• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Sprawdź, może masz problem ze zbieżnością

Konrad Stopa Autor Konrad Stopa
22/11/2016
w Porady
0
geometria

geometria

312
SHARES
2.8k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Warto przeczytać

Wosk do lakieru samochodowego niejedno ma imię. Co o nim powinieneś wiedzieć?

Czy Polacy uważają auta elektryczne za przyszłość motoryzacji?

Co zrobić ze starym filtrem DPF?

Podpowiadamy, jakie są typowe objawy problemów ze zbieżnością, jak je wyregulować i opanować, by konsekwencje były jak najmniej dokuczliwe dla użytkownika i właściciela auta…

 

O rozregulowanej geometrii świadczyć może “ściąganie” auta na jedną stronę. Kiedy nieustannie toczysz walkę z kierownicą, sprawdź geometrię kół, zanim szkód będzie więcej, choćby zniszczone opony.

Podejrzewasz rozregulowaną geometrie kół?

Kontrolę geometrii kół dokonuje się na stacjach diagnostycznych lub warsztatach, wyposażonych w odpowiedni sprzęt, zatrudniających odpowiednio wykwalifikowaną kadrę. Kontrola trwa 15 minut i kosztuje około 50 zł. Jeśli kontrola wykaże, że faktycznie zbieżność jest rozregulowana, można na miejscu ją wyregulować. W zależności od zakresu regulacji, koszt wyniesie od 50 do 200 złotych, co jest stosunkowo niewysoką ceną w stosunku do kompletu nowych opon, które jako pierwsze ucierpią w przypadku rozregulowanej zbieżności. Inną kwestią, jaką należy w tym wypadku poruszyć jest bezpieczeństwo jazdy. Bez wyregulowanej zbieżności trudno prowadzić auto i trudno przewidzieć jego zachowania na drodze.

Nie lekceważ ustawienia kół

Problemem jest fakt, że przedstawiona geometria nie unieruchomi auto. To nie jest awaria, która wykluczy auto z użytkowania, czy doprowadzi do poważniejszych uszkodzeń. Dlatego też wielu kierowców lekceważy ustawianie zbieżności i wydawanie na to pieniędzy. A jednak, po to producenci zatrudniają inżynierów w laboratoriach, aby ci znaleźli odpowiednie ustawienie zbieżności kół dla konkretnego modelu, by geometria nie była dziełem przypadku.

 

Co to właściwie jest?

Krótko mówiąc, geometria to takie ustawienie kół, aby osiągnąć jak najlepszy kompromis między położeniem kół względem osi symetrii pojazdu lub kół danej osi względem siebie, a kątem pochylenia kół w stosunku do jednej z umownych osi symetrii podwozia. Koła powinny być tak ustawione, aby jak najlepiej przylegały do nawierzchni w każdej sytuacji, bez względu na to, czy pojazd jedzie do przodu czy bierze zakręt. Dzięki temu uzyskuje się stabilne zachowanie auta na drodze. Łatwo więc sobie uzmysłowić, że bez ustawionej zbieżności siły działające na opony ulegają zróżnicowaniu, a auto traci swój stabilny tor podczas jazdy.

 

Idealnie bywa rzadko!

Idealnie ustawione koła są zawsze lekko zwrócone ku sobie. Ale optymalne, fabryczne ustawienie z biegiem czasu ulega zmianie. Ma na to wpływ zużycie zawieszenie, elementów układu kierowniczego, na przykład drążków kierowniczych. Zbieżność może się znacząco przestawić pod wpływem uderzenia kołem o krawężnik lub krawędź wyrwy, w którą wpadniesz autem. Właściwie każde mocniejsze uderzenie kołem o podłoże może spowodować, że ustawienie kół zmieni się mniej lub bardziej znaczący sposób.

 

Kiedy sprawdzić ustawienie zbieżności?

Geometrię należy zbadać po upewnieniu się, że układ kierowniczy i zawieszenie są w dobrym stanie, bez luzów. Zbieżności nie można ustawiać w oderwaniu od tego, jak ustawione są pozostałe koła i kierownica, czyli, jak ustawiać, to wszystko, przód, tył i układ kierowniczy. Geometrię należy ustawić w warsztacie wyposażonym w odpowiednio skalibrowane i serwisowane urządzenia pomiarowe.

Autor artykułu:
Artykuł przygotowała firma Pomoc Drogowa Jarex24 z Cerekwicy koło Trzebnicy. Jarex oferuje profesjonalną pomoc drogową, ratownictwo drogowe, wulkanizację oraz serwis aut.
Tagi: jak ustawić zbieżność kółporadaregulacja zbieżnościwymiana oponzbieżność kół
Poprzedni post

Koenigsegg testuje silnik bez rozrządu!

Następny post

The Grand Tour – w końcu obejrzane

Konrad Stopa

Konrad Stopa

Motopasjonat z krwi i kości, który pisze o samochodach z wielką przyjemnością czekając na komentarze, nawet te uszczypliwe. Od małego poznawał auta na ulicy po dźwięku silnika i już wtedy marzył, by zmieniać "cztery kółka" jak rękawiczki - dzięki Motopodprad.pl to się spełnia! Tego zapaleńca znajdziecie też na Instagramie - @stopao

Podobne artykuły

Wosk

Wosk do lakieru samochodowego niejedno ma imię. Co o nim powinieneś wiedzieć?

Autor Redakcja Motopodprad
20/05/2022
0

Wosk do lakieru samochodowego może mieć różne formy i przeznaczenie. Zależnie od produktu, może być wykorzystywany do wzmocnienia wytrzymałości powłoki...

ev tour 5

Czy Polacy uważają auta elektryczne za przyszłość motoryzacji?

Autor Redakcja Motopodprad
18/05/2022
0

W obecnych czasach jesteśmy świadkami dość istotnego przełomu na rynku motoryzacyjnym. A w każdym razie w segmencie samochodów osobowych, do...

dpf

Co zrobić ze starym filtrem DPF?

Autor Redakcja Motopodprad
18/05/2022
0

Filtr cząstek stałych, znany też jako DPF, przez wiele lat był tematem ożywionych dyskusji w kręgach osób związanych z motoryzacją....

renault arkana hybrid 10 1

Post-pandemiczna rzeczywistość atakuje motoryzację

Autor Adam Gieras
13/05/2022
0

Tanio już było. W ciągu roku z ogłoszeń używanych aut zniknęło ponad 150 000 ofert. Nowych samochodów z kolei w...

Następny post
the grand tour e1475849150474

The Grand Tour - w końcu obejrzane

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe
  • Pozycjonowanie stron vd.pl

© 2022 MotoPodPrad.pl & AF Instruments Sp. z o. o.

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & AF Instruments Sp. z o. o.