W czasach kiedy Cupra, jest osobnym bytem i prezentuje nowe modele, zachowuje jednocześnie swoje sportowe DNA. Najmocniej czuć to w mocnych i benzynowych odmianach takich jak choćby prezentowany na zdjęciach Formentor VZ. Czy to dobre auto?
Dodam tylko, że za skrótem VZ skrywa się benzynowa wersja tego świeżego modelu, który pod maską skrywa aż 310 koni mechanicznych.
Kompakt na szczudłach?
To nie jest moje pierwsze spotkanie z Formentorem, ale patrząc na jego sylwetkę ciężko jednoznacznie określić segment i rywali tego auta. Producent posługuje się modnymi nazwami jak SUV i crossover, ale przyglądając się zwłaszcza z profilu widzę tutaj auto kompaktowe, które ma większy prześwit i cechy nadwozia, które obecne są w tych popularnych segmentach.
Mowa tu o nadkolach, relingach itp. Dla mnie pasuje to trochę do uterenowionych kompaktów. Nie wierzycie mi? To porównajcie Formentora z Atecą. Po prostu moim zdaniem auto jest za niskie na ten segment.
Dość już jednak teoryzowania – samochód w matowym lakierze ze złotymi wstawkami wyróżnia się na ulicy. W naszym egzemplarzu lakier ten był barwy granatowej więc ciekawie się mienił i udawał trochę szary kolor. Złote (miedziane) elementy jak emblematy lub duże felgi sprawiają, że wszystko do siebie pasuje. Ja jednak wizualnie bardziej kupuje Leona ze stajni Cupra.
VAGowskie wnętrze
Gdyby nie kierownica to we wnętrzu aut Volkswagen Auto Group ciężko rozróżnić odpowiedniego producenta. Fakt, w modelach Cupry można zauważyć więcej koloru miedzi niż w bardziej popularnych markach, ale cała reszta jest identyczna. Projekt, wybierak automatycznej skrzyni biegów oraz ekran systemu multimedialnego, czy miejsce na zegary.
Fakt, sprawne oko dostrzeże przycisk wyłączenia ESP, który jest na konsoli centralnej. Nie raz zdarzyło mi się kliknąć to zamiast startera, który przeniesiono na kierownicę. Nawiasem mówiąc, fajnej i grubej, która nieźle leży w dłoniach. To na niej dumnie pręży się logotyp świeżej marki oraz przyciski do trybów jazdy.
Za nią znajdziemy wirtualne zegary, które mają kilka widoków i na cyferblacie pokazują nawet 300 km/h. Formentor tyle nie pojedzie, ale takie smaczki zdradzają, że mamy do czynienia z szybkim autem.
Za kierownicą jest szybko
A takim na pewno Cupra Formentor VZ jest! Bez inżynierii hybrydowej mamy tutaj czyste 310 koni mechanicznych wyżyłowanych z 2-litrowego silnika TSI lubiącego benzynę. Tak w okolicach 11-12 litrów na 100 km i niewiele mniej w trasie.
Dlaczego? Auto jest naszpikowane technologią, która waży. Poza tym posiada napęd 4×4 oraz automatyczną skrzynię DSG. Bardzo fajne i przyjemne rozwiązania – także efektywne, ponieważ samochód do pierwszej setki rozpędza się w 4,9 sekundy. I dzięki procedurze startu to naprawdę robi wrażenie siedząc w środku. W końcu w tym motorze drzemie 400 niutów, więc na czaszce można poczuć zagłówek.
Jazda Formentorem VZ
Możliwości więc w tej Cuprze są ogromne, ponieważ samochód nie tylko szybko jeździ na prostej. Z szybką automatyczną skrzynią i napędem 4Drive samochód nieźle radzi sobie w zakrętach lub w gorszych warunkach atmosferycznych. Na tyle, że każdy kierowca wyciśnie z Cupry to czego potrzebuje i osiągnie dobre rezultaty. Dodam jednak, że nie driftuje.
