Lato trwa, a większość z nas nie wyobraża sobie dziś jazdy bez klimatyzacji. Gorzej z regularną konserwacją i serwisem, dzięki któremu można ją przygotować do sezonu letniego. Używana przez cały czas, szybko ujawni niesprawności. Co się dzieje, gdy klimatyzacja działa zbyt słabo, nie działa wcale, pachnie z niej niezbyt ładnie lub powoduje, że kichasz non stop?
Kiedy zaczynasz latem używać klimatyzacji, szybko wychodzą na światło dzienne jej wszelkie niedomagania i braki. Najszybciej wyłapują je osoby, które klimatyzacji używają przez cały rok, ale większość osób przestaje jej używać zima, a włącza klimę dopiero w czasie letnich upałów. Nie każdy docenia działanie zimową zaletę klimatyzacji, czyli rewelacyjny sposób radzenia sobie z zaparowanymi szybami. Osuszanie powietrza przez klimatyzację powoduje, że para z okien samochodu zdecydowanie szybciej znika.
Klimatyzacja nie chłodzi wcale
Kiedy klimatyzacja nie chłodzi wcale, to oznacza, że któryś z podzespołów uległ awarii. Jeśli zaś chodzi, ale bardzo słabo, to sugestia, aby sprawdzić w serwisie, czy czynnik chłodzący nadal znajduje się w układzie. Powinieneś pamiętać, że podczas normalnej eksploatacji w ciągu roku ubywa do 15% czynnika, co oznacza, że po 5 latach używania klimatyzacji jest już ona mało wydajna. Oznacza to, że latem nie będzie właściwie chłodzić a zima również nie będzie skuteczna. Co gorsza, olej smarujący sprężarkę, z którym wymieszany jest czynnik, zapewnia jej właściwe warunki pracy, co może powodować jej wyłączenie.
Wilgoć w układzie klimatyzacji
Wilgoć w układzie klimatyzacji pojawia się głównie dlatego, że czynnik oraz niektóre oleje do układów klimatyzacji mają właściwości higroskopijne. Niby układ jest szczelny, ale wilgoć przenika przez przewody. Wilgoć oznacza nie tylko gorsze działanie klimatyzacji, ale też gorsze smarowanie sprężarki. Konsekwencja może być poważniejsza awaria, przez ryzyko zmarznięcia zaworu rozprężnego.
Brak czynnika w układzie może sugerować nieszczelność
Brak czynnika w układzie może sugerować nieszczelność, która prowadzi do znacznych ubytków, mimo regularnego serwisu klimatyzacji. Większe nieszczelności słychać i ich zlokalizowanie w serwisie nie nastręczy większych trudności, natomiast w poszukiwaniu tych niewielkich pomaga barwnik, podany do układu wraz z czynnikiem chłodzącym. Jest to rozwiązanie doraźne i nie może być stosowane zbyt często, jako, że barwnik jest “ciałem obcym” układu, może mieć wpływ na działanie kompresora, który jest urządzeniem dość czułym i delikatnym, na który duży wpływ mają odpowiednie warunki pracy.
Awaria chłodnicy klimatyzacji
Awaria chłodnicy klimatyzacji, czyli elementu umieszczonego z przodu auta, schładzanego pędem powietrza i wentylatorem jest winna nieprawidłowemu działaniu klimatyzacji. Chłodnica, czyli skraplacz, jest jednym z wymienników ciepła układu. Łatwo skraplacz uszkodzić, poniewaz narażony jest na uderzenia kamyczkami spod kół jadących z przodu aut, dochodzi tutaj do uszkodzeń mechanicznych, korozji lub zanieczyszczenia. Czynnik, nieschłodzony w skraplaczu może zdecydowanie pogorszyć wydajność klimatyzacji, utrudnić też włączenie kompresora, który będzie próbował włączyć się samoczynnie, do skutku, aż się zepsuje.
Awaria parownika klimatyzacji
Awaria parownika klimatyzacji sugerowana jest przez nieprzyjemny zapach z klimatyzacji. W parowniku spadają krople wody, dlatego często latem pod autem tworzy się kałuża wody. Aby zniwelować przykry zapach, należy regularnie czyścić układ klimatyzacji, zarówno parownik jak i kanały wentylacyjne. Należy tu również regularnie wymieniać filtr przeciwpyłkowy.
Autor artykułu: Artykuł przygotował warsztat samochodowy Autokorbas z Wysogotowa pod Poznaniem oferujący min. serwis klimatyzacji samochodowej: autokorbas.pl/klimatyzacja-samochodowa/ |