Site icon Motopodprad.pl

Przewody hamulcowe i bezpieczeństwo

0 e1493032064917

0 e1493032064917

Każdy kierowca wie, jak istotne są dla jego bezpieczeństwa przewody hamulcowe i cały układ hamulcowy. Na jego sprawnym działaniu nie wolno oszczędzać. Od niego zależy, czy podróż, w którą właśnie się udajesz, nie będzie tą ostatnią. Jak dbać o przewody hamulcowe? Podpowiadamy!

Przewody hamulcowe hamulcowe dzielimy na dwie grupy, czyli przewody elastyczne oraz przewody twarde. Elastyczne lokuje się bezpośrednio koło zacisku hamulcowego, a przewody twarde łączą pompę hamulcowa z przewodami miękkimi.

Podatność na uszkodzenia i żywotność przewodów

Najbardziej na uszkodzenia narażone są przewody elastyczne, wykonane z gumy, bardzo giętkie i łatwe do dopasowania, jednak o krótkiej żywotności, wynoszącej od 3 do 5 lat. Po tym okresie w gumie robią się mikrouszkodzenia, przez które do przewodów dostaje się woda, zanieczyszczając płyn hamulcowy,a to przekłada się na hamowanie auta. Uwidacznia się to podczas agresywnej jazdy, kiedy płyn w przewodach hamulcowych osiąga temperatury wrzenia, a woda zaczyna zmieniać stan z ciekłego w gazowy, czyli zmienia się w parę. Trzeba zresztą pamiętać, że jazda z dużym obciążeniem, agresywna czy w trudnych warunkach, powoduje szybsze zużycie się przewodów elastycznych.

Druga grupa przewodów hamulcowych, czyli przewodów twardych, ma nieco większą żywotność, niż przewody miękkie, co nie oznacza, że są to przewody nieśmiertelne. Ich żywotność sięga 10 lat, a po tym okresie najlepiej je, dla własnego bezpieczeństwa, wymienić. Przewody te niszczą się na skutek korozji. Trudno tutaj sugerować sposób jazdy czy inne sposoby na przedłużenie czasu eksploatacji przewodów. Materiał gumowy ma swoją żywotność, ograniczoną, i nie da się “przeskoczyć” okresu starzenia tego materiału.

Po czym poznać, że przewody nadają się do wymiany?

Oznaką, sugerującą uszkodzenie przewodów hamulcowych jest miękki pedał hamulca. To już sugeruje, aby zaprowadzić auto do mechanika, i zlecić mu wymianę przewodów. Z powodów technicznych, braku odpowiedniego sprzętu, zacisków i prasek, lepiej nie wymieniać przewód samodzielnie. Wymiana przewodów hamulcowych nie jest może zbyt skomplikowana, ale też nie jest zbyt droga, a wykonana w profesjonalnym serwisie, przy użyciu profesjonalnego sprzętu, pozwala na bezpieczną jazdę, bez groźby, że nagle spadnie na przewód ze źle założonego zacisku… Warto również pamiętać, że rozszczelnionego przewodu nie da się uszczelnić, i spowodować, że stary będzie dalej działał. Rozszczelniony, sparciały przewód hamulcowy nadaje się już tylko do wymiany.

Koszty wymiany

Warsztaty za wymianę przewodów hamulcowych liczą różnie, uzależniając cenę głównie od modelu auta i tego, jak łatwo można się dostać do przewodu. Generalnie ceny za wymianę kompletu przewodów, i miękkich, i twardych, wahają się od 300 do 600 zł. Tutaj decyzją właściciela jest ocena, czy wymiana na oryginalne przewody, czy decyduje się na zamienniki. Od tej decyzji zależy również cena, czyli od 200 do 500 zł za komplet. Do ceny zabiegu dochodzi koszt odpowietrzania układu hamulcowego, czyli jakieś 100 do 150 zł. Nie należy tutaj roztrząsać tych cen w kategoriach dużo czy mało, głównie dlatego, że przewody hamulcowe to bezpieczeństwo nie tylko kierowcy, ale i osób, za które jesteśmy odpowiedzialni, tych, które kochamy, ale też tych, których nie znamy, a które mogą mieć nieszczęście stanąć na drodze pojazdowi z niesprawnymi hamulcami… Generalnie, Koszty nie są niskie, ale wiadomo, że zbliżając się do czasu wymiany przewodów, można kupić przewody, i z nimi jechać do mechanika. Koszty rozłożą się więc w czasie.

Autor artykułu
Artykuł został przygotowany przez firmę Autoserwis Fast-Trans z Poznania specjalizującej się w pomocy drogowej i naprawie aut osobowych, dostawczych i ciężarowych.
Exit mobile version