• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Test: Alfa Romeo Stelvio 2.0 GME 280 KM – stracona szansa

Paweł Oblizajek Autor Paweł Oblizajek
13/04/2022
w Nowe
0
Alfa Romeo Stelvio Ti5
511
SHARES
4.6k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Do dzisiaj pamiętam czas oczekiwania na nową Giulię, potem na pierwszego SUVa marki – Stelvio. Samochody miały zmienić wizerunek marki, miały być nowy rozdaniem i promykiem budzącym nadzieje na lepsze jutro. Stelvio nawet było… przez pewien czas.

Dobry początek

Włosi mają dobrą kreskę. Nikt nie zaprzeczy, że ich projektanci potrafią stworzyć dzieła sztuki. Bezkompromisowe i ponadczasowe. Trafiające w gusta wielu użytkowników. Takie, które zwracają uwagę. Robią to w sposób naturalny. Tak też jest w przypadku Stelvio. Samochód od początku mógł się podobać. Przy tym projekcie mam wrażenie, że każdy szczegół ma swój ukryty sens. Nie ma zbędnych dodatków, wulgarnych dodatków, które mają pomóc w wyróżnieniu się na tle konkurencji. Chociaż samochód zadebiutował już przeszło 4 lata temu – w 2017 roku to nie będzie przesadą jak stwierdzę, że w ogóle się nie zestarzał.

Warto przeczytać

Test: Suzuki SX4 S-cross – czas na nowe szaty

Range Rover Sport — widzieliśmy go na żywo!

Roadshow z Jaguarem F-Type – rodzynek z V8

Alfa Romeo Stelvio Ti7

Drobiazgi z zewnątrz- bo nie ma czego poprawić

Z zewnątrz bryła samochodu jest świetna. Jest muskularna, a przy tym lekka. Gładkie linie, mocno zaakcentowane nadkola i i wielka klapa bagażnika świetnie ze sobą współgrają. Tworzą monolit. Przy projektowaniu samochodu nie zabrakło detali typowych dla Alfa Romeo. Jest centralnie umieszczony grill, który w branży motoryzacyjnej nosi nazwę Triboli, a miejsce tablicy rejestracyjnej przewidziano na lewym skraju zderzaka przedniego. Tył skrywa za sobą jeszcze więcej finezji i charakteru. Uwagę zwracają dwie oddzielne końcówki układu wydechowego, które dyskretnie wmontowano w zderzak. Świetne wrażenie potęgują niezłe proporcje samochodu. Stelvio może się pochwalić wyjątkowo krótkim zwisem przednim oraz niezbyt dużym zwisem tylnym. Opis tego samochodu sugeruje, że w wyglądzie zewnętrznym projektanci nie mieli już pola do manewru. Otóż, nie jest to prawda. Samochód w ostatnim czasie przeszedł drobny lifting. I chyba tylko włosi wiedzą jak udało się go zrobić bez popsucia choćby najmniejszego fragmentu samochodu.

Alfa Romeo Stelvio Ti35

Uwodzi wnętrzem

Może nie bardzo po drodze mi z postępem w motoryzacji, może należę do mniejszości, ale to właśnie Stelvio jest dla mnie wzorem i to właśnie Alfa Romeo pokazuje jak powinna wyglądać deska rozdzielcza. Jest piękna w każdym detalu. Kierownika obszyta miękką skórą świetnie leży w dłoniach. Przycisk odpalania samochodu w niej umieszczony oraz wielkie, wręcz ciut za duże aluminiowe manetki do zmiany biegów to dzieło sztuki. Wystarczy lekki dotyk, i słyszymy charakterystyczne, delikatne kliknięcie. W końcu czuć klasę premium. Czuć ją także w spasowaniu i użytych materiałach. Nic nie stuka, nic nie trzeszczy. Tak ma być. Analogowe zegary są również dziełem sztuki. Schowano je głęboko w tubach a jedyną oznaką nieuchronnie zmieniających się czasów jest rekonfigurowany wyświetlacz pomiędzy nimi.

Chociaż Alfa Romeo mocno popracowała nad systemem multimedialnym, to w pewnym stopniu on również opiera się postępującemu czasowi. Nie znajdziemy tu dziwnie wyglądającego, wystającego ponad deskę rozdzielczą tabletu. Ekran systemu multimedialnego jest pięknie wkomponowany i tworzy jedną całość. Wraz z liftingiem modelu lekko zmienił się jego sposób działania. Ekran jest od teraz dotykowy i pomimo tego, że trochę brakuje mu funkcjonalności w porównaniu choćby z Mercedesem to działa płynnie. Fajnie, że Alfa Romeo nie zrezygnowała jednak z umieszczonego na tunelu środkowym joysticka, z którego korzystanie jest o wiele przyjemniejsze niż klikanie palcem po ciekłokrystalicznym ekranie. Fizyczne przyciski sterowania systemem multimedialnym (regulacja głośności również znajduje się na tunelu centralnym) oraz panelu klimatyzacji bardzo dobrze wpływają na intuicyjność i szybkość obsługi. Tego tak naprawdę brakuje w wielu współczesnych samochodach.

Alfa Romeo Stelvio Ti18
Alfa Romeo Stelvio Ti25
Alfa Romeo Stelvio Ti15
Alfa Romeo Stelvio Ti16

Poprawa jakości

Alfa Romeo Stelvio miała być kolejnym modelem potwierdzającym wyższy poziom jakości włoskiego producenta. Chociaż samochód w wielu testach zbierał świetne opinie, to niestety nie obyło się bez wpadek. W egzemplarzu po liftingu lista uwag zgłaszanych przez użytkowników uległa znacznemu skróceniu. Po pierwsze zadbano o lepsze spasowanie materiałów. Widać to gołym okiem. Drugą rzeczą wartą odnotowania jest delikatna zmiana tunelu środkowego. Nie chodzi tu wyłącznie o włoską flagę, która zdobi wnętrze Stelvio. Chodzi przede wszystkim o wybierak automatycznej skrzyni biegów. Włosi zrezygnowali z brzydkiego, plastikowego tworzywa i dźwignię obszyli dobrej jakości skórą. Trzeba przyznać, że ta zmiana to zdecydowanie dobry kierunek. Przy podłokietniku środkowym znalazło się też miejsce na bezprzewodową ładowarkę do telefonu. Działa ona bardzo sprawnie a sygnał o rozpoczęciu ładowania pojawia się bezpośrednio na ekranie multimedialnym. Całość to kolejny plus dla Stelvio. Dobrym kierunkiem jest również zmiana multimediów o których pisałem wyżej oraz zdecydowanie większy obraz z kamery cofania. W poprzedniej wersji samochodu ten obraz był wręcz nie do przyjęcia.

Alfa Romeo Stelvio Ti17
Alfa Romeo Stelvio Ti41
Alfa Romeo Stelvio Ti19

W końcu kompletne wyposażenie

Alfa Romeo Stelvio w wersji z przed liftingu mogła się pochwalić naprawdę niezłym wyposażeniem i to niezależnie od wybranej opcji. Wyposażenie seryjne obejmowało komplet poduszek powietrznych, tempomat, klimatyzację automatyczną dwustrefową czy choćby elektrycznie otwieraną klapę bagażnika. Pomimo naprawdę bogatego wyposażenia Stelvio na tle konkurencji pokazywało pewne braki. Dotyczyły one głównie bezpieczeństwa. Liczba systemów wpierających kierowcę była wręcz uboga. Lifting zmienił wiele. Od 2020 roku Stelvio jest wyposażone niemal kompletnie. W końcu znajdziemy tu asystenta pasa ruchu, który potrafi korygować tor jazdy, układ informujący o zmęczeniu kierowcy czy asystenta jazdy w korku i na autostradzie. Znajdziemy tu także system rozpoznawania znaków drogowych czy asystenta martwego pola z możliwością konfiguracji powiadomień. To wszystko sprawia, że Alfa Romeo Stelvio może się pochwalić drugim stopniem autonomii.

