• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Test: Alkomat SenTech Promiler AL 8000

Adam Gieras Autor Adam Gieras
07/05/2015
w Tech
0
DSC 01511

DSC 01511

140
SHARES
1.3k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Picie skraca życie, ale może też doprowadzić do utraty na lata plastikowego dokumentu, bez którego wielu z Was na pewno łatwo się nie obejdzie. Co roku na polskich drogach w ręce policji wpadają dziesiątki tysięcy pijanych kierowców. Gros z nich nie wsiada za kółko świadomie, tuż po spożyciu, ale dopiero następnego dnia po ciężkiej nocy, myśląc, że wypoczynek, obfite śniadanie, prysznic, spacer, tłusty obiad zregenerowały ich organizm i wyzerowały promile.

Warto przeczytać

Test: Yanosik GTm – nowy przyjaciel na drodze

Najlepsza kamera samochodowa przód tył, czyli Vantrue E2

Test: Navitel CL100 – poręczny odkurzacz samochody

 

Alkohol na każdego działa inaczej. 120-kilogramowy mężczyzna o posturze niedźwiedzia po jednym, a nawet dwóch piwach może, o ile ma zdrową wątrobę, praktycznie od razu siadać za kierownicą. 50-kilogramowa, filigranowa kobieta po niewielkiej ilości alkoholu, nawet jeżeli jej organizm jest wypoczęty, a przemiana materii wzorowa, najpewniej przekroczy w wydychanym powietrzu dozwolone na polskich drogach 0,2 promila. Oczywiście jazda nawet po śladowych ilościach alkoholu to delikatnie mówiąc brak wyobraźni i zdecydowanie nie polecam tego robić nigdy, ale po wieczorze spędzonym w miłym towarzystwie, by mieć 100 % pewność, że rano możemy kierować, warto się przebadać. Można w tym celu udać się na komisariat policji, można też kupić podręczny alkomat renomowanej firmy i sprawdzać okazjonalnie swoją kondycję przed podróżą.

DSC_0147

Dzięki uprzejmości firmy Promiler otrzymałem do testu nowoczesny alkomat elektrochemiczny AlcoScan AL 8000 koreańskiej firmy SenTech. Z kolorowego pudełka wyjąłem niewielkich rozmiarów, nowoczesne, a przede wszystkim lekkie urządzenie, które na pierwszy rzut oka przypomina telefon komórkowy z okresu ich minimalizacji, sprzed ok. 10 lat. Jego wymiary to 100x44x15 mm, a waga (bez baterii) 66g. Dzięki tak kompaktowym rozmiarom alkomat łatwo przewozić – zmieści się nawet w kieszeni spodni.

Do zestawu producent dołącza specjalny futerał, ale i bez niego nie ma obaw o zarysowania czy pęknięcia. Koreańczycy przyłożyli się do swojej pracy – Alcoscan 8000 jest nie tylko miły w dotyku, ale też sprawia wrażenie bardzo dobrze wykonanego. Wielką zaletą alkomatu, poza kompaktowym rozmiarem, jest łatwość jego obsługi – za pomocą jednego przycisku urządzenie włącza się i przystępuje do procesu przygotowywania się do badania (trwa to niespełna 5 sekund). Po tym czasie, urządzenie jest gotowe do użycia.

Dmuchać możemy na dwa sposoby; w trybie aktywnym i pasywnym. Tryb aktywny polega na dmuchaniu w wysuwany ustnik, który da się przedłużyć jedną z 5 wielorazowych nakładek (można je np. umyć – są wykonane z dobrej jakości plastiku). Gdy badanie dobiega końca alkomat w tym trybie zaczyna lekko drgać i piszczeć. Wtedy czekamy dosłownie trzy sekundy i poznajemy dokładne stężenie alkoholu w wydychanym powietrzu.  W trybie pasywnym należy dmuchać jednostajnie w ustnik z odległości ok 2-3 centymetrów (może być całkowicie schowany), a po badaniu otrzymujemy jedynie informację czy w urządzenie wykryło alkohol, czy też nie – bez podawania dokładnego wyniku.

DSC_0142

Pewnie ciekawi jesteście czy produkt Promilera sprawdza się w praktyce? Postanowiłem oczywiście o tym się przekonać, ale żeby utrudnić mu pracę, do testu zaprosiłem kolegę. Przez 3,5 godziny raczyliśmy się amerykańskimi piwami ALE i Pinta o średniej mocy ok. 6 %. Każdy z nas wypił tyle samo i obaj piliśmy piwa w tej samej kolejności. Badania wykonywaliśmy 5, 10 i 15 minut po wypiciu alkoholu. Sprawdźcie co wyszło z naszego testu.

1. ja (30 lat, waga 82 kilogramy, 174 cm – już rozpocząłem dietę) na potrzeby testu dalej będę występował po literką A

2. kolega (30 lat, 96 kg, 184 cm – również już na diecie) na potrzeby testu będzie występował pod literką K

I próba (2 piwa na głowę wypite przez godzinę i 15 minut):

5 min.: K – 0,34 prom., A – 0,28 prom.

10 min.: K – 0,29 prom., A – 0,36 prom.

15 min.: K – 0,28 prom., A – 0,46 prom.

W przypadku K pierwsza próba pokazała wynik wyższy, niż dwie późniejsze – praktycznie równe. W przypadku A, ilość alkoholu w wydychanym powietrzu systematycznie rosła.

II próba (kolejne piwo wypite przez kolejną godzinę):

5 min.: K – 0,54 prom., A – 0,39 prom.

10 min.: K – 0,55 prom., A – 0,63 prom.

15 min.: K – 0,55 prom., A – 0,62 prom.

Wynik K praktycznie identyczny dla wszystkich trzech prób, w przypadku A spora różnica pomiędzy pierwszą a dwiema kolejnymi próbami, które wykazały, że ilość alkoholu w wydychanym powietrzu nie zmienia się.

III próba (kolejne piwo wypite przez godzinę i 15 minut):

5 min.: K – 0,74 prom., A – 0,66 prom.

10 min.: K – 0,74 prom., A – 0,69 prom.

15 min.: K – 0,75 prom., A – 0,75 prom.

I znowu widać różnicę w pomiarze A – nie jest ona jednak bardzo duża. Czwarta próba, wykonana z ciekawości potwierdziła ostatni wynik. Oznacza to, że alkomat w przypadku A wskazywał właściwy wynik dopiero po 15 minutach. W przypadku K, tylko w pierwszej próbie potrzebował na to dłużej, niż 5 minut.

Po zakończeniu testów i powrocie do domu (1,5 godziny po ostatnim dmuchaniu) postanowiłem jeszcze raz sprawdzić swój stan przed umyciem zębów i po tej czynności. Oto wyniki:

Przed: 0,51 prom.

Po: 0,44 prom.

Jednak 10 minut później wynik znowu podskoczył do wartości 0,5 promila.

Niestety nie udało mi się sprawdzić urządzenia rano, dzień po wypiciu dużej ilości alkoholu poprzedniego wieczora. Powód jest prosty, po prostu nie lubię przesadzać. Po 4 piwach, które wypiłem między 20 a 23.30 już o 6 rano miałem wynik pozwalający mi spokojnie wsiadać za kółko (dokładnie 0,00 prom.). Pytanie co piją kierowcy, którzy wpadają rano podczas rutynowej kontroli z wynikami znacznie przekraczającymi 0,5 prom., a tłumaczą się wypiciem dwóch piw do kolacji? Pewnie przed piwem raczą się mocniejszymi trunkami…

DSC_0144

Sentech Promiler Alcoscan 8000 to urządzenie zrobione z dobrych materiałów, które posiada wymienny sensor elektrochemiczny wykonany przy użyciu platyny, bardzo szybko dokonuje testów trzeźwości i ma gwarancję skuteczności (trzeba jednak odczekać min. 15 minut od kontaktu z alkoholem i przed testem przepłukać usta wodą). Po 1000 próbach należy wykonać kalibrację – przez 24 miesiące możemy ją zrobić to za darmo, w jednym z punktów sprzedaży. Gdy do wszystkich zalet dodamy cenę – 399 zł – oraz możliwości personalizacji alkomatu (można wybrać jeden z kilku kolorów), werdykt jest prosty. Warto się po wieczorze z alkoholem badać, warto mieć w domu Alcoscan 8000. I pamiętajcie, nawet wynik 0,00 prom. rano, o ile czujecie się źle, powinien powstrzymać Was od wsiadania do samochodu. Jazda na kacu może być równie niebezpieczna, jak ta na podwójnym gazie!

 

DSC 01294
DSC 01294
DSC 01341
DSC 01341
DSC 0135
DSC 0135
DSC 01371
DSC 01371
DSC 01391
DSC 01391
DSC 0142
DSC 0142
DSC 01441
DSC 01441
DSC 01471
DSC 01471
DSC 0150
DSC 0150
DSC 01511
DSC 01511

 

tekst i zdjęcia: Adam Gieras

Dziękujemy firmie Promiler za udostępnienie sprzętu.

 

Tagi: alcoscanalcoscan al 8000alkoholalkohol za kierownicąalkomatczy warto mieć alkomatgaleriapijani kierowcyporadypromilersentechtest alkomatutestyzdjęcia
Poprzedni post

Dekalog świadomego kierowcy

Następny post

Clarkson, Hammond i May znów w Polsce!

Adam Gieras

Adam Gieras

Cześć! Jestem pomysłodawcą portalu MotoPodPrąd i od samego początku pełnię zaszczytną funkcję redaktora naczelnego. Urodziłem się w 1984 roku w Warszawie, z wykształcenia jestem politologiem i prawie dziennikarzem (jak prezydent Kwaśniewski, chociaż studiów nie skończyłem...), a od kilkunastu lat zawodowo poruszam się w świecie afiliacji. Myślę, że mogę nazywać się pasjonatem motoryzacji od dziecka – już w wieku 2-3 lat pytałem o każdy samochód spotkany na ulicy: „co to?”, a dorośli musieli udzielać odpowiedzi. W wieku 10 lat pamiętałem dane techniczne i ceny wszystkich modeli dostępnych na polskim rynku – prenumerata gazety „Auto Bazar” była dla mnie ważniejsza niż nowy rower czy deskorolka. Prawo jazdy zacząłem robić na 3 miesiące przed ukończeniem 17 lat i odkąd odebrałem upragniony dokument nie rozstaję się z czterema kółkami. Dzięki motopodprad.pl udało mi się spełnić nie jedno marzenie – za co dziękuję także Wam, Czytelnikom. Prowadziłem kilkaset samochodów, więc myślę, że wreszcie poza teoretyzowaniem, mogę coś o motoryzacji powiedzieć i być może będę miał rację. Uwielbiam auta z przełomu lat 80- i 90-tych.

Podobne artykuły

Yanosik GTm 3

Test: Yanosik GTm – nowy przyjaciel na drodze

Autor Bartosz Kowalczyk
13/03/2023
0

Mandaty wzrosły, a polowanie na kierowcę trwa i trwać będzie. Oczywiście należy jeździć bezpiecznie, zgodnie z przepisami, ale warto jednak...

vantrue e2 przod tyl

Najlepsza kamera samochodowa przód tył, czyli Vantrue E2

Autor Redakcja Motopodprad
06/02/2023
0

Bez wątpienia gadżet jakim jest kamera samochodowa to niemalże obowiązkowe wyposażenie każdego pojazdu, zwłaszcza po ostatnich zawirowaniach w przepisach, ale...

Navitel CL100 1

Test: Navitel CL100 – poręczny odkurzacz samochody

Autor Konrad Stopa
31/01/2023
0

Dbanie o czystość swojego samochodu to jedna z zalet dobrego kierowcy. Warto więc mieć pod ręką sprawdzony sprzęt, by łatwo...

Alcolife Free 7

Test: Alkomat Alcolife Free – warto go zabrać

Autor Konrad Stopa
17/01/2023
0

Nigdy w życiu nie propagowaliśmy jazdy samochodem po spożyciu alkoholu, ale w związku ze zmianą przepisów odnośnie prowadzenia w stanie...

Następny post
CHMLVSR2015 9319 2

Clarkson, Hammond i May znów w Polsce!

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET