• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Test: Citroen C4 Picasso 1.6 THP

Adam Gieras Autor Adam Gieras
25/04/2014
w Nowe
1
Citroen C4 Picasso 18

Citroen C4 Picasso 18

156
SHARES
1.4k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Vany Citroena, ze względu na swój niepowtarzalny design, sygnowane są nazwiskiem wielkiego, hiszpańskiego malarza, prekursora kubizmu. Jednak w przypadku najnowszego C4 Picasso niesforny robot z taśmy produkcyjnej w reklamie Citroena powinien podpisywać go nazwiskiem Jamesa T. Kirka, kapitana statku USS Enterprise.

Warto przeczytać

Trudne wybory: Cupra Leon ST vs. Focus ST Kombi

Test: Cupra Formentor VZ – hiszpański temperament do okiełznania

Chińskie bestsellery – najlepiej sprzedające się samochody z Chin

Francuski producent – co tu dużo mówić – wrócił z dalekiej podróży, gdy w 1998 roku na salonie samochodowym w Paryżu zaprezentował Xsarę Picasso. Samochód swoją nowoczesną stylistyką w kształcie łzy, odważnymi rozwiązaniami (np. zestawem wskaźników zamontowanym nietypowo po środku), bogatym wyposażeniem seryjnym oraz bezawaryjnością ujął za serce nie jednego kierowcę. Xsarę Picasso z powodzeniem sprzedawano także po wprowadzeniu następcy – C4 Picasso pierwszej generacji. Później do oferty dołączył – moim zdaniem mniej udany – Citroen C3 Picasso, ale wróćmy do następców poczciwej Xsary.

ADVERTISEMENT

Kto powiedział, że van musi być nudny?

Pojawienie się na rynku w 2006 roku C4 Picasso znowu, głównie za sprawą wieńca kierownicy kręcącego się niezależnie od nieruchomego środka, wywróciło do góry nogami cały motoryzacyjny świat. „C-czwórka” powtórzyła oczywiście sukces swojego poprzednika, zresztą nadal wygląda bardzo nowocześnie. Jednak to, co zrobił Citroen prezentując w 2013 roku C4 Picasso drugiej generacji, przeniosło rodzinnego vana do nieznanego dotąd, alternatywnego wymiaru stylizacji. Czy pod skorupą nowoczesności rodem z Iphone’a kryje się nadal konwencjonalny samochód? Sprawdźmy!

Citroen C4 Picasso_34

Do testów otrzymałem świetnie doposażoną wersję Intensive z benzynowym, turbodoładowanym silnikiem o mocy 156 KM. Kilka dłuższych podróży po Polsce dało mi –  byłemu użytkownikowi poczciwej Xsary Picasso 1.6 Hdi –możliwość sprawdzenia jak daleko w przyszłość odjechała francuska technologia.

W bryle C4 Picasso trudno nie dostrzec bijącej z niej aury nowoczesności. Szczególnie przód nie pozwala przejść obok tego auta obojętnie. Światła do jazdy dziennej umieszczono wyżej od niewielkich, głęboko osadzonych w zderzaku reflektorów – właśnie za takie innowacje kochamy Citroena. Również duży grill, przypominający otwartą paszczę rekina, umieszczone po jego bokach halogeny oraz znaczek z dwóch równoległych listew zachodzący na diody LED wyglądają smacznie. Stylową atmosferę dopełnia bardzo daleko w stronę dachu przesunięta linia szyby czołowej i lekko zakrzywione, widoczne gdy patrzymy na auto z przodu, trójkątne szybki boczne.

Patrząc na C4 Picasso z boku, widać pewne nawiązania do poprzednika, ale też i do pierwowzoru – Xsary Picasso. Sylwetka jest co prawda trochę wyostrzona i bardziej kwadratowa, ale dzięki temu auto nie wygląda na stylistycznie „przesłodzone”. Szczególną uwagę zwraca matowa, wykonana z aluminium listwa poprowadzona wokół linii okien, która, odpowiednio pogrubiona, przechodzi przez tylny słupek. Z tyłu, elegancko zaprojektowane światła (chyba najbardziej przypominający poprzednika detal) umieszczono na dużej i dość ciężkiej klapie ze spoilerem. Do bryły auta naprawdę trudno jest się przyczepić, chyba że wolicie mniej porywające projekty niemieckich stylistów. Auto nie wygląda też na swoje wymiary, a to duży plus.

W tej beczce miodu znalazłem też łyżeczkę dziegciu. Przedzielone pasem zderzaka reflektory przednie mają problemy z dobrym oświetleniem drogi. Niestety, ograniczony wielkością odbłyśnika snop światła jest bardzo słaby i w nocy, szczególnie na kiepsko oświetlonych drogach drugiej kategorii, w zasadzie cały czas trzeba posiłkować się długimi (czasami niestety zapominając o ich wyłączeniu).

Citroen C4 Picasso_65

Design przede wszystkim! 

Jeśli z zewnątrz auto wygląda kosmicznie, to w środku panuje atmosfera rodem z innej galaktyki. Nie znajdziemy tu żadnych analogowych wskaźników, a tradycyjne przełączniki zostały ograniczone do minimum. Dwa ciekłokrystaliczne ekrany robią całą robotę i mimo pewnych związanych z ich zastosowaniem niedogodności (o czym niżej) muszę przyznać, że pasują to do charakteru auta.

Po środku, zupełnie jak w Mini, Lancii Y i poprzednich generacjach vanów Citroena, znajduje się prędkościomierz… ekhm, wróć – ekran przeładowany funkcjami, skrywający również wszystkie niezbędne do podróży wskaźniki. Możemy na nim zmieniać skórki, wyświetlać zdjęcia, obserwować otoczenie z umieszczonych w samochodzie kamer albo – tu Was zaskoczę – sprawdzać aktualną prędkość, obroty i dane dotyczące spalania. Wszystkimi funkcjami steruje się z wielofunkcyjnej, mocno przeładowanej przyciskami kierownicy i niestety bardzo łatwo zabłądzić w gąszczu tych ustawień. Nie polecam więc robić tego w czasie jazdy.

Jeszcze gorzej sprawa wygląda w przypadku ładnie wyglądającego ekranu środkowego, który zastąpił tradycyjne przyciski. To już we współczesnych samochodach nie nowość, ale ten w C4 Picasso obsługuje multimedia, elektronikę pokładową, a także – do czego po tygodniu kompletnie się nie przyzwyczaiłem – ogrzewanie i klimatyzację. Wygospodarowano dzięki niemu miejsce na duży schowek, ale to jedyna zaleta. Bo choć takie rozwiązanie przypadnie do gustu miłośnikom Star Treka, bardzo przeszkadza w codziennej eksploatacji. Żeby ustawić cokolwiek podczas jazdy, trzeba mieć oczy z boku głowy. Po prostu brakuje standardowych, bardzo wygodnych i intuicyjnie obsługiwanych pokręteł. Wiele ułatwiłby joystick stosowany w systemach I-Drive w BMW, MMI w Audi lub prostszy i bardziej okrojony, jak Infotainment w testowanej niedawno Maździe 3.

Citroen C4 Picasso_1

Przestrzeń i elektronika

Trzeba jednak obiektywnie przyznać, że wnętrze robi dobre wrażenie. Materiały użyte do jego wykończenia są bardzo miłe w dotyku. Widać, że księgowi nie mieli tutaj nic do powiedzenia. Fotele są wygodne, dość dobrze trzymają w zakrętach, a doposażenie ich w funkcję masażu uprzyjemni każdą podróż. Łatwo też zająć dogodną pozycję za uciętą od dołu – jak w sportowym aucie – kierownicą, która poza tym, że bardzo pewnie leży w dłoniach, jest wystarczająco gruba i przyjemna w dotyku. Pod fotelem pasażera znajdziemy wysuwany elektrycznie podnóżek. Po jego wysunięciu, wszyscy, który wiozłem momentalnie zasypiali. Faktycznie – jest to bardzo wygodne rozwiązanie, o czym sam miałem okazję się przekonać.

To, co jednak doceni właściciel C4 Picasso to olbrzymia przestrzeń – tak, nawet w krótkiej wersji – i niesamowita wręcz widoczność. Monstrualnych rozmiarów przednia szyba wraz z trójkątami w słupkach A po bokach i – w tej wersji, za dopłatą – przeszkolonym dachem, tworzą atmosferę mydlanej bańki. To wrażenie wnikającego do środka światła jest niesamowite. Z drugiej strony, jeżeli cokolwiek na naszej drodze będzie nie do końca widoczne, z pomocą chętnie przyjdzie nam system kamer.  Chomikujący różne rzeczy w aucie docenią naszpikowanie „Cytryny” różnymi pomysłowymi schowkami, a pasażerom tylnej kanapy spodobają się na pewno wysuwane stoliczki, które dodatkowo w nocy można podświetlić lampką.

Tuż po ruszeniu z miejsca denerwuje mechanizm naciągania pasów bezpieczeństwa. Zresztą ten system w tym modelu rozbudowano do tego stopnia, że momentami można się naprawdę przestraszyć. Jako że testowany Citroen miał na pokładzie opcjonalny drive assist, za każdym razem, gdy najechałem na pas lub za bardzo przybliżyłem się do jadącego przede mną samochodu, czułem na ciele niemiłosierne szarpanie. Nie ma tu lampek, bzyczków czy melodyjek informujących o zbliżającym się niebezpieczeństwie. Tutaj sugestywnie ciągną nas, niczym woźnica uzdą, pasy bezpieczeństwa. Jak się pewnie domyślacie, dość szybko pozbyłem się (ustawiając wszystko w pozycji „off”) tych elektronicznych „udogodnień”. Citroena wyposażono również w aktywny tempomat, który wyłącza się, gdy my jedziemy za szybko a samochód przed nami – za wolno. Przy niewielkich różnicach prędkości między samochodami, np. na autostradzie można jednak docenić jego przydatność. Niedzielni kierowcy polubią system park assist – auto wjeżdża we wskazane miejsce, a później z niego równie gładko wyjeżdża.

Citroen C4 Picasso_58

Nie przypomina statku na pełnym morzu

Przed odebraniem samochodu do testu długo zastanawiałem się jakie wrażenie zrobi na mnie „uturbiona” benzyna pod maską. W końcu 156 KM i maksymalny moment obrotowy 240 Nm przy 1400 obr./min. to parametry godne porządnego diesla. I faktycznie – silnik jest niesamowicie żwawy. Pierwsza setka po 9 sekundach i ponad 200 km/h prędkości maksymalnej robią wrażenie na papierze. A jak jest w rzeczywistości? Jeżdżąc w ruchu miejskim, praktycznie na każdych światłach ruszamy jako pierwsi. Na trasie wyprzedzanie to przyjemność, a szybki wyjazd z uliczki podporządkowanej nie stanowi problemu. Auto pali przy tym średnio niecałe 8 litrów na 100 km. Jadąc jednostajnie, ale nie stosując się do zasad eko-drivingu możliwe jest zejście do ok. 6 litrów. Skrzynia biegów, jak na „Francuza” pracuje przyjemnie i bez haczenia. W babci Xsarze ciężko było mówić o jej precyzyjności. W przypadku C4 Picasso widać, że Citroen lekcje odrobił. Wracając do silnika coś mi jednak cały czas nie dawało spokoju…

W końcu na to wpadłem. Nie zrozumcie mnie źle, ale jeżdżąc minivanem nie nastawiam się na osiągi, ale na elastyczność i niskie spalanie. Przyspieszenie – tu zgoda – jest bardzo ważne, ale w testowanym egzemplarzu brakowało mi jednak klekotu pod maską. Diesel jest po prostu lepszy do tego typu auta. I choć z opisywaną jednostką 1.6 THP pod maską i kompletem pasażerów udało mi się osiągnąć 200 km/h na autostradzie, wybrałbym wolniejszego diesla 1.6 HDi 115KM. Dlaczego? Bo przez tydzień jazdy mógłbym na palcach dwóch rąk policzyć sytuacje, w których użyłem pełnej mocy. Jazda minivanem to nie wyścigi – doceniałem więc przyjemność prowadzenia i elastyczność, a tę znajdę spokojnie w niewiele droższym dieslu.

Jazda Citroenem potrafi pozytywnie zaskoczyć. Po dawnej nerwowości nie pozostał już prawie żaden ślad. Samochód w zakrętach zachowuje się pewnie (oczywiście jak na vana), nie podpiera się już lusterkami o drogę jak Xsara, nie rzuca też nim jak statkiem po wzburzonym morzu. Pokonywanie łuków drogi z dużą szybkością odbywa się bez „pełnych gaci” i nerwowego dohamowywania. Oczywiście są lepsi – np. Ford C-Max, ale Citroen nie ma się czego wstydzić. Szkoda jedynie, że zawieszenie nadal minimalnie dobija na poprzecznych nierównościach. To niestety wada pakowania do samochodów tylnej belki skrętnej. Francuzi uwielbiają to rozwiązanie i w sumie mają rację – jest tanie i niezawodne, ale potrafi twardo i dość głośno pokonywać nierówności. Być może czas zastosować wahacze z tyłu? Poprawiłbym też działanie układu kierowniczego. Otóż zdarza się, szczególnie przy szybkiej zmianie kierunku, że reaguje on w sposób gumowy. Poza tym nie mam zastrzeżeń.

Citroen C4 Picasso_50

Podsumowanie

Projekty Citroena idą dwutorowo – jedne wywołują zachwyt (rodzina DS, nowy C4 Cactus), inne (C4 Aircross, C-Elysee) – zakłopotanie. C4 Picasso dodałbym zdecydowanie do tej pierwszej grupy. Stylistyką, jak żadna inna „Cytryna” w ofercie, nawiązuje zresztą do designerskich DS-ów. Kosmiczny Citroen przy bliższej znajomości okazuje się normalnym autem, przebranym jedynie za „Powrót do przyszłości II” na bal karnawałowy. Jest wygodny, bezpieczny, a jazda nim nie powoduje choroby morskiej. Bardzo bogate wyposażenie seryjne można porządnie „dozbroić” i cieszyć się rewelacyjnie wyposażonym, dobrze wyglądającym vanem za przyzwoite pieniądze. Testowany egzemplarz, po doposażeniu, kosztuje w salonie blisko 120 tys. zł. Ale czy ktoś słyszał kiedyś o kimś, kto kupił Citroena po cenie katalogowej? Ja też nie. Czy więc polecam to auto? Miłośnikom gatunku zdecydowanie tak, ale z klekotem pod maską!

Wygląd: 8 out of 10 stars (8 / 10)
Wnętrze: 7 out of 10 stars (7 / 10)
Silnik: 7 out of 10 stars (7 / 10)
Skrzynia: 7 out of 10 stars (7 / 10)
Przyspieszenie: 8 out of 10 stars (8 / 10)
Jazda: 7 out of 10 stars (7 / 10)
Zawieszenie: 6 out of 10 stars (6 / 10)
Komfort: 7 out of 10 stars (7 / 10)
Wyposażenie: 9 out of 10 stars (9 / 10)
Cena/jakość: 8 out of 10 stars (8 / 10)
Ogółem: 7.4 out of 10 stars (74/100)

 

Dane techniczne:

