W Polsce tradycyjnie rządzi Skoda, a jakie auta najchętniej wybierają klienci w innych krajach?
Od 7 lat w Polsce króluje Skoda – na zmianę lideruje Fabia lub Octavia. Widać to na ulicach polskich miast i wsi, gdzie czeskie konstrukcje powiązane z grupą VAG są wszechobecne. A jak jest w innych krajach? Przedstawiamy najpopularniejsze auta pierwszej połowy 2018 r. w Europie.
Austria: VW Golf
Mały kraj nieposiadający własnych marek popularnych sięga chętnie po konstrukcje sąsiadów. Kompakt Volkswagena kupiło w pierwszym półroczu 2018 roku 6866 klientów, drugie było Polo (5500), a trzecia Octavia (4750).
Belgia: VW Golf
W Belgii także lideruje Golf, jednak na drugim miejscu znalazło się Renault Clio zza drugiej granicy belgijskiej. Niemiecki kompakt znalazł 8404 nabywców. Co ciekawe trzeci był Hyundai Tucson.
Chorwacja: Renault Clio
Chorwaci upodobali sobie miejskie Renault kupując je w liczbie 2072 sztuk. Jest to rynek stosunkowo mały i zmienny – wystarczy wspomnieć, że jeszcze 2 lata temu liderował tutaj Nissan Qashqai i Toyota Yaris.
Czechy: Skoda Octavia
Tutaj bez wątpliwości – zwycięża faworyt, a Fabia i Rapid zgarniają resztę podium. W topowej dziesiątce w Czechach znajduje się aż 5 modeli Skody. Najwięcej jest jednak chętnych na Octavię – do połowy roku sprzedano 14 502 egzemplarze.
Dania: Peugeot 208
Jedyny w Europie kraj, w którym Peugeot lideruje to Dania, gdzie w tym roku 5713 sztuk 'dwieścieósemek’ znalazło nabywców. Drugi jest Nissan Qashqai, a trzeci Golf.
Estonia: Skoda Octavia
W Estonii najwyraźniej ceni się wielkość samochodu – Octavia nie należy przecież do ułomków, a tuż za nią znalazły się Toyota RAV4 i Avensis. Sprzedało się tam odpowiednio 589, 529 i 443 sztuk tych aut.
Finlandia: Skoda Octavia
Kolejny naród, który ceni sobie praktyczność Skody. 3063 osób w Finlandii kupiło w tym roku Octavię, 2745 wybrało Quashqai’a, a 2361 Toyotę Yaris.
Francja: Renault Clio
Na własnym podwórku Renault przoduje przed Peugeotem 208 i Citroenem C3. Jak widać Francuzi lubią miejskie hatchbacki, a Clio sprzedało się w liczbie 70009 sztuk wyraźnie zaznaczając przewagę nad rywalami (Peugeot 56 242 szt.; Citroen 46727 szt.)
Grecja: Toyota Yaris
W Grecji top 3 kształtuje się nastepująco: laur dla Toyoty Yaris z wynikiem 3357 szt., dalej jest Fiat Panda (2494 szt.) i Peugeot 208 (2460 szt.)
Holandia: VW Polo
W Holandii podobnie jak we Francji królują hatchbacki segmentu B. Na obecną chwilę Polo zepchnęło Clio na drugie miejsce (odpowiednio 8632 i 6350 szt.), a trzeci jest Ford Fiesta z wynikiem 6217 szt. Co ciekawe, czwarta jest Kia Picanto.
Hiszpania: SEAT Leon
W Hiszpanii lokalny patriotyzm przy wybieraniu samochodu ma duże znaczenie – pierwsze miejsce zgarnia SEAT Leon z wynikiem 21045 sprzedanych egzemplarzy. 19300 klientów znalazło się na mniejszą Ibizę, a trzecie miejsce przypada VW Polo – 16810 szt.
Irlandia: Nissan Qashqai
W Irlandii kochają crossovery. Po dwóch latach panowania Hyundaia Tucsona teraz najlepiej schodzi jego konkurent Nissan Qashqai. Sprzedano 3045 egzemplarzy, o 124 więcej niż Tucsona. Trzeci jest VW Golf z wynikiem 2704 szt.
Litwa: Fiat 500
Na Litwie najwyraźniej bardzo lubią Fiaty, bo pierwsze miejsce ma 500 z wynikiem 1771 szt., a drugi jest model 500X – 906 szt. Trzecie jest z kolei Tipo z wynikiem 833 sztuki, a dopiero czwarta Skoda Octavia.
Luksemburg: VW Golf
Jeden z bogatszych krajów w Europie, ale lider dość oczywisty – kolejne zwycięstwo Golfa (1341 szt.). Ciekawsze są kolejne pozycje: Tiguan (610) o 5 sztuk wyprzedził Mercedesa GLC.
Łotwa: VW Golf
Zeszłoroczny lider Nissan Qashqai musiał w 2018 ustąpić miejsca Golfowi. Łotwa to mały kraj dlatego do sukcesu w tym półroczu wystarcza 466 sprzedanych Volkswagenów wobec 374 sprzedanych Nissanów. Trzecia jest Toyota Auris – 285 sztuk.
Niemcy: VW Golf
W Niemczech patriotycznie – całe podium dla Volkswagena. Golf osiągnął ponad 95 tys. egzemplarzy podczas gdy Passat sprzedał się w liczbie 38047 sztuk. O trzecie miejsce walczy kilku kandydatów, w tym Focus i Tiguan, ale na ten moment wygrywa Polo – 36662 egzemplarze.
Norwegia: Nissan Leaf
Norwegia ma około 5 mln mieszkańców, ale wiadomo, że to jeden z najbogatszych krajów Europy. Wyjątkowo popularne są tam auta elektryczne, w tym Nissan Leaf. Japońska nowość przebiła zeszłorocznego lidera (e-Golfa) wynikiem 5791 egzemplarzy. Trzecie jest BMW i3.
Polska: Skoda Octavia
Sprawa jest oczywista, więc nie ma się nad czym rozwodzić – Octavia znalazła 10612 klientów, a Fabia 10191. Trzeci jest Opel Astra (8209 szt.) Polska jest jedynym krajem, w którym Opel ma jako tako silną pozycję. Może to przez rodzimą produkcję w Gliwicach?
Portugalia: Renault Clio
W Portugalii króluje motoryzacja francuska. Liderem jest Clio, które znalazło 8358 nabywców, a za nim plasuje się Peugeot 208 i Renault Captur.
Rumunia: Dacia Logan
Rumuni wybierają rodzimą markę – całe podium zajmują Dacie, a Logan deklasuje rywali z wynikiem 9136 egzemplarzy podczas gdy Duster znalazł 3911 nabywców. Trzecie Sandero zepchnęło z podium Skodę Octavię.
Słowacja: Skoda Fabia
Nasi południowi sąsiedzi solidaryzują się z Czechami i kupują Skody na potęgę. Stawkę otwiera Fabia (2870 szt.), ale Octavia nie jest daleko z tyłu (2616 szt.). Rapid znalazł 1808 kientów.
Słowenia: Renault Clio
2242 egzemplarze czynią liderem Renault Clio, a drugie miejsce zgarnia w tym momencie Volkswagen Polo z wynikiem 1771 egzemplarzy. Trzecie miejsce zajmuje Golf – 1672 sztuki.
Szwajcaria: Skoda Octavia
Mieszkańcy górzystej Szwajcarii chętnie sięgają po Skodę Octavię, Volkswagena Golfa i Tiguana. Samochody te znalazły odpowiednio 4441, 3620 i 2712 nabywców.
Szwecja: Volvo S90/V90
Tylko raz, w 2016, Volvo straciło pozycje lidera w Szwecji. Wtedy najwięcej klientów znalazł VW Golf, ale w 2017 oraz tym roku wszystko wraca do normy. Nowe modele Volvo cieszą się w ojczyźnie sporym uznaniem – S90/V90 znalazło nowy dom 17846 razy podczas gdy drugie jest S60/V60 (11067 szt.), a podium zamyka XC60 (10085 szt.). Golf jest dopiero czwarty.
Węgry: Suzuki Vitara
Suzuki ma fabrykę na Węgrzech i być może to zjednało sympatię nabywców w tym kraju. Vitara zdecydowanie prowadzi, bo znalazło się na nią aż 7211 chętnych, podczas gdy druga Skoda Octavia zakończyła półrocze na 3421 sprzedanych egzemplarzach. Trzecie jest znów Suzuki, tym razem SX-4 S-Cross – 2664 egzemplarze.
Wielka Brytania: Ford Fiesta
Na Wyspach liderzy tylko zamieniają się miejscami. W tym roku akurat dominuje nowa Fiesta (56415 sprzedanych) wyraźnie przed Volkswagenem Golfem (39930 szt.) oraz Nissanem Qashqai (30757 szt.)
Włochy: Fiat Panda
Na Półwyspie Apenińskim bez dyskusji rządzi Fiat. Pierwsza w rankingu Panda (66567 szt.) zostawiła daleko w tyle modele 500X oraz 500 (odpowiednio 30689 oraz 28932 egz.)
Gusta europejskich klientów są na całym kontynencie bardzo podobne jak widać z zestawienia. Zazwyczaj najpopularniejsze są samochody miejskie i kompaktowe jako wszechstronne i miarę przystępne cenowo. Ostateczne pozycje w poszczególnych krajach zależą oczywiście od zasobności portfeli obywateli, ale jak widać także sympatie narodowe mają tutaj duże znaczenie. W przypadku krajów nie mających 'własnych’ marek popularnych zazwyczaj królują auta niemieckie, francuskie i japońskie.
Podsumowując należy wyróżnić kilka aut, które przewijają się w czołówce wielu wymienionych państw. Mówię oczywiście o Volkswagenie Golfie, Skodzie Octavii oraz Renault Clio. Moim zdaniem na wyróżnienie zasługuje także Nissan Qashqai – to nie jest przecież najtańsze auto, a sprzedaje się świetnie w całej Europie, zwłaszcza zachodniej.
Bartłomiej Puchała