Samochody elektryczne stopniowo zyskują na popularności. W dalszym ciągu najbardziej popularne są jednak samochody osobowe z tzw. wtyczką. W Szwecji i Norwegii samochody elektryczne nie są już niczym nadzwyczajnym. To troska o ochronę środowiska. Do popularnych elektrycznych samochodów osobowych coraz częściej dołączają samochody ciężarowe o DMC powyżej 3,5 T.
Pierwszy w pełni elektryczny pojazd ciężarowy o DMC 26 T trafił właśnie do floty norweskiej poczty – Posten Norge Group.
MAN eTGM bo o nim mowa zastąpi wysłużony pojazd z silnikiem diesla. Będzie on dostarczał i odbierał przesyłki w centrum paczek na terenie śródmieścia Oslo. MAN eTGM o całkowitej masie dopuszczalnej 26 ton jest napędzany silnikiem o mocy 360 KM. Dysponuje on z maksymalnym momentem obrotowym 3.100 Nm. Agregaty pomocnicze, takie jak wspomaganie układu kierowniczego, sprężarka powietrza oraz klimatyzacja, są napędzane elektrycznie i sterowane energooszczędnie za pośrednictwem systemu zarządzania energią. Podczas hamowania i hamowanie silnikiem energia kinetyczna pojazdu jest przekształcana w energię elektryczną i odprowadzana do zbiornika energii. Pozwala to skutecznie zwiększyć zasięg pojazdu.
Pojazd zaopatrywany jest w energię przez baterie litowo-jonowe produkowane w koncernie Volkswagena. Są one umieszczone pod kabiną kierowcy nad osią przednią czyli w miejscu w którym normalnie znajduje się jednostka napędowa typu diesel. Zasięg pojazdu szacuje się na 200 km i zależy on od wielu zmiennych.
Baterie tego pojazdu mogą być ładowane prądem przemiennym o mocy 22 lub 44 kW lub prądem stałym o mocy 150 kW.
Tekst: Paweł Oblizajek
Zdjęcia: Man