Kolor karoserii samochodu jest dla wielu kierowców bardzo ważny. Zwłaszcza damska część właścicieli pojazdów zwraca na niego szczególną uwagę i nawet jeśli stan techniczny danego egzemplarza jest bez zarzutu, kobiety potrafią zrezygnować z jego zakupu, jeśli im nie odpowiada barwa nadwozia.
Na rynku motoryzacyjnym widać jednak pewne tendencje, jeśli chodzi o odcienie lakieru. W różnych częściach świata udział procentowy niektórych barw zmienia się diametralnie. Wystarczy np. przejść się po ulicach Tokio (nawet przy pomocy wirtualnego spaceru), aby zauważyć, że większość aut ma tu kolor biały. Czy trend ten jednak jest typowo azjatycki, czy też może w tej części świata na podium stoją inne odcienie? Jak wyglądają podobne wyniki badań na Starym Kontynencie? Jakie prognozy na przyszłość można wysnuć na podstawie statystyk związanych z tym tematem? O tym poniżej.
Europa
Kierowcy poruszający się drogami Starego Kontynentu od wielu lat mają bardzo podobne upodobania odnośnie najpopularniejszych kolorów karoserii posiadanych aut lub wybieranych podczas zakupu nowego egzemplarza w salonie. Na podstawie statystyk dotyczących tej części świata można natomiast wysnuć następujące wnioski:
- niemal 1/3 aut w Europie jest biała,
- na naszym kontynencie chętnie wybiera się również samochody czarne (19%) i szare (18%)
- aż 80% rynku motoryzacyjnego w Europie oparte jest na barwach achromatycznych,
- do najpopularniejszych odcieni chromatycznych należą w tym wypadku kolor niebieski (10%) oraz czerwień i brąz,
- miejskie samochody otrzymują najczęściej białą powłokę lakierniczą, natomiast duże SUV-y wolą odcienie szarości.
Ameryka Południowa i Ameryka Północna
Przypatrując się statystykom popularności poszczególnych kolorów karoserii, można zauważyć wiele zbieżności. Czasem chodzi tu zwyczajnie o zamianę miejsc na podium, a czasem o dodatkowe ciekawostki lokalnego rynku i nie inaczej jest w przypadku gustów kierowców z Ameryki Północnej i Południowej, gdyż:
- blisko 62% rynku Ameryki Południowej stanowią auta w kolorze srebrnym i białym,
- południowoamerykański rynek docenia również ciemne odcienie lakieru w tym barwę szarą,
- blisko 24% pojazdów Ameryki Południowej posiada kolor czerwony lub niebieski,
- Ameryka Północna od wielu lat stawia na kolor szary oraz biały,
- czarne samochody stanowią 17% wszystkich aut poruszających się po północnoamerykańskich drogach.
Azja i Afryka
Najbardziej popularnym kolorem nadwozia na kontynencie afrykańskim jest srebrny, natomiast Azjaci twardo trzymają się bieli i odcieni perłowych. Co ciekawe ciemne pojazdy w Azji nie są zbyt popularne, więc tylko 7% kierowców wybiera taki lakier dla swoich czterech kółek. W Rosji, która stanowi również dużą część kontynentu azjatyckiego, poza dominującym kolorem srebrnym można spotkać również dużo samochodów czerwonych, zielonych i niebieskich. Tak naprawdę nie ma dziś jednak większego znaczenia, jaki kolor auta kupimy, gdyż dzięki foliom samochodowym lub profesjonalnym warsztatom lakierniczym możemy go dowolnie zmienić, w zależności od indywidualnych preferencji i zasobności portfela – i to nawet we własnym zakresie i w przydomowym garażu.
Koncepcję zbadania popularności różnych kolorów lakierów samochodowych podsunął nam zespół sklepu internetowego Motos.pl