Nadszedł czas by podsumować sprzedaż nowych samochodów na kluczowych rynkach Europy. Czy we Włoszech Fiat ma nadal powody do zadowolenia?
Wydawać by się mogło, że sytuacja Stellantis we Włoszech nie jest za wesoła. Świadczy o tym m.in. przerwa w produkcji Fiata 500e. Ograniczona liczba modeli we włoskich markach również negatywnie wpływa na wyniki sprzedażowe całego koncernu. Czy wyniki za rok 2024 faktycznie odzwierciedlają niezbyt dobrą kondycję koncernu?
Ogólne wyniki sprzedaży nie są takie jednoznaczne. Cały przemysł motoryzacyjny we Włoszech zmaga się z kryzysem. Włoski rynek motoryzacyjny w 2024 roku odnotował 1.558.704 rejestracji, co oznacza spadek o 0,5% w porównaniu z rokiem 2023. Wynik ten jest jeszcze gorszy gdy porównamy go choćby z rokiem 2019 czyli okresem przed wybuchem pandemii. Tutaj spadek jest ogromny i wynosi aż 19%.
Pomimo słabej kondycji branży moto we Włoszech rodzime marki wchodzące w skład koncernu Stellantis obroniły się. Najchętniej wybieranym modelem był Fiat Panda. Na ten miejski samochód zdecydowało się aż 99 871 klientów. Drugie miejsce zajęła Dacia Sandero z dużo gorszym wynikiem na poziomie 60 380 sztuk. Niespodzianką jest trzecie miejsce, które zajął należący do Stellantis Jeep z modelem Avenger. Najmniejszy samochód tej marki uzyskał wynik 41 184 sztuki. Czwarte miejsce przypadło Citroenowi C3, piąte Toyocie Yaris Cross, zaś szóste należało do Renault Clio. Siódme miejsce zajął Peugeot 208, ósme Toyota Yaris. Kolejne miejsce przypadło nowości od Lancii. Ypsilon został sprzedany w ilości 32 167 sztuk i wyprzedził Renault Captur o przeszło 250 sztuk.
Na podstawie rankingu najchętniej wybieranych modeli można stwierdzić, że Włosi w dalszym ciągu mają sentyment do rodzimych marek. W żadnym innym kraju w Europie marki włoskie nie mają się tak dobrze. Sam koncern Stellantis też powinien mieć powody do zadowolenia. W przytoczonym wyżej rankingu dziesięciu najchętniej wybieranych modeli znalazło się aż 5 stanowią modele wchodzące w jego skład. Są to Fiat Panda, Jeep Avenger, Citroen C3, Peugeot 208 oraz Lancia Ypsilon.
Z niecierpliwością czekamy na debiut FIata Grande Panda. Model ten może mocno namieszać na rynku we Włoszech.
Tekst: Paweł Oblizajek
Zdjęcia: Producenci