Porażka rządowego programu dopłat do elektryków

Ministerstwo Klimatu zebrało znacznie mniej wniosków o dofinansowanie niż się spodziewano.

Od dnia 26 czerwca do 31 lipca 2020 roku można było składać wnioski o dofinansowanie zakupu aut elektrycznych do Ministerstwa Klimatu. Chętni mogli dostać maksymalnie do 18 750 zł dofinansowania na zakup po spełnieniu szeregu warunków. Pieniądze w wysokości 150 mln zł podzielono na 3 osobne programy – “Zielony samochód”, “eVAN” oraz “Koliber”.

Program “Zielony samochód” przeznaczony dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej spotkał się z największym zainteresowaniem. Do Ministerstwa wpłynęło 261 wniosków, choć pula pieniędzy przeznaczonych na ten program miała objąć aż 2000 samochodów. Jeszcze niższym zainteresowaniem cieszył się program eVAN, w którym przedsiębiorcy mają szansę na dofinansowanie auta dostawczego. Wpłynęło jedynie 68 wniosków na 1000 możliwych do sfinansowania.

Renault ZOE II 8 1024x678 Porażka rządowego programu dopłat do elektryków
Podstawowe Renault Zoe to jedno z niewielu aut, które mieszczą się w ustawowym limicie 125 000 zł.

Absolutnym hitem jest ostatni program “Koliber”. Fundusz zarezerwował 40 mln zł na zakup lub leasingi tysiąca taksówek elektrycznych. Mimo to wpłynął tylko 1 (!) wniosek o dofinansowanie takiego zakupu. Jak widać Polacy nie widzą nadal sensu w samochodach elektrycznych lub po prostu programy stworzone przez Rząd nie są dla nich satysfakcjonujące. Tak czy inaczej to duży cios dla resortu, który ma bardzo ambitne plany dotyczące elektromobilności w Polsce.

Bartłomiej Puchała
źródło: IBRM Samar

Dyskusja

komentarzy

Bartłomiej Puchała

Bartek Puchała

Nie jest fanem szybkiej jazdy. Dużo większą przyjemność sprawia mu płynność prowadzenia. Dziennikarstwo motoryzacyjne to dla niego zabawa i hobby, choć marzy o przejściu na zawodowstwo. Miłośnik youngtimerów i sleeperów oraz kultowego już Top Gear - posiadacz wszystkich wydanych numerów polskiej wersji magazynu. Na co dzień upala prawie trzydziestoletnie W124.