• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Przyszłość motoryzacji. Poteoretyzujmy.

Adam Gieras Autor Adam Gieras
25/01/2019
w Fascynacje
0
hyundai ioniq 7

hyundai ioniq 7

311
SHARES
2.8k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Po 2030 w Szwecji nie będzie już można zarejestrować żadnego auta spalinowego. W Polsce na razie nikt nie odważy się na tak drastyczny krok, ale wśród nowych aut coraz więcej hybryd a mniej diesli i aut o dużej pojemności. Czym będziemy jeździć za 10 lat? 

Stan na dzisiaj

Mamy nowe auta z coraz mniejszymi silnikami, coraz większą ilością elektroniki mającej za zadanie eliminować z powietrza zanieczyszczenia i… coraz wyższe ceny w salonach. Przykład? Nowa Mazda 3, której cena niebezpiecznie zbliżyła się do 100 tysięcy złotych za podstawową wersję. 

Warto przeczytać

10 pytań do… Kajetan Kajetanowicz

30 lat zmieniło wszystko – Kona N vs. Pony, czyli pięknie się różnić

10 pytań do… Aldona Marciniak

A to nie koniec. Szef koncernu Volkswagena, marki która mocno przyczyniła się do zaostrzenia obowiązujących przepisów, ostrzega że Nowy Up może zdrożeć nawet o 3,5 tys. Euro. Polo o 4 tys. Euro. A Golf? Czy przebije ceną Mazdę 3? 

Wszystko byłoby dobrze, gdyby to faktycznie pomogło w przedłużeniu życia naszych dzieci i wnuków (na przedłużenie naszego nie ma co liczyć – w Polsce największym problemem ekologicznym jest smog, a to z kolei wina kaloszy w piecach oraz trzaskającego węgla lub drewna w kominkach domków jednorodzinnych).

Nie jestem za to do końca przekonany, że nowe wytyczne dotyczące emisji spalin, auta z filtrami cząstek stałych, hybrydy i elektryki rzeczywiście wpłyną na poprawę stanu ekosystemu Ziemi, której o wiele większą krzywdę niż motoryzacja wyrządza wycinka lasów deszczowych pod… pola palm służących do wyrobu oleju palmowego – najpopularniejszego „dosmaczacza” naszych czasów. 

Pytanie czy w ogóle coś jeszcze jest w stanie tu pomóc?  

Stop konsumpcji? Wojna? Pierwsze nierealne – ludzie po to się bogacą, żeby mieć. Drugie jest zbyt drastyczne.

Osobiście chciałbym jednak zobaczyć badania, w których jakaś mądra głowa przemieliłaby dane i wypluła odpowiedź na pytanie: co bardziej zatruwa środowisko w dłuższej perspektywie – diesel czy baterie używane w hybrydzie/silniku elektrycznym. 

I żeby była jasność, nie staję po żadnej ze stron. Nie popieram ani kopciuchów, choć sam obecnie jeżdżę 19-letnim Audi A4 1.9 tdi 116 KM, ani idei elektryfikacji.

Tęsknię za czasami, gdy auto odbierało się z salonu albo kupowało na giełdzie i stawało się ono obiektem kultu ojca i w sumie całej rodziny. Co sobotę pucowanie. Raz w miesiącu porządne odkurzanie. Wspólne wyjazdy, weekendy, wakacje. Auto było członkiem rodziny.

A teraz

Wszyscy producenci nam wmawiają, że samochód jest tylko rzeczą. Drogą, ale wcale nie musimy jej kupować. 

A zatem mamy hasła reklamowe: 

Nie kupuj, tylko wynajmuj. 

Zamiast zakupu wynajem długoterminowy.

Wynajmij, a za 3 lata oddaj i wymień na nowy. 

Ofert jest od groma, a producenci nie są specjalnie zainteresowani tym, żeby auta długo służyły. Odbierając nowy samochód z salonu otrzymujemy wg. instrukcji informację, że pierwszy przegląd olejowy wypada za dwa lata lub 30 000 km. Kiedyś producenci zalecali wymianę oleju już po 1000 km, a później nie rzadziej niż co rok lub 15 000. Czy współczesne silniki są bardziej odporne na opiłki pozostałe po produkcji silnika?Na to pytanie nie umiem Wam odpowiedzieć. Tylko dywaguję, ale sądzę, że nie. 

Inna sprawa, że silniki po downsizingu same w sobie dają ogromną frajdę z jazdy – szczególnie te turbodoładowane, czterocylindrowe. Mam również Octavię III 1.4 TSI 150 KM i uważam, że jej zakup to była świetna decyzja. Co prawda na co dzień autem jeździ żona, ale przynajmniej jestem spokojny o bezpieczeństwo jej i mojego dziecka. A w weekend podczas wyjazdów w trasę o swoją kieszeń – to auto bardzo mało pali i zapewnia świetne osiągi (8,2 sekundy do setki). 

Ale…

zawsze wtedy, gdy chcę poczuć jakąś więź z autem, biorę kluczyki od Audi. Wysłużony dieselek ze sprawnym, wielowahaczowym zawieszeniem sprawia wiele radości z jazdy. 

I wiecie co, chyba tego się boję. Że zniknie frajda, bo w BMW o mocy 250 KM z napędem na przód i pojemności silnika na poziomie 1.6 litra tej frajdy już nie odnajdziecie…

Czym zatem będziemy jeździć za 10 lat?

Myślę, że w Polsce hybryd i aut elektrycznych nie będzie tyle, co na zachodzie (ależ odkrycie premierze Morawiecki). Myślę, że zostaniemy zawaleni używanymi dieslami z krajów, które wprowadzają restrykcyjne przepisy w oparciu o normy Euro6 i wyżej i będą to auta nadal sprawne technicznie i trochę odmłodzą polską flotę w mniejszych miejscowościach. Myślę jednak, że na wsiach i w małych miastach nadal rządzić będzie silnik TDI, którego remont jest na tyle tani, że da się to robić bez przerwy. Myślę też, że rządzący, jeśli nie wytoczą wojny ze smogiem – tym realnym, to się wszyscy udusimy. I ani silniki elektryczne, do których prąd wytwarzają elektrownie węglowe… ani duża liczba diesli niczego tu nie zmienią :(

Zapraszam do dyskusji. Merytorycznej! 

Adam Gieras, redaktor naczelny motopodprad.pl 

 

Tagi: auta elektrycznedownsizingekoekologiafiltr cząstek stałych
Poprzedni post

TOP 10 – najtańsze nowe 300 KM

Następny post

ASO się opłaca. Dlaczego warto wybrać autoryzowany serwis samochodowy?

Adam Gieras

Adam Gieras

Cześć! Jestem pomysłodawcą portalu MotoPodPrąd i od samego początku pełnię zaszczytną funkcję redaktora naczelnego. Urodziłem się w 1984 roku w Warszawie, z wykształcenia jestem politologiem i prawie dziennikarzem (jak prezydent Kwaśniewski, chociaż studiów nie skończyłem...), a od kilku lat zawodowo poruszam się w świecie afiliacji. Myślę, że mogę nazywać się pasjonatem motoryzacji od dziecka – już w wieku 2-3 lat pytałem o każdy samochód spotkany na ulicy: „co to?”, a dorośli musieli udzielać odpowiedzi. W wieku 10 lat pamiętałem dane techniczne i ceny wszystkich modeli dostępnych na polskim rynku – prenumerata gazety „Auto Bazar” była dla mnie ważniejsza niż nowy rower czy deskorolka. Prawo jazdy zacząłem robić na 3 miesiące przed ukończeniem 17 lat i odkąd odebrałem upragniony dokument nie rozstaję się z czterema kółkami. Dzięki motopodprad.pl udało mi się spełnić nie jedno marzenie – za co dziękuję także Wam, Czytelnikom. Prowadziłem kilkaset samochodów, więc myślę, że wreszcie poza teoretyzowaniem, mogę coś o motoryzacji powiedzieć i być może będę miał rację. Z testowania czerpię przyjemność, ale nie mierzę samochodów linijką, nie sprawdzam każdego plastiku pod względem faktury, nie interesuje mnie jaki rodzaj koła zapasowego lub zestawu do pompowania znajduje się pod podłogą. Od tego są inni. Uwielbiam auta z przełomu lat 80- i 90-tych. W moim garażu stoją obecnie Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG z 2020, Mercedes W124 E-24 K-Jet, 220 KM, BMW e39 525 TDS 143 KM - ostatni Mohikanin i mój codzienny towarzysz niedoli. Nie jestem entuzjastą elektryków. Zauważam mnóstwo problemów z wprowadzeniem nowej metody napędów i z przerażeniem obserwuję jak bardzo ludzie ulegają nowej fali - w tym wielu kolegów i koleżanek po fachu. Ja z kolei wolałbym podejście "zero waste" - auto powinno służyć latami kolejnym właścicielom, z czego jak najdłużej pierwszemu z nich. Powinno być tak wykonane tak, żeby jego eksploatacja była bezproblemowa i tania. To jest podejście proekologiczne. Każde inne tylko udaje, że nim jest.

Podobne artykuły

Kajetan

10 pytań do… Kajetan Kajetanowicz

Autor Konrad Stopa
23/06/2022
0

W naszej serii byli już rajdowcy, drifterzy, youtuberzy i dziennikarze. Jakoś nigdy nie udało się jednak porozmawiać z jednym z...

DSC 9792

30 lat zmieniło wszystko – Kona N vs. Pony, czyli pięknie się różnić

Autor Paweł Kaczor
19/06/2022
0

Hyundai to marka, która kilkadziesiąt lat temu nie miała w Europie ponadprzeciętnej reputacji. O wielu starszych tworach koreańskiej myśli technicznej...

Aldona Marciniak GLOWNE

10 pytań do… Aldona Marciniak

Autor Konrad Stopa
09/06/2022
0

W naszej serii brakuje Pań, więc z pytaniami zwróciłem się do ekspertki w dziedzinie sportów motorowych - Aldony Marciniak. W...

wheel with it glowne

10 pytań do… Wheel with it!

Autor Konrad Stopa
02/06/2022
0

Dziś zaglądam do garażu pewnego krakowskiego youtuber'a, który wdarł się w branżę dość innowacyjnym projektem i pomysłem na kanał. Wheel...

Następny post
fotolia 106846108 subscription monthly m

ASO się opłaca. Dlaczego warto wybrać autoryzowany serwis samochodowy?

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe
  • Pozycjonowanie stron vd.pl

© 2022 MotoPodPrad.pl & AF Instruments Sp. z o. o.

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & AF Instruments Sp. z o. o.