• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Najbardziej kultowe felgi aluminiowe

Bartłomiej Puchała Autor Bartłomiej Puchała
24/04/2023
w Fascynacje
1
kultowe felgi BMW
280
SHARES
2.5k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Niektóre felgi aluminiowe na stałe wpisały się w historię motoryzacji lub jej konkretnej epoki. Oto 10 najbardziej kultowych wzorów.

Od zarania motoryzacji samochodom towarzyszy koło, którego elementem składowym jest felga. Tradycyjnie felga składa się z obręczy i rotora, który kiedyś był raczej jednolitym kawałkiem metalu niż finezyjnym wzorem. Z czasem koła stały się nie tylko czysto utylitarnym elementem wyposażenia, lecz także częścią składową designu samochodu. Jak dobrze wiemy, nic tak bardzo nie poprawia wyglądu auta jak dobrze dobrana, ładna felga.

ADVERTISEMENT

Felgi aluminiowe – tło historyczne

W pierwszych dekadach XX w. dominującym materiałem wykorzystywanym do budowy samochodów było drewno i stal. Dopiero w latach 20. konstruktorzy zaczęli dostrzegać zalety stopów aluminium zarówno w wyścigach jak i w samochodach seryjnych klasy luksusowej. Częściej były to jednak karoserie i elementy silników (np. głowice) niż koła.

Pierwszym człowiekiem, który zdecydował się wykonać felgi do swoich samochodów z aluminium, był Ettore Bugatti w pierwszej połowie lat 20. Wcześniej jego auta jeździły na stalowych kołach szprychowych, ale charakterystyczne dla Bugatti 8-ramienne felgi okazały się lepsze. Przede wszystkim były lżejsze i przyczyniały się do lepszego chłodzenia hamulców. Sam bęben hamulca był zintegrowany z centralną częścią koła, dlatego sama obręcz felgi była przymocowana na śruby, aby można było wymienić oponę bez demontażu hamulca. Liczne sukcesy w sportach motorowych skłoniły słynnego konstruktora do szerszego wykorzystania stopów aluminium, nie tylko w konstrukcji felg, ale także całych nadwozi (Bugatti Type 57 SC Atlantic).

Warto przeczytać

Volkswagen Beetle w wersji pickup. Pod maską ma BMW [WIDEO]

Trudne wybory: Ford Puma ST vs VW Polo GTI

Wózek golfowy od Mansory

bugatti type 35 felgi aluminiowe

Podczas II Wojny Światowej aluminiowe koła świetnie sprawdziły się w lotnictwie, dlatego amerykański inżynier Ted Halibrand już od 1946 roku tworzył na zamówienie felgi z lekkich materiałów jak aluminium i magnez na potrzeby wyścigów. Stopniowo przenikały one także do świata aut cywilnych, a koła Halibrand pewnie znacie z wczesnych wersji AC Cobra. W Europie w latach 50. Dunlop zaczął produkować koła ze stopów aluminium na potrzeby wyścigowego zespołu Jaguara. Wyposażony w lekkie felgi Jaguar D-Type w tamtym czasie zdeklasował konkurentów jeżdżących na starszych kołach szprychowych.

Felgi aluminiowe długo pozostawały domeną aut sportowych

W latach 60. felgi z lekkich stopów zaczęły pojawiać się masowo w samochodach seryjnych o sportowym profilu. Montował je Abarth (od 1962), Ferrari (1964), Alfa Romeo, Ford i Chevrolet (1965), Porsche (1966), a później także Lamborghini, Mercedes i Aston Martin. Dekadę później aluminiowe koła zaczęły się pojawiać w segmentach aut popularnych, zazwyczaj jako opcja dodatkowa lub atrybut najbardziej “wypasionych” wersji. Prawdziwy rozkwit przypada jednak na szalone lata 80.

lamborghini gallardo 26 gigapixel standard width 1919px
Dziś z aluminium można wykonać najbardziej nietypowe wzory felg.

Od tamtego momentu stalowe felgi kojarzą się albo z typowo roboczym wykorzystaniem (terenówki, ciężarówki) albo z tanim zamiennikiem standardowej felgi aluminiowej. W pewnym momencie styliści zaczęli się prześcigać w coraz bardziej odważnych wzorach felg, ale do kanonu motoryzacji przeszły tylko niektóre. Przedstawiam tutaj 10 najbardziej kultowych wzorów felg aluminiowych.

