Już niedługo zacznie się kalendarza jesień. Nasz polski klimat w ostatnich latach stał się mocno nieprzewidywalny, co utrudnia kierowcom przygotowanie się do zimy, która może zaskoczyć nas już niebawem. Dlatego warto przygotować się do niej zawczasu, a jedną z najważniejszych zmian jest wybór odpowiedniego ogumienia. Producenci opon przedstawili właśnie kilka nowych propozycji.
Jednym z producentów wprowadzających nowy model jest koncern Goodyear. Dunlop SP Winter Response 2 (Dunlop to marka należąca do Goodyear’a) to następca docenianej przez kierowców opony Dunlop SP Winter Response. Dunlop SP Winter Response 2 charakteryzuje się przede wszystkim większą wydajnością i lepszą przyczepnością. Największą zmianą w stosunku do poprzednika, jest zastąpienie bieżnika asymetrycznego przez kierunkowy. Opona występuje w rozmiarach od 14 do 15 cali.
Było coś z klasy premium, czas na klasę średnią. Tegoroczna nowość od Bridgestone’a to Firestone Winterhawk 3. Model ten to połączenie najlepszych cech cieszących się dużą popularnością modeli Firestone Winterhawk 2 EVO i Firestone Winterhawk 2V EVO i jednocześnie ich następca. Testy przed wprowadzeniem opony na rynek pokazały, że opona wyprzedza swoich poprzedników w prowadzeniu na mokrej i błotnistej nawierzchni oraz w przyczepności na sypkim śniegu. Opona występuje w rozmiarach od 14 do 17 cali.
Kolejna propozycja z klasy średniej to model pochodzący z koncernu Continentala: Uniroyal MS Plus 77. Opona jest następcą modelu Uniroyal MS Plus 66, który cztery lata z rzędu otrzymywał ocenę „polecana” w prestiżowych testach ADAC. Można ją montować zarówno w autach klasy średniej, jak i wyższej (występuje w rozmiarach od 15 do 18 cali). O oponach Uniroyal zwykło się mówić jako o ekspercie na mokrej drodze. Technologie, które gwarantują odpowiednie osiągi na mokrej drodze, a które zawiera w sobie opona (kierunkowy bieżnik, system lameli, nowoczesna mieszanka) świetnie pracują również na śniegu, błocie i na suchej nawierzchni. Co więcej, producent znacznie poprawił drogę hamowania opony i jej prowadzenie na każdym typie zimowej nawierzchni.
Również klasa ekonomiczna powiększa się w tym roku o kolejny model opony zimowej. Zeetex Z-Ice 1000 to kolejna opona debiutująca w roli następcy (jej poprzednik to Zeetex Ice-Plus S-100). Marka Zeetex z każdym nowym modelem opon pokazuje, że jej produkty to połączenie wysokiej jakości z bardzo atrakcyjną ceną. Dzięki asymetrycznej budowie bieżnika opona świetnie zachowuje się we wszystkich warunkach spotykanych zimą. Opona jest jednocześnie bezpieczna i komfortowa. Takie połączenie rzadko można znaleźć w ofercie opon zimowych, dlatego warto je docenić. W porównaniu do poprzednika poprawiono jeszcze stabilność opony i odporność na aquaplaning. Opona występuje w rozmiarach od 14 do 17 cali.
Od czasu wzrostu popularności SUV-ami zawsze wśród nowości pojawiają modele dla tego typu aut. Jednym z takich debiutów w tym sezonie jest opona Nokian WR SUV 3. Opona dostępna jest w rozmiarach od 13 do 21 cali. Większość rozmiarów ma oznaczenie XL, co oznacza, że opony są przygotowane do znoszenia dużych obciążeń. Kierunkowe nacięcia na oponie swobodnie odprowadzają wodę i błoto pośniegowe. Jej ostre lamele i wysokiej jakości mieszanka gumowa to odpowiednie połączenie dla kierowców, którym zależy przede wszystkim na stabilnej i przyczepnej jeździe. Dzięki licznym testom opony w skandynawskiej zimie Nokian WR SUV 3 to wyposażenie odpowiednio dostosowane do warunków zimowych panujących w Europie Centralnej.
