• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Test: Fiat 500 RED – modny, stylowy i elektryczny

Redakcja Motopodprad Autor Redakcja Motopodprad
06/06/2022
w Nowe
6
fiat 500 05

fiat 500 05

144
SHARES
1.3k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Fiat 500 to jeden z najchętniej kupowanych miejskich samochodów na rynku. Drugie wcielenie tego malucha jest z nami od ponad 15 lat, jednak Włosi wreszcie serwują nam nową 500, która dostępna jest tylko jako elektryk.

Fiat nie spieszy się z wycofaniem z rynku swojego sztandarowego produktu, jakim stała się 500 produkowana nieprzerwanie od 2007 roku w Tychach. Włosi wyciskają z tego projektu ostatnie soki tworząc co chwila nowe, limitowane wersje wyposażenia i pomimo tak długiego stażu rynkowego projekt nadal nie trąci myszką świetnie opierając się upływającemu czasowi. Przyszedł jednak czas na wprowadzenie 500 w XXI wiek. Produkcja nowego modelu została przeniesiona z zakładu w Tychach do Włoch, konkretniej to do fabryki w Turynie. Historia zatoczyła więc koło i 500 wróciła w dokładnie to samo miejsce, gdzie zaczęła się jej przygoda 63 lata temu.

Warto przeczytać

Test: Ford Explorer – duch zza oceanu

Trudne Wybory: Opel Astra – stara vs nowa

Test: Hyundai Bayon – kompaktowy crossover (prawie)idealny do miasta

Stylowy dodatek

Fiat zaserwował nam całkowicie nową, choć czerpiącą garściami ze swojego poprzednika konstrukcję. Nowa 500 występuje wyłącznie w wersji elektrycznej, dlatego też Włosi nie puszczają starego modelu w niepamięć – nadal jest on dostępny, jednak gama jednostek i wersji została mocno ograniczona. Dla Fiata mały mieszczuch jest chyba najważniejszym samochodem w gamie. Jakby nie patrzeć, na przestrzeni ostatniej dekady w portfolio tego producenta działo się naprawdę niewiele, porzucono wiele znaczących i cenionych modeli by w ich miejsce wpuszczać kolejne to odmiany 500. Stała się ona symbolem i ikoną marki, o którą trzeba należycie zadbać.

fiat 500 08
fiat 500 08

Włosi stanęli na wysokości zadania tworząc w zasadzie jedno z najładniejszych aut dostępnych na rynku. Zmiany w wyglądzie są bardzo widoczne, jednak 500 nie da pomylić się z niczym innym na drodze. To nadal niesamowicie charakterystyczny projekt zwracający na siebie uwagę całą masą smaczków i detali stylistycznych. Bryła nadwozia i pomysł na nią pozostał niezmieniony, jednak pomimo zmiany designu, całość bardzo udanie przypomina swojego poprzednika i w wielu miejscach nawiązuje do modelu sprzed 63 lat. Mały Fiat urósł w praktycznie każdej płaszczyźnie. Na długość i szerokość przybyło nam po około 6 cm, a rozstaw osi zwiększono o 2 cm.

Testowana przez nas odmiana to wersja specjalna RED stworzona przy współpracy z organizacją o takiej samej nazwie, wspierającą walkę z zagrożeniami zdrowia. Specjalny, czerwony lakier o nazwie Red by (RED) został zarezerwowany wyłącznie dla tej odmiany podobnie zresztą jak dedykowane oznaczenia wersji w okolicach słupków C. Dodatkowo wszystkie emblematy i oznaczenia modelu zostały okraszone tym samym czerwonym wykończeniem co cała reszta samochodu.

fiat 500 12
fiat 500 12

Nowoczesność z nutą klasyki

Wewnątrz 500 zaszła ogromna zmiana. Samochód zyskał całkowicie nową deskę rozdzielczą, która została zdominowana przez spory ekran dotykowy. Ma on przekątną 10,25 cala i skrywa w sobie dosyć przejrzysty system multimedialny, w którym ukryto wiele opcji. Niektóre z nich zostały schowane trochę zbyt głęboko, jednak w ogólnym rozrachunku nie można narzekać na jego ergonomię czy prędkość działania. Klasyczne pokrętła do obsługi klimatyzacji ustąpiły miejsca prostemu panelowi z fizycznymi przyciskami, pod którym znajdziemy ładowarkę indukcyjną okraszona panoramą Turynu. To jeden z wielu detali, które zostały rozsiane praktycznie po całym wnętrzu. Wiele z nich, jak chociażby dwuramienna kierownica, nawiązuje do pierwszej 500.

Niemniej jednak, wewnątrz znalazło się sporo ciekawych rozwiązań, jak chociażby system otwierania drzwi za pomocą przycisku. W 500 nie znajdziecie normalnej klamki, a zastosowanie elektroniki w miejscu klasycznych, mechanicznych zamków ma zapobiegać przypadkowemu otwarciu drzwi pod nadjeżdżające pojazdy. Na wszelki wypadek w okolicy kieszeni w drzwiach zostały umieszczony specjalne „łapki” przeznaczone do ich manualnego otwarcia. Rozwiązanie to ma jednak jeden, ogromny problem. Zamki ryglują się tak cicho, że podczas zamykania auta z kluczyka kompletnie ich nie słychać, a samochód, poza krótkim mrugnięciem światłami, nie daje żadnej informacji zwrotnej o tym, czy został zamknięty czy nie. Podczas testu wielokrotnie wracałem sprawdzić czy aby nie został otwarty.

fiat 500 20
fiat 500 20

Wraz z wersją RED mamy możliwość wyboru jednej z trzech tapicerek, które zostały przygotowane wraz z firmą Seaqual zajmująca się produkcją odzieży z plastiku wyłowionego z morza. Poza klasyczną czarną tapicerką możemy zdecydować się jeszcze na czerwoną lub zabawnie wyglądające połączenie czerwonego fotela kierowcy z czarnym wykończeniem pozostałych miejsc siedzących. Z pozoru dziwnie wyglądające zestawienie w przypadku takiego auta jak 500 sprawdza się idealnie dodając do wnętrza jeszcze więcej życia i charakteru. Dodatkowo odmiana RED posiada schowek z funkcją sterylizacji umieszczonych w nim przedmiotów, a kierownica oraz obicie foteli zostały dodatkowo pokryte specjalną, bakteriobójczą powłoką.

Zwiększone wymiary zewnętrzne pozwoliły wygospodarować nieco więcej miejsca dla pasażerów wewnątrz. O ile z tyłu nadal jest go bardzo mało i kanapę traktowałbym jako rozwiązanie naprawdę awaryjne, tak z przodu przestrzeni jest pod dostatkiem w praktycznie każdej przestrzeni. Bagażnik ma pojemność 185 litrów, czyli dokładnie tyle samo, ile liczył sobie kufer w poprzedniej 500. Tutaj dodatkowo parę litrów z jego przestrzeni ucieka za sprawą kabli do ładowania.

fiat 500 23
fiat 500 23

Elektryczny układ napędowy zdaje egzamin

Nowa 500 dostępna jest z bateriami w dwóch różnych pojemnościach – 23,8 kWh oraz 42 kWh. Ich użytkowa pojemność to odpowiednio 21,3 kWh oraz 37,3 kWh. Wersja z mniejszymi ogniwami rozwija 95 KM i 220 Nm momentu obrotowego. My zajęliśmy się tą drugą odmianą, gdzie mamy do dyspozycji 118 KM oraz 220 Nm. Deklarowany zasięg w przypadku tej wersji wynosi do 470 km w cyklu miejskim oraz 331 km w cyklu mieszanym. Jak jest w rzeczywistości?

Podczas testu w mieście mały Fiat zużywał mi bardzo rozsądne 12,5 kWh. Sporadycznie zdarzało się zobaczyć na komputerze wartości w okolicach 16 kWh, ale przez cały tydzień nie udało mi się przekroczyć tej bariery. Oznacza to, że realny zasięg w mieście oscyluje w okolicach 250 – 300 kilometrów. W przypadku takiego samochodu jak 500 uważam ten zasięg za naprawdę wystarczający by ładować ją co kilka dni lub mieć bezpieczny zapas podczas codziennej eksploatacji. Zużycia prądu poza terenami zabudowanymi nie sprawdzałem, bo przecież ten samochód nie został stworzony z myślą o eksploatacji w trasie. Jeśli zaś chodzi o dostarczanie energii, to bateria może ładować się z mocą do 85 kW z szybkich ładowarek i muszę przyznać, że Fiat nie ma najmniejszego problemu z utrzymaniem deklarowanej wartości. Dwie sesje na ładowarkach GreenWay potwierdziły tylko, że 500 w ciągu 20 minut jest w stanie naładować się od zera do okolic 70%. Warto jednak pamiętać, iż po przekroczeniu 80% prędkość ładowania spada do około 12 kW.

fiat 500 18
fiat 500 18

Układ napędowy ma możliwość pracy w jednym z trzech trybów: Normal, Range oraz Sherpa. Ten ostatni został przygotowany z myślą o osobach, które walczą o jak największy zasięg. Prędkość maksymalna jest ograniczona do 80 km/h, a klimatyzacja zostaje wyłączona (oczywiście w każdym momencie możemy ją włączyć). Osobiście przez znakomitą większość czasu korzystałem z trybu Range, który nie zabiera nam w ogóle dynamiki, a dodaje możliwość skorzystanie z funkcji one-pedal-drive. W mieście jest ona niesamowicie wygodna i przydatna głównie za sprawą opcji auto-hold, dzięki której nie musimy trzymać wciśniętego hamulca. 500 sama zwolni i będzie stała na światłach, dopóki nie zachęcimy jej do ruszenia.

Jak prowadzi się elektryczna 500?

Elektryczna 500 jest samochodem stosunkowo lekkim – deklarowana masa własna to około 1360 kilogramów. Łącząc tą wartość z niemałym i dostępnym praktycznie od zaraz momentem obrotowym otrzymujemy bardzo żwawe i dynamiczne auto do połykanie miejskich kilometrów. Jak przystało na elektryka, Fiat ochoczo reaguje na każde polecenie wydane prawą stopą w praktycznie całym zakresie prędkości. Zauważalny spadek wydajności jesteśmy w stanie odnotować dopiero po przekroczeniu 100 km/h.

Rozsądna masa własna oraz umieszczenie jej blisko ziemi sprawia, że 500 prowadzi się naprawdę przyjemnie. Układ kierowniczy jest wspomagany dosyć mocno, co sprzyja komfortowi użytkowania w mieście kosztem oczywiście precyzji prowadzenia. Co jednak ważne, kierownica nie jest całkowicie „gumowa” i ma naprawdę sporo czucia, przez co daje nam ona nieco więcej informacji zwrotnych niż można się spodziewać. Zawieszenie ustawiono typowo pod komfortowe i spokojne przemieszczanie się. W połączeniu z 16 – calowymi felgami i oponami o sporym profilu dostajemy zestaw, który poradzi sobie z każdą nierównością na drodze i podjedzie pod niejeden krawężnik. Nie czuć tu też krótkiego rozstawu osi – 500 nie przeskakuje między poprzecznymi nierównościami niczym piłka.  Trzeba jednak liczyć się z tym, że podczas szybszego pokonywania zakrętów nadwozie wesoło kładzie się na boki. Wyciszenie wnętrza stoi na wysokim poziomie. Wyraźny spadek komfortu akustycznego da się poczuć dopiero w okolicach 100 km/h. W mieście przeszkadza trochę brak kamery cofania (opcja za 1400 zł) oraz czujników parkowania – w wersji RED nie ma ich nawet w opcji. Widoczność w 500 nie jest jakaś wybitna, dlatego też podczas parkowania trzeba wyczuć jej wymiary.

fiat 500 16
fiat 500 16

Modnie i drogo

500 nigdy nie była samochodem tanim i w przypadku nowego, elektrycznego wcielenia sytuacja nie uległa zbytniej poprawie. Cennik najmniejszego Fiata otwiera kwota 107 000 zł za odmianę Action z mniejszą baterią trakcyjną. Testowany przez nas RED wraz ze swym wyposażeniem pozycjonowany jest jako drugi od dołu oferty i za wersję z baterią o pojemności 23 kWh trzeba zapłacić 124 300 zł. Dopłata do większego ogniwa wynosi równe 2000 zł i według mnie jest to opcja konieczna do wybrania. Egzemplarz widoczny na zdjęciach miał na pokładzie kilka dodatkowych opcji, które wywindowały jego cenę do poziomu 150 600 zł. Jak wypada ona na tle konkurencji? Cóż, jedyne do czego teoretycznie można by podciągnąć Fiata to MINI. Tutaj za podstawę trzeba zapłacić 146 800 zł, jednak MINI jest większe, mocniejsze i szybsze od 500.

Nowa 500 za sprawą zmiany układu napędowego nie stała się samochodem mniej czy bardziej praktycznym od swojego poprzednika. To nadal doskonale wyglądające auto miejskie, które wciśnie się w praktycznie każdą dostępną lukę. Z tyłu nadal jest mało miejsca, a bagażnik to bardziej schowek na zakupy, jednak mały Fiat podczas codziennej eksploatacji odwdzięcza się przyjemnym prowadzeniem i łatwością obycia.

Jakub Głąb

Galeria Fiat 500 RED:

fiat 500 01
fiat 500 01
fiat 500 02
fiat 500 02
fiat 500 03
fiat 500 03
fiat 500 04
fiat 500 04
fiat 500 06
fiat 500 06
fiat 500 07
fiat 500 07
fiat 500 08
fiat 500 08
fiat 500 09
fiat 500 09
fiat 500 10
fiat 500 10
fiat 500 11
fiat 500 11
fiat 500 12
fiat 500 12
fiat 500 13
fiat 500 13
fiat 500 14
fiat 500 14
fiat 500 15
fiat 500 15
fiat 500 16
fiat 500 16
fiat 500 17
fiat 500 17
fiat 500 18
fiat 500 18
fiat 500 19
fiat 500 19
fiat 500 20
fiat 500 20
fiat 500 21
fiat 500 21
fiat 500 22
fiat 500 22
fiat 500 23
fiat 500 23
fiat 500 24
fiat 500 24
fiat 500 25
fiat 500 25
fiat 500 26
fiat 500 26
fiat 500 27
fiat 500 27
fiat 500 28
fiat 500 28
fiat 500 29
fiat 500 29
fiat 500 30
fiat 500 30
fiat 500 31
fiat 500 31
fiat 500 32
fiat 500 32

Dane Techniczne Fiat 500 RED:

Silnik: elektryczny, z magnesami trwałymi

Skrzynia biegów – automatyczna, 1 – biegowa

Moc: 118KM

Maksymalny moment obrotowy: 220 Nm

0 – 100 km/h: 9 s

Prędkość maksymalna: 150 km/h

Cena: 107 000 zł (podstawa), 150 600 zł (testowany)

Tagi: elektryczny fiat 500elektryczny samochódelektrykfiatfiat 500
Poprzedni post

Polestar 5 będzie miał kamerę zamiast tylnej szyby?

Następny post

Ciekawe Ferrari z Sopotu

Redakcja Motopodprad

Redakcja Motopodprad

Podobne artykuły

Ford Explorer 36

Test: Ford Explorer – duch zza oceanu

Autor Konrad Stopa
27/01/2023
0

Marząc o amerykańskim śnie nie trzeba importować aut zza oceanu. Ford Explorer to typowy SUV z USA, którego możecie oficjalnie...

Opel Astra stara vs nowa 6

Trudne Wybory: Opel Astra – stara vs nowa

Autor Paweł Kaczor
26/01/2023
0

”Bierz nową Astrę i zrób z nią coś fajnego” – taki rozkaz usłyszałem niedawno. Odkąd Opel uśmiercił serię OPC słowa...

Hyundai Bayon

Test: Hyundai Bayon – kompaktowy crossover (prawie)idealny do miasta

Autor Damian Kaletka
25/01/2023
0

Hyundai Bayon jest dobry, ale nie jest doskonały.

Lexus UX 250 H 2022 1

Test: Lexus UX 250 H – hybrydowy czas

Autor Konrad Stopa
20/01/2023
0

Lexus UX to najmniejszy SUV z rodziny tego japońskiego producenta. W wersji UX 250 h ten crossover po liftingu idealnie...

Następny post
Ferrari Mondial 2

Ciekawe Ferrari z Sopotu

Komentarze 6

  1. Pingback: Muzeum Fiata 500 jeszcze bardziej przyjazne dla odwiedzających | Moto Pod Prąd
  2. Pingback: Kolejne problemy Stellantis | Moto Pod Prąd
  3. Pingback: Fiat 500e liderem | Moto Pod Prąd
  4. Pingback: Produkcja samochodów w Polsce | Moto Pod Prąd
  5. Pingback: Retro Motor Show w Poznaniu | Moto Pod Prąd
  6. Pingback: Rekordy Fiata | Moto Pod Prąd

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe
  • Pozycjonowanie stron vd.pl

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET