Od wielu lat sprowadzamy samochody z zachodu do Polski, a coraz częściej stawiamy na import samochodów droższych i bardziej prestiżowych. I niema w tym nic dziwnego – rynek aut klasy Premium i luksusowych w Europie Zachodniej kwitnie w najlepsze!
Auta klasy Premium i luksusowe w liczbach
Udział oferowanych samochodów używanych kategorii Premium w Europie rośnie. Według danych AutoScout24 obecnie wynosi on aż 30 % wszystkich ofert. W tej kategorii prym wiedzie Luksemburg, gdzie aż 37,4 % ofert to auta klasy Premium. Po przeciwnej stronie tabeli jest Holandia, w której „tylko” 22,3 % samochodów z drugiej ręki to auta klasy Premium. Niemcy utrzymują się w ścisłej czołówce i z wynikiem 31,9 % plasują się na czwartym miejscu, zaraz za Austrią i Belgią – tu mamy remis po 32,2 % udziału. Wielkim zaskoczeniem jest Hiszpania, w której aż 36,3 pojazdów przeznaczonych do sprzedaży to auta klasy Premium. Oznacza to drugie, bardzo mocne miejsce Hiszpanów.
O wiele ubożej wygląda rynek samochodów używanych klasy luksusowej – średnia udziału takich aut to 0,4 %. Najwięcej znajdziemy ich w Luksemburgu (0,9 %), a później w Hiszpanii (znowu spore zaskoczenie), Włoszech i Francji (po 0,6 %). Najmniej (tu znowu robi się ciekawie) w Austrii i Niemczech.
Jakie marki wybierają Europejczycy?
Co kraj to obyczaj, ale odpowiedź na to pytanie jest w sumie bardzo przewidywalna. Europejczycy najbardziej lubią niemieckie marki, czyli zgodnie z przewidywaniami listę w każdym kraju otwierają: Mercedes, BMW i Audi. Właściciele grubych portfeli najrzadziej wyjeżdżają z salonów Lexusami.
Sprawdźmy jednak jak to wygląda w poszczególnych krajach. Na największym rynku motoryzacyjnym w Europie, czyli w Niemczech króluje niepodzielnie Mercedes-Benz. Ponad 116 tysięcy sprzedanych egzemplarzy to wynik naprawdę imponujący. Niemiecka marka wysuwa się też na prowadzenie w liczbie sprzedanych aut w Europie. W Austrii na pierwsze miejsce wyjechało Audi. W Belgii najchętniej kupowane są auta marki BMW. Tak samo we Francji, Hiszpanii i Luksemburgu. Mercedesy najczęściej, poza Niemcami, wybierane są we Włoszech. Volvo plasuje się w Europie mniej więcej w środku stawki. Tak samo zresztą wypada Porsche. Najrzadziej kupowanymi autami, poza wspomnianymi Lexusami, są Jaguary i Jeepy.
Jeżeli chodzi o marki luksusowe to zwycięzca – niezależnie od kraju – jest tylko jeden. Warto dodać, że spodoba się to wielu miłośnikom motoryzacji. O jaką markę chodzi? Oczywiście o Ferrari, które z ilością 3311 sprzedanych w Europie sztuk może spać spokojnie – ta liczba stanowi aż 1/3 wszystkich sprzedanych w Europie aut luksusowych. Listę zamykają Lotus oraz Lamborghini, a pewne drugie miejsce zapewniło sobie Maserati. Bentley, Aston Martin i Rolls-Royce radzą sobie nieźle, plasując się mniej więcej po równo w środku stawki.
Porozmawiajmy o pieniądzach
Ile trzeba zapłacić za używane auto klasy Premium w Europie? Najdrożej jest w Francji, gdzie przeciętna wartość takiego auta to 28 663 euro. Najtaniej jest natomiast w Austrii – średnia cena, jaką przyjdzie zapłacić nowemu nabywcy za używane auto w tym niemieckojęzycznym kraju to 19 022 euro. Najdroższe wśród klasy Premium są auta marki Porsche (wszędzie zajmują pod tym względem pierwsze miejsce). Najkorzystniej wypadają natomiast ceny wywoławcze aut marki MINI.
Jeżeli chodzi o samochody luksusowe, to najwięcej pieniędzy przyjdzie wydać nowemu właścicielowi w Luksemburgu – średnio 91 303 euro. Najtaniej jest natomiast w Holandii – 69 672 euro. W trójce najdroższych aut plasują się: Lamborghini, Ferrari i Bentley, natomiast właściciele najmniej zasobnych portfeli powinni poszukać dla siebie czegoś ze stajni Lotusa. Tu ceny zaczynają się od 30 759 euro w Austrii.
Ze średnich cen aut klasy Premium w podziale na roczniki wynika, że najtaniej w Europie kupimy samochód leciwy, którego wiek waha się między 13 a 15 lat (średnia cena 6 766 euro). Auta starsze niż 16 letnie mają już tendencję wzrostową. Średnia cena takich samochodów to 10 485 euro, która stanowi prawie 1 ceny auta nowego tej klasy (44 603 euro).
W przypadku aut luksusowych najdroższe są te mające między 4 a 5 lat (107 057 euro). Także w tym przypadku najmniej zapłacimy za samochód mający między 13 a 15 lat (54 937 euro).
Kolor – ważna sprawa
Luksusowa limuzyna musi nie tylko mieć odpowiedni znaczek. Istotny jest także kolor nadający jej odpowiedniej rangi. Jeśli chodzi o auta klasy Premium to najczęściej oferowanym kolorem we wszystkich krajach – poza Holandią – jest kolor czarny. We wspomnianej Holandii wyprzedza go o 0,1 % wśród oferowanych aut kolor szary. Najrzadziej występują natomiast auta: zielone, brązowe i beżowe. Dużym zaskoczeniem jest dość powszechnie przewijająca się czerwień. Zdarzają się też auta w kolorach: pomarańczowym, złotym i fioletowym.
Jeżeli chodzi o auta luksusowe, często klasyfikujące się także do klasy aut sportowych, to barwy lakierów tu występujące są o wiele bardziej odważne – nic dziwnego, że przewodzi im czerwony, no bo kto by nie marzył o Ferrari w tym właśnie kolorze…
Ile jeżdżą Europejczycy, czyli prawda o przebiegach
Auta klasy Premium przejeżdżają zwykle więcej niż samochody innych klas. Ile wynosi średni przebieg używanych aut tej klasy w poszczególnych krajach?
Najwięcej na liczniku średnio mają auta w Austrii – w przypadku Audi w tym kraju to 134 064 km, BMW 130 838 km, a BMW i Lexus po ok. 115 tys. km. Najmniejszy przebieg wśród aut używanych klasy Premium notowany jest we Francji. Tam Mercedesy mają średnio 89 646 km, Lexusy 81 246 km, Volvo nieco ponad 80 tys. km przebiegu.
W przypadku aut luksusowych nominalne przebiegi aut używanych są znacznie mniejsze. Najwięcej mają przejechane w Austrii auta marki Bentley. Lamborghini we Francji oferowane są z przebiegiem średnim 22 314 km.
Jakie auta najczęściej znajdziemy w ogłoszeniach?
Ceny cenami, kolory kolorami, ale jaki wiek auta jest najbardziej poszukiwany? W przypadku aut klasy Premium najchętniej sprzedawane są auta 2-3 letnie (mają największą utratę wartości, a mimo to decyzja o sprzedaży jest najsilniejsza). Najrzadziej oferowane są auta w wieku 11 do 12 lat.
W przypadku aut luksusowych tendencja jest zupełnie inna – najwięcej w ogłoszeniach znajdziemy ofert sprzedaży aut 16 letnich i starszych. Widocznie z autami jak z winem – im starsze tym lepsze!