precyzyjna.

Czy podwyższony o 4 cm prześwit popsuł coś w sposobie prowadzenia? Nie. Auto prowadzi się precyzyjnie, lekko, jest stabilne w zakrętach i potrafi sprawić tym swoją radość na co dzień. Jednocześnie jazda po polskich drogach, czy to dziurawych czy kostce brukowej czy osiedlowych uliczkach pełnych spowalniaczy nie jest specjalnie odczuwalna przez kierowcę. Do uszu pasażerów nie dochodzą też odgłosy z zawieszenia. Osobom, które mają problem z parkowaniem, poza czujnikami i kamerą, pomoże funkcja City, znana jeszcze z Punto 2. Przy niskich prędkościach, po włączeniu City, kierownica kręci się dosłownie jednym palcem.

Werdykt

Tipo Cross to samochód modnie wyglądający, zapewniający miasto-odporność. Może się podobać. Dzięki wyższemu prześwitowi zapewni łatwe wsiadaniem osobom starszym. Młodzi z kolei docenią zwiększone możliwości terenowe – nazwijmy to tak. Jest też bardzo dobrze wyposażony w liczne wodotryski technologiczne.

Jakiś mankament? Cena. Startuje od 90 000 zł i łatwo dojść do 100 000 zł. Jak za budżetowe auto to bardzo dużo. Rozważyłbym więc porównanie Tipo Cross do Dacii Duster, która może mieć napęd 4×4 i choć nie ma tak bogatego wyposażenia oraz wyposażono ją w o wiele gorsze fotele, może być ciekawą alternatywą dla pseudo terenowego auta.

Dla tych, którzy nie przywiązują uwagi do tak bogatego wyposażenia, ale chcieliby mieć wyższy prześwit Fiat przewidział również wersję City Cross. Tańszą. Z czarnymi klamkami.

Adam Gieras

Ocena Fiat Tipo Cross 1.0 Turbo:

Wygląd:7 out of 10 stars (7 / 10)
Wnętrze:6 out of 10 stars (6 / 10)
Silnik:5 out of 10 stars (5 / 10)
Skrzynia:6 out of 10 stars (6 / 10)
Przyspieszenie:5 out of 10 stars (5 / 10)
Jazda:6 out of 10 stars (6 / 10)
Zawieszenie:6 out of 10 stars (6 / 10)
Komfort:8 out of 10 stars (8 / 10)
Wyposażenie:7 out of 10 stars (7 / 10)
Cena/jakość:8 out of 10 stars (8 / 10)
Ogółem:6.4 out of 10 stars (64/100)

Dane techniczne Fiat Tipo Cross 1.0 turbo:

Silnik: 999 cm3 benzyna
Moc: 100 KM
Moment obr.: 190 Nm przy 1500 obr./min.
Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
Napęd: na przednie koła
0-100 km/h: 12,2 s
Prędkość maksymalna: 183 km/h
Cena: od 90 000 zł

Tagi: fiatfiat tipo swtipotipo kombi
Poprzedni post

Fiaty 500X i Tipo z nowymi silnikami

Następny post

Komiksowe BMW Serii 8

Adam Gieras

Adam Gieras

Cześć! Jestem pomysłodawcą portalu MotoPodPrąd i od samego początku pełnię zaszczytną funkcję redaktora naczelnego. Urodziłem się w 1984 roku w Warszawie, z wykształcenia jestem politologiem i prawie dziennikarzem (jak prezydent Kwaśniewski, chociaż studiów nie skończyłem...), a od kilkunastu lat zawodowo poruszam się w świecie afiliacji. Myślę, że mogę nazywać się pasjonatem motoryzacji od dziecka – już w wieku 2-3 lat pytałem o każdy samochód spotkany na ulicy: „co to?”, a dorośli musieli udzielać odpowiedzi. W wieku 10 lat pamiętałem dane techniczne i ceny wszystkich modeli dostępnych na polskim rynku – prenumerata gazety „Auto Bazar” była dla mnie ważniejsza niż nowy rower czy deskorolka. Prawo jazdy zacząłem robić na 3 miesiące przed ukończeniem 17 lat i odkąd odebrałem upragniony dokument nie rozstaję się z czterema kółkami. Dzięki motopodprad.pl udało mi się spełnić nie jedno marzenie – za co dziękuję także Wam, Czytelnikom. Prowadziłem kilkaset samochodów, więc myślę, że wreszcie poza teoretyzowaniem, mogę coś o motoryzacji powiedzieć i być może będę miał rację. Uwielbiam auta z przełomu lat 80- i 90-tych.

Podobne artykuły

Volkswagen ID5 GTX 8

Test: Volkswagen ID.5 GTX – elektryczne GTI?

Autor Bartosz Kowalczyk
30/01/2023
0

To czy elektryki to przyszłość motoryzacji sprawa jest otwarta a w zasadzie nawet dyskusyjna, jednak nie ma co się obrażać...

Ford Explorer 36

Test: Ford Explorer – duch zza oceanu

Autor Konrad Stopa
27/01/2023
0

Marząc o amerykańskim śnie nie trzeba importować aut zza oceanu. Ford Explorer to typowy SUV z USA, którego możecie oficjalnie...

Opel Astra stara vs nowa 6

Trudne Wybory: Opel Astra – stara vs nowa

Autor Paweł Kaczor
26/01/2023
0

”Bierz nową Astrę i zrób z nią coś fajnego” – taki rozkaz usłyszałem niedawno. Odkąd Opel uśmiercił serię OPC słowa...

Hyundai Bayon

Test: Hyundai Bayon – kompaktowy crossover (prawie)idealny do miasta

Autor Damian Kaletka
25/01/2023
0

Hyundai Bayon jest dobry, ale nie jest doskonały.

Następny post
8 X JEFF KOONS 18

Komiksowe BMW Serii 8

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe
  • Pozycjonowanie stron vd.pl

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET