• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Elektryczne
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
  • Współpraca
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Elektryczne
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
  • Współpraca
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Prawo jazdy na motocykl – jakie są kategorie?

Redakcja Motopodprad Autor Redakcja Motopodprad
21/09/2019
w Dwa koła
0
DSC 0008

DSC 0008

369
SHARES
3.4k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Myślisz o rozpoczęciu przygody z motocyklami, ale nie orientujesz się w regulacjach prawnych? Od jakiego wieku można się ubiegać o prawo jazdy na motocykl? Jakie są dostępne kategorie, które pozwolą na prowadzenie jednośladów? Poniżej opiszemy wszystko po kolei.

Wielu z nas zaczynało przygodę z motocyklami w młodym wieku, niejednokrotnie jeżdżąc bez posiadanych do tego odpowiednich uprawnień. Przychodzi jednak czas, kiedy nie można pozwolić sobie na lekkomyślność i trzeba zdobyć dokument, który pozwoli nam poruszać się motocyklami legalnie.

Warto przeczytać

Niezbędne akcesoria motocyklowe jakich potrzebuje posiadacz jednośladu?

Pokrowiec na motocykl – jaki wybrać, aby był najlepszy?

Twój motocykl czeka na gwiazdkę

Podział kategorii praw jazdy dotyczących motocykli zawarty jest w Ustawie o kierujących pojazdami z dnia 5 stycznia 2011 r. (Dz. U. 2011 Nr 30 poz. 151) wraz z aktualizacjami. W 2013 roku przedstawione zostały nam kategorie AM oraz A2, a rok później posiadacze kategorii B również dostali nowe uprawnienia.

Kategoria AM

Zaczynając od pierwszej kategorii wymienionej w Art. 6 ww. ustawy – prawo jazdy kat. AM pozwala jej posiadaczom na prowadzenie motoroweru (pojazd dwu- lub trójkołowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3 lub w silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h) lub czterokołowca lekkiego (pojazd, którego masa własna nie przekracza 350 kg, zaś maksymalna prędkość jazdy to 45 km/h). Minimalny wiek, jaki trzeba osiągnąć, aby móc się o nią ubiegać, to 14 lat. (przy czym wymagana jest pisemna zgoda rodziców w przypadku gdy jeszcze nie ma się 18 lat).

Aby zdobyć prawo jazdy kategorii AM trzeba przejść egzamin, podobnie jak w przypadku innych uprawnień. Należy mieć badania lekarskie, zdjęcie, PKK (Profil Kandydata na Kierowcę), przejść kurs w ośrodku szkolenia oraz pozytywnie zdać egzamin. Dopiero wtedy będzie można cieszyć się wiatrem we włosach podczas śmigania na motorowerach.

Ciekawostką jest to, że ci, którzy zdążyli ukończyć 18 lat przed 19 stycznia 2013 r. (data wejścia w życie ustawy o kierujących pojazdami), nie potrzebują prawa jazdy, aby prowadzić te pojazdy, gdyż poprzednie regulacje im na to zezwalały. Jednak jeśli ktoś ukończył 18 lat po tej dacie – wymagane jest od niego zdobycie kat. AM.

Autobaza.pl

Darmowe Sprawdzenie VIN

Sprawdź wypadkową przeszłość pojazdu

Kategoria A1

Przechodząc do kolejnej w kolejności kategorii – A1 jest swoistym wprowadzeniem w przygodę z motocyklami. Kategoria ta pozwala na jazdę motocyklem o pojemności silnika nieprzekraczającej 125 cm3 i maksymalnej mocy 11 kW, gdzie stosunek mocy do masy własnej nie przekracza 0,1 kW/kg, motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW oraz pojazdami wymienionymi w kategorii AM. Warunki te spełnia np. Honda CBF125. O prawo jazdy kat. A1 może ubiegać się osoba, która ukończyła 16 lat (wymagana zgoda rodziców przed ukończeniem lat 18). Jest to właściwie przejściowe rozwiązanie dla osób, które jeszcze nie ukończyły 18 lat, a bardzo chcą usiąść za kierownicą jednośladu, chociaż nawet 125 potrafią dać dużo zabawy z jazdy.

Honda CB125F

Kategoria A2

Kolejna kategoria prawa jazdy daje już możliwość poruszania się motocyklami o konkretnej mocy. Posiadacze A2 mogą jeździć  motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla, motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW oraz pojazdami określonymi w kategorii AM. Posiadacze tej kategorii mogą usiąść za kierownicą dużej ilości motocykli, np. Honda CB500X, Kawasaki Ninja 300 czy KTM Duke 390.

Prawo jazdy kat. A2 mogą zrobić osoby, który ukończyły 18 lat, ponadto posiadanie jej  przez 2 lata gwarantuje, że o prawo jazdy kat.  A będzie można ubiegać wcześniej (najwcześniej w wieku 20 lat, przy czym normalny wiek, od którego można ubiegać się o kat. A to 24 lata).

