Wielki powrót Lancii stał się faktem. Doniesienia płynące z mediów w końcu znalazły potwierdzenie w oficjalnym komunikacie. To dobra wiadomość dla rynku motoryzacyjnego, a przede wszystkim dobra wiadomość dla miłośników marki.
Na wstępie należy przypomnieć, że włoska marka nie wycofała się całkowicie ze sprzedaży nowych samochodów. Jednak jej sprzedaż jest mocno ograniczona. Bynajmniej nie chodzi tu o wolumen sprzedaży (ten jest większy niż innej marki koncernu – Alfa Romeo,) a o ograniczoną liczbę modeli i sieć dystrybucji. Lancia oferowana jest wyłącznie we Włoszech, a jedynym dostępnym modelem jest produkowany w Polsce Ypsilon.
Nie tak dawno odwiedził Polskę szef marki Luca Napolitano. Była to doskonała okazja by zapytać o przyszłość Lancii. Informacje, które przekazał ucieszą nie tylko miłośników marki, ale również klientów poszukujących nowego samochodu. Z informacji, które udało się uzyskać Lancia ma przygotowany plan wprowadzania nowych modeli aż do 2028 roku. Plan ten zakłada produkcję trzech nowych modeli : nowego Ypsilona w wersji hybrydowej i elektrycznej, kompaktowego crossovera, oraz kompaktowego hatchbacka z premierą. Pierwszy nowy model pojawić ma się już w 2024 roku. Ostatnim model pojawi się zaś w 2028 roku.
Dla szefa Lancii oprócz wolumenu sprzedaży bardzo istotnym faktem będzie rentowność całego przedsięwzięcia. Potwierdził on też, że środki na uruchomienie i produkcję nowych modeli są już zabezpieczone i nie ma obaw związanych z rezygnacją z dotychczasowego planu.
Nieco gorszą informacją jest fakt, że Lancia wraz z Alfą Romeo i DS-em została umieszczona przez Stellantisa w gronie marek premium. Ma to być marką kojarzona z prestiżem, komfortem i jakością. Alfa Romeo zaś to marka która będzie kojarzyła się ze sportem. W ten oto kolejny raz zapadła decyzja o zerwaniu z historią marki, która przecież odnosiła ogromne sukcesy w motorsporcie. To też kolejna próba powielenia pomysłu, który nie udał się po przejęciu Chryslera.
Plan ekspansji Lancii w Europie ma być oparty na małej sieci dealerskiej, skoncentrowanej w największych miastach, co pozwoli utrzymać koszty w rozsądnych granicach i pozwoli również zwiększyć rentowność biznesu. Lancia ma być sprzedawana wyłącznie w Europie, podczas gdy Alfa Romeo i DS będą światowymi markami.
Tekst: Paweł Oblizajek
Zdjęcia: Lancia