• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

System awaryjnego hamowania uratował ci życie? Możliwe, że to zasługa firmy z Krakowa

Wojciech Kaleta Autor Wojciech Kaleta
19/10/2021
w Tech
0
untitled 08705

untitled 08705

142
SHARES
1.3k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Myślę, że śmiało mogę powiedzieć o sobie, że interesuje się motoryzacją. Mimo to nie wiedziałem do tej pory, że zaledwie kilka kilometrów od mojego mieszkania znajduje się firma, która odpowiada za systemy bezpieczeństwa w autach, które testuję.

Kilka dni temu wziąłem udział w konferencji, którą zorganizował krakowski oddział firmy Aptiv. Dowiedziałem się nie tylko, że tworzy ona systemy bezpieczeństwa np. dla BMW, ale też zobaczyłem, jak są testowane, a nawet jak działają w praktyce. Zapraszam na wycieczkę po siedzibie firmy.

Warto przeczytać

Test: Navitel CL100 – poręczny odkurzacz samochody

Test: Alkomat Alcolife Free – warto go zabrać

Test: Kamera Xblitz Jera – dla taksówkarza

Przyszłość motoryzacji

Te dwa słowa to chyba najkrótsze podsumowanie tego, czym zajmuje się Aptiv. Celem firmy na najbliższe lata jest opracowywanie systemów autonomicznej jazdy oraz inteligentnych i współpracujących ze sobą pojazdów. Firma podchodzi do tego kompleksowo – jej przedstawiciele wielokrotnie podkreślali, że zajmują się oni zarówno tworzeniem oprogramowania i komponentów do samochodów. To podobno rzadkie w tej branży.

Poza planami na przyszłość Aptiv ma też interesującą przeszłość. Pierwszy samochód wyposażony w radar tej firmy wyjechał na drogi już w 1999 roku! Obecnie współpracuje ona z 20 markami, a liczba samochodów wyposażonych w rozwiązania Aptiv zbliża się do 10 milionów.

Imponuje też ilość pracowników – w Polsce jest to łącznie 5500 osób, w tym 2500 inżynierów. Łącznie dla Aptiv pracuje 180 tysięcy pracowników w 44 krajach.

Poziom autonomii – dwójka z plusem

Autonomiczne auta to przyszłość, czy tego chcemy czy nie. Zanim jednak samochody osiągną piąty poziom samodzielności i rola kierowcy zniknie, minie jeszcze sporo czasu. Obecnie większość firm chwali się drugim albo trzecim poziomem. Aptiv pracuje obecnie nad nieoficjalnym poziomem 2+. Ich systemy mają pozwolić na samodzielną jazdę po autostradzie i w korkach, zmianę pasa ruchu, autonomiczne parkowanie i unikanie kolizji.

Kluczem do osiągnięcia takiego poziomu samodzielności jest seria kamer i czujników umieszczonych na samochodzie. Aptiv stosuje jedną kamerę z przodu i dwie kamery 360° po bokach. Do tego 12 ultradźwiękowych czujników, kilka modułów i kontroler. Samochody wyposażone w te wszystkie gadżety mogliście zresztą widzieć na drogach. Po Krakowie jeździ trochę samochodów z logotypami Aptiv i widocznymi, plastikowymi modułami.

TEST VEHICLE

Jeżeli mieliście szczęście, to mogliście nawet zobaczyć samochód wyposażony w lidar. Lidar to laserowy radar, który pozwala uzyskać bardzo dużo danych dotyczących otoczenia pojazdu. Prawdopodobnie w lidary będą wyposażone całkowicie autonomiczne auto (chociaż Elon Musk twierdzi, że Tesle obędą się bez niego). Mam tylko nadzieję, że do czasu komercyjnego wprowadzenia lidarów, uda je się trochę zmniejszyć i ukryć.

Testy, testy, testy

Większość czasu spędzonego w fabryce poświęciliśmy na odwiedzanie kolejnych laboratoriów, w których testuje się wytrzymałość części samochodowych. Nie są to tylko części dotyczące bezpieczeństwa. Na przykład na tym zdjęciu znajduje się komputer pokładowy jednego z samochodów grupy Stellantis. Jest on naprzemiennie podgrzewany do niemalże stu stopni, a następnie schładzany poniżej zera. Taki test ma za zadanie sprawdzić, czy dana część wytrzyma ciepło, które wytwarza silnik samochodu i mrozy, które czekają ją w zimie.

Może ten komputer trafi do 508 PSE?

W kolejnym laboratorium sprawdza się wpływ starzenia na wytrzymałość danego komponentu. Części samochodowe są umieszczane w komorze, w której są one poddawane różnicom temperatur oraz bardzo szybkim drganiom. Według przedstawicieli firmy, takie warunki pozwalają w ciągu tygodnia zasymulować przejechanie miliona kilometrów.

Ta część drgała bardzo, bardzo szybko – aparat sobie nie poradził

Laboratoriów było więcej, ale nie do wszystkich mieliśmy dostęp. Widzieliśmy jednak jeszcze m.in. takie, w których testuje się wpływ promieniowania na elementy elektryczne. Najbardziej spodobała mi się jednak komora, która służy do sprawdzania dźwięku.

Nie tylko bezpieczeństwo

W ogromnym budynku firmy Aptiv znajduje się pomieszczenie, w którym panuje absolutna cisza. Wygłuszenia na ścianach, podłodze i suficie sprawiają, że hałas w środku wynosi poniżej zera decybeli. W tym miejscu nie testuje się ani wytrzymałości samochodowych części, ani nic związanego z bezpieczeństwem.

Wygłuszony pokój ma za zadanie ujawnić wszystkie niepożądane hałasy, które mogłyby wydobywać się z jakiejś części samochodu. Nie mam tu na myśli jednak takich banałów, jak skrzypiąca deska rozdzielcza. W tym pokoju sprawdza się na przykład, czy ekran centralny poddany wibracjom nie wyda z siebie żadnego irytującego odgłosu.

Co jednak ciekawsze, pokój służy nie tylko do eliminowania dźwięków, ale też do ich… ulepszania! Zobaczcie pokrętła na poniższym zdjęciu. W Aptiv zajmują się dopracowywaniem takich pokręteł, aby brzmiały w jak najlepszy, najbardziej satysfakcjonujący sposób podczas ich używania. Nigdy wcześniej o tym nie myślałem, ale okazuje się, że to czy pokrętło w naszym aucie klika w przyjemny sposób, jest zasługą grupy inżynierów.

Podobnie jest na przykład z łopatkami za kierownicą. Organizatorzy konferencji kilkukrotnie podkreślali, że takie kwestie zyskują na znaczeniu w samochodach elektrycznych, w których przez brak hałasu silnika, klienci zwracają jeszcze większą uwagę na wszystkie dźwięki w kabinie.

Po zwiedzaniu pojechaliśmy na tor

I to nie byle czym, bo BMW serii 7, które należą do floty samochodów testowych Aptiv. Nowy tor testowy podkrakowskiego oddziału to zresztą powód, dla którego zostaliśmy zaproszeni na konferencje. Własne miejsce do testów systemów bezpieczeństwa, to najnowszy nabytek firmy. Tor pozwala na sprawdzanie zachowania samojeżdżących samochodów w sytuacjach zbliżonych do tych, które spotykamy na drogach. Punktem kulminacyjnym konferencji był właśnie pokaz na torze testowym. Początkowo obawiałem się, że będzie wyglądał tak:

Jednak wszystko poszło zgodnie z planem, a auta w każdej sytuacji zahamowały przed przeszkodą:

Co ciekawe, przedstawiciele Aptiv zdradzili, że różni producenci wymagają od nich systemów działających w inny sposób. Na przykład Volvo, które stawia na bezpieczeństwo, chce, aby auta hamowały jak najszybciej i jak najłagodniej. Tymczasem BMW wymaga, aby systemy uruchamiały się w ostatniej chwili i hamowały gwałtownie. Wszystko po to, aby nawet działanie systemów bezpieczeństwa było w zgodzie z DNA danej marki.

Takimi furami przyjechaliśmy na tor

Podsumowując – nie zdziwcie się, jeśli pierwsze całkowicie autonomiczne pojazdy, swoją samodzielność będą zawdzięczały inżynierom z Krakowa. Może i Polska jest kiepska, jeżeli chodzi o produkcje własnych samochodów, ale powstają u nas rozwiązania, z których korzystają giganci motoryzacyjnej branży.

Tekst i zdjęcia: Wojciech Kaleta

Tagi: aptivaptiv krakówautomatyczne hamowanieautonomiczne autoautonomiczne samochodyautonomiczne volvobezpieczeństwo na drodzeBMWbmw serii 7bmw serii 8ford edgekrakówsystemy bezpieczeństwatestowanie samochodówtor testowyVolvo
Poprzedni post

Samochodowe miejscówki w Polsce – część 2: firmy

Następny post

Porsche sprzedaje coraz więcej

Wojciech Kaleta

Wojciech Kaleta

Student dziennikarstwa i pasjonat motoryzacji. Pisanie na bloga to dla niego praktyka zawodowa i jednocześnie rozrywka po dniu na uczelni. Na Instagramie prowadzi profil @furykalety, gdzie wrzuca zdjęcia ciekawych samochodów.

Podobne artykuły

Navitel CL100 1

Test: Navitel CL100 – poręczny odkurzacz samochody

Autor Konrad Stopa
31/01/2023
0

Dbanie o czystość swojego samochodu to jedna z zalet dobrego kierowcy. Warto więc mieć pod ręką sprawdzony sprzęt, by łatwo...

Alcolife Free 7

Test: Alkomat Alcolife Free – warto go zabrać

Autor Konrad Stopa
17/01/2023
0

Nigdy w życiu nie propagowaliśmy jazdy samochodem po spożyciu alkoholu, ale w związku ze zmianą przepisów odnośnie prowadzenia w stanie...

Xblitz Jera 7

Test: Kamera Xblitz Jera – dla taksówkarza

Autor Bartosz Kowalczyk
10/01/2023
0

Posiadanie kamerki poza większą pewnością na drodze potrafi uratować tyłek. Na rynku jest obecnie tyle opcji, wariantów, że można wybrać...

huawei matebook

Świąteczne oferty Matebooków od Huawei – oto nasze propozycje!

Autor Redakcja Motopodprad
23/12/2022
0

W poszukiwaniu odpowiedniego prezentu na święta łatwo się pogubić. Wybór nie jest prosty - zwłaszcza, jeśli zależy nam na czymś...

Następny post
czy duzy suv moze byc coupe wg porsche tak oto cayenne coupe

Porsche sprzedaje coraz więcej

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET