Site icon Motopodprad.pl

Test: Citroen C3 Aircross – future is now

citroen c3 aircross 25

citroen c3 aircross 25

Myśląc o Citroenie nie sposób nie przypomnieć sobie futurystycznych nadwozi oraz bardzo komfortowego podróżowania. Te cechy od razu przywodzą francuską motoryzację, a Citroen C3 Aircross zdecydowanie pasuje do tego nurtu.

Wizja stylistyczna nowych Citroenów zdecydowanie pasuje marce z francuskim pochodzeniem. Podwójne i dzielone reflektory z obłym nadwoziem i dużą powierzchnią szyb wydają się być trochę ponadczasowe i niestety nie dla każdego. Nie wiem czy jestem fanem takiego designu, ale trzeba przyznać, że C3 „na szczudłach” zwraca na siebie uwagę.

Mimo, iż nasz egzemplarz posiadał spokojną karoserię pomalowaną na szaro z czarnymi wstawkami plastików, to możliwość konfiguracji, w tym palety lakierów, w Citroenie jest ogromna. U nas zaszalano tylko z dachem, który był biały i pięknie kontrastował się z resztą i czarnymi relingami.

Dokładając do tego jasne 17-calowe felgi naprawdę ciężko określić czy Citroen C3 Aircross jest ładny, czy brzydki. Na pewno jest jakiś, a to już w motoryzacji coś.

Futurystyczny komfort

Nieszablonowo jest również w środku samochodu, ponieważ sama deska rozdzielcza jest bardzo minimalistyczna, a przy tym bardzo kolorowa. Zaskakuje też ilość miejsca, ponieważ bardzo miękkie fotele (ze słabym trzymaniem bocznym) nie zajmują wiele przestrzeni. Co ciekawe, tapicerka z siedzeń została również wykorzystana na boczkach drzwi i górze deski rozdzielczej, przez co w aucie nie widać za dużo plastikowych elementów.

Centralne miejsce zajmuje dotykowy wyświetlacz systemu multimedialnego, który niestety jednocześnie jest też miejscem do sterowania choćby klimatyzacją, nawigacją lub radiem. To wydłuża trochę obsługę podstawowych funkcji samochodu, zwłaszcza zimą. Wyłączenie na przykład systemu start&stop wymaga głębszej ingerencji w system. Uważajcie też na sam drążek hamulca ręcznego, który jest raczej dziwną i niewygodną dźwignią i trudno się do niej dostać przez podłokietnik.

Duża kierownica zapewnia za to łatwe manewrowanie tym samochodem. Spore wspomaganie układu kierowniczego oraz miękkie nastawy zawieszenia idealnie sprawdzają się w mieście, do którego auto bardzo pasuje. Wraz z czujnikami parkowania i niewielkimi wymiarami, C3 Aircross dzielnie pokonuje krawężniki, ale także wypełnia luki na ciasnych parkingach.

C3 Aircross czyli co?

Citroen doszedł do wniosku, że warto inwestować w modne crossovery i SUVy. I tak o to przyszła fala modeli Aircross, czyli podwyższonych oraz troszkę większych modeli podstawowych marki. Tak też powstało większe C3, które może pochwalić się prześwitem na poziomie 17,5 centymetra oraz 2,6 metrowym rozstawem osi.

Nie rozczaruje Was również bagażnik tego mieszczucha, bo 410 litrów z podwójną podłogą to dobry wynik w tej klasie. Przestronnie jest też na tylnej kanapie, gdzie zdecydowanie nie brakuje miejsca nad głową, a i wsiada się dość przyjemnie mimo małych drzwi.

W Citroenie C3 Aircross siedzi się również wyżej, a to w starzejącym się społeczeństwie dość oczekiwana cecha wśród nowych aut.

Francuski styl jazdy

Jakość dróg w Polsce zdecydowanie uległa poprawie, ale nadal są miejsca (i to nawet w dużych miastach), które wołają o pomstę do nieba. Dziury, koleiny i krzywy asfalt to dalej utrapienie dla zawieszenia samochodów i podróżujących nimi osób. Citroen zdecydowanie (od lat z historią pneumatyki) wychodzi naprzeciw tym problemom. Oczywiście C3 Aircross nie posiada tak zaawansowanej technologii, ale naprawdę trudno przenieść nierówność drogi na podróżujących w aucie. Samochód świetnie wybiera wszelkie drogowe ubytki, a w razie utrudnień wesoło się buja.

Niestety odbija się to negatywnie podczas szybszej jazdy, ale nie jest aż tak źle, by samochód miał przechylać się na zakrętach. Po prostu jest mniej stabilny niż niższe konstrukcje, a przy mocniejszym dohamowaniu troszkę się kołysze.

Pod pofalowaną maską

Grupa PSA już dawno poszła w trend dowsizingu i benzynowe jednostki o pojemności 1,2 litra i liczbie 3 cylindrów w ogóle nie dziwią. Zwłaszcza w tak małym, co by nie mówić, miejskim aucie. Mimo to w połączeniu z mocą 130 KM i turbosprężarką ta jednostka zdecydowanie radzi sobie z 1,2-tonowym samochodem.

Tragedii również nie spotkamy przy dystrybutorze. Średnie 7-8 litrów to już standard w małych benzynowych jednostkach. Do obsługi tego silnika dostaliśmy sześciobiegowego manuala, który również działa bardzo miękko jak reszta samochodu.

Gdyby ktoś szukał w C3 Aircross napędu 4×4, to można sobie darować, ponieważ producent tego w tym modelu nie oferuje. Jest jedynie system GRIP CONTROL, który elektronicznie wpływa na działanie kontroli trakcji i przeniesieniu mocy na koła. W egzemplarzu ze zdjęć tego rozwiązania zabrakło i dobrze, bo szkoda dopłacać za półśrodki.

Citroen C3 Aircross – cennik

Biorąc pod uwagę, że najmniejszy motor 1,2 kiedyś miał tylko 82 KM, cieszę się, że do dyspozycji dostaliśmy mocniejszą wersję. Do sprawnego poruszania się po mieście wystarczy jeszcze inna wersja benzyniaka o mocy 110 KM (od 63550 złotych). Jeśli wolicie jednak diesle (od 72 tys. złotych), to auto można jeszcze dostać auto z motorami HDI. Strzelam jednak, że nie będzie to trwać wiecznie.

Nasz egzemplarz w wyposażeniu Shine, to już jednak wydatek koło 80 tysięcy złotych, licząc wszelkie dodatki. Nie jest to mało, ale trzeba pamiętać, że francuska marka znana jest z dużych rabatów, a biorąc pod uwagę początek roku na pewno udałoby się wyrwać jakieś egzemplarze z poprzedniego rocznika dużo taniej. Warto spróbować!

Oryginalność i komfort to cechy najlepiej opisujące Citroena. C3 Aircross również tak można określić, więc ja widzę w nim potencjalne auto nie tylko dla młodych, ale też tych starszych kierowców (nawet w podeszłym wieku), którzy chcą mieć nowe, bezawaryjne auto, w którym siedzi się wyżej, a jest przy tym bardzo bezpieczne.

Konrad Stopa

Wygląd:[usr 6]
Wnętrze:[usr 7]
Silnik:[usr 7]
Skrzynia:[usr 7]
Przyspieszenie:[usr 7]
Jazda:[usr 7]
Zawieszenie:[usr 6]
Komfort:[usr 9]
Wyposażenie:[usr 7]
Cena/jakość:[usr 6]
Ogółem:[usr 7.1 text=”false” img=”06_red.png”] (71/100)

Dane techniczne:

Silnik: R3, turbobenzynowy
Pojemność: 1199 cm³
Moc: 130 KM przy 5500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 205 Nm przy 2000 obr/min
Skrzynia biegów: manualna 6b
Napęd: FWD
0-100 km/h: 9,3 s
V-max: 200 km/h
Zbiornik paliwa: 42 l
Cena: od 63550 złotych

Exit mobile version