• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Post-pandemiczna rzeczywistość atakuje motoryzację

Adam Gieras Autor Adam Gieras
13/05/2022
w Newsy, Porady
0
renault arkana hybrid 10 1

renault arkana hybrid 10 1

261
SHARES
2.4k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Tanio już było. W ciągu roku z ogłoszeń używanych aut zniknęło ponad 150 000 ofert. Nowych samochodów z kolei w salonach nie ma, a cenniki dealerów zaliczyły mocną inflacyjną podwyżkę. Przyjrzyjmy się temu zjawisku.

Ostatnio będąc na swojej działce – mały domek pod lasem, cisza i spokój oraz mnóstwo starych gazet motoryzacyjnych, które tam zbieram – przewertowałem kilka Motorów, Auto Moto i Auto Światów sprzed 3-4 lat. Przyjrzałem się cenom prezentowanych na łamach tych pism pojazdów… i? Cóż, auta były o wiele tańsze. Dzisiaj 3-4 letnie auto, w niektórych przypadkach, wyceniane jest drożej niż jak było nowe w 2019 czy 2020 roku. Sam mam w leasingu Skodę Scalę Style z DSG, za którą jako nową zapłaciłem tyle, ile dziś kosztuje podstawa. Czy myślicie, że sprzedając ją uznałbym jakąkolwiek utratę wartości?

Warto przeczytać

W kilka sekund zarobił srogi mandat

Ambitne plany Lancii

Chcesz zdiagnozować usterkę w aucie? Spróbuj diagnostyki komputerowej

Czemu tak jest? Pandemia całkowicie zachwiała łańcuchami dostaw, a wojna w Ukrainie dokończyła dzieła. Inflacja z kolei powoduje, że zamawiając auto dziś, nie mamy pewności, ile będzie kosztowało w momencie odbioru. W niektórych przypadkach na wyjazd wymarzonymi czterema kółkami z salonu trzeba czekać półtora roku. Czasami dłużej.

Dla przypomnienia – stan na kwiecień 2022 – ceny rok rocznie średnio podskoczyły o 12,3%. O zgrozo prezesie Glapiński, inflacja wcale nie zamierza się zatrzymywać.

Ekonomia u podstaw szanowni Państwo. Zapraszam więc na wykład.

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio Ti35
Alfa Romeo Stelvio Ti35, fot. Paweł Oblizajek

Piękny SUV włoskiej marki ma w sobie to coś. Nie jest to jednak auto rozchwytywane, ale muszę przyznać, że sam zawieszam na nim oko jak tylko zobaczę. Testowałem 280-konną odmianę i uważam, że to świetne auto. Warto zauważyć, że ceny Stelvio nigdy nie były niskie, ale patrząc na całkowicie podstawową wersję dostępną w 2019 roku za 149 900 zł aż łezka się w oku kręci.

2019:

image
Podstawa od 149 900. 280 koni od 213 400 zł

2022:

image 1
Inne wersje wyposażeniowe, ale ceny znacznie wyższe!

Widać różnicę? Porównując wersję Super (2022) do Stelvio (2019) za nowe auto trzeba wyłożyć przeszło 50 000 zł więcej! 210-konny diesel zdrożał z kolei o prawie 70 000 zł.

Dacia Duster

Dacia Duster 2022
Dacia Duster 2022/ fot. Dacia official

Darzę to auto wyjątkową sympatią. Uwielbiałem pierwszą odsłonę, z prostym 4×4 i oszczędnym dieslem, ale i w nowej budzie, nawet bez 4×4, za to z tanim 1.0 z LPG spokojnie się odnalazłem. Dacia miała być autem tanim, ale praktycznym i mającym w sobie to coś. Co do taniości – tak też było jeszcze w 2020 roku. Spójrzcie na cennik.

2020:

image 2
42 900 zł i siup do nowej fury. Dobrze wyposażony diesel z napędem na cztery koła 74 900 zł.

2022:

image 3
Podstawowy Essential droższy o 14 000 zł. Diesel w wersji Prestige o 16 300 zł.

Skoda Octavia

Skoda Octavia iV glowne
Skoda Octavia iV / fot. Arek Jurczewski

Miałem Octavię III 1.4 TSI 150 KM i byłem bardzo z tego auta zadowolony. Kupiłem ją w 2018 roku za 59 000 zł. Dziś, po czterech latach, jeździ tym autem mój ojciec. „Okta” ma nadal niski przebieg – około 65 000 km, dodatkowo zyskała zastrzyk mocy + 30 KM, nowe felgi i ciemne szyby z tyłu. Niedawno obecny właściciel usłyszał ofertę odkupu – jeden z salonów Skody zaproponował mu 60 000 zł do ręki. Póki co nie skorzystał, ale kto wie…

Octavia IV generacji to auto o wiele dojrzalsze od „trójki”, choć ma swoje mankamenty – moim zdaniem zaliczyć do nich trzeba ciężką obsługę dotykowych ekranów. Przyjrzymy się jednak cenom tego auta w 2020 i obecnie, dwa lata później. Co ciekawe, tu nie widać aż tak wysokich wzrostów. Problemem jest za to dostępność, a w zasadzie jej brak. Skoda wstrzymywała produkcję podczas pandemii. To mocno odbiło się na realizacji zamówień klientów.

2020:

image 4
82 200 za podstawowe 1.0 tsi. 130 000 zł za dobrze wyposażonego diesla

2022:

image 6
O wiele bardziej rozbudowany cennik.

Przeciętnie 9-10 tys. zł więcej, czyli ceny wyglądają na podniesione jedynie o wskaźnik inflacji.

BMW 3

BMW M3 Competition Sedan M xDrive 2022 1280 18
BMW M3 Competition Sedan M xDrive/ fot. BMW official

Nie jeździłem nową trójką, choć słyszę o niej same ochy i achy. Uwielbiam za to do dziś F30 i nawet niedawno rozważałem leasing takiego auta – niestety oferta Bavaria Motors na 3-letni leasing 124% wyhamowała mój entuzjazm. A co stało się z cenami? Porównajmy 2019 i 2022.

2019:

image 7
Podstawa od 156 200. 190-konny diesel od 161 500. Należy pamiętać, że nikt nie kupuje golasów.

2022:

image 8
Średnio 12 000 zł drożej, choć 330d jedynie 2000 zł drożej

Ceny, jak w przypadku Skody, zaliczyły jedynie inflacyjną zwyżkę. Natomiast co z tego, skoro odbiór zamówionego teraz BMW w tym roku praktycznie nie jest możliwy (może pojedyncze egzemplarze). Spójrzmy na cenę 3-letniego egzemplarza z początku produkcji. Przebieg 23 000 km, wygląda jak nowy, ale dowód rejestracyjny nie kłamie. Cena? 167 900 zł.

image 9
fot. Mirai używane

Mógłbym oczywiście znaleźć więcej przykładów, ale z powyższych widać, że 15% wzrost cen aut to minimum, z jakim mamy do czynienia na przestrzeni 2-3 ostatnich lat. O wiele ciekawiej robi się jednak na rynku wtórnym. Tu ceny biją wszelkie rekordy, a dobre 2-3 letnie samochody idą jak świeże bułeczki. Zresztą nawet zadbane 10-latki drożeją. Niedawno widziałem Hondę Civic z 2007 roku za 30 000 zł. Sprzedała się w jeden dzień!

Z tego co słychać w opiniach ekspertów, taniej już nie będzie. Ceny aut będą zatem rosnąć i coraz trudniej będzie o auto z silnikiem spalinowym. Przewaga hybryd i elektryków będzie coraz większa, bo producenci przestawili się na „zero polution”, które zwyczajnie im się opłaca – sprzedaż samochodów spalinowych wiąże się z dopłatami emisyjnymi.

Być może dlatego właśnie na samochody elektryczne w salonach czeka się najkrócej…

AG

Tagi: ceny autdrożyznaile za nowe autoinflacjałańcuch dostawnowe autopandemiawojna
Poprzedni post

Rolls-Royce Phantom w nowej odsłonie

Następny post

Test: Volvo XC40 P8 Recharge Twin – odważne wejście w świat elektryków

Adam Gieras

Adam Gieras

Cześć! Jestem pomysłodawcą portalu MotoPodPrąd i od samego początku pełnię zaszczytną funkcję redaktora naczelnego. Urodziłem się w 1984 roku w Warszawie, z wykształcenia jestem politologiem i prawie dziennikarzem (jak prezydent Kwaśniewski, chociaż studiów nie skończyłem...), a od kilku lat zawodowo poruszam się w świecie afiliacji. Myślę, że mogę nazywać się pasjonatem motoryzacji od dziecka – już w wieku 2-3 lat pytałem o każdy samochód spotkany na ulicy: „co to?”, a dorośli musieli udzielać odpowiedzi. W wieku 10 lat pamiętałem dane techniczne i ceny wszystkich modeli dostępnych na polskim rynku – prenumerata gazety „Auto Bazar” była dla mnie ważniejsza niż nowy rower czy deskorolka. Prawo jazdy zacząłem robić na 3 miesiące przed ukończeniem 17 lat i odkąd odebrałem upragniony dokument nie rozstaję się z czterema kółkami. Dzięki motopodprad.pl udało mi się spełnić nie jedno marzenie – za co dziękuję także Wam, Czytelnikom. Prowadziłem kilkaset samochodów, więc myślę, że wreszcie poza teoretyzowaniem, mogę coś o motoryzacji powiedzieć i być może będę miał rację. Z testowania czerpię przyjemność, ale nie mierzę samochodów linijką, nie sprawdzam każdego plastiku pod względem faktury, nie interesuje mnie jaki rodzaj koła zapasowego lub zestawu do pompowania znajduje się pod podłogą. Od tego są inni. Uwielbiam auta z przełomu lat 80- i 90-tych. W moim garażu stoją obecnie Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG z 2020, Mercedes W124 E-24 K-Jet, 220 KM, BMW e39 525 TDS 143 KM - ostatni Mohikanin i mój codzienny towarzysz niedoli. Nie jestem entuzjastą elektryków. Zauważam mnóstwo problemów z wprowadzeniem nowej metody napędów i z przerażeniem obserwuję jak bardzo ludzie ulegają nowej fali - w tym wielu kolegów i koleżanek po fachu. Ja z kolei wolałbym podejście "zero waste" - auto powinno służyć latami kolejnym właścicielom, z czego jak najdłużej pierwszemu z nich. Powinno być tak wykonane tak, żeby jego eksploatacja była bezproblemowa i tania. To jest podejście proekologiczne. Każde inne tylko udaje, że nim jest.

Podobne artykuły

audi a3 mandat

W kilka sekund zarobił srogi mandat

Autor Konrad Stopa
27/05/2022
0

Kierowca tego Audi A3 nie miał dobrego dnia. Podjął kilka złych decyzji i w kilka sekund zarobił mandat na prawie...

Ambitne plany Lancii

Ambitne plany Lancii

Autor Paweł Oblizajek
26/05/2022
0

Wspaniała historia marki rozmieniana jest na drobne. Niegdyś legenda jest dzisiaj sprzedawana na jednym rynku europejskim - we Włoszech. Według...

qsc diagnostyka

Chcesz zdiagnozować usterkę w aucie? Spróbuj diagnostyki komputerowej

Autor Redakcja Motopodprad
26/05/2022
0

Nawet nastoletnie auta są przystosowane do tego, by diagnozować ich dolegliwości z pomocą komputera. To najlepszy sposób, na sprawdzenie, który...

polestar 3 teaser

Polestar 3 – elektryczny SUV od Szwedów

Autor Konrad Stopa
24/05/2022
0

A tak naprawdę od chińskiego Geely, który jest aktualnie właścicielem Volvo. Producent zapowiada kolejny elektryczny model tej marki. Polestar 3...

Następny post
volvo xc40 recharge 01

Test: Volvo XC40 P8 Recharge Twin – odważne wejście w świat elektryków

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe
  • Pozycjonowanie stron vd.pl

© 2022 MotoPodPrad.pl & AF Instruments Sp. z o. o.

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & AF Instruments Sp. z o. o.