Kategoria A2 to nie tylko początek dla osób, które są pewne swojej miłości do jednośladów i chcą uzyskać dostęp do największych maszyn – jest to także idealne rozwiązanie dla kierowców, którzy szukają alternatywy dla samochodu podczas poruszania się po mieście bądź chcą po prostu dobrze się pobawić i poszaleć –rynek motocyklowy oferuje wiele maszyn, które całkowicie wystarczą do szybkiej i ekscytującej jazdy. Niektórzy kierowcy poprzestają na tej kategorii, jednak po co się ograniczać…?

Suzuki DL V-Strom 250

Kategoria A

Ostatnia kategoria prawa jazdy na motocykle, do której dąży większość. Pozwala nam na dobór maszyny bez ograniczeń (o ile motocykl jest dopuszczony do ruchu). Minimalny wiek jaki jest wymagany do ubiegania się o kategorię A to 24 lata, jednak tak jak wspomniałem przedtem, osoby, które zrobiły prawo jazdy kat. A2 w wieku 18 lat bądź później są w stanie starać się o kat. A po 2 latach od posiadania poprzedniej kategorii. Ponadto żołnierze oraz funkcjonariusze Policji, Straży Pożarnej oraz Straży Granicznej mogą ubiegać się o prawo jazdy kat. A już od 18 roku życia. Oprócz motocykla będziemy w stanie prowadzić także pojazdy określone dla prawa jazdy kategorii AM.

Photo by Yunming Wang on Unsplash

Kategoria B

Jak już napisałem na wstępie – od 2014 roku posiadacze prawa jazdy kategorii B mogą jeździć czymś więcej oprócz samochodów. W wyniku zmiany ustawy kierowcy (jeżdżący co najmniej 3 lata) są w stanie kierować pojazdami wymienionymi w kategorii A1, tj. przede wszystkim motocyklami o pojemności do 125 cm3.

Kierowcy z kat. B mogą kierować również mocniejszymi trójkołowcami z homologacją L5e, np. Yamaha Tricity, Piaggio MP3, Peugeot Metropolis – na takich samych zasadach, jak motocyklami/skuterami o pojemności 125cc.

Aby uzyskać uprawnienia do prowadzenia motocykli należy przejść szkolenie w ośrodku szkolenia kierowców, a następnie zdać egzamin państwowy. Dopiero wtedy legalnie będziemy mogli cieszyć się jazdą na naszym jednośladzie. Więcej o kursie i egzaminie możecie przeczytać tutaj.

Zmiany w rodzajach kategorii prawa jazdy w pewnym sensie doprowadziły do zwiększenia się ilości motocykli na drogach. Przyczyniło się do tego przede wszystkim dopuszczenie kierowców posiadających prawo jazdy kat. B do motocykli o małej pojemności. Czy zmiany te wyszły na dobre? Patrząc z perspektywy lat można stwierdzić, że jak najbardziej. Zwiększyła się dzięki temu świadomość społeczeństwa na temat jednośladów, co przekłada się na wyższy poziom bezpieczeństwa na drogach, a to już jakiś sukces.

Mateusz Łukasik

Tagi: dwa kołamotocyklmotorprawo jazdy
Poprzedni post

Test: Ford Focus Active Crossover 1.5 EcoBoost 182 KM AT – pełny sprzeczności

Następny post

Test: Honda CBF125

Redakcja Motopodprad

Redakcja Motopodprad

Podobne artykuły

akcesoria na motor3

Niezbędne akcesoria motocyklowe jakich potrzebuje posiadacz jednośladu?

Autor Redakcja Motopodprad
14/09/2021
0

Mimo tego, że jesień jest coraz bliżej, to w dalszym ciągu możemy spotkać na drogach wielu motocyklistów. Sam jednoślad, czy...

pokrowiec

Pokrowiec na motocykl – jaki wybrać, aby był najlepszy?

Autor Redakcja Motopodprad
25/12/2020
0

Jeżeli chcemy uchronić nasz motocykl przed zadrapaniami, wgnieceniami czy blaknięciem lakieru, dobrze jest zakupić odpowiedni pokrowiec ochronny. Jaki wybrać, aby...

motorbike 2336780 1280

Twój motocykl czeka na gwiazdkę

Autor Redakcja Motopodprad
23/12/2020
0

Gwiazdka i święta to dobry okres żeby pomyśleć o swoich bliskich, zdrowiu, ale także o rzeczach, które kochamy. Dla każdego...

Askoll NGS3 glowne

Test: Askoll NGS3 – powiew świeżości

Autor Arkadiusz Jurczewski
02/11/2020
0

Nowa seria skuterów Askoll NGS pojawiła się w sprzedaży w połowie lipca 2020 roku. Udało mi się go przetestować. Wcześniej...

Następny post
DSC 0052

Test: Honda CBF125

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe

© 2023 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Elektryczne
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
  • Współpraca

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Elektryczne
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
  • Współpraca

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET

Go to mobile version
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.Zamknij