Długo się zastanawiałem – jakie jest ulubione zajęcie Polaków? Chociaż nie powinno się generalizować, to wydaje mi się, że jest to narzekanie. Mamy w sobie coś takiego, że nie potrafimy się cieszyć z tego co mamy. Wolimy porównywać się do innych. Powodów do narzekań znajdziemy setki tysięcy albo i więcej. Powodów do radości – zdecydowanie mniej. Podobną analogię widzimy w motoryzacji. Przecież to nasi zachodni sąsiedzi jeżdżą nowymi samochodami, przecież to tam produkowane są obiekty westchnień i marzeń wielu z nas – Audi, BMW czy Mercedes. Kontynuując – Czesi mają swoją Skodę, Włosi dbają tylko o swoje podwórko i do tego zabrali nam produkcję Fiata Pandy, podczas gdy produkcja zakładu w Tychach z roku na rok spada. A my Polacy, co mamy?
Jedne z najstarszych aut w Europie. Brak rozwiniętej sieci stacji do ładowania samochodów elektrycznych, wciąż niewystarczającą długość autostrad i tras szybkiego ruchu. Mamy też wysoką śmiertelność wypadków i brak perspektyw na lepsze jutro. Prawda, że nie napawa to optymizmem? Pomimo wielu argumentów podkreślających naszą słabą pozycje w świecie motoryzacji jest też kilka, które pozwalają obalić to stwierdzenie. W wielu dziedzinach ściśle związanych z motoryzacją jesteśmy liderem. Można nawet powiedzieć, że trudno nas zastąpić. Nie wierzycie? Poniżej zamieszczam kilka przykładów.
Fabryka Volkswagen w Antoninku
Bardzo ważna fabryka z punktu widzenia niemieckiego producenta. Od 1993 roku produkowano tu model T4 oraz wersję Caravelle. Z biegiem czasu zakład rozbudowywał się o kolejne punkty. Pierwszym z nich była duża odlewnia, która powstała wydzierżawionych terenach przy zakładach H. Ciegielskiego w Poznaniu. W 2001 roku otwarto Zakład nr 2 – Zakład Budowy Samochodów Specjalnych przy ul. św. Michała w Poznaniu. Od 2005 roku zakład produkował modele T5 oraz Caddy. W ostatnim czasie fabryka przeszła gigantyczną modernizację w związku z rozpoczęciem produkcji nowego modelu. Niezwykle ważnym przedsięwzięciem z tym związanym była przy tym rozbudowa spawalni. Za wsparcie produkcji odpowiedzialnych jest tutaj aż 450 wielofunkcyjnych robotów. Od końca 2020 roku pod Poznaniem powstaje V generacja modelu Caddy. To właśnie stąd model ten jest transportowany na inne rynki. Oprócz popularnego kombivana to właśnie tu powstaje kolejna wersja dostawczego modelu o nazwie T6.

Mercedes-Benz Manufacturing Poland w Jaworze
Fabryka niemieckiej gwiazdy w Polsce? To bez cienia wątpliwości powinien być powód do dumy. Inwestycja w zakład pochłonęła 3 miliardy złotych. Mocno zautomatyzowany zakład Mercedes-Benz Manufacturing Poland powstał na powierzchni 50 hektarów. Ta nowoczesna fabryka może pochwalić się 100 robotami, 220 pojazdami autonomicznymi i wyjątkową dbałością o środowisko. Wspomniany zakład jest bardzo proekologiczny. Jest on w 100 proc. zasilany energią odnawialną z pobliskiej farmy wiatrowej Taczalin. Ciepło zaś jest produkowane z biomasy. To właśnie tu powstają baterie do modeli elektrycznych oraz elektrycznych w wersji plug-in. Docelowo ma powstawać tu 100.000 sztuk akumulatorów rocznie. Wielkość inwestycji najlepiej obrazuje zdjęcie placu wykonane przez rozpoczęciem budowy fabryki.

Fabryka Volkswagen we Wrześni
Kolejna strategiczna fabryka w Polsce. Stosunkowo nowy zakład, który od 2016 roku produkuje dostawczy model Crafter. Skala inwestycji była ogromna. Budowa i uruchomienie fabryki pochłonęło 800 milionów euro. Ogromne wrażenie robi również wielkość obiektu. Powierzchnia zakładu wynosi 220 ha, co w przybliżeniu odpowiada 300 boiskom piłkarskim. Na terenie fabryki działa nowoczesna Hala Budowy Karoserii, Lakiernia, Hala Montażu oraz Park Dostawców. Obecnie we wrzesińskim zakładzie pracuje około 3000 osób. Wspomniany na samym początku Crafter powstaje aż w 69 wariantach. To tutaj produkowana jest także wersja elektryczna modelu. Ciekawostką jest również fakt, że tutaj we Wrześni powstaje bliźniaczy model Craftera – Man TGE.

Opel Manufacturing Poland.
Siedziba zakładu mieści się w specjalnej strefie ekonomicznej w Gliwicach. Rozpoczęcie jej działania datuje się na 1998 rok. Pierwszym modelem, który powstawał w tym zakładzie była popularna w Polsce Astra Classic. Jak się później okazało zakład sprostał wysokim wymaganiom Niemców którzy od 2000 roku powierzyli nam produkcję modelu Agila. Tym samym zakład z Gliwic stał się jedynym na świecie miejscem gdzie produkowany był ten model. 95% produkcji Agili szło na eksport. Ciekawostką jest fakt, ze w latach 2005-2007 w tej samej fabryce powstawał Suzuki Wagon R+. Kolejnymi modelami, które powstawały w zakładzie Opel Manufacturing Poland były Astra Classic II, Zafira II, Astra II sedan i Astra IV w wersji pięciodrzwiowej. Obecnie w Polsce powstaje V generacji kompaktu Opla oraz kabriolet o nazwie Cascada.

FCA Poland Tychy
To chyba najbardziej utytułowana fabryka samochodów w Polsce. Przeprowadzony w grudniu 2015 roku audyt potwierdził ponownie przynależność tyskiego zakładu do grona najlepszych fabryk przemysłu motoryzacyjnego w Europie, szczycących się certyfikatem Gold Level wg „World Class Manufacturing” Zakład zajmuje 2,4 mln m² powierzchni, z czego na hale produkcyjne i budynki usługowe przypada 0,5 mln m². Jest jednym z największych zakładów produkcyjnych w Europie. Obecnie zatrudnia około 2600 osób. Z uwagi na wielkość uznawany jest za małe miasteczko montażowe. Lista samochodów, które były produkowane w Tychach jest naprawdę długa. Pomimo tego, że zakład jest niejednokrotnie wyśmiewany (np. z uwagi na zabranie produkcji Fiata Panda II – co jak się okazuje było decyzją strategiczną Włochów) to stanowi on kluczowy element układanki włoskiego koncernu. Wystarczy wspomnieć na arcyważne modele, które tu powstawały. Uno, Palio Weekend czy Siena to tylko modele mniej znane dla osób, które nie żyją światem motoryzacji na co dzień. Kiedy jednak wspomnimy modele Panda II czy 500 to już nikt nie będzie miał wątpliwości, że to bardzo duży i prężnie działający zakład. Do niedawna w Tychach powstawał również Ford Ka. Oprócz wyżej wspomnianych produkuje się tutaj Lancie Ypsilon oraz najmniejsze wersje Abartha.

FCA Powertrain Poland (Bielsko-Biała)
To kolejny ważny punkt na mapie Polski. To właśnie tutaj powstawał kultowy Fiat 126p który zmotoryzował Polskę. Liczba modeli produkowany przez ten zakład jest równie imponująca jak w przypadku zakładu w Tychach. Oprócz wspomnianego „Malucha” w Bielsku-Białej powstawały m.in. modele Cinqucento, Seicento, Palio Weekend, Siena. Po przeniesieniu produkcji kluczowych modeli do Tychów zakład rozpoczął produkcję podzespołów na masową skalę. To właśnie tutaj powstawał wyjątkowo trwały silnik diesla o pojemności 1,3 l z serii Multijet. Silnik ten został doceniony w całej Europie i przyznano mu tytuł „International Engine of the Year”. Kolejna jednostka, która powstawała w polskim zakładzie FCA to dwucylindrowe silniki benzynowe z innowacyjnym systemem TwinAir. Ta jednostka również została doceniona i podobnie jak diesel otrzymała prestiżową nagrodę „International Engine of the Year”. Obecnie produkowane są tu nowoczesne jednostki benzynowe turbo: 3-cylindrowy silnik o pojemności 1.0 litra oraz 4-cylindrowy silnik o pojemności 1.3 litra. Obie jednostki spełniają wyśrubowane normy emisji spalin Euro6. Do tej pory powstało tu prawie 6 mln silników.

Wymienione wyżej zakłady powinny być powodem do dumy dla nas Polaków. Produkcja wielu modeli, jak i komponentów dowodzi, że nasze zakłady stoją bardzo wysoko w hierarchii zachodnich koncernów. Zakłady te nie tylko dają pracę naszym rodakom ale też sprawiają, że Polska staje się rozpoznawalna na arenie europejskiej jak i na świecie. Powinniśmy być dumni, że jesteśmy odpowiedzialni za produkcję wielu kluczowych modeli oraz podzespołów do różnych marek.
Oprócz wyżej wspomnianych zakładów warto przypomnieć także o zakładzie Solaris Bus & Coach, który jest jednym z wiodących producentów autobusów miejskich, międzymiastowych i trolejbusów w Europie.

Tekst: Paweł Oblizajek
Zdjęcia: Materiały prasowe