[Paryż 2014] Jaguar XE na podbój klasy średniej premium

Anglicy są bardzo dumni ze swojego nowego dziecka. I nie ma się czemu dziwić. Baby Jaguar wreszcie ujrzał światło dzienne, więc święta niemiecka trójca: BMW 3, Mercedes C-klasa i Audi A4 może zacząć trząść błotnikami ze strachu. Nie wierzycie? Sprawdźcie! 

Nowy Jaguar XE zadebiutował w Londynie od razu w gorącej odmianie z literką “S”, a szerszej publiczności zostanie pokazany na salonie samochodowym w Paryżu. Wtedy też poznamy wszystkie, także te mniej pikantne szczegóły dotyczące nowego modelu.

Póki co wiemy, że Jaguar XE S ma 4672 mm długości, 1850 mm szerokości, 1416 mm wysokości i 2835 mm szerokości rozstawu osi (podobno wymiary w słabszych wersjach mogą się minimalnie różnić), a pod jego maską znalazł się 3-litrowy silnik benzynowy V6 o mocy 340 KM i 450 Nm. Jednostka wspomagana jest przez turbosprężarkę Rootsa typu twin-vortex, a całą moc na koła kieruje 8 biegowa skrzynia ZF. Osiągi są więcej, niż zadowalające: 5,1 sekundy do 100 km/h i prędkość maksymalna ograniczona kagańcem do 250 km/h. Wystarczy, prawda?

Poza tak mocną jednostką, w gamie silnikowej Jaguara XE mają pojawić się też 4-cylindrowe silniki wysokoprężne o pojemności 2-litrów i mocy zaczynającej się od 163 KM i 380 Nm. Nie wiadomo na razie czy pojawi się też słabsza benzyna. Wiadomo za to, że poza 8-biegowym automatem, XE dostępny będzie z 6-biegowym manualnem, a wszystkie wersje zostaną standardowo wyposażone w napęd na tył.

1148 1024x683 [Paryż 2014] Jaguar XE na podbój klasy średniej premium

Na pokładzie nowego Jaguara producent zamontował system ASPC (All Surface Progress Control), który działa jak tempomat do powolnej jazdy i jest aktywny w przedziale od 3,6 km/h do 30 km/h (nie bardzo wiem po co…) oraz kamerę stereoskopową HUD, którą połączono z nagłym systemem hamowania (oby dało się to wyłączyć!). Ale to nie wszystko. Wewnątrz każdy użytkownik urządzenia z systemem Android i iOS będzie wniebowzięty – jego tablet czy smartphone połączy się z samochodowym system audio, komputerem, nawigacją i internetem. I wszystko to za pomocą jednej, bardzo prostej w obsłudze aplikacji!

To, co zwraca moją uwagę – oczywiście poza silnikiem o mocy 340 KM – to wygląd samochodu. Jaguar XE jest po prostu klasycznie ładny – trochę drapieżny, ale mocno stylowy, więc na pewno będzie zwracał uwagę na ulicy. Z tak mocnym silnikiem i naszpikowanym gadżetami wnętrzem spokojnie zawalczy też o prym w klasie. Oczywiście o ile ceny nie będą wzięte z kosmosu. W przeciwnym razie Audi A4, BMW 3 i Mercedes klasy C nie mają czego się bać. Wszystkiego dowiemy się już na początku października. Czekamy!

 

 

agier

fot. materiały producenta 

 

 

Dyskusja

komentarzy

Adam Gieras

Adam Gieras

Cześć! Jestem pomysłodawcą portalu MotoPodPrąd i od samego początku pełnię zaszczytną funkcję redaktora naczelnego. Urodziłem się w 1984 roku w Warszawie, z wykształcenia jestem politologiem i prawie dziennikarzem (jak prezydent Kwaśniewski, chociaż studiów nie skończyłem...), a od kilku lat zawodowo poruszam się w świecie afiliacji. Myślę, że mogę nazywać się pasjonatem motoryzacji od dziecka – już w wieku 2-3 lat pytałem o każdy samochód spotkany na ulicy: „co to?”, a dorośli musieli udzielać odpowiedzi. W wieku 10 lat pamiętałem dane techniczne i ceny wszystkich modeli dostępnych na polskim rynku – prenumerata gazety „Auto Bazar” była dla mnie ważniejsza niż nowy rower czy deskorolka. Prawo jazdy zacząłem robić na 3 miesiące przed ukończeniem 17 lat i odkąd odebrałem upragniony dokument nie rozstaję się z czterema kółkami. Dzięki motopodprad.pl udało mi się spełnić nie jedno marzenie – za co dziękuję także Wam, Czytelnikom. Prowadziłem kilkaset samochodów, więc myślę, że wreszcie poza teoretyzowaniem, mogę coś o motoryzacji powiedzieć i być może będę miał rację. Z testowania czerpię przyjemność, ale nie mierzę samochodów linijką, nie sprawdzam każdego plastiku pod względem faktury, nie interesuje mnie jaki rodzaj koła zapasowego lub zestawu do pompowania znajduje się pod podłogą. Od tego są inni. Uwielbiam auta z przełomu lat 80- i 90-tych. W moim skromnym garażu stoją obecnie Skoda Octavia III 1.4 TSI 150 KM oraz od niedawna Volvo S70 2.4 170 KM. Pomału rozstaję się z Audi A4 B5 1.9 TDI 115 KM i doprowadzam do stanu lux Audi A3 1.8 T 150 KM, choć chyba ma więcej mocy. Jeszcze nie wiem co z nim zrobię. Jakiś pomysł?