BBS RS

Niemiecki BBS narodził się w latach 70. jako producent plastikowych akcesoriów tuningowych, ale szybko wszedł w branżę felg aluminiowych. Właśnie oni jako pierwsi stworzyli felgę 3-częściową, w której rotor jest wykonany z kutego aluminium, a obręcz i rant jako elementy tłoczone. Wszystkie części są następnie zgrzewane w spójną całość. Ten typ felg szybko upowszechnił się w motorsporcie, gdyż można było łatwo manewrować szerokością koła bez zmiany całego elementu.

lotus turbo esprit felgi
Felgi BBS na Lotusie Esprit Turbo z 1987 roku.

Od początku design BBS zawierał wzór gęstych krzyżujących się ramion, ale najbardziej kultowa wersja nazwana RS debiutowała w 1983 roku. W międzyczasie produkcja przestawiła się także na felgi jednoczęściowe, w tym takie tworzone bezpośrednio dla producentów na pierwszy montaż.

Fuchs – Porsche

Tak jak kształt karoserii 911, tak samo wzór felg Porsche nabrał statusu kultowego wkrótce po wprowadzeniu go na rynek w 1966 roku. Fuchsy to pierwsze lekkie felgi w Porsche i pierwsze kute felgi z lekkich stopów oferowane w samochodzie seryjnym. Za projekt 5-ramiennego wzoru odpowiada Heinrich Kile do spółki z Ferdinandem “Butzim” Porsche, ojcem chrzestnym 911. Wykonanie powierzono firmie Otto Fuchsa, z którą Ferdinand Porsche senior współpracował już w czasie II Wojny Światowej.

porsche 911 t 2.2
wzór historyczny
porsche 911
wzór współczesny

W swoich kolejnych wersjach felgi te przetrwały w ciągłej ofercie do roku 1989, gdy z rynku schodziła druga generacja 911 (G-modell). Potem firma powracała do kultowego wzoru w modelach specjalnych, z których warto wyróżnić 997 Sport Classic z 2009 roku. Trzeba przyznać, że wzór Fuchsa pozostaje jednym z bardziej ponadczasowych, gdyż równie dobrze wygląda na starych generacjach 911 i na całkowicie nowych modelach.

Minilite

Felgi Minilite zaprojektowano w 1962 roku jako wyczynowe koła do rajdowych Mini przygotowywanych przez zespół Coopera. Na rynku po prostu nie było wtedy lekkich felg o tak małej średnicy (10 cali), dlatego trzeba było je zrobić od zera. Koła te szybko przeszły z rajdowych odcinków specjalnych na samochody drogowe – były oferowane jako płatna opcja w niektórych wersjach Mini, dlatego przyjęła się nazwa Minilite. Jednak felgi tej firmy można spotkać w najróżniejszych rozmiarach też w innych samochodach. Gdy Porsche poszukiwało odpowiednich felg dla sportowego 911 w specyfikacji S/T 2.3 kupowało je właśnie od Anglików, gdyż w Niemczech nikt nie robił kół w pożądanym rozmiarze. Pochodną felg Minilite są japońskie Watanabe – oba te wzory bardzo dobrze “leżą” na wszelkich klasycznych samochodach.

rover mini cooper
Mini Cooper
porsche 911 l 2.3 st
Porsche 911 S/T 2.3

5 otworów – Alfa Romeo

Najbardziej kultowy wzór “telefonów” pochodzi z modelu 156 debiutującego w 1997 roku, ale już wcześniej motyw okrągłych otworków był obecny w Alfach – np. w wersji z sześcioma otworami w kompaktowym 145/146. W tamtym czasie podobny styl miało też Lamborghini Diablo. Koła te weszły do kanonu wzornictwa marki Alfa Romeo i są obecne w gamie do dziś, oczywiście w nieco innej formie.

alfa romeo 156 sportwagon
Alfa Romeo 156 Sportwagon
alfa romeo giulia felgi
Alfa Romeo Giulia Q

20 ramion – Alpina

Korzenie marki Alpina sięgają 50 lat wstecz i już na samym początku założyciel firmy, Burkard Bovensiepen, zdawał sobie sprawę, że jeśli chcą na poważnie zajmować się tuningiem BMW, to muszą mieć własny styl i akcesoria. Wtedy BMW produkowało jeden zestaw kół dla każdego modelu, ale sprawy nie ułatwiał fakt, że w zależności od klasy auta koła były na 4 lub 5 śrub. Alpina chciała mieć jeden wzór kół dla wszystkich modeli, więc żeby siły rozkładały się równomiernie, zdecydowano o zastosowaniu 20-ramiennych felg. Kluczowy jest też ich design – cienkie, równo rozstawione ramiona miały powodować maksymalnie elegancki design przy jak najmniejszej masie.

alpina b3 felgi
Klasyka Alpiny
alpina bmw z4
Alpina Z8

W 1983 roku Alpina wprowadziła ważną innowację – centralne kapsle z blokadą zasłaniające śruby. To znacząco wpłynęło na czystość designu kół. Od tamtej pory niewiele się zmieniło – nadal marka stosuje ten sam wzorzec, choć w dużo większych rozmiarach felg. Od 2000 roku Alpina wprowadziła jeszcze jeden wzór felg – trafił on m.in. do roadstera Z8. Ma on niby 5 dużych ramion, ale każde z nich składa się z 4 mniejszych – w ten sposób zachowano tradycyjną liczbę 20 ramion w każdym kole.

Felgi “Gullideckel” – Mercedes-Benz

Wśród wszystkich wzorów felg Mercedesa da się wyróżnić co najmniej kilka. Są stare 14-calowe “baroki”, są 8-otworowe felgi z lat 90. lub sportowe wzory AMG Monoblock. Postanowiłem jednak przytoczyć felgi popularnie zwane Gullideckel, czyli “studzienki”, gdyż okres ich montażu idealnie pokrywa się z okresem produkcji najbardziej kultowych modeli współczesnych Mercedesów. Sama nazwa wzięła się z podobieństwa do jednego ze wzorów pokrywy studzienki kanalizacyjnej popularnej w Niemczech. Liczyła ona 15 małych otworków, dokładnie tak samo jak felgi Mercedesa.

mercedes benz sl
Mercedes-Benz R129
Gullideckel
Berlińska studzienka fot. Wikimedia Commons

Ten wzór felg pojawił się po raz pierwszy wraz z debiutem W124 w 1984 roku i przetrwał do momentu liftingu modelu R129 w 1995 roku. Felgi te można spotkać właściwie tylko w dwóch średnicach – 15 lub 16 cali.

“Gwiazdy” – Ferrari

Aż do 1963 roku wszystkie Ferrari opuszczające bramy Maranello – drogowe czy wyścigowe – poruszały się na kołach szprychowych. Dopiero później Enzo zaczął eksperymentować z lekkimi stopami aluminium, oczywiście najpierw na torach wyścigowych. Słynny motyw 5-ramiennej gwiazdy najprawdopodobniej pojawił się po raz pierwszy w wyścigowym Ferrari 512 – bolidzie Formuły 1 z 1964 roku. Później ten motyw pojawiał się w różnych pojedynczych egzemplarzach drogowych Ferrari, w tym w prototypach (np. Dino z 1966 r.), ale na prawdziwie seryjną produkcję trzeba było czekać do momentu wprowadzenia na rynek serii modeli 365 (1968). Była wśród nich słynna Daytona, czyli model 365 GTB/4. Być może kluczową kwestią dla wyboru tego designu kół był fakt, że Dino i Daytonę projektował ten sam człowiek – Leonardo Fioravanti.

ferrari gto
Ferrari 288 GTO

Firmą odpowiedzialną za słynne “gwiazdy” jest włoska Cromodora, producent felg OEM dla wielu firm motoryzacyjnych. W swojej najbardziej kultowej wersji felgi te zastosowano w Ferrari F40, ale motyw pięcioramiennej gwiazdy Ferrari wykorzystuje w niektórych modelach do dziś.

Compomotive TH/OZ Rally Racing

Compomotive i OZ to konkurencyjne firmy, ale obie zaczynały w pierwszej połowie lat 70. i szybko zdobyły zaufanie najróżniejszych zespołów rajdowych i wyścigowych. Lekkie i wytrzymałe felgi Compomotive TH i OZ Rally Racing nie trafiały do wielu samochodów drogowych, ale ciężko znaleźć utytułowane auta rajdowe lub wyścigowe, które ich nie miały. Compomotive dostarczało koła m.in. dla rajdowych Mitsubishi Evo, Subaru Imprezy czy Forda Sierry Cosworth. OZ był dostawcą felg dla Formuły 1, Toyoty Celiki 4WD, a także samochodów startujących w 24h Le Mans.

toyota celica turbo 4wd
Toyota Celica na felgach OZ

Felgi “Inca” – Saab

Jedne z najbardziej charakterystycznych felg stworzył Saab w końcówce lat 70. Wzór „Inca” jest inspirowany skomplikowanym kształtem wirnika turbosprężarki. Koła te były podkreśleniem innowacyjnej technologii jaką wtedy było turbodoładowanie, a właśnie Saab był jednym z producentów wprowadzających ten wynalazek do masowej produkcji.

saab inca
Saab 99 Turbo

Koła „Inca” pojawiły się po raz pierwszy w pokazowym Saabie 99 Turbo podczas salonu we Frankfurcie w 1977 roku i weszły do produkcji na rok modelowy 1979-1980. Wszystkie “Inki” mają wymiary 15×5,5 cala i pasują do wszystkich Saabów 99 i 900 produkowanych przed 1987 rokiem. W kolejnych latach Saab również eksperymentował z ciekawymi wzorami kół – przede wszystkim ze słynnymi 3-ramiennymi, ale także 5-ramiennymi nawiązującymi do lotniczej historii firmy.

Felgi Rostyle/Magnum 500

Felgi powszechnie znane jako Rostyle lub Magnum pochodzą z Michigan w USA. Od wczesnych lat 60. produkuje je firma o wdzięcznej nazwie Motor Wheel Corporation. Trafiały do najróżniejszych muscle carów z najlepszych lat ich produkcji np. do Mustanga Boss 302 i 429, Plymoutha GTX, Dodge’a Coronet i wielu innych. Wzór ten lekko przerobili Brytyjczycy i felgi te pod nazwą Rostyle trafiały do różnych Roverów i Vauxhalli. Ostatnim autem jakie wyjeżdżało z fabryki na takich kołach był Range Rover w 1986 roku. Popularne “magnumy”, obok innego kultowego wzoru Torq Thrust, są najbardziej popularnym wzorem wśród miłośników klasycznej amerykańskiej motoryzacji.

dodge coronet R_T
Dodge Coronet – felgi Magnum 500
rover p5b coupe
Rover P5b na kołach Rostyle

To nie koniec materiałów o felgach na naszym blogu. Już wkrótce przygotuję zestawienie najciekawszych i najbardziej nietypowych wzorów zarówno wśród aut historycznych jak i aktualnie produkowanych.

Bartłomiej Puchała
fot. materiały prasowe

Tagi: Alfa Romeoalpinafascynacjefelgifelgi aluminioweferrariMercedesMErcedes-BenzporschesaabTop 10
Poprzedni post

Mini dla saudyjskiego księcia. Aston Martin pośrednio maczał palce

Następny post

Mercedes stworzył vintage klasę G. Inspiracja z lat 80.

Bartłomiej Puchała

Bartłomiej Puchała

Nie jest fanem szybkiej jazdy. Dużo większą przyjemność sprawia mu płynność prowadzenia. Dziennikarstwo motoryzacyjne to dla niego zabawa i hobby, choć marzy o przejściu na zawodowstwo. Miłośnik youngtimerów i sleeperów oraz kultowego już Top Gear - posiadacz wszystkich wydanych numerów polskiej wersji magazynu. Na co dzień upala prawie trzydziestoletnie W124.

Podobne artykuły

Volkswagen Beetle w wersji pickup z częściami z innych samochodów

Volkswagen Beetle w wersji pickup. Pod maską ma BMW [WIDEO]

Autor Konrad Grobel
29/05/2023
0

Kreatywność to wielka moc. Właściciel pewnego Volkswagena Beetle przerobił go na pickupa. Przy okazji wykorzystał części z kilku innych modeli...

Puma st vs polo gti 4

Trudne wybory: Ford Puma ST vs VW Polo GTI

Autor Paweł Kaczor
25/05/2023
0

Hot Hatche. Kochasz je? Lubisz je? Szanujesz je? ZAPOMNIJ!!! Miejskie Hot Hatche są na wymarciu! Tak, takich aut praktycznie już...

Wozek golfowy Mansory 1

Wózek golfowy od Mansory

Autor Konrad Stopa
24/05/2023
0

Nie da się ukryć, że z golfem związany są duże pieniądze i ważne osobistości. Jak wyróżnić się na polu golfowym?...

Citroen Ami jak Aston Martin od Castagna Milano

Citroen Ami jak Aston Martin. Taki prezent od taty

Autor Konrad Grobel
23/05/2023
0

Pewien bogaty ojciec zdecydował, że jego 16-letni syn nie może jeździć zwykłym Citroenem Ami. Zlecił upodobnienie małego elektryka do swojego...

Następny post
Jubileuszowy Mercedes klasy G w stylu vintage

Mercedes stworzył vintage klasę G. Inspiracja z lat 80.

Komentarze 1

  1. Pingback: Najbardziej szalone felgi lat 80 | Moto Pod Prąd

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET