Maska samochodu niezależnie od modelu zawsze zamontowana jest na zawiasach, a także dodatkowych siłownikach, które mają rolę trzymać konstrukcję maski, a jednocześnie umożliwić łatwe i komfortowe otwieranie. Producenci stosują różne rodzaje tego elementu – mechaniczne, gazowe i elektryczne. Dowiedz się, jak działa podnośnik maski, a także, za co dokładnie odpowiada i kiedy należy go wymienić.
Do czego służy podnośnik maski?
Podnośnik maski jest elementem eksploatacyjnym, który w większości przypadków musi wytrzymać bardzo wiele cykli użycia. Dlatego też często zdarzają się awarie siłowników, które uniemożliwiają swobodne otwieranie maski silnika lub klapy bagażnika. Sam podnośnik jest mocowany do karoserii lub elementów konstrukcyjnych schowanych pod karoserią. Nie pełni on funkcji zawiasów, choć w niektórych modelach maska całkowicie trzyma się na podnośnikach.
Podnośnik służy do trzymania maski lub pokrywy bagażnika, co powoduje, że jego otwieranie i zamykanie jest dużo łatwiejsze. W starszych modelach aut jeszcze sprzed kilku dekad często nie było podnośników. Każdy, kto pamięta takie samochody, kojarzy jak ciężko otwierało się klapę w porównaniu do dzisiejszych samochodów. Wynika to z faktu, że praktycznie cały ciężar klapy trzeba unieść samemu, gdyż tylko niewielka część podpiera się na zawiasach. Aktualnie żaden producent nie stosuje takiego rozwiązania w przypadku pokrywy bagażnika, a często także w przypadku maski silnika.
Dodatkowo stosują bowiem siłowniki, które odciążają podczas otwierania, a niekiedy nawet otwierają pokrywę samoistnie. To, jak działa siłownik maski, jest stosunkowo proste, gdyż są to najprostsze siłowniki. Dotyczy to schematu działania, gdyż aktualnie niektóre z rozwiązań są niezwykle zaawansowane, by zwiększyć komfort użytkowania pojazdu.
Zaawansowane podnośniki maski – elektroniczne i sterowane zdalnie
Współczesne auta są niezwykle zaawansowane technologicznie i coraz bardziej naszpikowane elektroniką. Ten kierunek rozwoju nie ominął także tak prostego elementu, jak podnośnik maski. Producenci stosują aktualnie nowoczesne siłowniki, które w płynny sposób samoistnie podnoszą maskę po naciśnięciu odpowiedniego przycisku. To samo dotyczy zamykania – wystarczy zainicjować zamknięcie maski, a system automatycznego docisku zrobi resztę. To bardzo komfortowe, ale wielu producentów idzie krok dalej i stosuje całkowicie elektryczne sterowanie siłownikami.
Jak poznać, że podnośnik maski uległ awarii?
Podnośniki maski są dość delikatnymi elementami, więc czasem ulegają uszkodzeniom mechanicznym. Częściauto24.pl dało 5 wskazówek, jak rozpoznać awarię tego elementu. Nie zawsze uszkodzenie jest bowiem widoczne gołym okiem. Najbardziej widoczne będzie to, że otwieranie maski jest uniemożliwione, gdyż będzie się wydawało, że coś ją blokuje na zawiasach. Rzadko problem dotyczy jednak zawiasów, gdyż są one raczej bezawaryjne. Zazwyczaj kłopot tkwi w zablokowanym siłowniku, który uległ całkowitej awarii. Czasem jednak ma miejsce przeciwna sytuacja, co jest bardziej popularne – klapa zaczyna samoistnie opadać, pomimo że była blokowana.
Może to objawiać się tym, że cały ciężar klapy podczas otwierania opiera się na rękach kierowcy, pomimo że wcześniej tak nie było. Jednocześnie po osiągnięciu górnej pozycji klapa powinna się zablokować, ale to się nie dzieje i ta samoistnie opada. Jest to ewidentnie wina uszkodzonego siłownika, który mechanicznie z boku może wyglądać w porządku, jednak to właśnie ten element odpowiada za problem i zazwyczaj trzeba go wymienić. Inne objawy awarii to wyciekający olej z siłownika pojawiający się w okolicy jego mocowania albo niepokojące dźwięki, które wydaje przy otwieraniu. Tego elementy raczej się nie naprawia – trzeba go wymienić na nowy.
W starszych autach, w których miejsce mocowania jest mocno wyrobione, może dojść do urwania siłownika razem z kawałkiem karoserii. Dotyczy to głównie aut, w których pojawiła się już korozja. Taka awaria spowoduje konieczność udania się do blacharza.
KDK.pl podpowiedziało jak zmienić podnośnik maski. Jest to bardzo proste, gdyż wystarczy go odkręcić i przykręcić nowy. Zazwyczaj mocowanie wykonane jest przy pomocy prostych środków montażowych – śrub lub nitów.
Siłownik mechaniczny maski
Podstawowy rodzaj pokrywy silnika to siłownik mechaniczny. Jest to rozwiązanie stosowane raczej w starszych modelach aut. Może on zredukować ciężar maski, jednak nigdy nie zredukuje go do zera. Siłownik tego typu odpowiada też za blokowanie się mechanizmu w górnej fazie. Jest to prosta i bezawaryjna konstrukcja, jednak aktualnie stosuje się bardziej zaawansowane rozwiązania.
Siłownik gazowy maski
Aktualnie często stosuje się efektywne i komfortowe w użytkowaniu siłowniki maski gazowe. Są to podnośniki hydropneumatyczne, które mogą całkowicie podnieść maskę. Bazują na tłoku ciśnieniowym i tłoczyskiem z tłokiem – to jedno z bardziej popularnych rozwiązań we współczesnych autach. Jest to dość bezawaryjne rozwiązanie, które powinno wytrzymać wiele lat.
Siłownik elektryczny maski
Aktualnie coraz bardziej popularne są siłowniki elektryczne. Ich schemat działania jest taki, że niewielki silnik elektryczny obraca śrubą, zmieniając położenie elementu mocującego. To pozwala swobodnie sterować siłownikiem przy pomocy odpowiednich urządzeń, przycisków na masce lub programować jego działanie.
Materiał przygotowany przez partnera