Z kolejną propozycją dla SUV-ów wystąpił też Bridgestone. Bridgestone LM-80 EVO ma trudne zadanie – występuje w roli następcy Bridgestone LM-80, która w poprzednim sezonie zimowym zdobyła trzykrotnie 1. miejsce w testach opon zimowych. W porównaniu do poprzednika Bridgestone LM-80 EVO ma na swojej powierzchni inny układ lamelek, które poprawiają osiągi na mokrej drodze. Po drugie wykonana jest z ekologicznego tworzywa z krzemionką, które razem ze zmienioną konstrukcją żebra centralnego i klocków barkowych polepsza prowadzenie i przyczepność opony.
W tym roku swoje nowości na zimę zaprezentowały także Toyo i Pirelli. Pierwszy z nich – Toyo Snowprox S943 występuje w rozmiarach od 15 do 16 cali. Opona znacznie różni się od swojego poprzednika – testy producenta wskazują, że ma o 37% większą trwałość, 19% lepsze opory toczenia, 4% lepsze hamowanie na śniegu, 9% lepszą przyczepność na mokrej drodze i 5% skuteczniejszą ochronę przed aquaplaningiem.
Kolejna propozycja dla szybkich aut to Pirelli SottoZero Serie III, najnowsza odsłona sławnej serii Sottozero. W porównaniu do poprzednich modeli z tej serii opona została wyposażona w kierunkowy bieżnik. Nie bez powodu właśnie ten kształt bieżnika jest najczęściej wykorzystywany przy budowie opon zimowych, w ten sposób poprawiono osiągi opony na typowo zimowych nawierzchniach. W modelu Pirelli Sottozero 3 zadbano też o lepszą sztywność, która jest niezbędna przy dynamicznym stylu jazdy, a szczególnie przy nagłym ruszaniu czy hamowaniu. Zastosowanie specjalnych lameli 3D powoduje, że boki opony nie odkształcają się, co daje lepszy kontakt z drogą. Nowoczesne rowki obwodowe szybko i skutecznie odprowadzają wodę. Testy opony we Włoszech, Austrii, Szwecji, Finlandii i Nowej Zelandii to gwarancja tego, że opona da sobie radę w trudnych warunkach zimowych. Opona dostępna jest w rozmiarach od 16 do 21 cali (również w opcji RunFlat).
Tak więc warto poczytać o nowych propozycjach producentów, bo przecież wiadomo, że bezpieczeństwo na drodze jest najważniejsze. Nawet jeśli nasz samochód nie jest dzieckiem najnowszej technologii, to porządne ogumienie może nieraz wyciągnąć nas z poważnej opresji na zaśnieżonej lub oblodzonej ulicy.
Źródło: oponeo.pl / art. sponsorowany
oto moje subiektywne opinie na temat opon zimowych
klasa budżet
Dębica Frigo 2-najlepsza opona w tej klasie na ciężkie warunki zimowe
Matador MP52,Barum Polaris 3,Sawa Eskimo 3-najlepsze w tej klasie uniwersalne opony zimowe,o zrównoważonych parametrach na wszystkich nawierzchniach
Kormoran snow pro b2,riken snowtaim b2-typowe średniaki w tej klasie,opony na duże przebiegi
kelly winter st-najbardziej komfortowa opona w tej klasie,do tego sprawdza się nawet w ciężkich warunkach,nawet na lodzie.
Jak widać w klasie budżet dominują opony produkowane w Polsce,lub okolicach :-) :-):-) . Dlaczego nie ma tu żadnej chińskiej opony???? Po prostu nie mam do tych opon zaufania,a jak zaznaczyłem na początku jest to moja subiektywna opinia,wszystkie wymienione tu marki są własnością wiodących koncernów oponiarskich(Goodyear,Michelin,Continental),a to moim zdaniem gwarantuje jakość wykonania tych opon.Pozdrawiam,może za jakiś czas opiszę klasę średnią .