Alfa Romeo Stelvio Ti5

Wrażenia z jazdy – niezmiennie perfekcyjne

Czy sporej wielkości SUV może dawać przyjemność z jazdy? Stelvio bez wątpienia to potrafi. Chociaż samochód nie jest bardzo lekki to mocny silnik, świetne proporcje i napęd na cztery koła zapewniają ogrom frajdy. Układ kierowniczy ma wręcz sportowe przełożenie, które wynosi  12,0:1. Skrzynia biegów o ośmiu przełożeniach to dobrze znany z BMW ZF, z tą jednak różnicą, że w Alfie działa o wiele lepiej. Przejście pomiędzy kolejnymi przełożeniami jest tak płynne, że niemal niezauważalne. Napęd pojazdu został przygotowany dla Maserati Ghibli, a w Stelvio zmieniono tylko ustawienia. Samochód na równej drodze płynie, a wszystkie zakręty wywołują u kierowcy dreszczyk emocji. Są to wyłącznie emocje pozytywne, bo Alfa Romeo trzyma się drogi jak przyklejona. Z każdym kolejnym kilometrem i każdym przejeżdżanym zakrętem czuję się w aucie coraz pewniej. Podświadomie szuka się granicy, prędkości przy jakiej przejechanie górskiej serpentyny będzie już zbyt dużym obciążeniem psychicznym. Samochód tej granicy praktycznie nie ma. 280-konny silnik zachęca nas do szybkiej jazdy. Potężny moment obrotowy wynoszący 400 Nm i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,7 sekundy sprawia, że aż chcemy sprawdzić możliwości tego samochodu. Twarde zawieszenie sprawdzi się na równych drogach i do takich dróg stworzone jest Stelvio. Oczywiście wyższy prześwit i napęd na cztery koła pozwala na zjechanie z asfaltu. Nie oczekuję tu jednak wiele. Stelvio jest samochodem sportowym i w mojej opinii nawet nie próbuje udawać jakiejś terenówki.

Alfa Romeo Stelvio Ti2

Sprawy przyziemne

Jak to auto jeździ i jak jest wyposażone to dla wielu kluczowe kwestie, które decydują o przyszłym zakupie. Dla innych istotne są inne elementy. Są wśród nich przestronność, pojemność bagażnika i ilość schowków. W żadnym z wymienionych aspektów Stelvio nie wypada źle. Co więcej, jest naprawdę dobrze. Ilość miejsca w środku jest wystarczająca dla czteroosobowej rodziny. Gwarantuje, że nikt nie będzie narzekał na braki w tym względzie. Zarówno z przodu pojazdu jak i z tyłu miejsca jest pod dostatkiem. O komfort pasażerów z tyłu dba nieźle wyprofilowana kanapa wraz z rozkładanym podłokietnikiem, w którym znajdziemy skromny schowek oraz dwa cupholdery. Oczywiście rozłożenie podłokietnika z miejsca eliminuje nam piąte miejsce w aucie. Ale umówmy się, pomimo całkiem przestronnego tyłu nikt nie chce siadać na środku. W tym gronie są także dzieci. Po elektrycznie otwieraną klapą bagażnika kryje się całkiem pojemny kufer o regularnym kształcie. Według zapewnień producenta ma on 550 l pojemności. Trudno w to uwierzyć, no chyba że do wyliczenia zostało wzięte również miejsce pod podłogą.

Nadeszło najgorsze – cena

Alfa Romeo Stelvio aspiruje do segmentu premium. Niestety, szalejące ceny na rynku nowych samochodów odcisnęły swoje piętno również na opisywanym modelu. Czasy, kiedy można było kupić Stelvio w kwocie poniżej 150 000 złotych bezpowrotnie minęły. Oczywiście, za wspomnianą kwotę można było kupić najtańszą wersję Business z 200-konnym silnikiem benzynowym. Tak wyceniony samochód niemal pod każdym względem miażdżył swoją konkurencję. Szczególnie dobrze wypadał cenowo na tle konkurencji z segmentu premium, np. Porsche Macana. Czasy te jednak bezpowrotnie minęły. Obecnie za Stelvio przyjdzie nam zapłacić o przeszło 50 000 złotych więcej. To bardzo dużo. Słabnące zainteresowanie Stelvio może wynikać właśnie ze złego oszacowania ceny wyjściowej. Cena testowanej wersji Ti z dodatkowym wyposażeniem wynosi astronomiczne wręcz 281 200 złotych. By stać się szczęśliwym posiadaczem Stelvio doliczyć należy jeszcze koszty ubezpieczenia. Można to podsumować w jeden sposób – tanio już było.

Alfa Romeo Stelvio Ti9

Podsumowanie

Alfa Romeo to fenomenalny sportowy SUV. Samochód ten daje ogrom przyjemności z jazdy, którego nie można spotkać w żadnym innym aucie tego segmentu. Przeprowadzony lifting wpłynął korzystnie na testowany model. Samochód ma w końcu kompletne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i jeszcze lepszej jakości materiały, które sprawiają, że auto może walczyć z najgroźniejszą konkurencją w segmencie premium. Czy jest samochodem idealnym? Dla mnie niemal tak. Bo największą jego wadą jest jedynie zdecydowanie za wysoka cena.

Paweł Oblizajek

Galeria Alfa Romeo Stelvio:

Alfa Romeo Stelvio Ti7
Alfa Romeo Stelvio Ti7
Alfa Romeo Stelvio Ti10
Alfa Romeo Stelvio Ti10
Alfa Romeo Stelvio Ti5
Alfa Romeo Stelvio Ti5
Alfa Romeo Stelvio Ti32
Alfa Romeo Stelvio Ti32
Alfa Romeo Stelvio Ti35
Alfa Romeo Stelvio Ti35
Alfa Romeo Stelvio Ti34
Alfa Romeo Stelvio Ti34
Alfa Romeo Stelvio Ti6
Alfa Romeo Stelvio Ti6
Alfa Romeo Stelvio Ti2
Alfa Romeo Stelvio Ti2
Alfa Romeo Stelvio Ti3
Alfa Romeo Stelvio Ti3
Alfa Romeo Stelvio Ti1
Alfa Romeo Stelvio Ti1
Alfa Romeo Stelvio Ti
Alfa Romeo Stelvio Ti
Alfa Romeo Stelvio Ti33
Alfa Romeo Stelvio Ti33
Alfa Romeo Stelvio Ti31
Alfa Romeo Stelvio Ti31
Alfa Romeo Stelvio Ti28
Alfa Romeo Stelvio Ti28
Alfa Romeo Stelvio Ti23
Alfa Romeo Stelvio Ti23
Alfa Romeo Stelvio Ti16
Alfa Romeo Stelvio Ti16
Alfa Romeo Stelvio Ti15
Alfa Romeo Stelvio Ti15
Alfa Romeo Stelvio Ti22
Alfa Romeo Stelvio Ti22
Alfa Romeo Stelvio Ti38
Alfa Romeo Stelvio Ti38
Alfa Romeo Stelvio Ti20
Alfa Romeo Stelvio Ti20
Alfa Romeo Stelvio Ti40
Alfa Romeo Stelvio Ti40
Alfa Romeo Stelvio Ti19
Alfa Romeo Stelvio Ti19
Alfa Romeo Stelvio Ti41
Alfa Romeo Stelvio Ti41
Alfa Romeo Stelvio Ti18
Alfa Romeo Stelvio Ti18
Alfa Romeo Stelvio Ti36
Alfa Romeo Stelvio Ti36
Alfa Romeo Stelvio Ti39
Alfa Romeo Stelvio Ti39
Alfa Romeo Stelvio Ti17
Alfa Romeo Stelvio Ti17
Alfa Romeo Stelvio Ti25
Alfa Romeo Stelvio Ti25
Alfa Romeo Stelvio Ti24
Alfa Romeo Stelvio Ti24
Alfa Romeo Stelvio Ti44
Alfa Romeo Stelvio Ti44
Alfa Romeo Stelvio Ti27
Alfa Romeo Stelvio Ti27
Alfa Romeo Stelvio Ti26
Alfa Romeo Stelvio Ti26
Alfa Romeo Stelvio Ti21
Alfa Romeo Stelvio Ti21
Alfa Romeo Stelvio Ti14
Alfa Romeo Stelvio Ti14
Alfa Romeo Stelvio Ti43
Alfa Romeo Stelvio Ti43
Alfa Romeo Stelvio Ti30
Alfa Romeo Stelvio Ti30

Dane techniczne Alfa Romeo 2.0 GME 280 KM:

Silnik: benzynowy
Pojemność: 1998 cm³
Moc: 280 KM
Maksymalny moment obrotowy: 400 Nm przy 2250 obr/min
Skrzynia biegów: ZF, automatyczna 8-biegowa
Napęd: 4 koła
0-100 km/h: 5,7 s
V-max: 230 km/h
Cena: 281 200 złotych

Tagi: Alfa Romeoalfa romeo stelvioAlfa Romeo Stelvio FLAlfa Romeo Stelvio TIZF
Poprzedni post

Nowe BMW X7 na 2023 już jest!

Następny post

Regeneracja DPF/FAP i katalizatorów SCR

Paweł Oblizajek

Paweł Oblizajek

Uwielbia podróże, szczególnie te samochodem. Chciałby na stałe zamieszczać w słonecznej Toskanii i lepiej poznać kulturę życia we Włoszech. Motoryzacją pasjonuje się od najmłodszych lat. Szczególnym zamiłowaniem darzy motoryzacje włoską. Wolne chwile spędza na spacerach z rodziną a w sobotnie wieczory śledzi zmagania angielskiej piłki nożnej. Potrafi też zarwać noc by zobaczyć walki bokserskie na światowym poziomie.

Podobne artykuły

Suzuki Sx4 22 3

Test: Suzuki SX4 S-cross – czas na nowe szaty

Autor Konrad Stopa
27/05/2022
0

Zniknęła nazwa SX4, a nadwozie zyskało całkiem nową szatę. Przed Państwem świeże Suzuki S-cross, które z systemem miękkiej hybrydy dobrze...

Range Rover Sport 1

Range Rover Sport — widzieliśmy go na żywo!

Autor Redakcja Motopodprad
26/05/2022
0

Ciemna kotara, zasłaniająca krwistoczerwonego Range Rovera, skrywa dokładnie to, czego można było się spodziewać po stylizacji nowych luksusowych SUV-ów spod...

Jaguar F type 22 46

Roadshow z Jaguarem F-Type – rodzynek z V8

Autor Konrad Stopa
25/05/2022
0

Omawiając preferencje potencjalnych klientów Jaguara trudno stwierdzić, że ich głównymi wymaganiami będą sportowe emocje. Z drugiej jednak strony marka ta...

Range Rover Velar 37

Test: Range Rover Velar – dostojność w każdym calu

Autor Konrad Stopa
23/05/2022
0

Kiedy Range Rover Velar wchodził na salony zrobił szum w motoryzacyjnym światku. To był przełom w brytyjskiej marce, która przeszła...

Następny post
DPF

Regeneracja DPF/FAP i katalizatorów SCR

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe
  • Pozycjonowanie stron vd.pl

© 2022 MotoPodPrad.pl & AF Instruments Sp. z o. o.

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & AF Instruments Sp. z o. o.