Sytuacja na rynku motoryzacyjnym zmienia się niemal z dnia na dzień. Nieustannie słyszymy o przerwach w produkcji lub o braku elementów koniecznych do wytworzenia nowego pojazdu.
Szalejące ceny paliw, rosnące ceny nowych i używanych samochodów odcisnęły swoje piętno na sprzedaży. W marcu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 39 530 samochodów osobowych. Jest to spadek 17,39% w porównaniu z marcem 2021 roku i 17,89 % w porównaniu z marcem 2020 roku. Łączna sprzedaż nowych samochodów osobowych w pierwszym kwartale 2022 roku wyniosła 102.048 sztuk co z kolei oznacza spadek o 13,43 % w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku.
W marcu pozycję lidera sprzedaży samochodów osobowych w Polsce obroniła Toyota. W ciągu miesiąca japońska marka sprzedała 6.224 sztuki samochodów. To wynik niemal dwukrotnie wyższy niż zajmująca drugą lokatę Kia. Na koreańską markę zdecydowało się 3 444 klientów. Trzecie miejsce zajęła Skoda z wynikiem 3 144 sztuki. W zestawieniu top 10 marek w Polsce brakuje choćby jednej włoskiej marki.

Najchętniej wybieranym modelem samochodu wciąż pozostaje Toyota Corolla, która wyprzedziła inny model japońskiego producenta – Yaris. Na większy z modeli zdecydowało się 1 896 klientów, zaś mniejszy znalazł 1.160 nabywców. Podium uzupełniła Kia z modelem Sportage. Na wspomnianego SUV-a zdecydowało się 1 146 klientów.

W najbliższym czasie do polskich salonów sprzedaży wjedzie kilka nowości. Czy wpłynie to na wyniki sprzedaży nowych samochodów? Tego nie wiemy, ale będziemy bacznie obserwować rynek i systematycznie opisywać sytuację w branży motoryzacyjnej.
Tekst: Paweł Oblizajek
Zdjęcia: Producenci