Sprowadzanie używanych samochodów z zagranicy jest bardzo popularną praktyką w Polsce. Kupno takiego samochodu za granicą nawet z dokonaniem wszystkich formalności po prostu się opłaca.
Zakup używanego auta z Niemiec – jak zrobić to dobrze
Jednymi z popularniejszych miejsc, gdzie można znaleźć oferty używanych samochodów są serwisy internetowe (jednym z bardziej znanych jest www.mobile.de). Możemy na nich dokonać zakupu samochodu, przejrzeć oferty i skontaktować się z właścicielem pojazdu. Możliwe jest również kupno auta na giełdzie samochodów używanych w Niemczech.
Osobiście czy za pośrednictwem?
Zakupu samochodu możemy dokonać osobiście, co będzie wiązało się z wyjazdem do Niemiec, możliwy jest zakup przez internet, w Polsce powstało również wiele firm oferujących samochody z Niemiec bądź specjalizujących się w pośrednictwie zakupu.
Zakupu osobistego możemy dokonać kontaktując się bezpośrednio z właścicielem pojazdu, którego oferta nas zainteresowała. Możemy również udać się na giełdy samochodów, które odbywają się w większych niemieckich miastach. Istnieją polskie firmy, które organizują zbiorowe wyjazdy do Niemiec, których celem są zakupy używanych samochodów. Jest to rozwiązanie, które trzeba dokładnie przemyśleć, ponieważ nie brakuje nieuczciwych pośredników, którzy współpracują z jednym komisem oferującym często samochody kiepskiej jakości. Nie jest rekomendowane również kupowanie pojazdu jedynie za pośrednictwem internetu, bez udania się za granicę w celu sprawdzenia w jakim stanie jest oferowany pojazd. Na stronach aukcji internetowych często brakuje istotnych informacji, auta są przedstawiane w jak najlepszym świetle, co w kontakcie z rzeczywistością często okazuje się złudne.
Samochody sprzedawane jako modele w stanie idealnym często posiadają ukryte wady. Najczęstszymi problemami pojazdów zakupionych przez Polaków w Niemczech są cofnięte stany liczników, często okazuje się, że sprzedawane samochody są powypadkowe. Sprzedawcy nie zaznaczają tych faktów na stronie aukcji pojazdów, często takie wady ujawniają się dopiero podczas przeglądu w Polsce.
Do Niemiec po zakup auta
Najbezpieczniejszym sposobem na kupno auta w Niemczech jest udanie się tam osobiście. Można zdecydować się na wyjazd w konkretne miejsca, do właścicieli pojazdów, które zainteresowały nas podczas poszukiwań w internecie, można także udać się na giełdę samochodów używanych. W każdym z tych przypadków do ceny samochodu należy wliczyć koszty dojazdu, a często również i zakwaterowania na miejscu.
Poważnym problemem dla znacznej części osób, które chciałyby kupić w Niemczech samochód jest bariera językowa, która nierzadko prowadzi do licznych nadużyć ze strony nieuczciwych sprzedawców. Jeżeli nie znamy języka koniecznie powinniśmy zabrać ze sobą osobę, która się nim posługuje. Osobom, które przypuszczają, że ciężko będzie im samodzielnie ocenić stan techniczny pojazdu zaleca się również udanie na miejsce zakupu wraz z osobą, która jest biegła w kwestiach mechaniki samochodowej
Niezbędne formalności
Formalności, które należy załatwić w związku z kupnem samochodu za granicą dzielą się na takie, które musimy załatwić jeszcze w państwie, w którym kupujemy auto, oraz na formalności, które należy załatwić po powrocie do Polski.
Dokumenty, których będziemy potrzebować to:
- dwujęzyczna umowa kupna samochodu, która musi zawierać cenę pojazdu w EURO, oraz adresy sprzedającego i kupującego,
- karta pojazdu, której spolszczona nazwa to brief. Karta musi być oddana w nasze ręce razem z zakupionym pojazdem. Składa się ona z dwóch dokumentów. Pierwszy to tak zwany duży brief, czyli odpowiednik karty pojazdu, drugi to mały brief, którego odpowiednikiem jest dowód rejestracyjny,
- zaświadczenie o wyrejestrowaniu pojazdu, które otrzymamy w chwili kupna samochodu, jeżeli został on wyrejestrowany już wcześniej, jeżeli natomiast nie został jeszcze wyrejestrowany musimy udać się po nie do urzędu komunikacji.
Ze wszystkimi niezbędnymi dokumentami udajemy się do niemieckiego Wydziału Komunikacji, gdzie kupujemy tablice eksportowe i ubezpieczenie OC na okres pięciu dni. Tablice będą nas kosztowały około 75 EUR, natomiast brief około 54 EUR. Jeżeli stwierdzimy, że koszty przejazdu świeżo zakupionym samochodem są dla nas za za wysokie, możemy podjąć decyzję o przewiezieniu auta na lawecie. Laweta to koszt około 1,5 zł za kilometr.
Formalności na terenie polski wymagają kompletu dokumentów, który zawiera:
- umowę kupna pojazdu,
- potwierdzenie zapłaty akcyzy,
- wszystkie otrzymane w Niemczech dokumenty, a więc mały brief i duży brief,
zaświadczenie potwierdzające wykonanie przeglądu technicznego auta. Teoretycznie może być to przegląd wykonany za granicą, w praktyce będzie to jednak prawdopodobnie wyglądało tak, że polskie organy będą wymagać polskiego przeglądu technicznego, - tłumaczenie wszystkich niemieckich dokumentów na język polski przeprowadzone rzez tłumacza.
Potwierdzenie zapłaty akcyzy otrzymamy w Urzędzie Celnym. Do tego celu musimy mieć przygotowany komplet dokumentów zawierających ksero potwierdzenia wyrejestrowania pojazdu, potwierdzenie wykonania przeglądu technicznego, dwa formularze i dowód wpłaty akcyzy. Kwota akcyzy wyniesie 3,1% ceny pojazdu jeżeli jego pojemność nie przekracza 2000 cm3, jeżeli natomiast kupiliśmy samochód większy, którego pojemność wynosi ponad 2000 cm3, wówczas kwota akcyzy wyniesie 18,6% ceny pojazdu.
W związku ze zmianami przepisów, od 1 stycznia 2015 roku zniesiono obowiązek występowania po zaświadczenia do Urzędu Skarbowego, co znacznie skróciło czas wykonywania wszystkich formalności.
Załatwianie formalności w Urzędzie Komunikacji w Polsce polega na złożeniu:
- wniosku dostępnego w Urzędzie Komunikacji,
- dowodu własności pojazdu,
- dowodu rejestracyjnego,
- tablice rejestracyjne,
- wypis ze świadectwa homologacji,
- potwierdzenie zapłaty akcyzy,
- potwierdzenie wpłaty 500 zł na Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Autor artykułu Artykuł przygotowany przez firmę AUTO-HOL Grzegorz Gliński oferującą całodobową pomoc drogową na terenie Warszawy. |