• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Test: Citroen C1 1.0 VTi Feel – konkurencja dla C3?

Bartłomiej Puchała Autor Bartłomiej Puchała
02/06/2017
w Nowe
0
DSC 9512

DSC 9512

142
SHARES
1.3k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Samochody segmentu A cieszą się w Polsce dość małym zainteresowaniem w przeciwieństwie do samochodów plasowanych szczebelek wyżej – w segmencie B. Czy różnica między nimi jest aż tak zauważalna? Przy okazji testu Citroena C1 sprawdzamy jak dużo samochodu można kupić za około 40 tys. złotych.

Warto przeczytać

Trudne Wybory: Opel Astra – stara vs nowa

Test: Hyundai Bayon – kompaktowy crossover (prawie)idealny do miasta

Test: Lexus UX 250 H – hybrydowy czas

 

Obecnie produkowany model to już druga generacja Citroena C1. Premiera pierwszej odbiła się dość sporym echem w motoryzacyjnym świecie, ponieważ PSA połączyło siły z Toyotą tworząc Aygo, Peugeota 107 i Citroena C1. Świat szybko nadał im miano 'trojaczków z Kolina’, bo to właśnie w Czechach produkowano wszystkie te samochody. Peugeota aktualnie nie ma na polskim rynku, Aygo w drugiej generacji kompletnie zmieniło swój charakter, a Citroen… powiedzmy, że pozostał wierny pierwotnej koncepcji. Nie zmienia to faktu, że C1 i Aygo to nadal konstrukcyjne bliźniaki. Pod maską naszego testowego egzemplarza znajdował się silnik Toyoty o pojemności 1 litra i bojowym oznaczeniu VTi. Na czas naszego testu auto dostało ksywę 'pchełka’.

Citroen C1 to jeden z najtańszych samochodów na polskim rynku. Nietypowo jak na samochód prasowy, ten egzemplarz to środkowa z trzech wersji wyposażenia (Feel) i to bez praktycznie żadnych opcji. Cena takiego samochodu oscyluje wokół 40 tys. złotych. Zazwyczaj ekscytuję się pojazdami wartymi jakieś 10 razy więcej, ale test pchełki dał mi okazję sprawdzenia jak dużo można oczekiwać od nowych samochodów na tak niskim pułapie cenowym.

 

 

Z zewnątrz nie da się pomylić marki – każdy średnio ogarnięty człowiek bezbłędnie wytypuje Citroena, ale z określeniem modelu może być problem. Jeden język stylistyczny wszystkich małych Citroenów sprawia, że niektórzy mogą C1 pomylić z C3, tym bardziej że oba te samochody są dość rzadko widywane na polskich drogach i nie zdążyły się jeszcze opatrzeć. Mimo pokrewieństwa z Toyotą Aygo, Citroen wygląda kompletnie inaczej z zewnątrz, choć zgodnie z trendami oba są w mocno młodzieżowym stylu. W Citroenie rzucają się w oczy światła przednie w podwójnym kloszu oraz tylna szyba będąca jednocześnie klapą bagażnika. W topowych wersjach C1 może być wyposażony w dwukolorowe malowanie i aluminiowe obręcze. U nas były to niestety kołpaki na kołach stalowych oraz zwykły, czerwony lakier wymagający dopłaty 600 zł.

W środku już nie da się ukryć pokrewieństwa z Toyotą – deska rozdzielcza i układ wskaźników są identyczne. Do słabej czytelności pojedynczego zegara z dołożonym z boku obrotomierzem trzeba się nieco przyzwyczaić. Obsługa ekranu komputera pokładowego jest utrudniona, ponieważ przyciski obsługi umieszczone są za kołem kierownicy i używanie ich podczas jazdy nie jest dobrym pomysłem. W wersji Feel konsola środkowa nie wygląda imponująco – zwyczajne radio i pokrętła klimatyzacji, niewiele przycisków. Za egzemplarz z elektronicznym wyświetlaczem multimediów oraz automatyczną klimą przyjdzie klientowi zapłacić przynajmniej 3-4 tysiące więcej.

 

 

Wnętrze wyróżnia się wizualnie atrakcyjnymi fotelami ze zintegrowanymi zagłówkami, choć nie są tak wygodne, jak wyglądają. Brak tu miękkich plastików – bez dodatkowych, kolorowych paneli jedynym akcentem ożywiającym wnętrze są nieosłonięte elementy blachy. Z tyłu miejsca wystarczy dla osób o wzroście poniżej 180 cm, ale tylko wtedy, gdy przednie fotele są wystarczająco przysunięte do przodu. Mimo swojej pięciodrzwiowości tylne okna są uchylne jak w samochodach 3d – lepsze byłyby tradycyjne korbki. Bagażnik mieści ledwo 196 litrów i jest to wartość poniżej średniej w tej klasie. W kieszeniach drzwiowych nie zmieści się duża butelka, ale przewidziano na nią specjalne miejsce w schowku przed pasażerem. Plus za pomysł dla Citroena.

Nie oczekiwałem od C1 zbyt wiele w kategorii właściwości jezdnych. Doświadczenie z jazdy modelem C3 podpowiadało, że będzie komfortowo i rzeczywiście tak jest. Wydaje się, że Citroen poszedł w swoją tradycyjną stronę z nastawami zawieszenia – jest zauważalnie bardziej miękki od Aygo. O ile jednak w C3 podobał mi się układ kierowniczy, tutaj jest on zbyt drewniany. Przy wyższych prędkościach łagodne łuki pokonuje się robiąc ciągłe korekty, bo w pobliżu położenia centralnego nie czuć na kierownicy w którą stronę właściwie podążają przednie koła. Ogólnie podczas jazdy Citroen C1 wydaje się autem o oczko większym. Nie ma odczucia, że tylna szyba jest tuż za plecami, a nogi na wysokości zderzaka.

 

 

Wypada pochwalić tego malucha za silnik – konstrukcję japońską o pojemności 1 litra i mocy 69 KM. Ma on dość wigoru przy prędkościach miejskich, bo w trasie maksymalny moment obrotowy 95 Nm to zdecydowanie za mało. Każdy manewr wyprzedzania trzeba przemyśleć dwa razy. Silnik eksploatowany bez specjalnych wyrzeczeń odwdzięcza się niskim spalaniem – średnia z testu wyniosła 4,5 l/100 km. Sama praca silnika także wymaga pochwalenia – jak na 3 cylindry brzmi on wyjątkowo przyjaźnie dla użytkownika.

Celem tego testu była odpowiedź na pytanie czy dla samochodów segmentu A tak naprawdę największą konkurencją są samochody segmentu B? Testując wcześniej Citroena C3, a teraz C1 muszę przyznać, że tak jest w istocie. C3 jest bardziej przestronny i praktyczny, a w dziedzinie designu i wykończenia wnętrza to zupełnie inny świat. Prowadzi się także o wiele lepiej. Pod maską obu modeli pracują silniki o podobnych parametrach lub nawet takie same (jeśli wybierzemy jednostkę 1.2 82 KM). Różnica polega na tym, że za najtańszą akceptowalną wersję (klima, komputer, elektryczne szyby, centralny zamek) trzeba dać w przypadku C1 40 tys., a w C3 jakieś 45 tys. złotych. Sami oceńcie czy to duża różnica.

Nawet pozostając w segmencie A wydaje się, że Citroen C1 nie błyszczy. Toyota wypada korzystniej, bo jest tańsza i wygląda ciekawiej, a prawdziwym hitem są ostatnio trojaczki z grupy VAG: Skoda Citigo, VW Up i Seat Mii. Nie zapominajmy o Hyundaiu i10, który jest droższy, ale prezentuje bardzo dobry stosunek ceny do jakości. Test Citroena należy podsumować trzema słowami: mogło być lepiej. Samochód ten nie posiada zbyt wielu argumentów przemawiających na korzyść, bo inni oferują to samo w podobnej lub niższej cenie. Jedynym obszarem, gdzie Citroen się wyróżnia jest wygląd oraz wyjątkowo komfortowe zestrojenie zawieszenia.

 

Bartłomiej Puchała

fot. Bartłomiej Puchała/Adrian Stefanowski

 

Wygląd: 6 out of 10 stars (6 / 10)
Wnętrze: 5 out of 10 stars (5 / 10)
Silnik: 7 out of 10 stars (7 / 10)
Skrzynia: 7 out of 10 stars (7 / 10)
Przyspieszenie: 5 out of 10 stars (5 / 10)
Jazda: 4 out of 10 stars (4 / 10)
Zawieszenie: 5 out of 10 stars (5 / 10)
Komfort: 6 out of 10 stars (6 / 10)
Wyposażenie: 3 out of 10 stars (3 / 10)
Cena/jakość: 5 out of 10 stars (5 / 10)
Ogółem: 5.3 out of 10 stars (53/100)

 

 

DSC00720
DSC00720
DSC00711
DSC00711
DSC00691
DSC00691
DSC00675
DSC00675
DSC 9554
DSC 9554
DSC 9551
DSC 9551
DSC 9548
DSC 9548
DSC 9546
DSC 9546
DSC 9540
DSC 9540
DSC 9537
DSC 9537
DSC 9535
DSC 9535
DSC 9533
DSC 9533
DSC 9531
DSC 9531
DSC 9528
DSC 9528
DSC 9524
DSC 9524
DSC 9522
DSC 9522
DSC 9516
DSC 9516
DSC 9515
DSC 9515
DSC 9513
DSC 9513
DSC 9508
DSC 9508
DSC 9509
DSC 9509
DSC 9512
DSC 9512
DSC 9504
DSC 9504

 

Dane techniczne: 

Silnik: R3, benzynowy
Pojemność: 998
Moc. maks.: 69 KM/6000 obr./min
Moment: 95 Nm/3600 obr./min
Zbiornik paliwa: 35 l
Przysp. 0-100 km/h: 13,0 s
Skrzynia: manualna 5-biegowa
Napęd: na przód
Prędkość maks.: 160 km/h
Średnie spalanie fabr.: 4,1 l/100 km

Tagi: citroencitroen c1nówka sztukatest
Poprzedni post

Z Goodyearem o przyszłości

Następny post

CZ Lexus Czerwiec 2022 testy v2

Bartłomiej Puchała

Bartłomiej Puchała

Nie jest fanem szybkiej jazdy. Dużo większą przyjemność sprawia mu płynność prowadzenia. Dziennikarstwo motoryzacyjne to dla niego zabawa i hobby, choć marzy o przejściu na zawodowstwo. Miłośnik youngtimerów i sleeperów oraz kultowego już Top Gear - posiadacz wszystkich wydanych numerów polskiej wersji magazynu. Na co dzień upala prawie trzydziestoletnie W124.

Podobne artykuły

Opel Astra stara vs nowa 6

Trudne Wybory: Opel Astra – stara vs nowa

Autor Paweł Kaczor
26/01/2023
0

”Bierz nową Astrę i zrób z nią coś fajnego” – taki rozkaz usłyszałem niedawno. Odkąd Opel uśmiercił serię OPC słowa...

Hyundai Bayon

Test: Hyundai Bayon – kompaktowy crossover (prawie)idealny do miasta

Autor Damian Kaletka
25/01/2023
0

Hyundai Bayon jest dobry, ale nie jest doskonały.

Lexus UX 250 H 2022 1

Test: Lexus UX 250 H – hybrydowy czas

Autor Konrad Stopa
20/01/2023
0

Lexus UX to najmniejszy SUV z rodziny tego japońskiego producenta. W wersji UX 250 h ten crossover po liftingu idealnie...

BMW 1 vs DS4 19

Trudne wybory: DS 4 E-Tense vs BMW 128ti – dwa światy

Autor Paweł Kaczor
19/01/2023
1

Druga generacja DS 4 chce udowodnić, że nowa, francuska marka może być zaliczana do grona producentów klasy premium. BMW serii...

Następny post

CZ Lexus Czerwiec 2022 testy v2

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe
  • Pozycjonowanie stron vd.pl

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET