Retro: Mercedes-Benz CW311 – rzadka replika topowego projektanta

Mercedes-Benz CW311 został zaprojektowany przez słynnego niemieckiego projektanta samochodów Eberharda Schulza i ujrzał światło dzienne w 1979 roku. Powstał w garażu Rainera Buchmanna (założyciela firmy “B&B”, specjalizującej się w modyfikacjach luksusowych samochodów) w Niemczech i bardzo szybko stał się samochodem na plakatach nastolatków całego świata.

Historia Schulza, twórcy CW311

Schulz, urodzony 23 września 1940 roku, zaczął budować swój samochód w pralni w Klostermoor we Fryzji Wschodniej. Pierwsze przedsięwzięcie nosiło nazwę Erator GT i był to coupe z silnikiem umieszczonym pośrodku I spawaną ramą przestrzenną wykonaną z rur stalowych, do ktorych przyklejono karoserię z włókna szklanego. Podczas jego rozwoju, Erator został wykonany z trzech agregatów. Pierwszy z nich to 1,6-litrowy silnik VW, następnie 2,3-litrowy V6 z Forda Capri, a na końcu 5-litrowy V8 z Mercedesa. Erator nie przeszedł niezauważony, więc nic też dziwnego, że Schulz stał się szybko bardzo rozpoznawaną osobą w świecie motoryzacji i w stylu sportowca dokonał transferu z Mercedesa do Porsche.

Mimo, że został zatrudniony przez Porsche, Schulz nadal pracował dla Rainera Buchmanna w jego kultowej firmie projektowej “B&B”, o której już wspominaliśmy. W tym garażu powstał model, o którym mówimy, czyli CW311, inspirowany eksperymentalną serią Mercedesa. Został wymyślony jako teoretyczna kontynuacja oryginalnych samochodów. Nazwa modelu wynosi się od jego wyjątkowego współczynnika oporu powietrza, wynoszącego 0,311.

Po swoim debiucie we Frankfurcie i publikacji na okładkach czołowych magazynów motoryzacyjnych w Europie i Stanach Zjednoczonych w ciągu następnego roku wywołał niemałe poruszenie. Supersamochód doczekał się również swojego filmu fabularnego “Car-Napping”, kręconego w Cannes, a także był widziany zaparkowany przed luksusowymi kasynami w Monako, gdzie obecnie można zobaczyć najpopularniejsze i najdroższe samochody (mimo, że popularność kasyn internetowych jest coraz większa, a gry hazardowe są możliwe na stronach kasyn, które są oceniane według wielu kryteriów). Model CW311 został tak dobrze przyjęty, że Mercedes pozwolił mu nosić swoje oznaczenia i znaczki, pod warunkiem, że samochód pozostanie “jednorazowy”.

CW311 mercedes 2

Esencja tworzenia CW311

Eberhard Schulz często udzielał wywiadów wiodącym czasopismom motoryzacyjnym, był też często cytowany w tekstach specjalistycznych, szczególnie o historii powstania CW311. “Przez cały czas byłem człowiekiem Porsche. Ale Mercedes zawsze był najwspanialszy: era kompresora, Srebrne Strzały, powojenna Formuła 1, 300 SL …” mawiał. Nowoczesny, ale i klasyczny, jego sportowy samochód miał być niezwykły. “Mój projekt musiał pobić wszystkie obecne marki samochodów sportowych w osiągach jezdnych. Powinien wyglądać jak Mercedes, nawet jeśli na pojeździe nie było słynnego znaku w kształcie gwiazdy. Tak, to musiało wyglądać jak Mercedes, nawet jeśli nie pochodzi z fabryki” – podkreślił Schulz.

Typowa dla SL-a twarz pojawiła się naturalnie: duża gwiazda Mercedesa z pierścieniem, obramowana bocznymi panelami po prawej i lewej stronie przedniego grilla. I oczywiście drzwi typu gull-wing. Z tyłu znajdowały się wielkie światła z ówczesnego SEL-a. Sercem samochodu był silnik 600; maksymalna możliwa moc prawie 400 koni mechanicznych dzięki tuningowi. W tamtych czasach było to dostępne tylko w AMG. W CW311 zastosowano wspomniany wcześniej AMG Mercedes-Benz V8, zamontowany wzdłużnie i połączony z 5-biegową skrzynią ZF. Nadwozie z włókna szklanego zostało zamontowane na stalowym podwoziu rurowym wokół aluminiowej wanny, z niezależnym zawieszeniem i hamulcami tarczowymi na wszystkich czterech narożnikach. Flota miała 15-calowe koła z 10-calowymi i 13-calowymi szerokimi oponami Pirelli z przodu i z tyłu. Cały pakiet pozwalał na przyśpieszenie od 0 do 60 w ciągu 5 sekund i prędkość maksymalną 200 km/h.

CW311 przemieniony w Imperatora

Chociaż wyprodukowano tylko jeden egzemplarz CW311, projektowanie rozpoczął Schulz, już w 1982 roku gdy opuścił B&B w wyniku okrutnej separacji. W 1983 roku firma Buchmanna zbankrutowała, a Schulz wypuścił na rynek wersję roadstera o nazwie “Imperator”, pod szyldem swojej nowo powstałej firmy Isdera. Nazwa była skrótem od “Ingenieurbüro für Styling, DEsign und RAcing”. Ostatecznie Schulz wyprodukował także kolejne modele oryginalnego CW311 we współpracy z B&B, które teraz nazywały się Imperator 108i. Wszystkie napędzane były silnikami Mercedes-Benz. W jednej serii powstało około 30 pojazdów.

O tym jak unikalny i cenny jest CW311 świadczy fakt, że kilka lat temu jeden z egzemplarzy tej serii został sprzedany w Niemczech za około milion euro.

Dyskusja

komentarzy