Oczywiście dzięki aktywnemu zawieszeniu DCC oraz trybom jazdy samochód może być też szybki, ale potulny. W trybie komfortowym lub normalnym nie zmęczy słabszym komfortem podróży lub zrywnością. Może nie będzie ekonomiczny, ale na pewno przyjemny w użytkowaniu. W sportowym trybie i takim o nazwie Cupra auto jest agresywniejsze i szybciej reaguje na polecenia kierowcy. Twardsze też jest zawieszenie lub układ kierowniczy, ale nadal nie jest to poziom, który odbije się na naszym zdrowiu. Auto prowadzi się po prostu uniwersalnie i za pomocą jednego przycisku może zmienić ciut swoje zachowanie.
Sprawdzi się na co dzień
Dzięki temu jeśli szukacie nieszablonowej propozycji, to Formentor idealnie wpisze się w kanony miasta. Ma prawie 400-litrowy bagażnik, zmieści 4 pasażerów, posiada wysokie wyposażenie i sprawdzoną niemiecką technologię. Owszem pali swoje, ale gdy będziesz tego potrzebować sprawdzi się poza miastem, na autostradzie, a i od święta na torze pokaże pazurki.
Do tego nieźle wygląda i nadal nie jest popularna, więc zachwyci na ulicy niejedną osobę. Ma też fajną historię marki, którą każdy fan motoryzacji zna.
Osiągi kosztują
I nie mam tu na myśli ekonomii użytkowania, bo to już omówiliśmy. Skupię się tutaj na samym zakupie. A trzeba przyznać, że Cupra plany ma wielkie. Jest kilka modeli z naprawdę szeroką gamą silnikową (chociaż nie wiem czy do takiej historii pasują 150-konne auta), a niedługo pojawią się też kolejny elektryczne. W sumie jeden – Born – już jest.
Wracając do spraw portfelowych najtańszy Formentor to wydatek 127 800 zł. Jest to jednak wspomniana wersja 1,5 l TSI. Nasz egzemplarz to minimum 217 tysięcy złotych plus dodatki. A jest ich sporo, ponieważ auto ma świetne światła, nagłośnienie, nawigację, system łączności z telefonem czy elementy w kwestiach bezpieczeństwa. To wszystko winduje cenę, ale miło uzupełnia codzienne użytkowanie. Na szczycie tej wyliczanki jest wersja z motorem od Audi RS3, ale 390 KM w tym nadwoziu kosztuje już sporo drożej – prawie 325 tysięcy złotych.
Szybki, ale czy sportowy?
Pamiętam czasy, w których Seaty w odmianach Cupra były naprawdę sportowe i nie dla każdego. Potrafiły postraszyć właściciela i miały spory charakter. Owszem, byłem młodszy i pewnie bardziej jarały mnie takie auta, ale wspomnienia pozostały. Cupra Formentor w tej opcji jest genialna i fajnie, że ma dwie twarze. Jest też lepsze niż hybrydowe odmiany, ale dalej czegoś mi tu brakuje. Na pewno jednak dużo mniej niż w 245-konnych wersjach.
Może chodzi o dźwięku silnika, który emitowany jest z głośników i w środku brzmi dużo gorzej niż na zewnątrz? A może o zbyt dobry układ jezdny, który ciężko oszukać? Napęd 4×4 jest na tyle bezpieczny, że do samochodu nie czuć aż takiego respektu jak do poprzedników. Nie mówię, że to od razu źle, ale czeka mnie jeszcze przygoda z wersją VZ5, więc może tam odnajdę te emocje!
Konrad Stopa
Zdjęcia Cupra Formentor VZ:
Dane techniczne Cupra Formentor VZ:
Silnik: R4, benzynowy
Pojemność: 1984 cm³
Moc: 310 KM (228 kW)
Skrzynia biegów: DSG, 7-biegowa
Napęd: 4×4
0-100 km/h: 4,9 s.
V-max: 250 km/h
Zbiornik paliwa: 55l
Cena: od 217 000 zł