Pasek klinowy jest bardzo ważną częścią otoczenia silnika. Odpowiada za napędzanie jednostek takich jak pompa wodna czy alternator. Zerwany element to najgorsze, co może się mu przytrafić, ponieważ niemal uniemożliwia dalszą jazda.
Z kolei jeśli piszczy, może to powodować zakłócenia typu słabe ładowanie akumulatora. Co w takiej sytuacji robić? Sklep EBMiA.pl oferujący paski klinowe pod adresem wymienia kilka najczęstszych przyczyn piszczącego paska klinowego.
Pasek klinowy i pasek wielorowkowy
Obecnie w mechanice spotykamy dwa rodzaje pasków alternatora: klinowe oraz wielorowkowe. Te pierwsze częściej występują w starszych samochodach, podczas gdy drugi typ to rozwiązanie bardziej popularne w nowszych modelach. Różnica pomiędzy nimi opiera się na tym, że pierwszy pracuje swoimi bocznymi krawędziami, a pasek wielorowkowy przylega całą powierzchnią. Jeśli powierzchnie boczne się zużyją, pasek trzeba wymienić. Najważniejsze jest odpowiednie napięcia paska. Mierzy się je w połowie odległości między kołami pasowymi. Prawidłowo napięty pasek ugnie się na oko 5-15 mm. Z kolei nowoczesny pasek wielorowkowy wyposażony jest przeważnie w automatyczne napinacze utrzymujące prawidłowy naciąg, lecz nie zapewni to mu niespieralności. Trzeba o tym pamiętać i regularnie kontrolować stan paska w swoim aucie.

Dlaczego pasek klinowy piszczy? Kilka przyczyn
Powodem, dlaczego pasek klinowy piszczy najczęściej jest zużycie lub nieprawidłowe napięcie. Często możemy wyeliminować ten problem poprawiając naciąg paska, jednak nie zawsze. Czasami możemy mieć do czynienia z jedną z następujących przyczyn:
- –wilgoć – piszczenie paska częściej można usłyszeć podczas chłodnych pór roku oraz w czasie deszczowej aury. To dlatego, że wilgoć dostaje się do środka i zmniejsza siłę tarcia. Dzieje się tak przede wszystkich w starszych autach i na wyeksploatowanym osprzęcie silnika, lecz sporadycznie przydarza się także właścicielom nowszych aut.
- –zbyt duże obciążenie urządzeń – piszczenie paska klinowe może zbyt spowodowane także zbyt dużym obciążeniem mechanizmów działających na prąd. Jeśli korzystamy jednocześnie z wielu odbiorników prądu (np. świateł, radia, wycieraczek) wzrasta obciążenie alternatora, co w skrajnych przypadkach może powodować pisk.
- –piasek i żwirek – powodem pisku paska wielorowkowego może być z kolei piasek, który dostał się do rowków. Wówczas najlepiej będzie wymienić pasek, ponieważ żwirek prawdopodobnie doprowadził do jego mikrouszkodzeń.
- –zużyte koła pasowe – typowym objawem zbyt mocnego wyślizgania koła pasowego pompy wspomagania kierownicy jest pisk pojawiający się podczas skręcania kół do oporu. Zużyte koło pasowe trzeba będzie prędzej niż później wymienić na nowe, inaczej pasek klinowy po prostu się zerwie. Samo spryskanie elementów preparatami mającymi wyeliminować pisk jest działaniem wyłącznie na krótką metę. Wytrzymałe koła pasowe dostępne są w EBMiA.pl
Kiedy trzeba wymienić koło pasowe?
Koło pasowe, pasek wielorowkowy lub klinowy wymieniamy za każdym razem, kiedy element ów się zerwie lub jest mocno zużyty. Objawem takiego zużycia może być właśnie fakt, że pasek klinowy piszczy. Koszt nowego elementu nie jest wysoki, a jego wymiana nie tylko wyeliminuje nieprzyjemny dźwięk, lecz także zapewni prawidłowe jego działanie.

Ogromny wybór pasków klinowych, kół pasowych i innych części mechanicznych znajdą Państwo w sklepie techniczno-narzędziowym EBMiA.pl
Źródło: EBMiA.pl / art. sponsorowane