• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Offroad i Ford Ranger Raptor

Konrad Stopa Autor Konrad Stopa
09/02/2023
w Użytkowe, Wypad
0
Ford Ranger Raptor 23 42

Ford Ranger Raptor 23 42

412
SHARES
3.7k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Ford Ranger Raptor dowodzi, że tradycyjna motoryzacja jeszcze nie zginęła. Mimo, że to wielki i ciężki pickup śmiało mogę nazwać go funcarem z nowym V6 pod maską. Poza tym to dalej niezła terenówka, którą sprawdziłem na poligonie podczas pierwszych jazd w Polsce.

Tak naprawdę był to poligon 4×4 w miejscowości Góra Kalwaria, czyli sztuczny obiekt przygotowany z różnymi przeszkodami dla samochodów. Błoto, piasek, kamienie, podjazdy, górki, a nawet skocznie. Z tym wszystkim, podczas jazd, nowy Ford Ranger Raptor musiał sobie poradzić i zrobił to bez zadyszki.

Warto przeczytać

Test: Mitsubishi L200 Stark Steinbauer — pick-up na sterydach

Nissan X-trail e-4ORCE e-POWER – jeździłem z elektrycznym 4×4

Test: SsangYong Musso Grand 4WD — pickup, który nie do końca chce w teren

Ford Ranger Raptor – Born in USA

Patrząc na Raptora i na samego Rangera nie pomylimy jego rodowodu. Nadwozie o wysokości prawie 2 metrów i długości 5,3 metra robi wrażenie już w standardowym pickupie. Wersja sportowa potęguje ten wydźwięk przez napompowane zderzaki, wielki grill oraz 17-calowe felgi z terenowymi oponami. Mając do dyspozycji szare i czerwone egzemplarze możecie sami zgadnąć, które cieszyły się większym zainteresowaniem.

I mimo, że poprzedni Raptor też był ładny i agresywny, to bardziej pasował do Europy. Nowa generacja Rangera jest po prostu bardziej kwadratowa, a światła do jazdy dziennej w kształcie litery C tak okalają osłonę chłodnicy, że na myśl od razu przychodzą auta z USA. Sprawne oko w karoserii Raptora dostrzeże też metalową osłonę silnika, dwie końcówki rur wydechowych oraz amortyzatory FOX’a.

Ford Ranger Raptor 23 40
Ford Ranger Raptor 23 40

Luksusowo w środku

Sportowa odmiana tego pickupa jest jednocześnie jedną z najlepiej wyposażonych wersji wyposażeniowej. Nowy Ranger zyskał system SYNC4 z wielkim ekranem dotykowym systemu infomedialnego. Co ciekawe, wyświetlacz ten zaprojektowano pionowo, więc zajmuje sporo miejsca na desce rozdzielczej. To w nim ukryto większość funkcji, chociaż panel klimatyzacji pozostał pod nim. Na ekranie pojawia się też szereg informacji uzupełniające jazdę terenową i sportową. To na nim możemy na przykład zblokować mosty lub obejrzeć widok z systemu kamer 360 stopni.

Dzięki rozstawowi osi na poziomie prawie 3,3 metra w środku pojawiła się podwójna kabina wykończona w dość osobowym, a nie roboczym stylu. Siedzenia i kierownica, a nawet boczki i deska rozdzielcza pokryta została skórą. We wnętrzu nie brakuje też sportowych akcentów, jak przeszycia czerwoną nicią lub wstawki plastikowe i skórzane z tego koloru.

Ford Ranger Raptor 23 17
Ford Ranger Raptor 23 17

W środku Rangera Raptora jest po prostu bardzo wygodnie i komfortowo. Moim zdaniem, niejeden osobowy SUV mógłby się coś od niego nauczyć.

Pod maską V6

Nowością jest też serce Raptora. Auta, które sprawdzaliśmy napędzał trzylitrowy motor V6 o mocy 292 KM i maksymalnym momencie obrotowym dochodzącym do 491 Nm. To prawie tyle samo co, w wersji 2-litrowego diesla, która wejdzie do sprzedaży za miesiąc (205 KM).

Ford Ranger Raptor 23 34
Ford Ranger Raptor 23 34

Ta spora ilość musi napędzić prawie 2,5-tonowe nadwozi i robi to dosyć sprawnie. Zaglądając do osiągów, Raptor do 100 km/h pędzi w 7,9 sekund, a jego maksymalna prędkość to 180 km/h. Pytacie o spalanie? A po co? Od 14 litrów na 100 km w górę.

Co więcej, producent zadbał też tutaj o wrażenia akustyczne. Raptor dzięki zmodyfikowanemu układowi wydechowemu i regulacji przepływu spalin ma kilka trybów jego głośności. Niczym w sportowym aucie, za pomocą przycisku na kierownicy możemy zwiększyć doznania akustyczne. Brzmi naprawdę zacnie!

Ford Ranger Raptor 23 23
Ford Ranger Raptor 23 23

Ford Ranger Raptor to nadal genialne auto terenowe

Ford Ranger Raptor mimo swoich sporych wymiarów świetnie sprawdza się w terenie. Mimo, że rozkład masy różni się od standardowych terenówek, to napęd 4×4 oraz zmodyfikowane zawieszenie względem standardowego modelu przesuwa poprzeczkę wysoko. W aucie pojawił się też reduktor i możliwość zablokowania mechanizmów na obu osiach. Dodając do tego prześwit na poziomie ponad 27 centymetrów i brodzenie w wodzi do 85 centymetrów Ranger Raptor zajedzie naprawdę daleko. Sprawdziłem to na piasku, śniegu, kamieniach, stromych wzniesieniach i zjazdach, a także na specjalnym torze, by sprawdzić wykrzyże.

A robi to nie wymagając od kierowcy za wielu umiejętności, ponieważ za pomocą prostego pokrętła można sterować rodzajem napędu. Uzupełnieniem jest selektor trybów jazdy, który dobiera cechy auta do nawierzchni. Opcji jest wiele, a tych terenowych najwięcej: na piasek, na błoto i koleiny, na skały lub śliską drogę. Dodatkowo możemy zblokować osie oraz alternatywnie wybrać sztywność zawieszenia lub mapę silnika. Pojawił się też terenowy tempomat, więc offroad jest bajecznie prosty – my musimy pamiętać tylko o rozmiarach pickupa.

Ford Ranger Raptor 23 30
Ford Ranger Raptor 23 30

PS. Jest też kochany tryb Baja, ale o tym później.

Wsiadać, jechać, a nawet skakać!

Tak więc z takimi umiejętnościami Ranger staje się niezłym funcarem. Na szczęście nie tylko na bezdrożach, bo zaskakująco dobrze jest też na zwykłej drodze. Większość pickupów na asfalcie zmuszone jest do jazdy w trybie tylnonapędowym. Ford, niczym w osobówkach, stworzył tutaj opcję automatycznego trybu 4×4, który w ramach potrzeby samodzielnie dołączy przednią oś. Dzięki temu prowadzenie jest dużo pewniejsze, a auto nie myszkuje tyłem. Wraz z 10-stopniowym automatem Ranger Raptor prowadzi się niczym osobówka (przynajmniej w trybie normal i sport).

No dobrze, ale kto tak zmodyfikowanym autem jeździłby po drodze? Bezdroża, wertepy i pola to najlepszy „warun” dla Raptora. Zmiany w nadwoziu są tak duże, że samochód potrafi nawet skakać. Wszystko dzięki 2,5-calowym amortyzatorom od firmy FOX, który zna się na rzeczy! Dzięki aktywnym zaworom sprzęt potrafi tak się utwardzić, że skok pracy jest naprawdę szeroki. Potwierdzam – lecąc kilka metrów przy prędkości 60 km/h.

Wrażenia jak z rajdu BAJA

Nie będę ukrywać, że nawet spojrzenie na Raptora powoduje uśmiech, ale najwięcej endorfin daję jazda w trybie BAJA. To tutaj człowiek dostaje od tego auta najwięcej i może poczuć się niczym kierowca rajdów cross country. W tej opcji działa również system przyspieszający pracę turbosprężarek, by zniwelować efekt turbodziury i wycisnąć z silnika siódme poty. W tym trybie najgłośniejszy jest też wydech.

Ford Ranger Raptor 23 36
Ford Ranger Raptor 23 36

Pozostaje tylko znaleźć sporo pustego terenu, luźną nawierzchnię, mocno trzymać kierownicę i wcisnąć gaz. Ford Ranger Raptor wybacza naprawdę dużo, więc jazda z wysoką prędkością po bezdrożach daje niesamowite emocje. Nie wiem czy można nazwać to off-roadem, ale taki typ jazdy zdecydowanie preferuję. Ślizg bokiem, 2,5-tonowym autem, po piasku, przy 100 km/h budzi bardziej niż kawa i jest świetnym funcarem!

Miejmy nadzieję, że niedługo nie wyginie jak odpowiednik jego nazwy! Chociaż cena 305 tysięcy netto trochę studzi głowę.

Konrad Stopa

Zdjęcia Ford Ranger Raptor:

Ford Ranger Raptor 23 43
Ford Ranger Raptor 23 43
Ford Ranger Raptor 23 1
Ford Ranger Raptor 23 1
Ford Ranger Raptor 23 2
Ford Ranger Raptor 23 2
Ford Ranger Raptor 23 3
Ford Ranger Raptor 23 3
Ford Ranger Raptor 23 4
Ford Ranger Raptor 23 4
Ford Ranger Raptor 23 5
Ford Ranger Raptor 23 5
Ford Ranger Raptor 23 6
Ford Ranger Raptor 23 6
Ford Ranger Raptor 23 7
Ford Ranger Raptor 23 7
Ford Ranger Raptor 23 8
Ford Ranger Raptor 23 8
Ford Ranger Raptor 23 9
Ford Ranger Raptor 23 9
Ford Ranger Raptor 23 10
Ford Ranger Raptor 23 10
Ford Ranger Raptor 23 11
Ford Ranger Raptor 23 11
Ford Ranger Raptor 23 12
Ford Ranger Raptor 23 12
Ford Ranger Raptor 23 13
Ford Ranger Raptor 23 13
Ford Ranger Raptor 23 14
Ford Ranger Raptor 23 14
Ford Ranger Raptor 23 15
Ford Ranger Raptor 23 15
Ford Ranger Raptor 23 16
Ford Ranger Raptor 23 16
Ford Ranger Raptor 23 17
Ford Ranger Raptor 23 17
Ford Ranger Raptor 23 18
Ford Ranger Raptor 23 18
Ford Ranger Raptor 23 19
Ford Ranger Raptor 23 19
Ford Ranger Raptor 23 20
Ford Ranger Raptor 23 20
Ford Ranger Raptor 23 21
Ford Ranger Raptor 23 21
Ford Ranger Raptor 23 22
Ford Ranger Raptor 23 22
Ford Ranger Raptor 23 23
Ford Ranger Raptor 23 23
Ford Ranger Raptor 23 24
Ford Ranger Raptor 23 24
Ford Ranger Raptor 23 25
Ford Ranger Raptor 23 25
Ford Ranger Raptor 23 26
Ford Ranger Raptor 23 26
Ford Ranger Raptor 23 27
Ford Ranger Raptor 23 27
Ford Ranger Raptor 23 28
Ford Ranger Raptor 23 28
Ford Ranger Raptor 23 29
Ford Ranger Raptor 23 29
Ford Ranger Raptor 23 30
Ford Ranger Raptor 23 30
Ford Ranger Raptor 23 31
Ford Ranger Raptor 23 31
Ford Ranger Raptor 23 32
Ford Ranger Raptor 23 32
Ford Ranger Raptor 23 33
Ford Ranger Raptor 23 33
Ford Ranger Raptor 23 34
Ford Ranger Raptor 23 34
Ford Ranger Raptor 23 35
Ford Ranger Raptor 23 35
Ford Ranger Raptor 23 36
Ford Ranger Raptor 23 36
Ford Ranger Raptor 23 37
Ford Ranger Raptor 23 37
Ford Ranger Raptor 23 38
Ford Ranger Raptor 23 38
Ford Ranger Raptor 23 39
Ford Ranger Raptor 23 39
Ford Ranger Raptor 23 40
Ford Ranger Raptor 23 40
Ford Ranger Raptor 23 41 1
Ford Ranger Raptor 23 41 1
Ford Ranger Raptor 23 42 1
Ford Ranger Raptor 23 42 1

Dane techniczne Ford Ranger Raptor:

Silnik: 3-litrowe V6

Moc: 292 KM

Moment obr.: 491 Nm

Skrzynia biegów: 10-stopniowa, automatyczna

Napęd: 4×4

0-100 km/h: 7,9 s

Prędkość maksymalna: 180 km/h

Cena: ok. 375 tysięcy złotych

Tagi: 4x4fordford rangerford ranger raptoroffroadpickuprangerraptor
Poprzedni post

Ford Ranger Raptor na poligonie

Następny post

„Prowadź się zdrowo” – kampania, która daje mężczyznom do myślenia!

Konrad Stopa

Konrad Stopa

Motopasjonat z krwi i kości, który pisze o samochodach z wielką przyjemnością czekając na komentarze, nawet te uszczypliwe. Od małego poznawał auta na ulicy po dźwięku silnika i już wtedy marzył, by zmieniać "cztery kółka" jak rękawiczki - dzięki Motopodprad.pl to się spełnia! Tego zapaleńca znajdziecie też na Instagramie - @stopao

Podobne artykuły

Mitsubishi L200 Stark Steinbauer 2021 04

Test: Mitsubishi L200 Stark Steinbauer — pick-up na sterydach

Autor Marcin Koński
23/01/2023
1

Mitsubishi L200 Stark, to samochód który musi przejąć pałeczkę topowej terenówki i ma ku temu wszelkie predyspozycje. Nie tylko mowa...

Nissan X Trail 25

Nissan X-trail e-4ORCE e-POWER – jeździłem z elektrycznym 4×4

Autor Konrad Stopa
16/12/2022
2

Nowy Nissan X-trail to nie tylko świeże nadwozie i wnętrze, ale także całkiem nowe zastosowanie hybrydy e-power. Samochód dzięki systemowi...

SsangYong Musso Grand 4WD 2022 06

Test: SsangYong Musso Grand 4WD — pickup, który nie do końca chce w teren

Autor Marcin Koński
23/11/2022
1

Samochód użytkowy typu pickup, na pewno kojarzy się z iście terenową specyfikacją. Auto oparte na ramie, z dołączanym napędem na...

Toyota Corolla 5 gen 17

Hybrydy Toyoty ewoluują – nowa Corolla

Autor Redakcja Motopodprad
22/11/2022
1

Toyota swoje hybrydy do sprzedaży wprowadziła w 1996 roku, czyli 26 lat temu. Debiutujący wtedy model Prius był sporą nowością,...

Następny post
Prowadz sie zdrowo

„Prowadź się zdrowo” – kampania, która daje mężczyznom do myślenia!

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET