Porsche 718 Spyder RS to najnowsze dzieło firmy ze Stuttgartu. Po raz pierwszy w centralnosilnikowym modelu ze składanym dachem wykorzystano silnik z 911 GT3.
Porsche długo czekało na to, żeby stworzyć model 718 z otwartym dachem, który miałby dużą moc, a zarazem byłby odpowiednikiem 718 Cayman GT4 RS. Lata lecą, a w niemieckiej firmie najwyraźniej wysłuchano potrzeb klientów, bo oto pojawiła się taka wersja. Nazywa się 718 Spyder RS i ma na wyposażeniu silnik z 911 GT3 Cup.
Kluczowa jest aerodynamika
Przód nowego Porsche 718 Spyder RS jest prawie identyczny z 718 Cayman GT4 RS. Przednia pokrywa, została wykonana z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym. Widoczny jest również szeroki wylot powietrza nad zderzakiem.

Dwa kanały NACA poprawiają chłodzenie hamulców. Łopatki po bokach zderzaka zwiększają siłę docisku, ale przedni spojler jest nieco krótszy niż ten w 718 Cayman GT4 RS. Zamiast tylnego skrzydła 718 Spyder RS ma krawędź wyprofilowaną na kształt „kaczego ogona”.
Lecz czym byłby Spyder bez zdejmowanego dachu? Model otrzymuje ręcznie obsługiwany, jednowarstwowy, miękki dach. Składa się on z dwóch części: żagla przeciwsłonecznego oraz owiewki przeciwdeszczowej. Obie są całkowicie demontowalne i można je przechowywać w samochodzie razem lub pojedynczo.

Całość, łącznie z częściami mechanicznymi, waży 18,3 kg. To o 7,6 kg mniej niż w 718 Spyder i o 16,5 kg mniej niż w 718 Boxster. Kierowcy, którzy chcą dodatkowo „odchudzić” samochód o 8 kg, mogą – jeśli tylko pozwala pogoda – zostawić elementy poszycia w domu.
Duża moc wpływa na wnętrze
Sportowy charakter zauważalny jest również w kabinie auta. Co za tym idzie wyposażono wnętrze jedynie w niezbędne elementy funkcjonalne i ergonomiczne. Zauważyć można sportową kierownicę RS, która ma żółty pasek u szczytu.

Do tego są jeszcze standardowe kubełkowe fotele. Ich tapicerka łączy czarną skórę z perforowanymi środkowymi panelami z materiału Race-Tex w kontrastowym kolorze (Arctic Grey lub Carmine Red), z czarnym podkładem. Na zagłówkach wyhaftowano logo „Spyder RS” w odpowiednim odcieniu.
Deska rozdzielcza i elementy wykończenia są pokryte skórą.
Silnik z 911 GT3 Cup
Napęd został przeniesiony z modelu 718 Cayman GT4 RS. Sześciocylindrowy bokser o pojemności 4,0 l generuje moc 500 KM oraz maksymalny moment obrotowy 450 Nm. Połączono go z siedmiobiegową przekładnią PDK o skróconych przełożeniach. Dzięki temu zestawowi auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 3,4 sekundy. Do 200 km/h samochód rozpędza się w zaledwie 10,9 sekundy. Maksymalna prędkość wynosi 308 km/h.

Spydera RS również mocno odchudzono. Ważąc 1410 kg, Spyder RS jest o 40 kg lżejszy od 718 Spyder z PDK, a przy tym o 5 kg lżejszy od 718 Cayman GT4 RS z zamkniętym nadwoziem.
Nowe Porsche 718 Spyder RS zostanie zaprezentowane w czerwcu tego roku, podczas obchodów 75-lecia samochodów sportowych Porsche. Potem model pojawi się na Festiwalu Prędkości w Goodwood. Ceny nowego Porsche 718 Spyder RS zaczynają się od 807 tys. zł.
Konrad Grobel
Fot. Porsche