Jest pewien trik, żeby uniknąć obowiązku sezonowej wymiany opon w swoim aucie. Odpowiedzią są opony całoroczne, a Nokian pokazał właśnie swoją nowość – model Seasonproof 2. Na niemieckim torze sprawdziłem czy dobrze kleją.
Wiosna zbliża się już dużymi krokami, temperatury idą w górę, więc czas powoli myśleć o wymianie opon na letnie. Wielu polskich kierowców podąża starą datą hołdując posiadanie dwóch kompletów kół lub opon odpowiednio na zimę i na lato. Z roku na rok grupa ta jednak maleje, a reszta korzysta z opon całorocznych. W końcu zimy w Polsce są coraz lżejsze, a globalne ocieplenie postępuje podnosząc temperaturę zamieniając zimne mrozy i śnieg na częstszy deszcz.
Nie jestem jednak meteorologiem, więc odpuszczę sobie rozważania z dziedziny fizyki, chemii czy geografii, a wrócę do opon firmy Nokian, który przedstawił światu już 4 generacją swoich opon całorocznych.
Nokian Seasonproof 2
Segment całorocznych gum jest jednym z najszybciej rosnących więc niedziwne, że Nokian mocniej inwestuje w tę grupę produktów. Opona całoroczna Nokian Seasonproof 2 tak naprawdę powstała w wyniku modyfikacji zimowych opon tej finlandzkiej firmy i jest już 4 odsłoną pomysłów przedsiębiorstwa z Nokii na temat opon, których nie przekłada się z sezonu na sezon.
Aktualnie Nokian oferuje ten model w 57 najpopularniejszych rozmiarach od 15 do 20 cali, a to jeszcze nie koniec. Opona przeszła szereg testów i wyzwań, a niedawno została nagrodzona odznaczeniem TUV SUD Premium, czyli niezależnej firmy z Niemiec, która bierze na warsztat wszystkie dostępne opony i wydaje na ich temat opinie. U naszych zachodnich sąsiadów klienci mocno zwracają uwagę na tego typu nagrody.
Warto wspomnieć, że Nokian Seasonproof 2 to też pierwszy model opony produkowany w nowej fabryce Nokiana w Rumunii, która jest oczkiem w głowie tej firmy, ponieważ to pierwszy zakład o zerowej emisji w tej branży.
Raz szybko, raz wolno, raz na suchym, raz na mokrym
Teoria to jedno, ale nie po to poleciałem do Niemiec, żeby oponę tylko zobaczyć lub dotknąć. Na szczęście na specjalnie wynajętym torze mogliśmy też te gumy sprawdzić na różnego rodzaju samochodach i w różnych zadaniach.
Ocenialiśmy między innymi zachowanie opony w SUV-ach Mercedesa na suchej nawierzchni podczas szybkiego slalomu oraz naprzemiennego przyspieszania z hamowaniem. Kilka okrążeń takiego testowego toru dowiodło niezłego klejenia gumy do asfaltu mimo wjazdów również na mokrą nawierzchnię.
Oczywiście nie zabrakło też wizyty na płycie poślizgowej, gdzie pokonywaliśmy test łosia oraz próbowaliśmy awaryjnego hamowania. Co ciekawe, próby odbywały się nie tylko w autach spalinowych (Mercedes), ale także elektrycznych (Tesla oraz Kia). Nokian oferuje ten model również do aut BEV.
Bilster Berg – fajne miejsce do jazdy
Jednym z wyzwań było pokonanie nitki toru Bilster Berg za kierownicą Audi S3. To ciekawy obiekt w pobliżu Paderborn o niecodziennym układzie. Otóż tor był pełen zakrętów położonych na wzniesieniach, podjazdach, a wisienką na torcie był prawie 180-stopniowy łuk, którego środek był niemal 20 metrów niżej niż początek i koniec zakrętu. Ten odcinek sprawiał, że zakręty wydawały się ślepe, co powodowało w przeszłości wiele wypadków.
Dlatego też wjazd na teren mają teraz tylko samochody, a przez względy bezpieczeństwa wycofano z niego motocykle. Co ciekawe obiekt ten często do testów wykorzystują też zespoły z motorsportu, nawet z Formuły 1. Oprócz tego odbywają się tam komercyjne imprezy lub track daye.
Opinie o Nokian Seasonproof 2 i ceny
Sprzedaż omawianych opon ruszy wiosną tego roku i jeszcze nie ma oficjalnych cen tego modelu w Polsce. Pamiętając, że jest to już wyższa półka produktów trzeba liczyć, że będzie to kwota w okolicach od 270-300 złotych za sztukę w zależności od wybranego rozmiaru.
Osobiście sam zastanawiam się nad zakupem opon całorocznych, ponieważ swoim prywatnym autem nie pokonuje rocznie za dużo kilometrów, a brak problemu z wymianą opon również jest dla mnie swego rodzaju przekonujące. Nokian Seasonproof 2 w tym przypadku spełniłby moje wymagania, bo cena jest adekwatna do tego, co ten model oferuje. Testy wypadły pomyślnie i we wszystkich zadaniach opona zdała egzamin, więc kto wie czy ta marka nie zagości u mnie na dłużej.
Wyjazd został sfinansowany przez Nokian. Firma nie miała jednak wglądu oraz wpływu na treść tego artykułu.
Konrad Stopa