Dobra widoczność to podstawa bezpiecznej jazdy samochodem. Jest to szczególnie ważne po zmierzchu, kiedy warunki na drodze są najbardziej niebezpieczne. Współczesne auta wyposażane są w nowoczesne reflektory, które posiadają funkcję doświetlania zakrętów. Takie rozwiązanie znacząco zwiększa bezpieczeństwo jazdy nocą.
Kierowcy, którzy poruszają się w nocy, napotykają na liczne niebezpieczeństwa. Wielu użytkowników dróg oślepia pozostałych za sprawą źle wyregulowanych reflektorów albo poprzez stosowanie nieodpowiednich żarówek. Poza miastem wiele dróg w ogóle nie ma oświetlenia. Wielu pieszych i rowerzystów dalej porusza się bez wymaganych przez prawo odblasków. Szczególnie niebezpieczne podczas jazdy w nocy okazują się zakręty. Statystki policji od lat pokazują, że w nocy dochodzi do znacznie większej liczby wypadków w przeliczeniu na liczbę aut poruszających się po drogach niż w ciągu dnia. Do wielu zdarzeń doszło na skutek złej widoczności, która spowodowała, że kierowca nie zauważył w porę zagrożenia.
Nowoczesne funkcje doświetlania zakrętów
Współczesne samochody wyposażane są w nowoczesne reflektory przednie, które posiadają funkcję doświetlania zakrętów. Dzięki temu kierowca ma zapewnioną znacznie lepszą widoczność podczas jazdy w nocy. Na samym początku rozwiązanie to stosowano w samochodach luksusowych takich marek jak: Mercedes, Audi i BMW. Obecnie można je spotkać w limuzynach z autosegmentu D, np. w Oplach i Toyotach, a nawet w samochodach kompaktowych, produkowanych przez Skodę i Seata.
Pasywne doświetlanie zakrętów
Najprostszy system pasywnego doświetlania zakrętów do zwiększenia widoczności kierowcy w nocy wykorzystuje lampy halogenowe, lampy do jazdy dziennej lub światła długie, świecące z obniżoną jasnością. Jak to działa? Po wykryciu skrętu kierownicy w prawo, system automatycznie uruchamia prawy halogen (lub inne światło, wybrane w danym systemie) i wyłącza go po zakończeniu skrętu. Analogicznie wygląda to podczas skrętu w drugą stronę.
Dynamiczne doświetlanie zakrętów
System dynamicznego doświetlania zakrętów jest bardziej skuteczny i bardziej zaawansowany technicznie. Po wykryciu skrętu, reflektor bi-ksenonowy wysuwa się i porusza zgodnie z kierunkiem skrętu (7,5 stopnia w prawo lub w lewo). Układ działa już przy prędkości powyżej 10 km/h, co ułatwia manewrowanie w mieście.
Darmowe Sprawdzenie VIN
Sprawdź wypadkową przeszłość pojazdu
Inteligentny system ASF
Najnowszym rozwiązaniem z dziedziny nowoczesnego oświetlenia może pochwalić się kompaktowy SEAT SC. Auto wyposażone jest w przednie, bi-ksenonowe lampy z funkcją ASF. To system, który dopasowuje charakterystyki pracy reflektorów (ich zasięgu i wiązki światła) do aktualnego otoczenia. W trybie miejskim, przy prędkości od 15 do 50 km/h, wiązka światła jest szersza i krótsza, dzięki czemu świetnie doświetla pobocza i skrzyżowania. W trybie pozamiejskim, przy prędkości od 15 do 70 km/h, zasięg światła jest dłuższy i węższy, aby nie oślepiać innych kierowców. System ASF obejmuje także specjalny tryb jazdy w deszczu oraz po autostradzie. W tym ostatnim, przy prędkości powyżej 90 km/h, zasięg światła jest bardzo długi i zwiększany wraz z prędkością samochodu. Dodatkowo doświetlany zostaje lewy pas drogi, aby kierowca mógł szybciej zauważyć przeszkodę. Ciekawostką jest także tryb zwany światłem turystycznym, pozwalający na dostosowanie oświetlenia samochodu do warunków panujących w krajach z ruchem lewostronnym (na przykład Wielkiej Brytanii). Najnowszy Seat Leon SC czeka na klientów u dealerów w całym kraju.
System doświetlania zakrętów to kolejne rozwiązanie, które znacznie zwiększa bezpieczeństwo na drodze. Dla kierowców najważniejsze jest to, że mogą z niego korzystać już nie tylko posiadacze aut luksusowych, ale i nabywcy wielozadaniowych kompaktów.
Źródło: Seat / art. sponsorowany