Czyli co trzeba wiedzieć, żeby uzyskać prawo jazdy?
Na początek formalności
Aby przystąpić do kursu nauki prawa jazdy wymagane jest przede wszystkim zdobycie PKK, czyli Profilu Kandydata na Kierowcę. Pierwszym krokiem do uzyskania takiego dokumentu jest pozytywnie przejść badań lekarskich wykonane przez lekarza uprawnionego do badania kierowców. Uprawnienia takie często posiada lekarz pierwszego kontaktu, ośrodki szkoleniowe często współpracują z odpowiednimi osobami. Zaoszczędzi to szukania oraz czasem jest wliczone w cenę kursu.
Jeśli wybrany ośrodek szkolenia nie oferuje takiej opcji, trzeba udać się do lekarza na własną rękę. Gdy zostaniecie zbadani i doktor stwierdzi, że wszystko jest w porządku, wypisze wam orzeczenie stwierdzające brak przeciwwskazań do prowadzenia pojazdów. Badanie takie kosztuje około 100 – 200 zł.
Kolejną rzeczą, którą trzeba posiadać, jest wasza fotografia. Wystarczy udać się do fotografa i poprosić o zrobienie zdjęcia – będzie ono potrzebne podczas wizyty w urzędzie, w którym będziecie składać wniosek o PKK. Wniosek ten rozpatruje wydział komunikacji właściwy dla waszego miejsca zamieszkania. Po odczekaniu w kolejce dostaniecie kartkę z wygenerowanym numerem PKK.
Wybór ośrodka szkolenia kierowców
W Internecie jest mnóstwo ofert, dla pewności najlepiej wybierać te najbardziej popularne lub z największą ilością pozytywnych komentarzy. Średni koszt kursu na prawo jazdy kategorii A to około 1600 zł, w zależności od szkoły, którą wybierzecie. W przypadku gdy zdający posiada już kategorię A2, często można zapisać się na przyspieszony kurs, w którym pomija się teorię, a jazd jest mniej. Oprócz tego zdający jest zwolniony z egzaminu teoretycznego. Jest to z jednej strony wygodne dla osób, które codziennie jeździły motocyklami, jednak czasem lepiej wybrać zwyczajny kurs, aby przypomnieć sobie dokładnie wszystkie aspekty.
Samo szkolenie składa się z 30 godzin zajęć teoretycznych, podczas których uczymy się zasad oraz praw, które regulują prowadzenie pojazdów oraz 20 godzin zajęć praktycznych, podczas których doskonalimy naszą technikę jazdy.. Tak jak przy kategorii B, kategoria A cechuje się konkretnymi zadaniami, które są ćwiczone do perfekcji podczas kursu. Charakterystyka prowadzenia motocykla jest nieco inna niż samochodu, więc naturalnie będą to inne zadania. Nie będę się rozwodził nad tym jak wygląda 20 godzin jazd, od razu przejdę do tego co Was spotka na egzaminie.
Egzamin krok po kroku
Pierwszą istotną rzeczą, o której wiele osób zapomina, jest odpowiednia odzież motocyklowa. Kask, ochraniacze, kurtka, długie spodnie, rękawiczki (zakrywające całe dłonie) i odpowiednie buty (najlepiej wysokie, chroniące kostkę). Warto mieć te elementy stroju przy sobie (kask i ochraniacze otrzymacie od ośrodka egzaminacyjnego). Resztę trzeba obowiązkowo posiadać. Przyjście w nieodpowiednim ubraniu, na przykład krótkich spodenkach, koszulce i klapkach będzie skutkować zakończeniem egzaminu z wynikiem negatywnym.
Ponadto, jeśli podczas badań lekarskich lekarz zaznaczył, że musicie posiadać okulary korekcyjne bądź szkła kontaktowe, bezwzględnie powinniście się w nich pojawić podczas egzaminu, gdyż w innym przypadku nie zostaniecie do niego dopuszczeni.
Poszczególne zadania na egzaminie
Pierwszym stricte praktycznym zadaniem jest sprawdzenie stanu technicznego pojazdu. Zadania podzielone są na dwie grupy. W jednej grupie znajdziemy na przykład sprawdzenie poziomu oleju w silniku, poziomu płynu hamulcowego bądź działania sygnału dźwiękowego, w drugiej grupie zaś możemy natknąć się na kontrolę świateł pozycyjnych/postojowych, świateł mijania, świateł drogowych, świateł hamowania „STOP”, świateł kierunkowskazów albo świateł awaryjnych.
System losuje dwa zadania, po jednym z każdej grupy. Ważne jest, aby oprócz poprawnego wskazania części motocykla, opisowo je wytłumaczyć. Przykładowo: podczas sprawdzenia poziomu oleju w silniku nie będziecie musieli wyciągać wskaźnika oleju, wystarczy jedynie, że opiszecie jak poprawnie to zrobić. Kolejną ważną rzeczą, o której trzeba pamiętać, jest sprawdzenie stanu łańcucha (luzu), nawet jeśli nie zostaniecie o to poproszeni. W tym celu podchodzicie do motocykla od strony łańcucha i naciągacie go mniej więcej na połowie jego długości. Luz łańcucha różni się zależnie od motocykla, czasem informacje o tym jaka powinna być ta wartość można znaleźć na naklejkach znajdujących się na wahaczu.
Po pozytywnym zaliczeniu dwóch zadań kontrolnych zostaniecie poproszeni o ustawienie motocykla do jazdy (przeprowadzenie motocykla). Zadanie to możecie wykonać w maksymalnie 3 ruchach, nie można przy tym przejechać motocyklem po białej linii ani go wywrócić (oznacza to koniec egzaminu) ani też najechać na białą linię (liczy się jako błąd). Po tym zadaniu można przejść do następnego etapu, w którym będziecie już jeździć motocyklem.
Przed rozpoczęciem jazdy za każdym razem trzeba upewnić się o możliwości ruszenia, spoglądając w lewą oraz prawą stronę.
Zadania jakie czekają zdających to:
– ósemka – pięciokrotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8;
– slalom wolny – dwukrotny przejazd pomiędzy 5 bramkami;
– slalom szybki – przejazd przez pierwszą bramkę, slalom między 3 pachołkami, wyjazd przez drugą bramkę;
– ominięcie przeszkody – dwukrotny ominięcie przeszkody na pasie ruchu (raz z lewej, raz z prawej strony)
– ruszanie z miejsca na wzniesieniu
– hamowanie awaryjne
– zatrzymanie w miejscu wyznaczonym
Podczas wykonywania tych zadań trzeba pamiętać o tym, że nie można przejechać przez linię ciągłą, przewrócić pachołka ani też wywrócić się na bok. Błędy te dyskwalifikują z egzaminu. Najechanie na linię ciągłą oraz podparcie się nogą podczas jazdy oznacza konieczność powtórzenia zadania. Ważne jest, żebyście pamiętali o tym w sytuacji, kiedy coś nie wyjdzie, gdyż możecie to wykorzystać na swoją korzyść.
Po wykonaniu wszystkich zadań poprawnie przychodzi pora na wyjechanie z placu ćwiczeń i ruszenie na miasto, które powinno być już tylko formalnością. Osobiście uważam, że w przypadku egzaminu kat. A trudniejszą częścią są zadania na placu. Wyjeżdżając na miasto pierwsi jedziecie wy, za wami jedzie samochód z kierowcą oraz instruktorem na miejscu pasażera. On też wydaje wam polecenia co do kierunku jazdy.
Co po zdanym egzaminie?
Kiedy już zakończycie egzamin z wynikiem pozytywnym jedyną rzeczą, jaka pozostaje do zrobienia, to udanie się do swojego urzędu komunikacji. Tam trzeba tylko złożyć wniosek o wydanie prawa jazdy wraz z dowodem zapłaty. Po około 2 tygodniach w urzędzie będzie czekać na odebranie upragniony dokument. Dzięki temu będziecie mogli całkiem legalnie poruszać się motocyklami po drogach. Ostatnią rzeczą jest kupienie motocykla i cieszenie się wiatrem we włosach.
Mateusz Łukasik