Test: Navitel R200 NV czyli poprawny wideorejestrator w dobrej cenie

Przez ponad 3 lata pracowałem w sklepie zajmującym się sprzedażą monitoringu wizyjnego. Częścią jego asortymentu były właśnie wideorejestratory samochodowe. Dlatego kiedy napisał do nas producent z propozycją przetestowania kamery samochodowej Navitel R200 NV nie mogłem sobie odmówić.

Zacznijmy może od tej nudniejszej części, która z pewnością większości z Was niewiele powie. Jesteśmy w końcu na portalu motoryzacyjnym, a nie technologicznym. Warto jednak o tym wspomnieć.

Navitel R200 NV 5 1024x678 Test: Navitel R200 NV czyli poprawny wideorejestrator w dobrej cenie

Dane techniczne

Kamera Navitel R200 NV wyposażona została w sensor GC2023 pracujący w trybie Night Vision. Rejestruje obraz w rozdzielczości Full HD (1920 x 1080 pikseli) z prędkością 30 klatek na sekundę przy pomocy obiektywu o szerokości 140° . Nagrania zapisywane przez kamerę posiadają format MOV. Są dodatkowo kompresowane przez kodek H.264. Minuta nagrania w rozdzielczości Full HD zakodowana w ten sposób zajmuje niespełna 110 MB. Maksymalna obsługiwana przez kamerę karta pamięci microSD może mieć pojemność 64 GB. W dużym uproszczeniu – na karcie o pojemności 64 GB jednocześnie możemy przechowywać około 550 nagrań o długości 1 minuty.

Oprócz tego kamera posiada wbudowaną baterię o pojemności 180 mAh, mikrofon, głośnik, czujnik wstrząsu oraz ekran o wymiarach 2″. Jego rozdzielczość to 320 x 240 pikseli. Niewiele, ale do sprawnej obsługi oraz szybkiego podglądu wystarczy.

Navitel R200 NV 2 1024x678 Test: Navitel R200 NV czyli poprawny wideorejestrator w dobrej cenie

Użytkowanie

Kamerka samochodowa Navitel R200 NV wyposażona została w uchwyt przyssawkowy z systemem szybkiego montażu. Jest to szczególnie ważne kiedy zostawiamy samochód w miejscach publicznych. Szczególnie w nocy. Dzięki temu łatwo możemy ją zdemontować i schować do schowka lub zabrać ze sobą. Dlaczego o tym wspominam? Bartek kiedyś zostawił kamerkę na widoku i… nie ma już kamerki. Szybę też musiał niestety wymienić.

Navitel R200 NV 6 1024x678 Test: Navitel R200 NV czyli poprawny wideorejestrator w dobrej cenie

Po zamontowaniu kamery na szybie, włożeniu karty pamięci i podpięciu do zasilania za pomocą dołączonego adaptera z długim kablem (z pewnością wystarczy do poprowadzenia go pod deską rozdzielczą) możemy przejść do obsługi kamery. Cała obsługa ogranicza się w zasadzie do 6 przycisków: power, “M” (od “Mode”), Menu, Ok, strzałki w górę oraz strzałki w dół. Pierwszego przycisku omawiać nie trzeba. Znajduje się on w górnej części urządzenia. Wszystkie pozostałe umiejscowione zostały pod ekranem.

Przycisk Mode pozwala na wybranie trybu pracy kamery. Wyróżniamy trzy tryby: kamera, aparat i odtwarzanie. Drugi przycisk otwiera menu ustawień. Po jednokrotnym naciśnięciu znajdujemy się w ustawieniach pracy danego trybu, ponowne naciśnięcie otwiera ustawienia całego wideorejestratora. Cała kamera posiada spolszczone oprogramowanie więc korzystanie z niej jest bardzo intuicyjne.

Navitel R200 NV 3 1024x678 Test: Navitel R200 NV czyli poprawny wideorejestrator w dobrej cenie

Nagrywanie odbywa się w pętli. Do wyboru mamy trzy długości nagrania: 1 minuta, 3 minuty oraz 5 minut. Po zakończeniu nagrania automatycznie nagrywa się następny plik. Zabezpieczenie nagrania przed nadpisaniem odbywa się poprzez naciśnięcie przycisku “M” w trybie nagrywania. Jeżeli wyświetlacz jest wygaszony należy to zrobić dwukrotnie – pierwsze naciśnięcie wybudza kamerę, dopiero drugie zabezpiecza nagranie przed nadpisaniem. Jeżeli chcemy zabezpieczyć poprzednie nagrania możemy zrobić to również z trybu odtwarzania poprzez wybranie odpowiedniej pozycji z menu. Nagrania mogą się również zabezpieczać automatycznie – po wykryciu wstrząsu np. po uderzeniu.

Navitel R200 NV 7 1024x678 Test: Navitel R200 NV czyli poprawny wideorejestrator w dobrej cenie

Jakość nagrań

Czyli to, co interesuje Was zapewne w tym teście najbardziej. Wideorejestrator Navitel R200 NV dał mi dokładnie taką jakość jakiej oczekiwałem w tej półce cenowej (jego cena w tym momencie to około 169 zł). A czego oczekiwałem? Niezłej jakości w dzień oraz marnej jakości w nocy. Nie ma co się oszukiwać – w tej cenie cudów nie będzie. Kamera umożliwia nam sprawne odczytywanie tablic rejestracyjnych w dzień. Daje sobie również radę z jazdą po nierównej nawierzchni, a same nagrania są całkiem przyjemne dla oka. W nocy sytuacja zmienia się znacznie. Na nagraniach co prawda widać co się wydarzyło, ale odczytanie tablic rejestracyjnych graniczy z cudem. Szczególnie przy szybszej jeździe.

Nie zmienia to jednak faktu, że nawet w nocy swoją rolę spełni. W sytuacji dyskusyjnej bardzo łatwo będzie można przeanalizować co naprawdę się wydarzyło i w razie kłopotów obronić się przed np. niesłuszną odpowiedzialnością za stłuczkę. Poniżej przedstawiam kilka nagrań z kamery.

Kamera Navitel R200 NV jakość w dzień

Kamera Navitel R200 NV jakość w dzień, nierówna droga

Kamera Navitel R200 NV jakość w nocy

Bonus

Moje ulubione nagranie. Niby nic niezwykłego, ale… Stało się to po przejechaniu pierwszych 3 skrzyżowań z zainstalowaną kamerką samochodową. Zawsze mówiłem, że te kamery przynoszą pecha! Swoją drogą tego samego dnia wieczorem dwa razy ktoś przejechał na czerwonym świetle przejeżdżając mi tuż przed maską. Chyba to był jakiś chrzest bojowy – następne dni upłynęły już bez takich przygód.

A mogłem tak jak “Warsaw Drive” zrobić sobie auto na czyjś koszt, ach!

Dokładne dane techniczne i instrukcja obsługi: Strona producenta
Tekst i zdjęcia: Arek Jurczewski

Pssst. Kamerę samochodową Navitel R200 NV będziecie mogli wygrać u nas w konkursie. Bądźcie czujni ;)

Navitel R200 NV 3 1024x678 Test: Navitel R200 NV czyli poprawny wideorejestrator w dobrej cenie

Dyskusja

komentarzy

Arek Jurczewski

W samochodzie spędza znaczną część swojego życia. Lubi przejażdżki bez większego celu, byle jechać. Ma fioła na punkcie jednego z rodzimych zespołów muzycznych, dlatego przemierzanie kraju wzdłuż i wszerz siedząc za kierownicą nie jest mu obce. Na co dzień jeździ Saabem, który jest niewiele młodszy od niego. W wolnych chwilach lubi samemu pogrzebać przy samochodzie, z różnym skutkiem. Najnowszy cel motoryzacyjny? Zakup auta, doprowadzenie do znośnego stanu, poznanie na wylot i wyruszenie na następną edycję Złombola. Zawodowo związany z informatyką.