Nowe Porsche 911 GT3 już jest i wie jak jeździć szybko

Nawet bardzo szybko biorąc pod uwagę, że okrąża Nurburgring poniżej 7 minut. Nowe Porsche 911 GT3 nie straciło nic istotnego, a jest dużo, dużo lepsze.

W gamie Porsche 911 każdy znajdzie coś dla siebie – jest coupe, Targa i kabriolet, napęd na przód lub obie osie, turbo lub wolnossak… Wymieniać można bez końca. Rzecz w tym, że wielu doświadczonych kierowców ma tylko jeden ulubiony typ: GT3. Właśnie pokazano nowy model, czyli typoszeregu 992. Jest obłędnie szybkie! Konkretnie o 13 sekund szybsze od bezpośredniego poprzednika wokół Zielonego Piekła. Jego czas to 6,59.9. O włos poniżej 7 minut, czyli czasu hipersamcohodów sprzed kilku lat. Dużą różnicę robią opony – Michelin Pilot Sport Cup 2 R dostępne za dopłatą. To właściwie wyczynowa guma z homologacją na drogi publiczne.

Jak to możliwe, skoro auto waży tyle samo co poprzednik? I ma prawie taki sam silnik, tylko nieznacznie wzmocniony? Robotę robi pakiet aero. Tylne skrzydło montowane ‘od góry’ i dyfuzor mają główny udział w polepszeniu osiągów na torze. Ważną zmianę stanowi przeprojektowane zawieszenie przednie z podwójnymi wahaczami zamiast MacPhersona. Ogólnie żadna część zawieszenia GT3 nie będzie pasować od zwykłego modelu Carrera. Zresztą auto stoi szerzej i niżej oraz ma więcej wlotów powietrza od swojego bardziej cywilnego brata. Szyby są plastikowe, a niektóre elementy karoserii to nic innego jak plastik wzmacniany karbonem (CFRP).

Brak turbo + manual to właśnie GT3

Niektórych pewnie zdziwi fakt, że nadal GT3 nie dostało turbiny. To wolnossący motor 4.0 H6 o mocy 510 KM. Wzrost względem poprzednika symboliczny i może kojarzyć się z silnikiem stosowanym w poprzednim modelu Speedster. Tutaj ma jednak inne tłoki, które pozwalają kręcić się do czerwonego pola umieszczonego przy 9000 rpm. Do tego domyślnie skrzynia PDK, ale jeśli szepniesz dealerowi, że jesteś szalony, możesz mieć też manuala. Dla pewnej grupy odbiorców to ważna wiadomość, bo takie samochody są już na wymarciu. Nie w Porsche.

2022 porsche 911 gt3 rear corner 1024x576

W praktyce działa to więcej niż dobrze. Do 100 km/h nowe GT3 przyspiesza w 3,4 s, a przestaje przyspieszać przy 320 km/h. Ze skrzynią PDK o 3 jednostki wcześniej. Dużo można pisać jeszcze na temat nowego Porsche. Ja dodam tylko, że kosztuje sporo, choć nie oszałamiająco – od 865 000 zł brutto. Z dodatkami, jak polerowany karbon, pewnie cena przekroczy milion złotych, ale to w końcu jedno z flagowych Porsche. Produkcja GT3 jak zawsze nie będzie limitowana. Sprzedaż ruszy pełną parą pod koniec tego roku.

Bartłomiej Puchała
fot. Porsche

Dyskusja

komentarzy

Bartłomiej Puchała

Bartek Puchała

Nie jest fanem szybkiej jazdy. Dużo większą przyjemność sprawia mu płynność prowadzenia. Dziennikarstwo motoryzacyjne to dla niego zabawa i hobby, choć marzy o przejściu na zawodowstwo. Miłośnik youngtimerów i sleeperów oraz kultowego już Top Gear - posiadacz wszystkich wydanych numerów polskiej wersji magazynu. Na co dzień upala prawie trzydziestoletnie W124.