• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Samochodowe porażki w Europie

Paweł Oblizajek Autor Paweł Oblizajek
16/05/2022
w Fascynacje
0
Fiat Multipla 12

Fiat Multipla 12

142
SHARES
1.3k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Miarą sukcesu danego modelu jest wielkość jego sprzedaży. Im większa sprzedaż, tym teoretycznie większy zysk dla producenta. Z założenia każdy samochód produkowany jest po to by odnieść sukces i przynieść wymierny zysk. Jednak nie każdemu się ta sztuka udała.

Obecnie słyszymy, że sprzedaż modeli miejskich oraz samochodów klasy B jest mało rentowne. Spore koszty produkcji i niskie marże to główne przyczyny takiego stanu rzeczy. Firmy specjalizujące się w konkretnych segmentach szukają zysku gdzieś indziej. Szukają swojej niszy, czy to przez zróżnicowanie oferty modelowej, czy to przez zaadoptowanie nowoczesnej technologii, czy wreszcie przez nietypowy projekt nadwozia lub wnętrza. Poniżej przedstawiam własną listę pojazdów, które w mojej opinii były dla producentów przysłowiową kulą u nogi.

Warto przeczytać

Trudne Wybory: Opel Astra – stara vs nowa

Trudne wybory: DS 4 E-Tense vs BMW 128ti – dwa światy

Trudne wybory: Ford Explorer V vs Ford Explorer IV

1. Fiat Multipla (1999-2004)

Kontrowersyjny wygląd, słabe własności jezdne to główne przyczyny porażki modelu. Nie pomogła tu nawet nazwa, nawiązująca do lubianego przez taksówkarzy samochodu z lat 50/60 tych. Wbrew pozorom było to fajne, przestronne i aż 6-osobowe auto, gdzie każdy miał swój własny fotel. Trzy miejsca były z przodu, oraz trzy miejsca w drugim rzędzie. Miejsce to nie zajmowało przestrzeni bagażowej. Samochód idealny dla dużej rodziny? Niestety nie. Model okazał się całkowitym fiaskiem, stąd decyzja o modernizacji. Pomimo pochwał nawet ze strony motoryzacyjnego celebryty i dziennikarza – Jeremiego Clarksona, samochód skazany był na porażkę.

Fiat Multipla 2002 1600 01

2. Nissan Tiida

W pewnym sensie był to następca dobrze przyjętej Almery. Chociaż nie zaskakiwał wyglądem niczym Multipla, to dla japońskiej marki był katastrofą. Model ten nigdy nie osiągnął pułapu sprzedaży znanego choćby ze swojego poprzednika. Teoretycznie samochód miał wszystko by osiągnąć sukces. Niestety z pewnych przyczyn nie spodobał się w Europie. Najlepiej świadczy o tym rynek polski – próżno szukać tego modelu na ulicach. Zdecydowanie częściej spotkamy jednak bardziej leciwą Almerę.

3. Fiat Stilo

Miał być konkurent Golfa. Nie wyszło. Zrezygnowano nawet z pięknych włoskich kształtów na rzecz prostej, mało pociągającej linii. Dodano bardzo bogate wyposażenie. Stworzono też kilka wersji nadwoziowych. I kolejny raz się nie udało. Samochody włoskie kupuje się oczami. Ten pod względem wyglądu nie wyróżniał się niczym. Był jak każdy inny kompakt i szybko wtapiał się w gąszcz innych pojazdów. To co miało być jego atutem, okazało się przekleństwem. Nie pomogły też słabe opinie o trwałości. Zastąpiony przez Bravo (dostępne wyłącznie w wersji hatchback). Model ten z kolei z mgnieniu oka podbił serca klientów.

4. Renault Avantime

To z pewnością jeden z bardziej ciekawych, futurystycznych VAN-ów na świecie. Chociaż rozpieszczał wygodą znaną z wielu modeli Renault, to nigdy nie spodobał się on szerszej publiczności. Postawiono na nietypowe jak na klasę i przeznaczenie auta rozwiązanie – tylko trzy drzwi. Samochód został oparty o model Espace trzeciej generacji, ale w porównaniu do niego, odniósł sromotną porażkę. Ograniczona paleta jednostek również niekorzystnie wpłynęła na decyzje potencjalnych klientów. Z uwagi na mały popyt, produkcję zakończono już po dwóch latach. Łącznie wyprodukowano 8.557 egzemplarzy.

Renault Avantime 2002 1600 07

5. Suzuki Liana

Występowała jako 4-drzwiowy sedan lub nietypowy, 5-drzwiowy hatchback. Do największych bolączek modelu należała wątpliwa jakość wykonania oraz słabe właściwości jezdne wynikające ze złego, przestarzałego zawieszenia. Przystępna cena i dobre wyposażenie nie sprawiły, że model ten sprzedawał się jak świeże bułeczki. Pod maską można było znaleźć jeden z trzech silników. Były to dwa silniki benzynowe oraz jeden silnik wysokoprężny. Samochód produkowany był aż przez dziewięć. Nawet pomimo takiej zaskakującej informacji, obecnie próżno jest szukać dobrze zachowanych modeli. Liana została zastąpiona przez SX4, które przyniosło o wiele większe zainteresowanie i umocniło pozycję marki na rynku.

Przestawiony ranking wyraża wyłącznie subiektywne opinie autora. Kolejność aut jest w tym przypadkowa. Zdaje sobie sprawę, że na rynku można znaleźć też wiele gorszych aut. Jednak to właśnie te wymienione w rankingu są dla mnie symbolem klęski poszczególnych marek. A czy Wy Czytelnicy macie swoje własne typy aut, które w Waszej opinii były pomyłką producenta?

Tekst: Paweł Oblizajek

Zdjęcia: Producenci

Tagi: fiat multiplafiat stiloNissan Tiidarenault avantimeSuzuki Liana
Poprzedni post

Honda Jazz Crosstar – wady i zalety

Następny post

Sportowe Maserati bez dachu nazywać się będzie MC20 Cielo

Paweł Oblizajek

Paweł Oblizajek

Uwielbia podróże, szczególnie te samochodem. Chciałby na stałe zamieszczać w słonecznej Toskanii i lepiej poznać kulturę życia we Włoszech. Motoryzacją pasjonuje się od najmłodszych lat. Szczególnym zamiłowaniem darzy motoryzacje włoską. Wolne chwile spędza na spacerach z rodziną a w sobotnie wieczory śledzi zmagania angielskiej piłki nożnej. Potrafi też zarwać noc by zobaczyć walki bokserskie na światowym poziomie.

Podobne artykuły

Opel Astra stara vs nowa 6

Trudne Wybory: Opel Astra – stara vs nowa

Autor Paweł Kaczor
26/01/2023
0

”Bierz nową Astrę i zrób z nią coś fajnego” – taki rozkaz usłyszałem niedawno. Odkąd Opel uśmiercił serię OPC słowa...

BMW 1 vs DS4 19

Trudne wybory: DS 4 E-Tense vs BMW 128ti – dwa światy

Autor Paweł Kaczor
19/01/2023
1

Druga generacja DS 4 chce udowodnić, że nowa, francuska marka może być zaliczana do grona producentów klasy premium. BMW serii...

Explorer vs Explorer 12

Trudne wybory: Ford Explorer V vs Ford Explorer IV

Autor Paweł Kaczor
12/01/2023
0

Po wielu latach nieobecności Ford Explorer powrócił do Europy! Zupełnie nowa, szósta już odsłona tego amerykańskiego SUV-a dostępną jest w...

2022

Czas podsumować 2022 rok

Autor Konrad Stopa
30/12/2022
0

Może koniec roku jest dopiero jutro, ale kto to widział, żeby pracować w sobotę i to jeszcze w taką, która...

Następny post
18724 MC20Cabrio

Sportowe Maserati bez dachu nazywać się będzie MC20 Cielo

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe
  • Pozycjonowanie stron vd.pl

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET