Site icon Motopodprad.pl

Sprawdź, może masz problem ze zbieżnością

geometria

geometria

Podpowiadamy, jakie są typowe objawy problemów ze zbieżnością, jak je wyregulować i opanować, by konsekwencje były jak najmniej dokuczliwe dla użytkownika i właściciela auta…

O rozregulowanej geometrii świadczyć może “ściąganie” auta na jedną stronę. Kiedy nieustannie toczysz walkę z kierownicą, sprawdź geometrię kół, zanim szkód będzie więcej, choćby zniszczone opony.

Podejrzewasz rozregulowaną geometrie kół?

Kontrolę geometrii kół dokonuje się na stacjach diagnostycznych lub warsztatach, wyposażonych w odpowiedni sprzęt, zatrudniających odpowiednio wykwalifikowaną kadrę. Kontrola trwa 15 minut i kosztuje około 50 zł. Jeśli kontrola wykaże, że faktycznie zbieżność jest rozregulowana, można na miejscu ją wyregulować. W zależności od zakresu regulacji, koszt wyniesie od 50 do 200 złotych, co jest stosunkowo niewysoką ceną w stosunku do kompletu nowych opon, które jako pierwsze ucierpią w przypadku rozregulowanej zbieżności. Inną kwestią, jaką należy w tym wypadku poruszyć jest bezpieczeństwo jazdy. Bez wyregulowanej zbieżności trudno prowadzić auto i trudno przewidzieć jego zachowania na drodze.

Nie lekceważ ustawienia kół

Problemem jest fakt, że przedstawiona geometria nie unieruchomi auto. To nie jest awaria, która wykluczy auto z użytkowania, czy doprowadzi do poważniejszych uszkodzeń. Dlatego też wielu kierowców lekceważy ustawianie zbieżności i wydawanie na to pieniędzy. A jednak, po to producenci zatrudniają inżynierów w laboratoriach, aby ci znaleźli odpowiednie ustawienie zbieżności kół dla konkretnego modelu, by geometria nie była dziełem przypadku.

Co to właściwie jest?

Krótko mówiąc, geometria to takie ustawienie kół, aby osiągnąć jak najlepszy kompromis między położeniem kół względem osi symetrii pojazdu lub kół danej osi względem siebie, a kątem pochylenia kół w stosunku do jednej z umownych osi symetrii podwozia. Koła powinny być tak ustawione, aby jak najlepiej przylegały do nawierzchni w każdej sytuacji, bez względu na to, czy pojazd jedzie do przodu czy bierze zakręt. Dzięki temu uzyskuje się stabilne zachowanie auta na drodze. Łatwo więc sobie uzmysłowić, że bez ustawionej zbieżności siły działające na opony ulegają zróżnicowaniu, a auto traci swój stabilny tor podczas jazdy.

Idealnie bywa rzadko!

Idealnie ustawione koła są zawsze lekko zwrócone ku sobie. Ale optymalne, fabryczne ustawienie z biegiem czasu ulega zmianie. Ma na to wpływ zużycie zawieszenie, elementów układu kierowniczego, na przykład drążków kierowniczych. Zbieżność może się znacząco przestawić pod wpływem uderzenia kołem o krawężnik lub krawędź wyrwy, w którą wpadniesz autem. Właściwie każde mocniejsze uderzenie kołem o podłoże może spowodować, że ustawienie kół zmieni się mniej lub bardziej znaczący sposób.

Kiedy sprawdzić ustawienie zbieżności?

Geometrię należy zbadać po upewnieniu się, że układ kierowniczy i zawieszenie są w dobrym stanie, bez luzów. Zbieżności nie można ustawiać w oderwaniu od tego, jak ustawione są pozostałe koła i kierownica, czyli, jak ustawiać, to wszystko, przód, tył i układ kierowniczy. Geometrię należy ustawić w warsztacie wyposażonym w odpowiednio skalibrowane i serwisowane urządzenia pomiarowe.

Autor artykułu:
Artykuł przygotowała firma Pomoc Drogowa Jarex24 z Cerekwicy koło Trzebnicy. Jarex oferuje profesjonalną pomoc drogową, ratownictwo drogowe, wulkanizację oraz serwis aut.
Exit mobile version