Marcos Bis od ponad trzech dekad pracuje nad rozwiązaniami technologicznymi dla branży TLS. Chcąc ułatwić przedsiębiorcom wykonywanie codziennej pracy, wprowadzają do swojej oferty narzędzia pozwalające oszczędzać czas oraz optymalizować wyniki klientów. Fundament firmy stanowią ludzie z pasją, zaangażowani w opracowywane zagadnienia. Doskonała znajomość branży pozwala im tworzyć aplikacje i oprogramowanie dedykowane dla najbardziej palących problemów kierowców i spedytorów. Blog dostępny na stronie mbis.pl pozwala wszystkim zajmującym się spedycją i transportem, śledzić na bieżąco, zmiany i ciekawostki z branży. Jeden z dostępnych na platformie artykułów, szczegółowo opisuje drogę do uzyskania elektronicznej karty kierowcy.
Elektroniczna karta kierowcy – najważniejszy dokument kierowców zawodowych
Kierowca zawodowy, który kieruje pojazdem wyposażonym w tachograf cyfrowy, o masie całkowitej powyżej 3,5 tony (łącznie z przyczepą lub naczepą) lub przewożący więcej niż 9 osób (wliczając kierowcę), musi posiadać kartę kierowcy. Jest to dokument, który pozwala służbom kontrolnym zweryfikować najważniejsze dane dotyczące aktywności podczas prowadzenia pojazdu. Karta jest dokumentem spersonalizowanym, zawierającym dane, takie jak: imię, nazwisko, datę urodzenia, numer prawa jazdy, kraj rejestracji oraz datę ważności i numer dokumentu. Zapisy są szczegółowe i informują o poszczególnych czynnościach wykonywanych przez prowadzącego pojazd. Podczas kontroli karta kierowcy pozwala uzyskać informacje m.in. o czasie rozpoczęcia pracy, przerwach, awariach, przebytym dystansie czy stanie licznika. Wszystko to z dokładną rejestracją daty i godziny. Kierowca powinien umieścić kartę w tachografie przed rozpoczęciem pracy oraz wyjąć ją zaraz po zakończeniu jazdy. Rozporządzenie (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 561/2006, nakłada na kierowców obowiązek sczytywania karty raz na 28 dni. Odczyt taki należy przeprowadzić również po ustaniu stosunku pracy oraz w sytuacji zagubienia lub uszkodzenia karty. Wszelkie informacje zapisywane na karcie aktualizują się samoczynnie podczas każdorazowego jej używania.
Jak uzyskać kartę kierowcy?
Wniosek o wydanie karty kierowcy, zainteresowany składa samodzielnie lub może upoważnić do tego swojego pracodawcę. Składa się go do Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych. Można tego dokonać osobiście, elektronicznie, przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub drogą pocztową. Formularz dostępny na stronie internetowej PWPW należy uzupełnić o załączniki takie jak kopia prawa jazdy lub świadectwa kwalifikacji kierowcy; aktualne zdjęcie oraz dowód uiszczenia opłaty (na lipiec 2024 r. opłata wynosi 172,20 zł.). Czas oczekiwania na dokument wynosi do 30 dni. Karta jest ważna przez 5 lat. Wniosek o wydanie nowej karty należy złożyć co najmniej 15 dni przed upływem ważności aktualnego dokumentu. Po otrzymaniu karty należy pamiętać o tym, że jako dokument spersonalizowany, nie może być ona udostępniana osobom trzecim. Świadcząc usługę transportową, kierowca jest zobligowany do codziennego użytkowania karty od momentu rozpoczęcia pracy do jej zakończenia. W przypadku jej uszkodzenia kierowca ma 7 dni na złożenie wniosku o wydanie karty zastępczej. Kopia wniosku złożonego o wydanie nowej karty wraz z potwierdzeniem nadania wniosku o wydanie jej duplikatu uprawnia kierowcę do świadczenia pracy przez 15 dni kalendarzowych lub do powrotu na bazę.
Po więcej informacji zapraszamy tutaj: https://mbis.pl/elektroniczna-karta-kierowcy/.
Źródło: Mbis.pl / art. sponsorowany