Pojemność: 1598 cm3
Moc: 156 przy 6000 rpm
Max moment obrotowy: 240 Nm przy 1400 rpm
Skrzynia biegów: 6 biegowa, ręczna
Opony: 205/55 R17

Osiągi:

0-100 km/h – 9,0 s.
Prędkość maksymalna: 208 km/h
Średnie spalanie (podczas testu): 7,8 litra/100 km

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

„Cytryna” na górze „Żar” blisko Żywca. W tym miejscu samochody na biegu jałowym podjeżdżają pod górkę. Czary? (fot. Adam Gieras)

Citroen C4 Picasso 76
Citroen C4 Picasso 76
Citroen C4 Picasso 75
Citroen C4 Picasso 75
Citroen C4 Picasso 74
Citroen C4 Picasso 74
Citroen C4 Picasso 73
Citroen C4 Picasso 73
Citroen C4 Picasso 65
Citroen C4 Picasso 65
Citroen C4 Picasso 71
Citroen C4 Picasso 71
Citroen C4 Picasso 78
Citroen C4 Picasso 78
Citroen C4 Picasso 77
Citroen C4 Picasso 77
Citroen C4 Picasso 69
Citroen C4 Picasso 69
Citroen C4 Picasso 39
Citroen C4 Picasso 39
Citroen C4 Picasso 68
Citroen C4 Picasso 68
Citroen C4 Picasso 67copy
Citroen C4 Picasso 67copy
Citroen C4 Picasso 64
Citroen C4 Picasso 64
Citroen C4 Picasso 63
Citroen C4 Picasso 63
Citroen C4 Picasso 61
Citroen C4 Picasso 61
Citroen C4 Picasso 60
Citroen C4 Picasso 60
Citroen C4 Picasso 59
Citroen C4 Picasso 59
Citroen C4 Picasso 58
Citroen C4 Picasso 58
Citroen C4 Picasso 57
Citroen C4 Picasso 57
Citroen C4 Picasso 56
Citroen C4 Picasso 56
Citroen C4 Picasso 55
Citroen C4 Picasso 55
Citroen C4 Picasso 54
Citroen C4 Picasso 54
Citroen C4 Picasso 53
Citroen C4 Picasso 53
Citroen C4 Picasso 52
Citroen C4 Picasso 52
Citroen C4 Picasso 50
Citroen C4 Picasso 50
Citroen C4 Picasso 49
Citroen C4 Picasso 49
Citroen C4 Picasso 48
Citroen C4 Picasso 48
Citroen C4 Picasso 47
Citroen C4 Picasso 47
Citroen C4 Picasso 45
Citroen C4 Picasso 45
Citroen C4 Picasso 44
Citroen C4 Picasso 44
Citroen C4 Picasso 43
Citroen C4 Picasso 43
Citroen C4 Picasso 42
Citroen C4 Picasso 42
Citroen C4 Picasso 41
Citroen C4 Picasso 41
Citroen C4 Picasso 38
Citroen C4 Picasso 38
Citroen C4 Picasso 34
Citroen C4 Picasso 34
Citroen C4 Picasso 33
Citroen C4 Picasso 33
Citroen C4 Picasso 32
Citroen C4 Picasso 32
Citroen C4 Picasso 28
Citroen C4 Picasso 28
Citroen C4 Picasso 27
Citroen C4 Picasso 27
Citroen C4 Picasso 26
Citroen C4 Picasso 26
Citroen C4 Picasso 23 copy
Citroen C4 Picasso 23 copy
Citroen C4 Picasso 21
Citroen C4 Picasso 21
Citroen C4 Picasso 20
Citroen C4 Picasso 20
Citroen C4 Picasso 18
Citroen C4 Picasso 18
Citroen C4 Picasso 16copy
Citroen C4 Picasso 16copy
Citroen C4 Picasso 72
Citroen C4 Picasso 72
Citroen C4 Picasso 12copy
Citroen C4 Picasso 12copy
Citroen C4 Picasso 7
Citroen C4 Picasso 7
Citroen C4 Picasso 6copy
Citroen C4 Picasso 6copy
Citroen C4 Picasso 6
Citroen C4 Picasso 6
Citroen C4 Picasso 1
Citroen C4 Picasso 1
Citroen C4 Picasso 5
Citroen C4 Picasso 5
Citroen C4 Picasso 10
Citroen C4 Picasso 10
Citroen C4 Picasso 0
Citroen C4 Picasso 0

 

Tekst: Adam Gieras

Zdjęcia: Maciej Gis

Tagi: 1.6 THPAdam Gierasbenzynowe PicassoC4 PicassocenaCitroen C4 PicassoCitroen C4 Picasso testmocosiągiprzyspieszenietestturbodoładowanievanwrażenia z jazdywyposażenie
Poprzedni post

Zamów sobie Saaba przez internet

Następny post

Mercedes C450 AMG Sport przed C63 AMG?

Adam Gieras

Adam Gieras

Cześć! Jestem pomysłodawcą portalu MotoPodPrąd i od samego początku pełnię zaszczytną funkcję redaktora naczelnego. Urodziłem się w 1984 roku w Warszawie, z wykształcenia jestem politologiem i prawie dziennikarzem (jak prezydent Kwaśniewski, chociaż studiów nie skończyłem...), a od kilkunastu lat zawodowo poruszam się w świecie afiliacji. Myślę, że mogę nazywać się pasjonatem motoryzacji od dziecka – już w wieku 2-3 lat pytałem o każdy samochód spotkany na ulicy: „co to?”, a dorośli musieli udzielać odpowiedzi. W wieku 10 lat pamiętałem dane techniczne i ceny wszystkich modeli dostępnych na polskim rynku – prenumerata gazety „Auto Bazar” była dla mnie ważniejsza niż nowy rower czy deskorolka. Prawo jazdy zacząłem robić na 3 miesiące przed ukończeniem 17 lat i odkąd odebrałem upragniony dokument nie rozstaję się z czterema kółkami. Dzięki motopodprad.pl udało mi się spełnić nie jedno marzenie – za co dziękuję także Wam, Czytelnikom. Prowadziłem kilkaset samochodów, więc myślę, że wreszcie poza teoretyzowaniem, mogę coś o motoryzacji powiedzieć i być może będę miał rację. Uwielbiam auta z przełomu lat 80- i 90-tych.

Podobne artykuły

leon st vs focus st 7

Trudne wybory: Cupra Leon ST vs. Focus ST Kombi

Autor Paweł Kaczor
28/09/2023
0

Szare kombi, jasnoszare kombi. Co myślisz widząc te auta zaparkowane obok siebie? Zapewne myślisz o wszystkim, tylko nie o tych...

Cupra Formentor VZ 2

Test: Cupra Formentor VZ – hiszpański temperament do okiełznania

Autor Redakcja Motopodprad
27/09/2023
0

Nazwa “Cupra” fanom motoryzacji nie jest obca. Od lat związana jest z Seatem, choć w 2018 roku została od niego...

samochody chińskie

Chińskie bestsellery – najlepiej sprzedające się samochody z Chin

Autor Bartłomiej Puchała
27/09/2023
0

Sprawdzamy co aktualnie produkują największe motoryzacyjne firmy z Państwa Środka i jakie chińskie auta notują najlepsze wyniki sprzedaży. Ludzie urodzeni...

i30.4

Test: Hyundai i30 – po prostu kompakt

Autor Paweł Oblizajek
25/09/2023
0

Walka zbrojeń trwa. Producenci samochodów prześcigają się we wprowadzaniu nowinek technologicznych. Hyundai i30 to model, który opiera się tej modzie....

Następny post
2015 Mercedes Benz C Class

Mercedes C450 AMG Sport przed C63 AMG?

Komentarze 1

  1. Janko says:
    9 lat ago

    Obszerna i niezła galeria :D

    Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe

© 2023 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET