Z okazji obchodów 130‑lecia działalności marki Škoda, producent przygotował wyjątkową edycję modelu Fabia, nazwaną Fabia 130. Specjalna wersja łączy w sobie wizualny, sportowy charakter, nawiązania do historii motorsportu oraz zmiany techniczne, które czynią ją najszybszą seryjnie produkowaną Fabia w dziejach marki. Premiera tej limitowanej wersji stanowi hołd dla długiej tradycji Skody.
Serce Fabii Edition 130 stanowi zmodyfikowany silnik 1,5 TSI, który generuje 177KM mocy (w miejsce oryginalnych 150KM). Inżynierowie dokonali zmian w m.in. kolektorze dolotowym, aby dopasować jednostkę do nowego poziomu mocy. Maksymalny moment obrotowy wynosi 250 Nm i dostępny jest w przedziale od 1 500 do 4 000 obr./min. Skrzynia to wciąż 7‑biegowa, automatyczna DSG, ale z dostosowanym programem pracy — m.in. wyższymi punktami zmiany przełożeń czy szybszymi redukcjami w trybie Sport. Dzięki tym zmianom Fabia 130 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,4 sekundy (o 0,4 sekundy szybciej niż wersja bazowa). W zakresie prędkości maksymalnej osiąga 228 km/h, co czyni ją najprędszą wersją Fabii seryjnie produkowaną przez Škodę.
Aby zapewnić lepszą dynamikę prowadzenia, zawieszenie zostało obniżone o 15 mm, a układ kierowniczy ma być teraz bardziej precyzyjny. W samochodzie zastosowano także system sterowania dynamiką, który oferuje m.in. wyłączenie kontroli trakcji.

Fabia 130 opiera się na wersji Monte Carlo, ale wyróżnia się szeregiem elementów stylistycznych o sportowym charakterze. Nadwozie można zamówić w czterech kolorach: białym, czerwonym, niebieskim i czarnym — z czarnym dachem oraz czarnymi słupkami. Zastosowano błyszczące, czarne detale, takie jak przedni spoiler, tylny spojler czy dyfuzor. Charakteru dodają również specjalne plakietki „130”, zamieszczone na błotnikach i klapie bagażnika.
Czarne obudowy reflektorów LED-owych podkreślają agresywny wygląd przodu auta. Unikatowe, przydymione felgi 18‑calowe Libra, a także obniżone zawieszenie i podwójne końcówki wydechu pod dyfuzorem, wzmacniają wrażenie sportowej sylwetki. Tylną część zdobi czarny pas inspirowany wersjami rajdowymi Fabii, stosowany także w poprzednich edycjach specjalnych.

W kabinie Fabii 130 nie zabrakło akcentów potęgujących sportowe odczucia. Standardowo montowane są elektryczne sportowe fotele z lepszym trzymaniem bocznym oraz wielofunkcyjna kierownica obszyta perforowaną skórą. Stalowe nakładki na pedały, aluminiowe progi i czarne elementy wykończenia wnętrza dopełniają sportowy ton. Na desce rozdzielczej znajdziemy cyfrowe zegary — 10‑calowy Virtual Cockpit, a także opcjonalny 9‑calowy ekran systemu infotainment. Całość została skomponowana tak, aby łączyć komfort codziennego użytkowania z funkcjonalnością podczas dynamicznej jazdy.
Model Fabia zadebiutował w 1999 roku, a od tamtej pory powstało ponad 5 milionów egzemplarzy. W historii modelu występowały już wersje sportowe RS oraz liczne edycje specjalne inspirowane motorsportem.

Rajdowe wersje Fabii – od WRC, przez S2000, aż po obecne konstrukcje Rally2 oparte na platformie Fabii – zdobywały liczne tytuły w WRC2, ERC i różne mistrzostwa krajowe. Wiele takich aut sprzedano klientom prywatnym – niemal 700 egzemplarzy. Fabia Edition 130 stanowi więc most między codziennym autem kompaktowym a symboliką sukcesów Skoda Motorsport. Przypomina o sportowych korzeniach i celebruje długą tradycję marki, oferując jednocześnie możliwość doświadczania sportowego charakteru w wersji drogowej.
Kacper Mazur
fot. Skoda







