• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Stopień sprężania silnika, czyli osiągi vs ekonomia

Bartłomiej Puchała Autor Bartłomiej Puchała
15/08/2016
w Fascynacje
0
infinitis production ready variable compression ratio engine 1 e1471261889603

infinitis production ready variable compression ratio engine 1 e1471261889603

678
SHARES
6.2k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Jednym z najważniejszych parametrów silnika jest jego stopień sprężania. Decyduje on o wydajności i osiągach silnika spalinowego, czy to benzynowego, czy diesla.

Warto przeczytać

10 pytań do… Janusz Dudek

10 pytań do… B3 Tour

Czeska policja zyskała Ferrari 458 Italia

Opisując parametry silnika często posługujemy się takimi wartościami jak moc, moment obrotowy, pojemność skokowa czy liczba cylindrów. Dla inżynierów konstruujących silnik ważniejszymi wartościami są sprawność czy stopień sprężania. Dziś chciałbym zająć się tym ostatnim, więc czym właściwie jest stopień sprężania?

Nie wchodząc za bardzo w szczegóły jest to stosunek objętości komory spalania w dolnym położeniu tłoka do objętości komory spalania w górnym położeniu tłoka. Jeszcze bardziej upraszczając jest to stosunek sumy pojemności skokowej cylindra i komory spalania do objętości samej komory spalania (w momencie zapłonu). Ogólnie rzecz biorąc im większy jest ten stosunek, tym większa moc silnika. Nie można jednak zwiększać go w nieskończoność, gdyż ograniczeniem jest jakość paliwa i jego liczba oktanowa. Jeśli stopień sprężania będzie zbyt duży, a paliwo niedostosowane do niego, to dojdzie do spalania stukowego (detonacyjnego). Jest to zjawisko szalenie niebezpieczne dla silników spalinowych, ale to temat na zupełnie inny artykuł.

infinitis-production-ready-variable-compression-ratio-engine

Z tego powodu stopień sprężania silników obecnie stosowanych mieści się w granicach 7.5 – 13 (8 -10 w silnikach doładowanych) w jednostkach benzynowych oraz 9 – 11 w turbodieslach. Są producenci, którzy zaczęli kombinować ze stopniem sprężania, aby uzyskać lepsze parametry swoich silników np. Mazda i jej technologia SKYACTIV. Częścią filozofii Mazdy jest stosowanie jednostek wolnossących o zwiększonym stopniu sprężania w dobie silników z turbodoładowaniem. Także Koeniggsegg stosuje jednostki o ekstremalnie wysokim stopniu sprężania – powyżej 14:1. Tutaj chodzi jednak o uzyskanie jak najlepszych osiągów. Wiadomo, że w tym przypadku wchodzi w grę jedynie stosowanie paliwa o liczbie oktanowej 100 lub więcej, a także innych paliw typu bioetanol.

Do napisania tego artykułu skłoniło mnie jednak to, że Infiniti właśnie zaprezentowało gotowy do produkcji silnik benzynowy o zmiennym stopniu sprężania. Technologia została nazwana VC-T (Variable Compression-Turbocharged) i wydaje się, że łączy ogień z wodą. Sterownik silnika w zależności od warunków jazdy i obciążenia potrafi zmieniać stopień sprężania od 8:1 aż do 14:1 uzyskując perfekcyjny kompromis pomiędzy mocą, a ekonomią i ekologią. Prace nad takimi silnikami trwały od prawie dwóch dekad, co pokazuje jak trudnym zadaniem było rozwinięcie technologii do warunków produckji masowej.

Autobaza.pl

Darmowe Sprawdzenie VIN

Sprawdź wypadkową przeszłość pojazdu



Jednostka ma 2 litry pojemności, moc 268 KM i 390 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jest cichsza, ma mniejsze rozmiary i masę niż jednostki konwencjonalne o podobnych osiągach, a przy tym jest tańsza w produkcji niż dzisiejsze turbodiesle, z którymi ma konkurować. Oczywiście jest oszczędniejsza niż silnik 3.5 V6, który zastąpi w gamie Nissana i Infiniti. Producent zaznacza, że istnieje możliwość dalszego ograniczania zużycia paliwa poprzez łączenie tego silnika w zestawy hybrydowe. Jednocześnie silnik już teraz jest tak przyjazny środowisku, że powinien bez problemu uzyskać homologację nawet do krajów o bardzo restrykcyjnych normach emisji spalin.

Japończycy wierzą, że dzięki ich technologii można znacząco ograniczyć stosowanie silników diesla w samochodach osobowych co przyczyni się do mniejszej emisji spalin. Atutem tej technologii jest fakt, że można ją przystosować do silników V6, a z czasem pewnie i innych. Na razie wiemy, że silnik 2.0 VC-T zadebiutuje na salonie w Paryżu wraz z odświeżonym modelem Infiniti QX50.

Bartłomiej Puchała

fot. Infiniti

Tagi: co lepszeekonomiaengineinfinitimocmoc vs momentmoto fascynacjeporadaporadysilniktechnika
Poprzedni post

Problem z nawigacją w nowych Fiatach

Następny post

Mitsubishi Pajero 3.2 DID Instyle i bieszczadzkie wertepy – duet idealny!

Bartłomiej Puchała

Bartłomiej Puchała

Nie jest fanem szybkiej jazdy. Dużo większą przyjemność sprawia mu płynność prowadzenia. Dziennikarstwo motoryzacyjne to dla niego zabawa i hobby, choć marzy o przejściu na zawodowstwo. Miłośnik youngtimerów i sleeperów oraz kultowego już Top Gear - posiadacz wszystkich wydanych numerów polskiej wersji magazynu. Na co dzień upala prawie trzydziestoletnie W124.

Podobne artykuły

Janusz Dudek 3 GLOWNE

10 pytań do… Janusz Dudek

Autor Konrad Stopa
04/08/2022
0

Sięgam pamięcią i wydaje mi się, że żadnego instruktora w serii #10pytańdo... jeszcze nie mieliśmy, a w końcu to te...

turbopomoc 2 GLOWNE

10 pytań do… B3 Tour

Autor Konrad Stopa
28/07/2022
0

Fani polskiego tuningu mogą kojarzyć ksywkę B3 Tour. To pewien jegomość, który bardzo dobrze wykorzystuję zajawkę do motoryzacji z pomocą...

ferrari policja 03

Czeska policja zyskała Ferrari 458 Italia

Autor Konrad Stopa
27/07/2022
0

Ciekawy twist w Czechach. Skonfiskowane od przestępcy szybkie Ferrari wykorzystano do zasilenia floty tamtejszej policji. W odpowiednim malowaniu będzie chronić...

Anna Ganczi glowne

10 pytań do… Anna „Ganczi” Gańczarek

Autor Konrad Stopa
21/07/2022
0

Anna Gańczarek to jedyna kobieta w GSMP i utytułowana sportsmenka w motosporcie. Można również powiedzieć, że typowa mistrzyni, więc idealnie...

Następny post
Pajero Challange Bieszczady

Mitsubishi Pajero 3.2 DID Instyle i bieszczadzkie wertepy - duet idealny!

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe
  • Pozycjonowanie stron vd.pl

© 2022 MotoPodPrad.pl & AF Instruments Sp. z o. o.

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & AF Instruments Sp. z o. o.