• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Test: Dacia Duster 1.5 dCi 110 KM – powrót do korzeni SUV-ów?

Arkadiusz Jurczewski Autor Arkadiusz Jurczewski
03/11/2016
w Nowe
0
dacia duster 4x4 1

dacia duster 4x4 1

138
SHARES
1.3k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Ostatnie lata na rynku samochodów sportowo-użytkowych dość mocno zmieniły jego koncepcję. Zapomniane zostały takie pierwowzory jak chociażby Jeep Wagoneer czy Lada Niva. Z biegiem lat SUV-y zatraciły swój pierwotny charakter, zmierzając w kierunku aut bardziej luksusowych aniżeli terenowych. Osobiście zupełnie tego nie rozumiem. Gdzie w tym wszystkim jest Dacia Duster? Już śpieszę z odpowiedzią…

Warto przeczytać

Test: Seat Ateca 1.5 TSI 150 KM – rodzinny SUV z Hiszpanii

5 minut z… Ford Mustang GT Convertible

Test: Land Rover Defender 3.0D X-Dynamic HSE 110 – czy to jeszcze terenówka?

Dacia Duster na rynku pojawiła się 6 lat temu, a po 3 latach przeszła niewielki facelifting, który zaowocował obecną bryłą auta. Od samego początku Duster wywołał niemałe zamieszanie na rynku ze względu na estetycznie wykonane nadwozie, sprawdzone technologie Renault, niską cenę oraz oferowane możliwości terenowe. Stworzony został z myślą o pokonywaniu kilometrów w mieście, na autostradach oraz poza utwardzonymi drogami, bez udowadniania czegokolwiek. Po spędzeniu kilkuset kilometrów za jego kierownicą mogę bez chwili zastanowienia stwierdzić, że spełnia te zadania w 101%.

Testowany egzemplarz wyposażony został w znany, głównie z samochodów marki Renault, silnik 1.5 dCi charakteryzujący się mocą 110 koni mechanicznych z 6-biegową skrzynią manualną oraz napędem 4×4 działającym w trzech trybach – automatycznym, 2WD oraz 4WD.

dacia-duster-4x4-2

Naszą przygodę z Dusterem zacznijmy od szarej rzeczywistości, czyli codziennego pokonywania warszawskich ulic.  Zasiadając w fotelu kierowcy otrzymujemy dość wygodną, wysoką pozycję za kierownicą, dzięki której bez najmniejszego problemu zobaczymy co dzieje się przed większością pojazdów na drodze. Miękkie zawieszenie przyjemnie wybiera wszystkie nierówności skutecznie chroniąc nasze uzębienie przed utratą plomb. Podczas jazdy po mieście tak naprawdę możemy zapomnieć o istnieniu pierwszego biegu. „Jedynka” jest bardzo krótka, co zmusza do zmiany biegu od razu po ruszeniu. W korkach, podczas ciągłego ruszania i hamowania, może to mocno zirytować. Na szczęście silnik zamontowany w testowanym egzemplarzu jest na tyle mocny, że w mieście bez najmniejszych przeszkód pozwala nam na ruszanie z drugiego biegu. Parkowanie w mieście? Bez problemu. Dacia umożliwia nam doposażenie Dustera w czujniki oraz kamerę parkowania, ale nawet bez ich używania parkowanie nie sprawia jakichkolwiek trudności.

Wnętrze, ze względu na budżetowe podejście Dacii do tematu, jest bardzo proste. W żadnym wypadku nie umniejsza to jednak jego użyteczności. Wręcz przeciwnie! Na desce rozdzielczej nie doświadczymy ogromnej ilości pokręteł czy wielofunkcyjnych przycisków, których kombinacji będziemy uczyć się na pamięć. Jeden przycisk – jedna funkcja. Proste i niesłychanie wygodne. Deska rozdzielcza została bardzo dobrze spasowana, podczas jazdy nie piszczy ani nie skrzeczy. Nie może być niestety zbyt kolorowo. Dość sporym minusem jest umiejscowienie panelu dotykowego (który swoją drogą sam w sobie działa doskonale i precyzyjnie), za pomocą którego nie tylko obsługujemy radio, ale również nawigację. Jest on położony dość nisko, przez co podczas spoglądania na mapę musimy oderwać wzrok od drogi na trochę dłuższą chwilę.

dacia-duster-4x4-8

Po ciężkim tygodniu postanowiliśmy wraz z Mikołajem oraz jego lepszą połówką przetestować Dustera poza utwardzonymi drogami, a przy okazji sprawdzić go w trasie. W tym celu wybraliśmy się do małej wioski nieopodal Olsztynka, którą otaczają rozległe lasy pełne dróg pozbawionych asfaltu. A los sprawił, że akurat cały weekend padało…

Po zapakowaniu bagażnika, którego pojemność w wersji 4×4 to 408 litrów, ruszyliśmy w drogę. W trasie auto sprawuje się zadowalająco. Dostępna moc sprawia, że bez problemu włączymy się do ruchu czy wyprzedzimy inny pojazd. Do prędkości 120 km/h w aucie jest przyjemnie, przyjemne jest również spalanie. Niestety powyżej tej prędkości daje o sobie znak mało aerodynamiczny kształt, który przekłada się na dość duży hałas wewnątrz auta oraz drastyczne zwiększenie zapotrzebowania na olej napędowy.

Po dojechaniu na miejsce ze względu na późną porę oraz nieznajomość terenu postanowiliśmy poczekać do rana. Pokusa była ogromna, jednak wygrał rozsądek. Z samego rana wsiedliśmy w Dustera i ruszyliśmy w kierunku lasu. Podczas jazdy po piaszczystej drodze poruszaliśmy się w trybie automatycznym, który przez większą część pracy kieruje napęd na przednią oś. W momencie wykrycia poślizgu lub pełnego wciśnięcia pedału gazu automatycznie dołączona zostaje oś tylna (odpowiada za to sprzęgło wielotarczowe). Duster, oprócz trybu 2WD oraz automatycznego, posiada również tryb LOCK. Zapewnia on stały napęd na 4 koła z równo rozłożonym momentem obrotowym. Jest to tryb, który szczególnie sprawdzi się w cięższym terenie: pełnym błota, wzniesień oraz bardzo nierównego terenu. Należy jednak pamiętać, że napęd stały powyżej 40km/h przełącza się w czuwanie, a powyżej 80km/h zostaje automatycznie rozłączony, w celu uniknięcia awarii.

dacia-duster-4x4-5

W pewnym momencie, tuż po minięciu urokliwego jeziora w środku lasu, dotarliśmy do drogi, która nie wyglądała już tak cywilizowanie. W momencie, w którym podziwialiśmy uroki jeziora wjechał w nią Mitsubishi L200 w wersji pick up. Nie zniechęciło nas to. W tym momencie skierowałem swoją rękę w kierunku pokrętła odpowiedzialnego za rozłożenie napędu i tocząc się z niewielką prędkością przełączyłem go w tryb LOCK. Pamiętacie jak wspominałem o opadach? Tu właśnie zaczęły dawać się one we znaki. Droga zrobiła się podmokła, momentami dość wąska, pełna kałuż i błota. Duster bez najmniejszego zawahania przedzierał się krętymi leśnymi drogami, spełniając doskonale swoją rolę jako auto terenowe oraz dając przy tym masę frajdy. Czułem się w nim jak zdobywca, a jednocześnie jak małe dziecko skaczące w kałużach pomimo gromkich protestów mamy.

dacia-duster-4x4-12

Podsumowując Dacia Duster jest autem idealnym dla osób, którym zdarza się wyjechać poza utwardzone drogi. Masz działkę w środku lasu? Każdy weekend spędzasz na wyjazdach na ryby? Często bywasz na placach budowy? A może po prostu lubisz zjechać z asfaltowej drogi, nie zastanawiając się, czy zakopiesz się w tej niewielkiej górce piachu znajdującej się przed Tobą? Jeżeli na którekolwiek z pytań odpowiedź jest twierdząca, warto wziąć pod uwagę Dacię Duster. Może się ona okazać idealnym wyborem.

Na koniec parę informacji katalogowych

Oprócz testowanego przeze mnie silnika 1.5 dCi w Dacii Duster montowane są wolnossące silniki benzynowe 1.6 16v (115KM) oraz turbodoładowane 1.2 TCe (125KM). Dodatkowo wersja silnikowa 1.6 16v może zostać doposażona w LPG znacznie zmniejszając koszty eksploatacji, jednak wtedy nie mamy do dyspozycji napędu 4×4. Zależnie od wersji silnikowej oraz wyposażeniowej rozpiętość cenowa waha się od 39 900 zł  do 79 260 zł.

Arkadiusz Jurczewski

fot. Dominika Szablak

 

Wygląd: 8 out of 10 stars (8 / 10)
Wnętrze: 6 out of 10 stars (6 / 10)
Silnik: 7 out of 10 stars (7 / 10)
Skrzynia: 7 out of 10 stars (7 / 10)
Przyspieszenie: 6 out of 10 stars (6 / 10)
Jazda: 7 out of 10 stars (7 / 10)
Zawieszenie: 6 out of 10 stars (6 / 10)
Komfort: 8 out of 10 stars (8 / 10)
Wyposażenie: 5 out of 10 stars (5 / 10)
Cena/jakość: 10 out of 10 stars (10 / 10)
Ogółem: 7 out of 10 stars (70/100)

 

dacia duster 4x4 1 1
dacia duster 4×4 1 1
dacia duster 4x4 2 1
dacia duster 4×4 2 1
dacia duster 4x4 3
dacia duster 4×4 3
dacia duster 4x4 4
dacia duster 4×4 4
dacia duster 4x4 5 1
dacia duster 4×4 5 1
dacia duster 4x4 6
dacia duster 4×4 6
dacia duster 4x4 7
dacia duster 4×4 7
dacia duster 4x4 8 1
dacia duster 4×4 8 1
dacia duster 4x4 9
dacia duster 4×4 9
dacia duster 4x4 10
dacia duster 4×4 10
dacia duster 4x4 11
dacia duster 4×4 11
dacia duster 4x4 12 1
dacia duster 4×4 12 1

 

DANE TECHNICZNE:

Silnik: 1.5 dCi, wysokoprężny, 1461 cm3
Moc: 110 KM przy 4000 obr./min
Moment obr.: 200 Nm / obr/min
Skrzynia biegów: manualna, 6-biegowa
Napęd: na cztery koła
Śr. zuż. paliwa: 5,6 l/100 km
0-100 km/h: 12,5 s
V maks: 168 km/h
Cena: od 39 900 zł

Tagi: 4x4dacia dusterduster 4x4jazda w tereniesuvterenówka
Poprzedni post

10 pytań do… 98 Oktanów

Następny post

Znalezione: Maserati GranTurismo

Arkadiusz Jurczewski

Arkadiusz Jurczewski

W samochodzie spędza znaczną część swojego życia. Lubi przejażdżki bez większego celu, byle jechać. Ma fioła na punkcie jednego z rodzimych zespołów muzycznych, dlatego przemierzanie kraju wzdłuż i wszerz siedząc za kierownicą nie jest mu obce. Na co dzień jeździ Saabem, który jest niewiele młodszy od niego. W wolnych chwilach lubi samemu pogrzebać przy samochodzie, z różnym skutkiem. Najnowszy cel motoryzacyjny? Zakup auta, doprowadzenie do znośnego stanu, poznanie na wylot i wyruszenie na następną edycję Złombola. Zawodowo związany z informatyką.

Podobne artykuły

Seat Ateca 88

Test: Seat Ateca 1.5 TSI 150 KM – rodzinny SUV z Hiszpanii

Autor Redakcja Motopodprad
29/03/2023
0

Seat Ateca to pierwszy SUV produkowany przez tego producenta, który zadebiutował w 2016 roku. W 2021 przeszedł facelifting, dzięki czemu...

Ford Mustang Cabrio 2023 80

5 minut z… Ford Mustang GT Convertible

Autor Konrad Stopa
28/03/2023
0

Ford Mustang był i będzie zawsze fajnym autem! O ile pod maską macie V8, to każda jego wersja jest niezłym...

lr def 16

Test: Land Rover Defender 3.0D X-Dynamic HSE 110 – czy to jeszcze terenówka?

Autor Redakcja Motopodprad
27/03/2023
0

Defender to prawdziwa motoryzacyjna ikona. Jego pierwsza generacja była produkowana przez ponad 30 lat i przez ten czas solidnie zapracowała...

Toyota Highlander 34

Test: Toyota Highlander Hybrid – 7 osób w suvie

Autor Konrad Stopa
24/03/2023
1

Azjatyckie samochody mają branie zarówno w USA, jak i w Europie. Toyota Highlander jako duży, 7-osobowy SUV walczy na obu...

Następny post
Maserati Granturismo 2 e1478178392646

Znalezione: Maserati GranTurismo

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET