• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Test: Dacia Duster

Adam Gieras Autor Adam Gieras
02/05/2012
w Nowe
0
Dacia Duster 08

Dacia Duster 08

136
SHARES
1.2k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Dacia Duster – postrach wszystkich suvów i najtańsze auto z napędem 4×4 (poza mocno przestarzałą Ładą Nivą). Za 70 tysięcy możemy mieć w pełni wyposażone, dzielne auto z silnikiem diesela. Samochód już zyskał sympatię Polaków – prawie 2 tysiące zamówień w zeszłym roku i okres oczekiwania na auto nawet sześć miesięcy.

Warto przeczytać

Test: Hyundai Kona Electric 39 kWh – bojowy test zimą

Test: Skoda Karoq 2.0 TDI 150 KM – ze starym dobrym dieslem

Test: Renault Megane E-Tech Electric EV60 — przyszło nowe

Przyznam, że zakochałem się w jego prostocie, więc postanowiłem go obejrzeć. Wizyta w salonie popsuła mi jednak humor. No może tylko trochę…

W polskiej wersji czasopisma „Top Gear” możemy przeczytać, że to auto dla ludzi bez kompleksów, którzy prostotę i użyteczność przedkładają nad „fajerwerki” stylistyczne. Zakochał się w nim James May – współprowadzący angielski Top Gear. Trudno się dziwić patrząc na foldery Dacii. Za 65 tysięcy dostajemy auto z silnikiem diesel’a (1.5 110KM) z ABS-em, 4 poduszkami, klimatyzacją, pełną elektryką i napędem na 4 koła. Gdy dokupimy ESP i ASR oraz pakiet look ( skórzana kierownica, alufelgi 16’ oraz aluminiowe wykończenia zderzaków i relingów dachowych), otrzymujemy w pełni wyposażone auto za rozsądna cenę, oscylującą wokół 70 tysięcy złotych. Za kolejne 2 tysiące dołożą nam jeszcze skórzaną tapicerkę (skóra ekologiczna , bardzo niemiła w dotyku, więc chyba nie warto). Na plus samochodu zapisuje się technologia Renault oraz układ napędowy 4×4 przeniesiony prosto z Nissana. Wszystko fajnie, ale konkurencja jest dużo droższa. Dlaczego więc taka cena? Właśnie tu zaczyna się problem. Chociaż może problem to za dużo powiedziane. Osobliwy urok auta – tak brzmi lepiej.

Z zewnątrz auto wygląda wyśmienicie. Nowoczesna sylwetka może się podobać – widać, że styliści odrobili lekcję ( żadna inna Dacia nie wygląda na samochód droższy, niż jest w rzeczywistości). Gdy jednak przyjrzymy się z bliska, naszym oczom ukazują się spore niedociągnięcia. Brakuje nadkoli, zaślepek i osłonek (błotniki, podłoga i elementy napędu są całkowicie odsłonięte). Nie wiadomo jak auto zniesie trudy naszych zasolonych dróg. Dacia, co prawda, daje 6-letnią gwarancję na blachę, ale nie wróży to bezproblemowej eksploatacji w przyszłości. No, ale przymykam oko – w końcu ma być tanio.

Prawdziwe rozczarowanie przeżywa się zajmując miejsce za kierownicą. Nie chodzi tutaj o pozycję za kierownicą, bo akurat ta jest bez zarzutów. Chodzi o podejście księgowych Dacii do oszczędności – a te są duże, co widać gołym okiem. Po zamknięciu drzwi naszym oczom ukazuje się tanie wykończenie deski rozdzielczej, z projektem żywcem przeniesionym z Logana i Sandero. Wszystkie przełączniki wykonane są z twardego plastiku, niepowleczonego gumą. Poza tym ciężko w nie trafić. Pomijając wykończenie ( chociaż to trudne), deska rozdzielcza ma po prostu nieatrakcyjny design rodem z poprzedniej epoki. Jeszcze gorzej jest w bagażniku. Boki wykończone tanim plastikiem – na pewno będą się rysować, i ta roleta z materiału przypominającego ceratę… Na pochwałę zasługują fotele – są bardzo wygodne i wyglądają solidnie. Poza tym nie mam uwag co do przejrzystości. No może poza przełącznikami elektrycznych szyb, umieszczonymi na desce rozdzielczej – bardzo nieporęczne.

Dla kogo więc jest ten samochód? Na pewno dla ludzi, którzy lubią zjeżdżać z utwardzonych dróg. Duster ma prześwit aż 210 milimetrów – to podobno najwięcej w klasie. Jego możliwości terenowe zawstydzą nie jedno auto konkurencji, a także właścicieli trzykrotnie droższych suvów, które nie dadzą rady wjechać tam, gdzie terenowa Dacia. Żaden krawężnik, dziura czy kałuża nie wywołają palpitacji serca, jeśli podróżujesz Dusterem.

W standardzie sporo miejsca i duży bagażnik, oraz elastyczny i dość dynamiczny silnik, znany bardzo dobrze z renówek. 110 koni i spory moment obrotowy wystarczą do sprawnej jazdy. Kompleksów na światłach się nie nabawimy. Mamy też 6 biegową skrzynię biegów (standard 4×4) z pierwszym biegiem bardzo krótkim, co poprawia jazdę po wzniesieniach. W wersji 4×4 ( a tylko taką warto brać pod uwagę) mamy też przełącznik trybu napędu. Może być 2WD (napęd na przednią oś, małe spalanie) , auto (wtedy tylna oś dołączana jest automatycznie) oraz 4WD ( rozkład siły równy na cztery koła – możemy tak podróżować do 60 km/h).

Duster wywołał u mnie tak skrajne emocje, a mimo to nadal chcę go mieć. Może Rumuni mają jednak rację?

Reasumując. Jeżeli masz trochę pieniędzy, potrzebujesz taniego, wielozadaniowego nowego auta i nie przywiązujesz uwagi do jakości materiałów użytych we wnętrzu – a lubisz cieszyć się jazdą i chcesz zobaczyć co oznacza motoryzacja od strony terenowej – koniecznie kup Dustera z silnikiem diesla (wersja z silnikiem benzynowym jest tańsza, ale mocno przestarzała). To auto bezkonkurencyjne pod względem możliwości terenowych, funkcjonalności no i przede wszystkim ceny.

Moim zdaniem warto zainteresować się wersją Laurete z silnikiem diesla i koniecznie napędem 4×4. 65 tysięcy za naprawdę przyzwoite auto z małymi niedociągnięciami ( ale czy warto się nimi przejmować ), to naprawdę rozsądny wybór. Dopłata do pakietu look i ESP jest, z punktu widzenia ekonomii, bezsensowna. To auto do pochłaniania kilometrów i uśmiechu od ucha do ucha w chlapie, błocie, na szutrze, śniegu i co ważne – także na asfalcie. A, że ma wady… No cóż. Dacia stworzyła klasę samą dla siebie i trzeba przyznać, że wyszło jej to świetnie. Wielbiciele rozklekotanych golfów i passatów po 10 wypadkach – trzymajcie się od tego auta z daleka!

Adam Gieras

Tagi: Adam GierasDaciaDusternówkanówka sztukarumuniatest
Następny post

Filtry cząstek stałych – utrapienie kierowców

Adam Gieras

Adam Gieras

Cześć! Jestem pomysłodawcą portalu MotoPodPrąd i od samego początku pełnię zaszczytną funkcję redaktora naczelnego. Urodziłem się w 1984 roku w Warszawie, z wykształcenia jestem politologiem i prawie dziennikarzem (jak prezydent Kwaśniewski, chociaż studiów nie skończyłem...), a od kilkunastu lat zawodowo poruszam się w świecie afiliacji. Myślę, że mogę nazywać się pasjonatem motoryzacji od dziecka – już w wieku 2-3 lat pytałem o każdy samochód spotkany na ulicy: „co to?”, a dorośli musieli udzielać odpowiedzi. W wieku 10 lat pamiętałem dane techniczne i ceny wszystkich modeli dostępnych na polskim rynku – prenumerata gazety „Auto Bazar” była dla mnie ważniejsza niż nowy rower czy deskorolka. Prawo jazdy zacząłem robić na 3 miesiące przed ukończeniem 17 lat i odkąd odebrałem upragniony dokument nie rozstaję się z czterema kółkami. Dzięki motopodprad.pl udało mi się spełnić nie jedno marzenie – za co dziękuję także Wam, Czytelnikom. Prowadziłem kilkaset samochodów, więc myślę, że wreszcie poza teoretyzowaniem, mogę coś o motoryzacji powiedzieć i być może będę miał rację. Uwielbiam auta z przełomu lat 80- i 90-tych.

Podobne artykuły

kona electric 01

Test: Hyundai Kona Electric 39 kWh – bojowy test zimą

Autor Redakcja Motopodprad
06/02/2023
0

Kona electric trafiła do mnie w okresie sporych opadów śniegu i mrozów. To dobra okazja by sprawdzić, czy w takich...

Skoda Karoq 2

Test: Skoda Karoq 2.0 TDI 150 KM – ze starym dobrym dieslem

Autor Konrad Stopa
03/02/2023
0

Przeglądając oferty współczesnych producentów coraz rzadziej można znaleźć opcje z dieslem pod maską. Na szczęście Skoda pozostawia taki wybór, więc...

Renault Megane E Tech Electric EV60 2022 01

Test: Renault Megane E-Tech Electric EV60 — przyszło nowe

Autor Marcin Koński
01/02/2023
0

Renault Megane numer 5 skończyło z sentymentami i rozpoczęło nowy rozdział w historii modelu. Po raz pierwszy, nie kupisz tu...

Volkswagen ID5 GTX 8

Test: Volkswagen ID.5 GTX – elektryczne GTI?

Autor Bartosz Kowalczyk
30/01/2023
1

To czy elektryki to przyszłość motoryzacji sprawa jest otwarta a w zasadzie nawet dyskusyjna, jednak nie ma co się obrażać...

Następny post
96a103220895a4efd43537052b53bba9

Filtry cząstek stałych – utrapienie kierowców

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET