• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Elektryczne
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
  • Współpraca
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Elektryczne
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
  • Współpraca
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Skoda Enyaq 80X – wady i zalety

Paweł Oblizajek Autor Paweł Oblizajek
12/05/2023
w Nowe
1
Skoda Enyaq
317
SHARES
2.9k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Samochody elektryczne to przyszłość. Obecnie mając na względzie skromną sieć ładowarek ich użytkowanie potrafi być irytujące. Czy elektryczna Skoda Enyaq ma więcej zalet, czy jednak przeważają wady?

Skoda Enyaq to drugi pojazd elektryczny, który miałem okazję testować przez kilka dni. W porównaniu do Volvo C40 jest to samochód dużo większy. Enyaq nie jest zbyt częstym widokiem na naszych ulicach. Jak przystało na pojazd elektryczny, Skoda również wzbudzała zainteresowanie przechodniów. Tym co przykuwało uwagę gapiów nie był dźwięk silnika (w końcu to pojazd elektryczny), podejrzewam, że nie był to też projekt nadwozia. Myślę, że tym elementem były charakterystyczne, zielone tablice rejestracyjne. Wszak elektryki w Polsce to nadal coś nietypowego.

Warto przeczytać

Test: Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI PHEV – dużo obiecuje I daje jeszcze więcej

Trudne Wybory: Dacia Bigster vs Jaecoo 7

Test: Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV 4WD — efekt aureoli

Skoda Enyaq – zalety

1. Przestronne wnętrze

Trudno jest opisać słowa ilość miejsca która znajdziemy w elektrycznej Skodzie. Niezależnie od ustawienia przednich foteli, niezależnie od ilości pasażerów na pokładzie, absolutnie nikt nie będzie narzekał na ciasnotę. Długa deska rozdzielcza, ogromny ekran od multimediów oraz brak wybieraka od skrzyni biegów na tunelu centralnym pogłębiają wrażenie przestronności.

Skoda Enyaq8
Skoda Enyaq10

2. Świetna widoczność

To element który rzadko biorą pod uwagę projektanci nadwozia. Samochód ma się przede wszystkim podobać szerokiemu gronu potencjalnych klientów a dopiero potem zwraca się uwagę na widoczność. Dla kierowcy jest to kluczowy element, który bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo. Enyaq charakteryzuje się dużą powierzchnią przeszkloną oraz dosyć wąskim słupkiem przednim. Manewrowanie ułatwia także dodatkowa szyba, która znajduje się tuż za tylnymi drzwiami. W kryzysowych sytuacja można liczyć na wsparcie kamery cofania, która charakteryzuje się wysoką rozdzielczością oraz dosyć dużym kątem widzenia. Dla osób mających problem z wyczuciem gabarytów pojazdu przygotowana czujniki parkowania z przodu i z tyłu.

Skoda Enyaq11

3. Przemyślane dodatki

Być może wielu z Was uzna to za zaletę, która należy przypisać samej marce Skoda a nie tylko testowanemu modelowi, ale pomimo to, jest to aspekt o którym należy napisać. Schowek na parasolkę w drzwiach kierowcy znamy m.in. z modelu Octavia, łapkę do trzymania biletu parkingowego przy szybie czołowej ma każdy model Skody, ale pojemne wnęki po obu stronach bagażnika i przydatne gniazda do zasilania lodówki to już argument przemawiający za elektrycznym modelem. Dodatkowo znajdziemy tu sporej wielkości schowki pod podłogą bagażnika, który idealnie pasują by ukryć kable do ładowania samochodu na własnej posesji.

Skoda Enyaq3
Skoda Enyaq4
Skoda Enyaq2
Skoda Enyaq1

Skoda Enyaq – wady:

1. Niepełne wyposażenie

Cena samochodu, która zdecydowanie przekracza 200 tysięcy złotych powinna gwarantować wysoki poziom wyposażenia. Oczywiście racje mają osoby, które zwracają uwagę na to, że cena może być podyktowana rodzajem napędu testowanego modelu. Pomimo tego uważam, że brak elektrycznej klapy bagażniki i czujników martwego pola w lusterkach to zbędna oszczędność, która wręcz nie przystoi samochodowi tej klasy.

Skoda Enyaq6
Skoda Enyaq5

2. Denerwujący asystenci kierowcy

To co w zamyśle inżynierów ma pomagać, często irytuje. Tak przynajmniej jest w Skodzie. Asystent pasa ruchu to bardzo przydatny element wyposażenia. Jednak jego ingerencja w pracę kierowcy jest zbyt nachalna. Dodatkowo system ten należy wyłączyć za każdym razem po ponowny rozruchu samochodu. Podobny zabieg trzeba wykonać z asystentem kontrolującym zmęczenie kierowcy. Oba elementy wyposażenia chciałbym mieć w swoim prywatnym samochodzie, ale nie chciałbym by w tak agresywny sposób reagowały.

Skoda Enyaq12

3. Problemy z jednostką elektryczną

Nie ukrywam, że miałem pewne obawy czy wspomnieć o kilku incydentach, które zafundowała mi elektryczna Skoda. Po nocnym ładowaniu i uruchomieniu pojazdu przy temperaturze około 5 stopni Celsjusza oraz przejechaniu około 10 kilometrów na komputerze pokładowym pojawił się komunikat: błąd napędu elektrycznego. Konieczna wizyta w serwisie. Wspomniany błąd podczas testu pojawił się jeszcze dwukrotnie. Na szczęście nie wpływał on na osiągi samochodu oraz na deklarowany zasięg i można było jeździć dalej (po konsultacji z serwisem).

Sytuacja ta wywołała u mnie mieszane uczucia. Pokazuje, że nowoczesne samochody, które naszpikowane są elektroniką są dużo bardziej podatne na drobne błędy oprogramowana podczas eksploatacji. Jednocześnie przypadek Skody nie jest dowodem na to, że każdy egzemplarz modelu Enyaq będzie miał podobny problem.

Skoda Enyaq7

4. Wciąż wysoka cena

Odbierając samochód usłyszałem, że deklarowany zasięg należy traktować z pewnym dystansem. 350 kilometrów na jednym ładowaniu uda się uzyskać tylko i wyłącznie poprzez ekojazdę. Słowa przedstawiciela Skody na szczęście się nie sprawdziły. Jadąc autostradą z prędkością 120 km/h na autostradzie bez większego problemu przejechałem 300 kilometrów i w dalszym ciągu miałem 20% baterii. Cena Enyaqa przekracza 200 tysięcy złotych. Patrząc na gabaryty auta i jego przestronność to nie jest dużo. Niestety gdy weźmiemy pod uwagę aspekt typowo praktyczny a Skoda ma być samochodem rodzinnym na długie trasy, to przegra ona z silnikiem benzynowym, hybrydą czy samochodem z silnikiem diesla. 600 kilometrów trasy zmusi nas to przynajmniej jednego dłuższego – 40 minutowego przystanku na ładowanie baterii. Wspomniany czas uda się osiągnąć tylko przy szybkiej ładowarce, jeśli będzie ona dostępna. Przy cenie Skody każda taka podróż wydaje się być sporym wyzwaniem. Kiedy samochody elektryczne potanieją, to opisywany Enyaq będzie fajną alternatywą dla pojazdów tradycyjnych, bo oprócz zasięgu i ceny model ten absolutnie nie ma się czego wstydzić.

Podsumowanie

Bardzo ciężko jest opisać Skodę Enyaq w kilku słowach. To wbrew pozorom fantastyczny wóz, który może powalać osiągami jeżeli tylko tego chcemy. Nauczył mnie on cierpliwości, delikatnego operowania pedałem gazu i delektowania się jazdą w akompaniamencie dobrej muzyki. Spokojna i płynna jazda wyzwala dobre emocje, studzi głowę i łagodzi nerwy. W tej roli Skoda spełnia się znakomicie. Wysoka cena i niepełne wyposażenie to typowa bolączka samochodów elektrycznych. Pomimo tego, że samochód ma wady, ma też mnóstwo zalet. Jak ktoś szuka samochodu z silnikiem elektrycznym, a wśród wymogów jest przestronne wnętrze, to Enyaq może być właściwym wyborem dla niego.

Tekst i zdjęcia: Paweł Oblizajek

Tagi: ekologiaEnyaq 80Xpojazdy elektryczneskodaskoda enyaqtesty 2023wady i zalety
Poprzedni post

Aston Martin DBX707 otrzymał ekskluzywne wykończenie

Następny post

Event z samochodami elektrycznymi

Paweł Oblizajek

Paweł Oblizajek

Uwielbia podróże, szczególnie te samochodem. Chciałby na stałe zamieszczać w słonecznej Toskanii i lepiej poznać kulturę życia we Włoszech. Motoryzacją pasjonuje się od najmłodszych lat. Szczególnym zamiłowaniem darzy motoryzacje włoską. Wolne chwile spędza na spacerach z rodziną a w sobotnie wieczory śledzi zmagania angielskiej piłki nożnej. Potrafi też zarwać noc by zobaczyć walki bokserskie na światowym poziomie.

Podobne artykuły

hyundai santafe 01

Test: Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI PHEV – dużo obiecuje I daje jeszcze więcej

Autor Redakcja Motopodprad
14/07/2025
0

Wakacje to najlepszy i czasami jedyny moment na rodzinny wyjazd. Warto mieć do tego zadaania odpowiedniego kompana. Dlatego my postanowiliśmy...

bigster vs jaecoo

Trudne Wybory: Dacia Bigster vs Jaecoo 7

Autor Paweł Kaczor
10/07/2025
0

Dacia to marka oferująca budżetowe samochody. Nikt się z tym nie kryje i nikt nie ma problemu z takim właśnie...

Hyundai Tucson 1.6 T GDI HEV 4WD 2024 29 fot. Marcin Koński

Test: Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV 4WD — efekt aureoli

Autor Marcin Koński
07/07/2025
0

Czy jedna, bądź dwie zaskakująco pozytywne cechy, mogą mieć przełożenie na odbiór całego samochodu? W psychologii, taki zjawisko nie jest...

c300 de (14)

Test: Mercedes C300de – elektryczny doping

Autor Konrad Stopa
04/07/2025
0

Gama współczesnych modeli Mercedesa jest naprawdę szeroka. Są auta sportowe, elektryczne, ale także z silnikami Diesla czy hybrydy z wtyczką....

Następny post
Nissan Ariya 87 kWh 2022 19

Event z samochodami elektrycznymi

Komentarze 1

  1. Pingback: Test: Skoda Enyaq Coupe - tak wyleczyłem się z elektryków

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe

© 2023 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Elektryczne
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
  • Współpraca

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Elektryczne
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
  • Współpraca

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET

Go to mobile version
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.